X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Mest betydningsfulde spilserie?


Svar
RJKRJKSkrevet 12/11-03 16:31, rettet 12/11-03 17:07 
Hvilken spilserie betragter I som den mest betydningsfulde og - vigtigst - hvorfor? For jeres eget spilliv, for andre spils udvikling, for mediets indflydelse generelt. Alt i alt.

Er det måske Super Mario, Tomb Raider, Zelda, Tekken, Ultima, Gran Turismo, Pac-Man, Metroid, Metal Gear, Castlevania, Virtua Fighter, Sonic eller noget helt andet?

Mit eget subjektive bud må v... Se hele indlægget


Serie > Final Fantasy
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
69 emne(r).
« < 1 2

Svar
jaesjaesSkrevet 30/11-03 19:40, rettet 30/11-03 19:40 
Og så er der jo Pitfall fra 1982.
MarcKMarcKSkrevet 30/11-03 19:43 
Før da fandtes arkadespillet Space Panic (1980), der - såvidt jeg ved - regnes for at være det første platformspil nogensinde.
SideshowSideshowSkrevet 30/11-03 19:49 
Joachim M Andersen >
Da Marios popularitet var på sit højeste var der flere der kendte ham, end der var folk der kendte Mickey Mouse.

Det er fandme ikke korrekt.
>>There's only Juan Pablo Angel<<
JAAJAASkrevet 30/11-03 19:49 
Så vidt jeg husker skulle/kunne man ikke ikke hoppe i Space Panic, i hvilket tilfælde jeg ikke personligt regner det for et platformspil i samme genre som Mario og Manic Miner.
CoreCoreSkrevet 01/12-03 20:28 
Hvad med Giana sisters (Giana eller Mario hvem er et ripoff ???), Talisman & Impossible Mission til C64 ???
Og Bombjack fik da også manges øjne op for arcade-maskinerne...
Jeg selv syntes at Grand Theft Auto & Resident Evil nok er de to serier der har lagt grundlag for mit syn på spil idag, alt bliver sammenlignet med dem, men Final Fantasy er jo også i topklasse...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 01/12-03 21:08 
Man kan roligt konkludere, at Giana var ripoff'et, da Nintendo sagsøgte selskabet bag og vandt.
元気ですか。
CoreCoreSkrevet 01/12-03 22:12 
Der kan man bare se, det vidste jeg slet ikke, men Giana var alligevel pænere i grafikken (lyd & farver) selvom de ellers var identiske bortset fra characteren...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
JoachimMAJoachimMASkrevet 01/12-03 22:53 
JAA >
Nej, det var nu Pac-Man, og der er nok stadig flere menensker på gaden, der kender ham end Mario, men man kan jo godt nominere den lille blikkenslager alligevel :)



Jeg vil vove at påstå at der er flere der kender Mario end folk der kender Pac-Man, ihvertfald hvis du kigger på starten af 90'erne og frem. Hvis du kigger på antal solgte spil, eksponering i medier (som f.eks tegnefilm, tegneserier, spillefilm), antal spil bygget på trademarket, osv., så er Mario langt foran Pac-man.
Jeg giver dig dog ret i at Pacman var den første som var alment kendt blandt den almindelige "ikke-nørd" i befolkningen, Mario kom først lidt senere. men hvis du f.eks. spørger i min gymnasieklasse er jeg sikker på at der er flere der kender Mario end folk der kender Pacman.
Jo mere du knokler, desto mere skal du lave!
dRxLdRxLSkrevet 01/12-03 23:00, rettet 01/12-03 23:01 
Spørgsmålet er så om Mario-figuren/franchisen ikke er blevet udvandet som videospilsikon ved at blive indvolveret i alle disse andre medierepræsentationer.

Noget af det utroligt stærke ved pacman som ikon er dets anderledeshed i forhold til konventionelle ikoner. Det er netop ikke en fed lille blikkenslager man kan tillægge alle mulige menneskelige egenskaber, men en ren virtuel og nonfigurativ repræsentation af spilleren.

Husk det nu, virkelighedsrepræsentation er et tegn på svaghed når det gælder computerspilsdesign =)
Mediet har så mange mulighed der når langt udover triviel mimesis.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JAAJAASkrevet 01/12-03 23:19, rettet 01/12-03 23:19 
Joachim M Andersen >
Jeg vil vove at påstå at der er flere der kender Mario end folk der kender Pac-Man, ihvertfald hvis du kigger på starten af 90'erne og frem.

Der tror jeg, at du tager fejl, og selv om du ikke gjorde, så kigger vi vel heller ikke kun på starten af halvfemserne og frem. Med al ære og respekt for din gymnasieklasse, så tvivler jeg på, at den er repræsentativ for et bredt udsnit af alle aldersklasser i verdens befolkning.
CoreCoreSkrevet 01/12-03 23:21 
Nu blev Pac-man jo altså også lavet som tegnefilmserie, så den var næsten ved at være der (heri fik han bare lige et par ben og nogle arme, og spøgelserne blev lidt kvikkere).
Nu venter vi bare spændt på at han bliver filmatiseret med Henrik Qvortrup i hovedrollen...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
JoachimMAJoachimMASkrevet 02/12-03 00:06 
dRxL >
Spørgsmålet er så om Mario-figuren/franchisen ikke er blevet udvandet som videospilsikon ved at blive indvolveret i alle disse andre medierepræsentationer.

Noget af det utroligt stærke ved pacman som ikon er dets anderledeshed i forhold til konventionelle ikoner. Det er netop ikke en fed lille blikkenslager man kan tillægge alle mulige menneskelige egenskaber, men en ren virtuel og nonfigurativ repræsentation af spilleren.

Husk det nu, virkelighedsrepræsentation er et tegn på svaghed når det gælder computerspilsdesign =)
Mediet har så mange mulighed der når langt udover triviel mimesis.

Jeg vil ikke tage stilling til hvilken værdi mario-figuren har ifht. Pacman. Jeg kan godt lide Pacman som figur, måske endda mere end Mario-figuren, netop fordi den er en nonfigurativ repræsentation af spilleren. Desværre giver figuren jo ikke særlig meget plads til udvikling, netop fordi man ikke kan tillægge den alle mulige egenskaber.

Jeg synes dog Mario har betydet mere for spilindustriens vej til mainstreamindustrien. Jeg tror også at flere "ikke-nørder" kender Mario, end Pacman.

Der tror jeg, at du tager fejl, og selv om du ikke gjorde, så kigger vi vel heller ikke kun på starten af halvfemserne og frem. Med al ære og respekt for din gymnasieklasse, så tvivler jeg på, at den er repræsentativ for et bredt udsnit af alle aldersklasser i verdens befolkning.

Min gymnasieklasse var da også bare et eksempel. Jeg tror, set ud over hele verdens befolkning, at det er Mario der er mest kendt, men det er selvfølgelig kun ren spekulation, og derfor bliver vi nok aldrig enige, med mindre vi laver en Gallup undersøgelse i 50-60 lande:) Der kan dog ikke herske tvivl om at begge franchises er meget store.

Nu blev Pac-man jo altså også lavet som tegnefilmserie, så den var næsten ved at være der (heri fik han bare lige et par ben og nogle arme, og spøgelserne blev lidt kvikkere).
Nu venter vi bare spændt på at han bliver filmatiseret med Henrik Qvortrup i hovedrollen...

Nu har jeg personligt aldrig hørt om en pacman tegneserie, men jeg tvivler på hvor udbredt den har været, ihvertfald her i Danmark. Til gengæld Fik Super Mario Bros. Showet i en tidsperiode fast en halv time om ugen på tv2 +- det løse (det som ikke var fastlagt i programsætningen).
Jo mere du knokler, desto mere skal du lave!
JAAJAASkrevet 02/12-03 00:12, rettet 02/12-03 00:12 
Joachim M Andersen >
Jeg synes dog Mario har betydet mere for spilindustriens vej til mainstreamindustrien. Jeg tror også at flere "ikke-nørder" kender Mario, end Pacman.

Det er lige præcis her, jeg tror, du tager fejl, når vi kigger på hele verden og alle aldersklasser, men da du efter al sandsynlighed ikke var gammel nok til rigtigt at følge med fra Pac-Mans fødsel og den efterfølgende mangeårige feber, der ramte verden, bliver du nok svær at overbevise :)
CoreCoreSkrevet 02/12-03 00:59, rettet 02/12-03 01:20 
Her er det så lige at det skal siges at Pac-man kørte hver fredag/lørdag kl. 16:00 på det der dengang hed Kanal 2 & på Super Channel med jævne mellemrum...
Min teori kører nok lidt mere på at Pac-man ikke var på "toppen" længe nok til at blive markedsført som andet end videospil, hvorimod Mario stadig kørte den hårde stil da blev mere almindeligt at lave tegnefilm/serier, filmatiseringer og merchandise. Og jeg er overbevist om at stort set alle der ved hvem Mario er, de kender også Pac-man selvfølgelig er der nok nogle unge der ikke lige er med på Pac-man, men jeg tror så også at der er tilsvarende mange gamle hoveder der slet ikke nåede at stifte bekendtskab med Mario, men stadig lige nåede at få et glimt af Pac-man.
Når det så er sagt, så skal jeg også lige af med den her :
Hvad med Tetris ? Det har måske ikke lagt grobund for de store titler sidenhen, men det har da helt sikkert præget tankegangen hos mange spilproducenter...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
TweelTweelSkrevet 05/01-04 23:29, rettet 05/01-04 23:30 
Her er nogle af de spil der har betydet noget for MIN udvikling. Jeg har prøvet at komme i tanke om hvilke begrundelser jeg kunne give, men det ville ikke give mening for andre end mig, så spillene må stå for sig selv:
Space Invaders
Frogger
Roland in Time/lignende
Galaga
Elite
(Super) Mario
Zelda (3 og 4)
Warlords
Keen/Duke/Jill/lignende
Doom
Ultima (7)
Wing Commander

Efter Doom er der virkelig mange. Der ud over vil jeg gerne minde folk om en lille mod til Half-life kaldet Counter-strike. Jeg syntes ikke selv specielt godt om det (foretrækker Unreal Tournament stilen), men uha hvor er det kommet meget i pressen igennem et efterhånden ikke ubetydeligt stykke tid. Mario er en kendt figur i en spilserie, men Counter-strike er et kendt spil.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
CronossCronossSkrevet 05/01-04 23:38 
Tweel >
*snip*
Zelda (3 og 4)
Keen/Duke/
Ultima (7)
Wing Commander
*/snip*


Man kniber jo næsten en tåre, når man ser en der virkeligt sætter pris på kvalitet :) Suveræne titler, og selvom jeg ikke har skrevet i denne tråd lader jeg bare disse titler stå som mine valg.

Inkluder lige The Elder Scrolls ;)
jaesjaesSkrevet 28/01-12 15:29 
Ifølge en ny klumme på Joystiq er det Ultima-serien. Ud fra hvad jeg kender til serien (spillet/hørt/læst), virker det rigtigt. Men nu har serien også den fordel at være meget tidligt ude, og så er det jo naturligvis lettere at få indflydelse :)

http://www.joystiq.com/2012/01/26/ultima-most-important-game-series-ever/
SumezSumezSkrevet 28/01-12 15:47 
I hvert fald hvis vi nøjes med at se med ét sæt genre-briller, så er Ultima-serien tydeligt nok den grundlæggende inspirationskilde til alle de RPG-agtige spil vi ser i dag, hvis vi skal gå hele vejen tilbage til begyndelsen og stoppe før vi når ikke-computer-spil som D&D. Jeg mener dog at mange serier undervejs har tilføjet mindst ligeså meget til genren, og der i virkeligheden ikke er meget "Ultima" tilbage i de spil vi ser i dag.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
QQSkrevet 29/01-12 17:07 
Zelda for mit vedkommende. Det var Ocarina of Time der lærte mig at computerspil var andet end fodboldspil, bilspil, skydespil og Mario. At computerspil også kunne være historiefortælling, opdagelser, stemningsfyldte oplevelser.

Det var Majoras Mask der fik mig til at interessere mig for "rigtige" konsolspil igen efter flere års efterskole LAN parties.

Og det var Wind Waker der fik mig til helt at overgive mig, og investere alle mine lommepenge i en Gamecube og dertilhørende spilkatalog.

Når jeg idag søger efter nye spiloplevelser involverer det for det meste en søgen efter "Zelda-spilmagi". Og det er ikke nødvendigvis Zelda spil der leverer det, men den magi jeg første gang stødte på i OoT i min fugtige gamerkælder, er stadig det der gør om jeg gennemfører et spil, om det så er GTA, Zelda eller Half-Life.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
69 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig