X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fjernsyn


Svar
ViolatorViolatorSkrevet 20/08-03 23:10, rettet 20/08-03 23:15 
Jeg har lige købt et nyt fjernsyn, og det skulle efter sigende understøtte RGB. Nu er det bare sådan, at når man stikker sit RGB-kabel i indgang nr.1, så bliver billedet en lille smule grønt (det generer ikke), dette sker ikke i indgang 2. Mine forældre har købt nøjagtig samme fjernsyn, og her gør den fuldstændig det samme. Er det normalt?

P.S. Der står endda "RGB" ved indgang nr.1...
KTCKTCSkrevet 21/08-03 00:42 
Hvilken konsol snakker vi om?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 21/08-03 06:33, rettet 21/08-03 06:34 
Og hvilket fjernsyn? (har set at både ElGiganten og Føtex har haft nogle gode nogen på tilbud for tiden)

Fjernsynet har formentlig kun én port, der understøtter RGB, og det er, i hvert fald på Philips fjernsyn, som begge ovennævnte er, som regel port 1 (tror jeg, det er kun mine egne iagttagelser). - Med Port 1 mener jeg så den, der hedder Ext. 1 på selve fjernsynet (også selvom den er placeret fysisk som "nummer 2")

Har du prøvet at se hvordan kvaliteten er på de to signaler? Billeder er sikkert mere uskarpt på den ene port, fordi den ikke understøtter RGB, og det er nok port 2. Det med at RGB signalet så bliver grønt, lyder mere som konsollens problem, ligesom når PS2's RGB signal bliver grønt under DVD afspilning.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ViolatorViolatorSkrevet 21/08-03 07:24 
Fjernsynet er et Samsung.

Og billedet bliver "grønt" ved både xbox og gc...
RonaldoRonaldoSkrevet 21/08-03 07:26 
Det er enten et ødelagt RGB kabel, eller så er det ikke et RGB kabel. Hvor har du købt det?
ViolatorViolatorSkrevet 21/08-03 10:53, rettet 21/08-03 10:54 
Jeg tror som sådan ikke der er noget i vejen, det er bare mærkeligt at billedet får et grønligt skær, når man benytter Ext. 1, mens dette ikke sker ved/i Ext. 2.

Forøvrigt er begge RGB kabler originale, og ovennævnte sker ikke på andre fjernsyn...
RJKRJKSkrevet 21/08-03 11:40, rettet 21/08-03 11:42 
Sådan som du siger det, kan det jo kun være fjernsynet.

RGB-signalet skal i teorien komme uberørt fra konsollen til det skal bruges i fjernsynet. Det kan så enten være forstærkerne af de forskellige R, G og B signaler den er gal med (ie. de forstærker dem ikke lige meget) eller også overholder fjernsynet ikke standarderne og laver en eller anden behandling af signalet.

Det er ikke normalt = jeg har ikke oplevet det før.

Men i hvert fald går hhv. et composite- og et RGB-signal vidt forskelligt igennem fjernsynet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 21/08-03 12:25 
Nu hvor der kun er én RGB indgang på de fleste fjernsyn, er det så muligt at få en form for adapter, så man kan sætte flere RGB kabler til samme indgang? Jeg har set mange af den type adaptere, men om de alle understøtter RGB ved jeg ikke?

Vil signalet i givet fald blive svækket af dette?
NaieraNaieraSkrevet 21/08-03 12:29 
Ja, og det ville ikke hjælpe på Violaters problem alligevel...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ViolatorViolatorSkrevet 21/08-03 13:23, rettet 21/08-03 13:25 
Jeg kører bare "lortet" igennem Ext. 2, den virker trods alt...

Edit: Hvis fjernsynet ikke understøtter RGB, ville der vel ikke komme et billede frem, når man bruger sådan et kabel, eller hvad?
kooikkooikSkrevet 21/08-03 13:29 
Ang at skærmen bliver grøn, kan skyldes at kablet ikke sidder som det skal, har oplevet det samme at skærmen blev grøn. Prøv at drej på kablet. Sidder der ikke en dims som man kan skrue på, på kablet? Hvis der gør det, så spænd det kabel eller skru det lidt løs.
RJKRJKSkrevet 21/08-03 13:34 
Det er jo ikke, at billedet har et "grønligt skær".

Det er at rød og blå farve mangler, fordi de pågældende pins ikke har forbindelse...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 21/08-03 13:34 
Violator >
Edit: Hvis fjernsynet ikke understøtter RGB, ville der vel ikke komme et billede frem, når man bruger sådan et kabel, eller hvad?

Jo, der ville komme et billede frem, det ville bare ikke være forbedret. Sådan var det i hvert fald, da jeg i flere uger ved en fejl kørte min DVD afspillers RGB kabel gennem den scart indgang der ikke understøttede det (Doh!) :P
ViolatorViolatorSkrevet 21/08-03 13:41 
Så må jeg bytte lortet! Argh, jeg hader el-giganten og deres forpulede ekspedienter!
RJKRJKSkrevet 21/08-03 13:57 
Violator >
Edit: Hvis fjernsynet ikke understøtter RGB, ville der vel ikke komme et billede frem, når man bruger sådan et kabel, eller hvad?

Kommer an på om der er composite i kablet. Det er der fx ikke i det originale Dreamcast RGB-kabel.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 21/08-03 17:07 
Nemlig. I så fald vil man få et næsten sort billede, med et hvidt skær der hvor der er farver på billedet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
tue hazukitue hazukiSkrevet 21/08-03 17:07 
Øhh er det bare mig eller...

Så vidt jeg ved har de fleste fjernsyn 2 scart-indgange - hvoraf den ene understøtter RGB (og den anden gør ikke)...

Jeg har også et samsung tv, og det er sådan. Faktisk står det bag på tv'et hvilken indgang der understøtter RGB. Så it's that simple!
»You'll never walk alone«
ViolatorViolatorSkrevet 21/08-03 17:42, rettet 21/08-03 17:44 
Fuck det, nu har jeg fået byttet fjernsynet til et andet. Jeg fik faktisk et Phillips, som normalt koster 5999,- , til ca. 4100 kr. Dette fordi, at ekspedienten havde påstået, at fjernsynet (Samsung) understøttede RGB...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 21/08-03 17:50 
Det var dog utroligt som man nogle gange køber/er ved at købe noget lort, fordi ekspedienten ikke ved noget som helst om produktet >:(
ViolatorViolatorSkrevet 21/08-03 17:53, rettet 21/08-03 18:16 
Det fedeste ved det hele var næsten, da "dagens" ekspedient prøvede at overbevise mig om at RGB og Composite er det samme...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 21/08-03 18:13 
What an asshole :)
slartibartfastslartibartfastSkrevet 21/08-03 23:14, rettet 21/08-03 23:16 
her er så et scart pin out
www.proav.de/data/cables/scart-pinout.html

Som RJK vidst nok påpegede, lyder det som om RGB kablet er defekt

efter som det re den grønne farve der er dominerende, vil jeg åbne stikke og tjække pin 7 og 15 som er blå og rød, men hvis der stadig er garanti på kan du jo bare få det byttet!
KTCKTCSkrevet 21/08-03 23:27 
Når han har prøvet med flere konsoller og dermed også flere scartstik, så er det nok ikke der, fejlen ligger...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 21/08-03 23:41 
Hvilket absolut heller ikke var det, jeg sagde...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 22/08-03 00:09 
Det lyder nu underligt, da han siger at han også har prøvet mere flere fjernsyn, dog af samme type.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ViolatorViolatorSkrevet 22/08-03 12:31, rettet 22/08-03 12:32 
Der er ingen grøn misfarvning på mit Phillips, så ergo må det have været Samsung'et det har været "galt" med...
tue hazukitue hazukiSkrevet 22/08-03 17:09, rettet 22/08-03 17:10 
hey hallo!?

Jeg har et Samsung fjernsyn som virker præcis på samme måde!
Så det er ikke fordi der er noget "galt" med det - sådan er det bare lavet.

1 stk. RGB scart og 1 stk. normalt scart
»You'll never walk alone«
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig