X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spionerne bag skærmen om mobilspil og datatyveri


Svar
DunwichDunwichSkrevet 18/05-23 10:44 
Der er blevet sat fokus på mobilspil (igen), og på hvor megen data udviklerne egentligt opsamler fra brugerne.

Sybo (Subway Surfers) blev også interviewet, og blev i løbet af programmet afsløret i, at have planer om et samarbejde med firmaet bag softwaren, som udviklere af mobilspil bruger, til at lænse mobiltelefoner for sms’er osv.

Der er lavet to programmer indtil videre, og de kan ses på TV2.

https://nyheder.tv2.dk/2023-05-16-mobilspil-sladrede-og-delte-en-hel-families-private-oplysninger

https://play.tv2.dk/serie/spionerne-bag-skaermen-tv2/1/spilfirmaer-manipulerer-vores-boern-1d61e7c8-f427-41aa-ad97-218653318611
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/05-23 14:38 
Jeg er i tvivl om hvorvidt det software der høster information, og som ligger bag spillene, kan omgå de sikkerhedsprompts der normalt popper op når man bruger apps der vil have adgang til kamera, lyd, lokation, kontakter osv.

I serien viser de at børnene trykker acceptér til alle prompts for det spil de selv udvikler, og at det er derigennem at de høster al informationen. Jeg synes bare ikke det bliver gjort klart om det også er sådan de andre firmaer høster informationerne, altså om sikkerheden på enheden fungerer?

Ikke for at bagatellisere problemet, for det er stadig et kæmpe problem uanset - og børn tænker slet ikke over hvad de siger ja til, men hvis sikkerheden i telefonerne virker og man faktisk kan sige nej, så var det noget de burde have gjort klart i programmet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 24/05-23 15:33 
Nu har jeg set de to programmer, som er tilgængelige indtil videre.
Som jeg forstår det, er det adgang til lokation, sms og mikrofon, samt det billede, der bliver taget til deres profil i spillet, som bliver udnyttet i programmet til at høste alle de oplysninger, de præsenterer for familierne. Alle disse ting kan afvises og deaktiveres, og dermed håndteres med regler og opsætning.
De nævner også e-mail på et tidspunkt, men det tror jeg altså er en fejl, for det mener jeg ikke apps kan få adgang til på “lovlig vis”.

Noget andet, der er mere bekymrende, er nogle af de ting, som de får at vide på den der konference, for det lyder umiddelbart som om de kan få adgang til root level oplysninger, hvilket jo helst ikke skal kunne lade sig gøre, for hvis de virkelig kan det, kan det ikke løses med opsætning. Enten er det bullshit, eller også må man da håbe, at det bliver patchet i opdateringer.

Helt generelt synes jeg Android og specielt iOS har oppet sig de senere år, så man både kan ændre tilladelser og faktisk se, når mikrofon og/eller lokation er aktive.
Folk bør et eller andet sted være bedre til at sige nej til tilladelser som udgangspunkt, i stedet for at tro at det er det samme som en EULA, som ikke kan afvises, hvis man vil bruge appen/spillet. Og så burde det også være muligt at begrænse børns telefoner, så det kun er en voksen/administrator, som kan godkende tilladelser til kamera/mikrofon/lokation.

Det er bekymrende, hvis enhedens ID frit kan læses af alle apps, for så er det alt for nemt for datahøsterne at sammenkoble informationer fra alle deres samarbejdspartnere.
Det er lidt samme problematik som med trejdeparts-cookies, hvor man får reklamer for et produkt man har besøgt, når man besøger andre sider på nettet. Her kan man bare ikke sådan lige ændre sit id, som man kan slette cookies igen, så man er nødt til at købe en ny enhed, samt sørge for ikke at logge ind med samme konto på den nye enhed, da de ellers hurtigt kan forbinde de to enheder.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DunwichDunwichSkrevet 19/06-23 10:40 
https://finans.dk/erhverv/ECE16091005/medskaber-af-subway-surfers-lukker-og-slukker/

"Medskaber af Subway Surfers lukker og slukker
Den aarhusianske virksomhed Kiloo, der var med til at lave verdens mest downloadede spil, lukker og opsiger alle ansatte."

Det var da alligevel spøjst. Mon de flytter til Dubai nu.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig