X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Priser på retrospil har taget himmelflugt?


Reply
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/04-23 12:11, rettet 03/04-23 12:12 
Er det bare mig, eller er det gået helt bananas på det seneste?

I 2005, da jeg havde min første kærlighedsaffære med 8- og 16-bits spil, kunne man dybest set få det hele smidt i nakken, men nu lader det til, at alt, hvad der er bare en smule sjældent eller eftertragtet, er røget op i nærheden af fire cifre eller mere.

Jeg har ikke tilføjet til samlingen i en håndfuld år, men nu hvor det klør lidt igen, er markedet virkelig en hård pille at sluge.

Kan huske en håndfuld Master System -spil, der kørte i evig rotation på QXL (dengang det stadig eksisterede) til en pris, hvor jeg tænkte "Det bliver aldrig nogensinde solgt". Vedkommende var åbenbart bare nogle år for tidlig på den :D

Hvad tænker i?

Er det virkelig bare skruppelløse grifters, der har pumpet priserne tosset meget op?

Eller er det simpel udbud og efterspørgsel drevet af en bølge af 80'er/90'er nostalgi?

Har det helt dårligt med at mine elskede brugsgenstande er blevet til noget, som nærmest skal håndteres med hvide bomuldshandsker.


Her er der en gut, som snakker om det.
AV Intelligent Terminal
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 03/04-23 12:24 
Det er mange grunde til det er gået amok.

Men den vigtigst grund er : at folk betaler de priser. I steden for at lad dem køre 3 runder på eBay uden de sælger.

Jeg har kigget andre steder når prisen er for høj på en konsol. Jeg købt meget ind til ps2/ps3 - nu er de spil også gået op.
Lige nu roder jeg med teknoparrot. Og køber ind til OG-Xbox og ps4.

8 og 16 bit. Kommer der ikke meget ind af.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
XiwanaXiwanaSkrevet 03/04-23 13:24, rettet 03/04-23 13:27 
Jeg har bemærket en markant prisstigning i DBA-annoncer (både software og hardware) de seneste ca. 5 år. Helt almindelige konsolspil til GC (Mario Sunshine, Smash Bros Melee etc.) er eksempelvis steget med 50-100%. For 8- og 16-bit er det rigtig nok endnu vildere.

Det er blevet en meget dyr hobby - også på dansk grund. Jeg solgte en stor del af samlingen forud for prisstigningerne. Hvis blot jeg havde ventet et par år...
[inspirational quote here]
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 03/04-23 13:37 
Et sted man kan kigge på til 8/16bit : Er evercade , det koster ikke det vilde og man får oplevelsen af cart spil til en konsol.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/04-23 18:59, rettet 03/04-23 19:01 
ChronoSousa>
Men den vigtigst grund er : at folk betaler de priser. I steden for at lad dem køre 3 runder på eBay uden de sælger.

Ja, jeg tænker også noget med generationsskifte. Dem, der husker spillene fra deres barndom, har nu sikkert fået nok på kistebunden til at kunne punge ud uden det gør alt for ondt. Og så ruller snebolden.

Xiwana>
Det er blevet en meget dyr hobby - også på dansk grund. Jeg solgte en stor del af samlingen forud for prisstigningerne. Hvis blot jeg havde ventet et par år...

Det samme her. Virkelig dumt.

Jeg tænkte, at hvis der var noget jeg kom til at savne, kunne jeg bare købe det igen senere. Den plan kan jeg godt skyde en hvid pil efter lige foreløbigt.
AV Intelligent Terminal
scavengerscavengerSkrevet 04/04-23 08:43 
Jeg har aldrig købt noget på DBA for deres priser har alle dage været helt i skoven. Nu har jeg også en mistanke om, at der på Facebook er flere spilgrupper, hvor nogle håndfulde personer køber og sælger til hinanden, for kunstigt at bumpe priserne op. Det er i hvert fald påfaldene, at det altid er de samme personers annoncer hvor tingene bliver solgt, mens andre personers annoncer aldrig gør.

Coronaen satte for alvor også en nostalgi-bølge i gang, som stadig holder priserne kørende. Reolmarkeder som f.eks. Kirppu der både tager standleje og 19% kommision gør også, at sælgerne sætter prisen højt for at få noget ud af deres ting.

Endelig har alt det fusk der har været omkring vurderingerne i USA, fået folk til at tro, at alt er guld værd. Det tager også noget tid at komme tilbage fra. Jeg drømmer mig også tilbage til "de gode gamle" dage, men jeg tror desværre ikke de kommer igen.
Nemo me impune lacessit
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 04/04-23 11:42, rettet 04/04-23 11:44 
Jeg er helt med på at fuske med priser , og få dem i top på en falsk måde. Har noget med det at gøre.

Men i sidste ende, er det op til folk om de vil med på den dyre rejse?
(Ser ud til at det vil de)

Det er meget få spil jeg har givet mere end 1000-1200kr for. (Retro , p/stk) Det jeg har givet mest for var nok snatcher.

Det sundeste er nok at finde sin egen pris grænse. Og køre efter det så meget som muligt. Og være toldmodig. De fleste spil ser man igen til salg.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 05/04-23 10:03, rettet 05/04-23 12:26 
Det er ikke engang en ny ting, men det er kun blevet værre med årene. Jeg kan se en meget klar sammenhæng mellem en helt ny generation af retrospilfans (og retrospil *samlere*) der begyndte at poppe op især for omkring ti år siden og de efterfølgende år, og de voldsomme prisstigninger er åbenlyst sammenkædet med det. Det er rigtigt nok at Corona også skabte et lille boost i USA især, men de mest beværkelsesværdige hikes skete inden da.

Førhen var det jo nærmest kun niche-communities som f.eks. dette forum, dengang der var hyppig aktivitet på det, der gik op i den slags - og som du skriver Killer Bean, så var retrospil jo fedt fordi der var så mange fede spil man bare kunne købe meget billigere end hvad nye spil går for. Der var selvfølgelig stadig voldsomme markeder som f.eks. Neo Geo AES, men den slags er langt mindre bemærkelsesværdigt i dag. Der var også en gang hvor Radiant Silvergun var det vildeste samlerobjekt fordi det typisk gik for $160 på ebay - i dag er det nærmest standardprisen for et vilkårligt NES-spil hvis man skal have det i æsken, mens RSG i mellemtiden ikke er steget det store.

Sidenhen er det åbenlyst blevet meget mere "hipt" med retrospil, med store messer dedikeret til det, og populære kanaler på YouTube der hiver nye interesserede ind. Og den største ændring jeg ser i den nye generation er uden tvivl et langt langt større samlerfokus.

Vi har altid kaldt os for samlere fordi vi køber mange spil, men der er sket et skel i dag, der gør det meget svært for mig at associere mig med det udtryk. Det kan nok delvist kædes sammen med at der i dag er mange flere populære alternative (og endda lovlige) måder at spille næsten alle gamle spil, så folks enticement for rent faktisk at købe dem fysisk nok i meget større grad er blevet en forfængelighed.
Men det jeg synes især er tydeligt i den sammenhæng er at det der driver de fleste "nytilkommere", er behovet for at købe spillet snarere end selve spillet. Der var engang hvor det med at købe en 100% komplet samling af Master System-spil var en sjov hobby hos en enkelt tosse man kendte på et forum - når jeg ser folk snakke om retrospil på nettet i dag er der nærmest en *formodning* om at man er i gang med at samle "the set", altså en fuld samling af officielt udgivede spil til whatever platform man har kastet sig over. Og i samme sammenhæng er der kommet et meget større fokus på formålsløse varianter, som antallet af skruer i en NES-cartridge eller hvor på æsken den står "Bros." i Super Mario 3, osv. "Perlen" i dette eksempel på være det amerikanske Stadium Events, der er fuldstændig det samme spil som World Class Track Meet, et komplet uinteressant og meget mere udbredt spil, som jeg ikke tror nogen har nogen som helst intentioner om faktisk at spille. Men nu vil alle have Stadium Events, for deres samling er åbenbart ikke *komplet* uden det...

Det siger desværre sig selv at når der er så mange der skal have "alle" spil, så er der ikke rigtigt noget der er helligt længere, og spil der før var billige fordi der ikke var mange der havde interessen for dem, er pludselig hammerdyre... fordi der ikke var mange der havde interesse for dem.
Heldigvis er der stadig markeder der er *relativt* uberørt. F.eks. er de fleste japanske udgivelser stadig ganske billige at anskaffe sig, hvis der findes tilsvarende vestlige udgivelser, selv ved spil der er næsten tekst-fri eller på engelsk (men desværre er import blevet dyrere takket være dyrere forsendelsesomkostninger og strammere toldregler).
Til gengæld er der også områder hvor det er gået endnu mere amok. For dit eget blodtryks skyld, tror jeg at jeg vil anbefale at du undlader at undersøge hvad arkade-PCB'er sælger for nu om dage :D


Jeg har ikke lige set den video du linkede, men jeg kan godt forstå hvis man føler at ens hobby bliver taget fra en. På trods af hvor stort "retrospil" er blevet, er det overraskende svært at finde ligesindede med interesse for de spil, måske i meget større grad end det var førhen. De fleste communities på internettet i dag er nemlig søbet ind i den samme samlermentalitet eller overfladiske nostalgitrip. Jeg synes det er kanon at der er kommet så meget fokus på emnet, og godt at der er et sted for folk med de hobbyer, men reel interesse i spil virker sjovt nok ikke meget mindre niche i dag end det gjorde engang, på trods af at man kan smutte over sundet til Sverige og deltage i events hvor tusindvis af folk stimler sammen for at købe spil til MegaDrive, Game Boy, Saturn, SNES, osv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/04-23 14:18, rettet 05/04-23 14:41 
Sumez
Det er ikke engang en ny ting, men det er kun blevet værre med årene. Jeg kan se en meget klar sammenhæng mellem en helt ny generation af retrospilfans (og retrospil *samlere*) der begyndte at poppe op især for omkring ti år siden og de efterfølgende år, og de voldsomme prisstigninger er åbenlyst sammenkædet med det. Det er rigtigt nok at Corona også skabte et lille boost i USA især, men de mest beværkelsesværdige hikes skete inden da.

Ja, jeg føler også lidt at der er kommet en yngre generation, som samler på "remedier fra fortiden" snarere end billige spil fra barndommens tid. De pumper den nostalgiske aura meget voldsommere op end folk med minder fra spillenes storhedstid nogensinde kunne drømme om. Det er en underlig ting.

Sumez
Førhen var det jo nærmest kun niche-communities som f.eks. dette forum, dengang der var hyppig aktivitet på det, der gik op i den slags - og som du skriver Killer Bean, så var retrospil jo fedt fordi der var så mange fede spil man bare kunne købe meget billigere end hvad nye spil går for. Der var selvfølgelig stadig voldsomme markeder som f.eks. Neo Geo AES, men den slags er langt mindre bemærkelsesværdigt i dag. Der var også en gang hvor Radiant Silvergun var det vildeste samlerobjekt fordi det typisk gik for $160 på ebay - i dag er det nærmest standardprisen for et vilkårligt NES-spil hvis man skal have det i æsken, mens RSG i mellemtiden ikke er steget det store.

Sidenhen er det åbenlyst blevet meget mere "hipt" med retrospil, med store messer dedikeret til det, og populære kanaler på YouTube der hiver nye interesserede ind. Og den største ændring jeg ser i den nye generation er uden tvivl et langt langt større samlerfokus.

Vi har altid kaldt os for samlere fordi vi køber mange spil, men der er sket et skel i dag, der gør det meget svært for mig at associere mig med det udtryk. Det kan nok delvist kædes sammen med at der i dag er mange flere populære alternative (og endda lovlige) måder at spille næsten alle gamle spil, så folks enticement for rent faktisk at købe dem fysisk nok i meget større grad er blevet en forfængelighed.

Men det jeg synes især er tydeligt i den sammenhæng er at det der driver de fleste "nytilkommere", er behovet for at købe spillet snarere end selve spillet.

Det er helt klart bizart at se hvordan mange af "gralerne" fra sin tid ikke har rykket sig i pris, mens andre spil, der altid bare har været lidt småsjældne, er stukket fuldstændig af.

Jeg tænker, at YouTube har megen skyld i det. Når der er en retro guru, som snakker om en eller anden "skjult perle", han anbefaler at enhver seriøs discipel skal have i sin samling, så varer det ikke længe, før alle sælgere prøver lykken med køb-nu-priser på eBay.

Og så er der alle spillene, der har med Mario eller Zelda at gøre. De har altid været lidt eftertragtede på trods af deres komplette mangel på sjældenhed, men på det seneste skulle man tro at de var lavet af massivt guld.

Spillene er helt klart blevet genstande man skal eje frem for noget man skal spille, i langt højere grad end det var før i tiden.

Markedet for display cases og lignende lader i hvert fald til at være tiltaget meget.

Sumez
Der var engang hvor det med at købe en 100% komplet samling af Master System-spil var en sjov hobby hos en enkelt tosse man kendte på et forum

Han lyder som et alvorligt nutjob :D

Sumez
Heldigvis er der stadig markeder der er *relativt* uberørt. F.eks. er de fleste japanske udgivelser stadig ganske billige at anskaffe sig, hvis der findes tilsvarende vestlige udgivelser, selv ved spil der er næsten tekst-fri eller på engelsk (men desværre er import blevet dyrere takket være dyrere forsendelsesomkostninger og strammere toldregler).

Jeg har ikke været forbi GenkiVideoGames i mange år, men jeg kunne godt finde på at hive nogle læs hjem igen på et tidspunkt. Er virkelig fløjtende ligeglad med regioner så længe det bare er spilbart og original hardware.

Sumez
Til gengæld er der også områder hvor det er gået endnu mere amok. For dit eget blodtryks skyld, tror jeg at jeg vil anbefale at du undlader at undersøge hvad arkade-PCB'er sælger for nu om dage :D

Har lagt mærke til det. Det tager crazy op på et helt nyt niveau...
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/05-23 17:06 
Nu er jeg efterhånden kommet mig lidt over chokket.

Må bare finde mig i, at fremtidige tilføjelser til samlingen kommer til at sigte mere efter kvalitet end kvantitet, hvilket dybest set ikke er en dårlig ting.

Det gør også bare de få deals, man stadig falder over, endnu sødere :)
AV Intelligent Terminal
slk486slk486Skrevet 25/05-23 09:44 
Ja, det er nok meget sundt lige at tænke en ekstra gang, inden man tilføjer noget til samlingen :D
j/k
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/05-23 18:51 
Gider i hvert fald ikke længere det der "komplet sæt" fokus, jeg havde gang i før i tiden.

Det var sjovt nok da shovelware kunne fås næsten gratis. Men nu, hvor selv det værste skrald er tidoblet i pris, er det simpelthen for masochistisk.
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Username
Password
Remember me