X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Wii U NAND-chips lader til at dø


Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/03-23 12:57 
Det er måske bare en storm i et glas vand, men der er kommet en del fokus på folk der oplever at deres Wii U-maskiner ikke længere virker, enten helt eller delvist.

https://www.theverge.com/2023/3/8/23630417/wii-u-system-error-160-0103-bricking-nand-memory

Om der er en sammenhæng mellem at maskinerne har stået ubrugt i lang tid, eller om det bare er rene tilfældigheder vides ikke. Nogle kan ikke tilgå Amiibo-appen, andre kan ikke bruge webbrowseren, eller Mii Maker uden at deres maskiner crasher, og for nogle vil maskinen slet ikke starte og giver en fejlkode.

Om fejlen skyldes dårlige NAND-chips eller det er Nintendo der har fucket up med en eller anden bug vides heller ikke. Måske problemet ikke er så stort som det slås op, men hvis det kommer så vidt at chippen skal udskiftes så skal man have lavet en NAND-backup selv da denne er unik til maskinen og man kan ikke bruge en andens. Er NAND-chippen død er det for sent at lave backup.

Tl;dr: Lav komplet NAND-backup mens tid er, for en sikkerheds skyld.

En komplet NAND-backup for en premium maskine fylder 32GB og kræver at man bruger et 64GB SD kort eller større.

Jeg vil ikke linke til guides da disse kan bruges til pirateri, men søger man på Wii U og softmod guides dukker der nok noget brugbart frem :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/03-23 19:41 
Never a dull moment :D
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-23 11:05, rettet 16/03-23 11:06 
Ja det er super irriterende :D

Der er en tråd hvor det lykkedes en at erstatte chippen med et SD-kort :D
Har ikke læst hele tråden igennem endnu, men det lader ikke til at påvirke hastighed (den kunne så næsten heller ikke blive værre), så det kunne potentielt være et billigt fix - altså såfremt man har taget den NAND backup i forvejen!

Det vil nok være at foretrække at erstatte med et af de der Samsung/Sandisk endurance-kort som skulle tåle langt flere writes end et almindeligt.

https://gbatemp.net/threads/how-i-fixed-160-0103-system-memory-error.626448/
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 16/03-23 12:53 
Det er meget sjovt at sige at det bare er WiiU der har lavet ged i det, men jeg kunne godt være bange for hvor meget andet teknologi vi sidder med i dag, der potentielt har samme fejl?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-23 13:50 
Mig bekendt er bare ikke rigtig noget andet der har udvist i nærheden af samme fejl. Hvis det var et generelt NAND-problem burde en alm Wii også have samme problem.

Om det er en hardware fejl fra Nintendos side, at maskinen skriver alt for meget til chippen, eller om de har brugt alt for billige chips vides vidst ikke. Begge dele er fuldstændig i Nintendos ånd. De har alle dage lavet subpar hardware sammenlignet med konkurrenterne, med nogle hjernedøde designfejl og de har også altid sparet hvor de kan på hardware, mens de alligevel har taget vilde overpriser.

De NAND-chips der er brugt må også være brugt i mange andre produkter og det er så interessant om de også har haft samme problem. Men det giver da stof til eftertanke at NAND åbenbart tilsyneladende dør hvis det ikke har været brugt i meget lang tid. Jeg havde indtrykket af at en SSD var et super sikkert lagringsmedie, men det er vidst med forbehold.

Jeg har for sjov testet alle de gamle SD-kort jeg havde liggende (fuld write/read) og som ikke har været brugt i årtier, og de virker trods alt fint endnu.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 16/03-23 13:56 
Om det er en hardware fejl fra Nintendos side, at maskinen skriver alt for meget til chippen

Det ville være en god forklaring, men hvis historien går på at chippen går i stykker af at maskinen ligger ubrugt hen, virker det ikke til at være problemet?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-23 15:15 
Det er rigtigt, det ville være interessant at teste med en spritny og uåbnet maskine og se om den virker. Intet er kendt med sikkerhed endnu, men det er interessant om slidtage alligevel har noget at sige. Jeg læste at de chips de har brugt kun rated til 1000 writes pr block hvilket virker meget lavt når maskinen samtidig konstant logger hvor meget du spiller pr titel, så der må skrives en del til den :/

Jeg tjekkede loggen på min maskine den anden dags og kunne se at der på et tidspunkt var gået to år mellem jeg havde den tændt. Min NAND storage er fyld godt op og alt loader heldigvis fint nok endnu :)

Man kan i øvrigt lave NAND backup uden at installere softmod, hvis nogen skulle have noget imod det.
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 16/03-23 20:35 
Sumez>
Det er meget sjovt at sige at det bare er WiiU der har lavet ged i det, men jeg kunne godt være bange for hvor meget andet teknologi vi sidder med i dag, der potentielt har samme fejl?

Jeg havde problemet med min elbil da vi havde haft den i lidt over 3 år.
Skildte dash-boardet ad, tog sub-boardet som chippen sidder på ud og sendte den til en fyr i Holland der kunne tage data ud (egentlig kun den krypterede nøgle var vigtig) brændte det på en NAND af højere kvalitet og returnerede det til mig. Den nye NAND er af en kvalitet der skulle kunne holde de næste 90 år vurderet på antal write cycles.

Tåbeligt sted af Tesla at spare, men det tror jeg de fandt ud af :-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 18/03-23 07:24, rettet 18/03-23 07:25 
Voultar påstår at han muligvis har en pålidelig metode til at genoplive døde WiiU'er uden man behøver åbne maskinen

https://vxtwitter.com/Voultar/status/1636791934608867338

Og kommer samtidig også lige med en sviner til al den misinformation der er blevet spredt omkring emnet
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/03-23 15:31, rettet 18/03-23 15:49 
Voultar er en kæmpe nar. Men super fedt hvis han kan bidrage med noget fornuftigt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 18/03-23 23:43 
Enig i begge :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/03-23 12:05 
Desværre har han ikke løst problemet. Dét han beskriver er allerede kendt som løsning for andre former for korrupt data, men har vidst ikke noget med døde NAND-chips at gøre.

Det er typisk Voultar. At slå tingene så stort op, at han er den eneste der kan finde ud af det, og at alle andre er klamphuggere :/
Han har sikkert troet at dette var løsningen, men det er komisk at han beskylder andre for at sprede misinformation når han gør præcis det samme.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 22/03-23 12:29 
Haha, det er alligevel lidt sjov :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/03-23 13:01, rettet 22/03-23 13:04 
Det lader til at det primært sker på 32GB-maskinerne og dem med Hynix-chip er hårdest ramt. Samsung og Toshiba er vidst noget bedre (Toshiba skulle være de bedste), men som jeg forstår tråden så er det sket på dem alle?

Der er noget homebrew software der hedder mdinfo, som kan fortælle hvad der sidder i maskinen. Jeg har Samsung i min og har taget to fulde NAND backups med en uges mellemrum, tilsyneladende uden problemer. Jeg har også prøvet at stresse chippen ved at fylde den helt op og derefter overføre tilbage til USB-drev. Det gav heller ikke nogen problemer.

De anbefaler i tråden at man har så lidt data på NAND-chippen som muligt. Jeg husker ikke det bliver forklaret hvorfor, men det er måske så controlleren lettere kan udskifte dårlige blokke med gode ledige? Det giver i hvert fald mening hvis det er sådan det fungerer :)

Det ser super let ud at udskifte med et SD-kort så nu hvor jeg har backup er det ikke noget jeg personligt er særlig nervøs for længere. Hvis man udskifter med et high endurance-kort der tåler mange flere writes er man nok ret godt stillet fremadrettet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig