X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

PS5 bagudkompatibilitet


Reply
Bede-xBede-xSkrevet 16/05-22 16:35, rettet 16/05-22 17:07 
Der kommer noget bagudkompatibilitet, når Sonys nye nye abonnements service launcher. Ikke for ejere af fysiske spil, men har man købt en PS1 eller PSP titel digitalt, som er en del af programmet, skal man ikke betale igen, mens nogle titler også vil kunne købes individuelt:

Also, players who have previously purchased the digital version of select games from the original PlayStation and PSP generation will not have to make a separate purchase or sign up to PlayStation Plus to play these titles on PS4 or PS5. When these titles are released for PS4 and PS5, players can head to PlayStation Store and download a version for the consoles at no extra cost if they already own the digital version of the title. Some of the titles will also be available for individual purchase.

Visse titler vil også blive forbedret, men der står ikke om det er de bagudkompatible spil, de klassiske genudgivelser eller måske begge:

PlayStation Plus Premium/Deluxe members will have a selection of popular classic games to play, with some titles that will show improved frame rates and higher-quality resolution compared to their original launch versions.

Der er dog tilføjet save og rewind features i udvalgte spil.

Lidt af startkataloget, som forhåbentlig er mange gange større og udvides undervejs:

Classic Games Catalog – Original PlayStation and PSP

PlayStation Studios

Ape Escape ! Japan Studio, Original PlayStation
Hot Shots Golf ! Japan Studio, Original PlayStation
I.Q. Intelligent Qube ! Japan Studio, Original PlayStation
Jumping Flash! ! Japan Studio, Original PlayStation
Syphon Filter ! Bend Studio, Original PlayStation
Super Stardust Portable ! Housemarque, PSP

Third Party Partners

Mr. Driller ! Bandai Namco Entertainment Inc., Original PlayStation
Tekken 2 ! Bandai Namco Entertainment Inc., Original PlayStation
Worms World Party ! Team 17, Original PlayStation
Worms Armageddon ! Team17, Original PlayStation

https://blog.playstation.com/2022/05/16/all-new-playstation-plus-game-lineup-assassins-creed-valhalla-demons-souls-ghost-of-tsushima-directors-cut-nba-2k22-and-more-join-the-service/

Antaget at de får mange at de titler, jeg har købt hos dem tidligere, vil det være nok til at sælge mig en PS5. Har ellers manglet lysten, nu hvor de udsender så meget på PC.

EDIT: Havde overset at de også kommer til PS4. Ja, så forsvandt lysten til PS5 igen, men fedt at PS4 også er med i programmet :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
EltanEltanSkrevet 16/05-22 18:42 
I så fald er der ingen argumenter for at anskaffe sig en x dåse og i stedet gå all in på pc gaming og/eller x on a stick som jo kommer lige om lidt.
Tænker da heller ikke du har anskaffet dig en x dåse så, alt andet vil da være hykleri.
WehnerWehnerSkrevet 16/05-22 19:01 
Som en klog mand herinde engang sagde: Lad være med at investere følelser i multinationale selskaber. At købe en konsol har ikke noget med hverken hykleri eller ikke-hykleri at gøre. Det er bare et forbrugerkøb.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 16/05-22 20:08, rettet 16/05-22 20:33 
Eltan>I så fald er der ingen argumenter for at anskaffe sig en x dåse og i stedet gå all in på pc gaming og/eller x on a stick som jo kommer lige om lidt.
Tænker da heller ikke du har anskaffet dig en x dåse så, alt andet vil da være hykleri.

Nu ved jeg ikke hvad min kommentar har med Xbox at gøre, men siden du spørger: Ligesom jeg gerne vil købe en PS5, hvis den tilbyder noget BC til de hundrevis af spil, jeg har i Sonys økosystem, ville jeg også meget gerne købe en Xbox for det. Og de nye Xboxe tilbyder netop BC opgraderinger til mange af mine spil, som sidste generation ikke fik.

Og jeg er all in på PC. Jeg elsker, at jeg kan spille Microsofts Psychonauts 2 og Forza Horizon 5 eller Sonys God of War og Days Gone på samme system og håber begge firmaer porter så meget som muligt, så jeg frit kan vælge om det bliver på hjemmemaskinen eller min Steam Deck, de skal spilles.

Men jeg ikke PC only. Hvis konsollerne tilbyder noget, der appellerer til mig, som man ikke kan få på PC, køber jeg rigtig gerne dem også. Er trods alt altid endt med at have alle mainstream systemer i alle generationer, ligesom jeg heller ikke har noget problem med at skifte, hvad der bliver hvert enkelt generations hovedmaskine for mig.

Wehner: Præcis. Der er ikke nogle af de firmaer, der giver en dyt for os alligevel.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
DunwichDunwichSkrevet 17/05-22 09:27 
Er du blevet PC gamer, Bede? Og dig som hadede alt der havde med PC at gøre, for år tilbage. Selv den væsentligt højere framerate i Return to Castle Wolfenstein, var ikke nok til at overbevise dig dengang. Times, and people, change ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/05-22 17:06 
Selvfølgelig fucker Sony PS1 backcompat op ved at vælge 50Hz PAL-versionerne, endda i andre regioner >_<

https://www.youtube.com/watch?v=NbxJ4RrSUx0

Det er PS Classic om igen, og desværre ikke ret overraskende :)

Der er flere problemer ved det, men primært at spillene kører 25 eller 50fps i et 60Hz output, hvilket betyder framerate conversion, som gør at spillene hakker ad helvede til.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 25/05-22 10:07 
Smadret. Næsten lige så smadret som at holde retro-titler bag en service betalingsmur. Pas.
DunwichDunwichSkrevet 25/05-22 22:07 
Sony der kører rundt i 50 hz igen, er som at befinde sig i PS2 launchen igen. Wow, det havde jeg alligevel ikke regnet med. Eltan må dog være tilfreds - alt andet vil da være hykleri. Eller noget.
Bede-xBede-xSkrevet 25/05-22 23:30 
Et kig på nogle af de første bagudkompatible titler:

https://youtu.be/0VdMYie2RAs
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
EltanEltanSkrevet 26/05-22 00:38, rettet 26/05-22 00:41 
Dunwich>
Sony der kører rundt i 50 hz igen, er som at befinde sig i PS2 launchen igen. Wow, det havde jeg alligevel ikke regnet med. Eltan må dog være tilfreds - alt andet vil da være hykleri. Eller noget.

Men jeg er bare ret ligeglad, i og med det virker her, og hvis det en dag ikke virker, så spiller jeg på en anden konsol, cykler en tur, eller læser en tegneserie.
WHO the fuck cares om PS2 spil virker på en PS5 har aldrig benyttet bagudkompabiliteten og kommer heller ikke til det..
DunwichDunwichSkrevet 26/05-22 10:15 
Bede-x>
Et kig på nogle af de første bagudkompatible titler:

https://youtu.be/0VdMYie2RAs

Omkring 8:20 står der i videoen, at "PS3 games will be included in the PS Plus Premium version starting in June will be playable in streaming / PS Now".

Og bagefter: "This makes it impossible for games to have visual or performance improvements".

Jeg har tæt ved nul indsigt i PS5 arkitekturen, men skal det virkeligt forståes sådan, at kommende BC titler ikke vil kunne forbedres, når de skal køre på PS5, så man vil aldrig kunne se framerate forbedringer feks?

Så er det måske i virkeligheden meget sigende, at de sidste ca to minutter af videoen, fra ca 8:40, fortæller om Microsoft's mission, med at forbedre gamle spil, så de ser både væsentligt flottere ud, og også får imponerende framerate forbedringer.

Hvis Sony bare vil være en nulbon på BC fronten, så er det da sådan her de bare skal gøre det så.
DunwichDunwichSkrevet 26/05-22 10:26 
Eltan>
WHO the fuck cares om PS2 spil virker på en PS5 har aldrig benyttet bagudkompabiliteten og kommer heller ikke til det..

Du kerer dig tilpas meget om det, i det allerførste svar i tråden du har lavet; Endda det _første_ svar overhovedet, i tråden kaldet "PS5 bagudkompatibilitet".

"I så fald er der ingen argumenter for at anskaffe sig en x dåse og i stedet gå all in på pc gaming og/eller x on a stick som jo kommer lige om lidt.
Tænker da heller ikke du har anskaffet dig en x dåse så, alt andet vil da være hykleri."
Bede-xBede-xSkrevet 26/05-22 11:14 
Dunwich>
Omkring 8:20 står der i videoen, at "PS3 games will be included in the PS Plus Premium version starting in June will be playable in streaming / PS Now".

Og bagefter: "This makes it impossible for games to have visual or performance improvements".

Jeg har tæt ved nul indsigt i PS5 arkitekturen, men skal det virkeligt forståes sådan, at kommende BC titler ikke vil kunne forbedres, når de skal køre på PS5, så man vil aldrig kunne se framerate forbedringer feks?

Der er ikke nogen PS3 BC titler. Der er kun (digital) bagudkompatibilitet med udvalgte PS1 og PSP titler, som kan komme med visse forbedringer.

PS3 titlerne er streamet og afvikles derfor som de gjorde på PS3. Det er en (custom) PS3, som står i et server rack et eller andet sted, du spiller på:

https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2014-sony-creates-custom-ps3-for-playstation-now
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Login for at besvare
Username
Password
Remember me