X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Microsoft køber Activision Blizzard


Svar
Bede-xBede-xSkrevet 18/01-22 14:38, rettet 23/01-22 09:19 
Microsoft er i færd med at købe Activision Blizzard. World of Warcraft, Call of Duty, Starcraft, Tony Hawk, Spyro, Diablo, Overwatch, Crash Bandicoot… Det hele.

Nu officielt:

Creators of Call of Duty, Warcraft, Candy Crush, Tony Hawk, Diablo, Overwatch, Spyro, Hearthstone, Guitar Hero, Crash Bandicoot, StarCraft and more join Team Xbox

As ... Se hele indlægget
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
156 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Svar
Bede-xBede-xSkrevet 23/01-22 19:59, rettet 23/01-22 20:10 
Man får fornemmelsen af, at Microsoft kommer til at være mere hands on, ved det her indkøb, end man har set med deres andre i senere år, selvfølgelig på grund af skandalerne, retsagerne og virksomhedskulturen, men muligvis også pga produktionsmodellen. Ikke kun ser man Spencer snakke om, at få udviklerne til at dykke ned i Activision Blizzards vault og genoplive gamle IP'er, der er også snak fra højt rangerede medarbejdere ved AB, om at gå væk fra årlige CoD udgivelser efter Microsoft overtager dem, hvilket potentielt ville kunne skabe bedre forhold for de ansatte, der nedslides af de pressede udgivelser og frigøre arbjdskraft til mere kreative projekter. Det sidste har især fået mange Blizzard ansatte til at forlade firmaet, for at kunne arbejde på mere interessante projekter.

En af grundene er Game Pass, som ikke i samme grad (kun) er hit dreven, men i stedet kræver projekter af alle mulige slags, for at ramme hver en kundebase.. Det har vi også set fra Microsoft i nyere tid, hvor det ikke kun er det åbenlyse, der investeres i, men også niche projekter, store publishers helst ikke rører ved længere. Hvor mange ville smide det budget som Gears Tactics havde efter et tur baseret strategi spil? Hvor mange publishers ville smide penge efter et dyrt prestige projekt som Flight Simulator? Eller hvad med Ori and the Will of the Wisp, der har et kæmpe budget for et sidescrollene Metroidvania.

Game Pass har brug for et portfolio, mere end enkelt hits og det kan måske påvirke spillene producerede ved Activision Blizzard. Schreier har en artikel om det og meget andet:

Microsoft køber Activision Blizzard

Activision Blizzard Inc. employees have had a range of differing and sometimes conflicting emotional responses to news this week that their company will be purchased by Microsoft Corp. for $69 billion.
There has been trepidation about potential layoffs; optimism about Microsoft’s recent history of buying game companies and then leaving them alone; determination to fight for better wages and more worker protections.
But above all, more than a dozen employees across Activision Blizzard’s divisions say they’re relieved that something -- anything -- has actually happened that could fundamentally change the company’s course. Many people had been worried that the status quo would remain intact, and that was unacceptable.

Chief Executive Officer Bobby Kotick and his management team have dodged scandal after scandal, starting with a California lawsuit last summer alleging sexual harassment and discrimination. After the Wall Street Journal reported in November that Kotick was aware of the bad behavior and even perpetrated some himself, the board publicly stood by him, leading to attrition and low morale across the video game publisher, which makes games such as Call of Duty and Candy Crush Saga.
(..)

Employees from Activision Blizzard’s various studios, from Treyarch in Santa Monica, California to Blizzard in Irvine and King in Stockholm, said they expected Phil Spencer, who was promoted to CEO of Microsoft Gaming, to be a stronger leader than Kotick. Several pointed to Microsoft’s successful acquisition of independent studios such as Double Fine Productions and Obsidian Entertainment, which have been mostly allowed to operate autonomously.
(..)

The acquisition may also be transformative for Activision Blizzard’s business strategy, another potential boost to morale. Under Kotick, the company released a new game in the blockbuster Call of Duty franchise every year without fail, helping the series sell more than 400 million units. Churning out a new game every year led to brutal overtime for workers at companies such as Treyarch and Encino-based Infinity Ward.

High-level employees at Activision have discussed moving away from the annual release schedule, according to two people familiar with the discussions. Although nothing has been finalized yet, there’s a belief among many Call of Duty developers that releasing games at a slower cadence will please players and help bolster the franchise, particularly after the weak launch of last year’s Call of Duty Vanguard, which saw a 36% decline from 2020’s entry in U.K. sales charts. The shift may not happen until next year or later, as this year’s Call of Duty is expected to redeem the franchise’s fortunes.

Slowing down the Call of Duty release schedule may lighten developers’ intense workloads and could provide new opportunities for Activision’s gamemakers to work on other titles. The Blizzard division could also benefit culturally and strategically from the acquisition. 

Activision has long followed a traditional business model, chasing big blockbusters such as Call of Duty and Candy Crush while ditching franchises with less potential, such as StarCraft. Xbox takes a different approach due to its Game Pass, a Netflix-like subscription plan that allows users to pay a monthly fee for access to a large variety of games. Thanks to Game Pass, not every game needs to be a massive hit to be considered a success. Xbox’s strategy has been to fund and acquire a variety of eclectic titles that may help draw new subscribers.

Mere her:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-20/activision-employees-say-they-re-optimistic-about-acquisition
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 24/01-22 09:15, rettet 24/01-22 09:17 
millennium>
Det er den fremtid vi forbrugere kigger ind i. Vores profiler bliver mere og mere centraliserede på tværs af talrige tjenester. Opkøb reducere bare vores muligheder for at segmentere. Det er rendyrket corporate gidseltagning, og det er slet ikke synligt hvor meget man ikke kan og hvor meget man mister, hvis man en dag synes Microsoft ikke længere skal have adgang til min persondata og kreditkortoplysninger.

Så længe Microsoft tilsyneladende kun opkøber de firmaer der allerede forlængst er forfaldet til tørre virksomhedsstrategier og investeringer fremfor spildesign og kreativitet, er jeg ikke bekymret. Hvad bliver det næste, EA? Big whoop. :P Hvis jeg skal spå om fremtiden, så tror jeg nærmere at de kommende generationer byder på en langt større forgrening af markedet, hvor der bliver produceret mere målrettede spil til individuelle præferencer, og nyopstartede firmaer har mindst ligeså stor chance for at få success med et godt spil, som de etablerede megakorporationer.
Det lyder måske meget naivt optimistisk, men umiddelbart synes jeg det er den udvikling vi har set de sidste mange år efterhånden. Det næste "Diablo 2" eller "Minecraft" kommer ikke fra Blizzard eller Mojang, det kommer fra et andet sted som Microsoft ikke ejer. Og folk som bare vil spille det nye Call of Duty hvert år, er nok ret ligeglade med om det kommer fra det ene ansigtstløse pengeapparat eller det andet. :P

Jeg har svært ved at være oprørt over mainstreamskrald der forlængst er fanget i intetsigende årlige opdateringer, eller franchises der ikke har budt på noget interessant i over 15 år. Hvis jeg skal tænke på de mest interessante spiloplevelser jeg har haft det seneste årti, så sidder Microsoft på et sted mellem nul og halvanden (med god vilje) af dem, selv retroaktivt med deres nyeste opkøb.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DunwichDunwichSkrevet 25/01-22 00:44, rettet 25/01-22 00:45 
Meget apropos.

Microsoft køber Activision Blizzard
GreaseballGreaseballSkrevet 25/01-22 09:25, rettet 25/01-22 09:26 
Set en del YouTube film hvor der snakkes om hvor mange IP'er som Activision faktisk har og som de stort set aldrig har brugt. Tror, som nogen af dem påpeger, at vi kommer til at se en del af de gamle IP'er kommer op til overfladen igen under nye udviklere, som har lyst til at lege med dem. Alt sammen for at gøre GamePas så bredt som muligt. Ikke kun store main stream titler, men også mindre mere obskure titler som gør at der kan trækkes flere brugere til.
MS har bare købt Activision for at få fat i CoD, nej... det er alle de IP'er som det firma har liggende på lager og aldrig bruger. Det er der som der er penge/brugere at hente.
Se på GamePas som Netflix, ja der skal være nogle mainstream film og blockbusteres imellem. Men der skal også være de mere mærkelig film og de bizzare. Sammen som med spil. Lidt til en hver, lige meget hvor absurd deres smag er.
Måske vi ser et nyt Leisure Suit Larry spil ;D

Plus det har været oppe og vende flere steder at de vil droppe den årlige CoD udgivelse for at give holdet mere tid til at arbejde med en ny title.(hvilke lyder som der kun vil være ét studie der tager sig af den serie og ikke flere som vi ser nu)
EltanEltanSkrevet 25/01-22 09:55 
Overvejet at ændre navnet på forum fra Xbox til MS Gamepass, det vil være mere passende nu, hvor der ikke længere bliver udgivet titler eksklusivt til Xbox.
Bede-xBede-xSkrevet 25/01-22 15:10 
Sterlings take:

https://youtu.be/NZUTFz02NwQ
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
DunwichDunwichSkrevet 25/01-22 16:18 
Eltan>
Overvejet at ændre navnet på forum fra Xbox til MS Gamepass, det vil være mere passende nu, hvor der ikke længere bliver udgivet titler eksklusivt til Xbox.

Jeg spiller næsten ikke andet end eksklusive spil til Xbox. Og hvis jeg ikke gør, spiller jeg den bedste version af et givent spil = Xbox versionen, via BC. Win - Win.
EltanEltanSkrevet 25/01-22 18:11 
Dunwich>
Eltan>
Overvejet at ændre navnet på forum fra Xbox til MS Gamepass, det vil være mere passende nu, hvor der ikke længere bliver udgivet titler eksklusivt til Xbox.

Jeg spiller næsten ikke andet end eksklusive spil til Xbox. Og hvis jeg ikke gør, spiller jeg den bedste version af et givent spil = Xbox versionen, via BC. Win - Win.

Sådan så har jeg rettet det for dig

Dunkwich
"Jeg spiller næsten ikke andet end eksklusive spil til Game pAss. Og hvis jeg ikke gør, spiller jeg den bedste version af et givent spil = Game pAss versionen, via BC. Win - Win."

Altså udelukkende intetsigende samlebåndspil, så er du helt sikkert landet på den rette hylde i MS GamepAss service helvede.
Enjoy....
Bede-xBede-xSkrevet 25/01-22 20:15 
Blizzard er ved at hyre til et nyt survival game. Det passer rigtig godt til dem - for deres spil handler jo altid om at holde spilleren fast i evig tid - og jeg har altid undret mig over, hvorfor AAA firmaerne ikke har jagtet genren hårdnakket, med tanke på hvor sindsygt populær den er. Ud over at have integreret crafting i alt, typisk også hvor det ikke hører hjemme, virker det som en potentiel mangel på markedet. Spillet er nok mange år væk, for annonceringen er navnløs og virker mest som et recruitment drive:

Microsoft køber Activision Blizzard

Microsoft køber Activision Blizzard

Det bliver i øvrigt annonceret til PC og konsol (console), som i ental, hvilket måske er en af de tydeligere indikationer på, hvilken retning Microsoft kommer til at gå med Blizzards spil (hvis ikke udeladelsen af dem i CoD tweetet, var et hint), selv om de teknisk ikke må koordinere deres samarbejde endnu:

Microsoft køber Activision Blizzard

https://news.blizzard.com/en-us/blizzard/23768911/create-a-new-universe-with-us
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
GreaseballGreaseballSkrevet 25/01-22 21:04 
Eltan>
Altså udelukkende intetsigende samlebåndspil, så er du helt sikkert landet på den rette hylde i MS GamepAss service helvede.
Enjoy....

Okay ro på. Kan vi ikke lige blive enige om at tale pænt til hinanden her inde på forumet. Ellers ender vi som en Facebook klub.
Det findes spil for alle så alle har lov til at være og havde sin mening. Men man taler altså pænt til hinanden.
Hvor er en moderator til lige at dæmpe lidt på sproget i denne tråd.
EltanEltanSkrevet 25/01-22 21:08 
Det bliver et GamepAss spil og bredt tilgængeligt, så der vil være som godt som ingen incitament for anskaffe sig en Xbox hvis man ønsker at spille den slags servicespil.
Det er den vej det går fremadrettet med alle deres spil, de vil være tilgængelig som servicespil på tværs af platforme herunder mobilenheder som tablets, telefoner mv, pc, streaming bokse, som apps i tv - tænk Netflix, HBO Max, cloudgaming via Azure og slutteligt konsoler.
Bede-xBede-xSkrevet 25/01-22 21:08 
Gad vide hvordan EA har det, med ABK ved Microsoft? Et af problemerne med abonnements servicer er jo, at de skaber stor synlighed for spillene, der er inkluderet, men også gør det sværere at fange folk med spil, der ikke ligger på servicen, som man allerede har betalt for. Game Pass er ikke stort nok til at forvrænge alt for meget endnu.. Med mindre man lige præcis udgiver i en genre, som samtidigt udkommer der.

Fremover - altså efter handelen går i gennem - kommer CoD på Game Pass på dag et. Det betyder at 25 millioner (eller, hvad ellers GP ligger på, til den tid) kunder allerede har betalt for CoD og eksponeres for det gennem servicen. Hvis nogen af dem før stod og skulle vælge, om de skulle købe CoD eller Battlefield det år, er valget måske delvist taget for dem.

Og hvad med Sony? Som jeg ser det, står de ved en skillevej: De kan vælge enten at fokusere på konsolmarkedet eller følge efter Microsofts drøm om et større økosystem på tværs af platforme: Netflix for games. Og det er et marked, som man slet ikke ved, om eksisterer. Er ikke nogen garanti for, at abonnementer bliver store i spilindustrien, bare fordi det er sket inden for film og musik. Man (for)bruger trods alt spil anderledes. Umiddelbart synes jeg det virker vildt risikabelt af Microsoft, at gamble så mange penge, på noget der ikke er etableret, særligt med et firma som Activision Blizzard, hvis franchises har virket falmende og de interne problemer i firmaet, er der jo skrevet utallige sider om. Omvendt kan der selvfølgelig også være en fordel, ved at være first mover.

Jeg tror, Sony kommer til at springe i med begge ben. De har allerede dyppet fødderne lidt med PC ports og var de første til at få oprettet en streaming service, uden for deres konsol, men nu kommer de til at accelerere det. Beano skrev i Days Gone tråden, at det var brand selvmord, at udsende deres spil på PC. Det tror jeg til gengæld ikke. Faktisk tror jeg, det kan styrke branded, for skal de følge efter Microsoft, er de nødt til at vokse som first party.

Microsoft er ikke ved at oprette en first party til en konsol. Den de har nu, er alt for stor til en konsol. De satser på noget meget større, som måske, måske ikke, eksisterer ude i fremtiden. Ligeledes kan Sony ikke vækste deres first party, efter hvad der giver mening for en konsol, hvis de vil følge efter Microsoft og det betyder flere og hurtigere PC ports, samt udvidelse af deres allerede eksisterende streaming service. Dermed øges kundegrundlaget, som tillader en større first party, som igen styrker platformen og brandet som helhed.

De burde måske gå efter sådan en som Bungie, hvis de ellers kan overtales til at sælge (igen). Selv om de også angiveligt har problemer med stressede udviklere og en mandsdomineret arbejdskultur, så er de selvstændige, med kun minoritets partnere som kinesiske Netease. De har vist at de kan producere store service hits igen og igen og selv om Playstation har mange service spil i støbeskeen, er der ingen garanti for, at de bliver hits og det er et stort hul i deres portfolio. Twisted Metal og The Last of Us Factions lyder dog til at have noget potentiale, men er naturligvis svært at sige, uden at have set dem. I et konsoliderende market skulle man tro, at et firma med Bungies styrker, ville blive spist inden længe. Hvorfor ikke af Sony?

Ellers tror jeg investering i deres japanske rødder ville give mening, som skrevet tidligere i tråden, sammenlagt med forsat vækst hos mindre vestlige samarbejdspartnere, som vi har set i nyere tid.

Alternativet til ikke at følge Microsoft, vil være at indsnævre sig og fokusere på PS5 alene. Selv om det isoleret set, kan give stor succes på konsolmarkedet, tror jeg ikke giver ret meget mening og vil ende med at svække brandet, for selvom det Microsoft laver i øjeblikket, ikke er målrettet at ramme Sony - de tænker ikke bare i kassesalg, når de smider 75 milliarder dollars på bordet - så kan det godt ramme Sony, hvis de ikke gør noget. Og det kommer de selvfølgelig også til og de har i forvejen et enormt stærkt brand, som kan overkomme meget.

Hvad tror i andre?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
EltanEltanSkrevet 25/01-22 21:22 
Ingen tvivl om at det er ikke er konkurrencen fra Sony og Playstation som MS frygter, det er Google, Amazon og Apple og formentlig også det der ligger til grund for deres opkøb. Det eller en af de førnævnte minus Sony havde opkøbt Activision-Blizzard.
Lur mig om Gamepass ikke også med tiden bliver tilgængeligt på Playstation ;)
GreaseballGreaseballSkrevet 25/01-22 21:23 
Jeg tror Sony har et stærkt mærke i PS og lige pt kan de ikke følge med efterspørgslen på deres konsol.
De har masser af gode studier der laver fede titler og hvis de skal satse på studie køb, så burde de gå efter nogle af de japanske studier, tænker det her mange af deres fan ligger. Er man efter nogle jrpg spil, så der Switch eller PS man kigger på. Der flere af de "skæve" titler til PS og Switch end der er på Xbox.

Jeg tror ikke PS mærket bliver svækket lige med det samme. Så skal de virkelig træde i spinaten og lave et eller mega dumt.

Det som bekymre mig mest som samler, det er at al den online service og jeg skal komme efter dig, den gør det sværere at købe spil fysisk til sidst.
Fedt nok at man med Gamepas kan spille titler men normalt ikke gad offer sine penge på, men gerne vil prøve. Af ren nysgerrighed.
Før i tiden var der Blockbuster hvis der var tilfældet.
Ja der titler på Gamepas jeg køber Fysisk, for det ikke altid jeg har GamePas.
SumezSumezSkrevet 26/01-22 00:11 
Greaseball>
Det findes spil for alle så alle har lov til at være og havde sin mening. Men man taler altså pænt til hinanden.
Hvor er en moderator til lige at dæmpe lidt på sproget i denne tråd.

Ja, man taler selvfølgelig pænt til hinanden herinde. :)
Det håber jeg ikke der er nogen der skal mindes om flere gange.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 26/01-22 00:27 
Og spekulationerne forsætter:

Microsoft køber Activision Blizzard

Before news of the $69 billion acquisition broke last week, Activision had already committed to make the next few Call of Duty games available on Sony’s console, according to four people with knowledge of the deal, speaking anonymously because they were not authorized to speak to press.

Phil Spencer, who was recently appointed chief executive officer of Microsoft Gaming, said last week that he had spoken to Sony leadership about the franchise. “I confirmed our intent to honor all existing agreements upon acquisition of Activision Blizzard and our desire to keep Call of Duty on PlayStation,” he said on Twitter. “Sony is an important part of our industry, and we value our relationship.”

But gamers have been wondering what those “existing agreements” were.
(..)

For at least the next two years, Microsoft is committed to releasing Call of Duty on PlayStation, the people said. Neither Sony, nor Activision responded to requests for comment. Microsoft declined to comment.

Plans are hazier for the Call of Duty games further out, said the people familiar with the matter. Microsoft said it expects the acquisition to close sometime in the next six to 18 months, after which it will be able to decide whether to continue releasing future Call of Duty games on PlayStation.
(..)

Eventually, Microsoft could deprive its biggest gaming rival of an integral franchise. With some previous acquisitions, Microsoft has honored existing contracts then pivoted.

In 2020, following its acquisition of the game publisher Bethesda Softworks, the tech titan said it would retain all existing contracts and release the previously announced Bethesda games Deathloop and Ghostwire: Tokyo on PlayStation. But a few months later, when Microsoft unveiled new Bethesda games Starfield and Redfall, they were exclusive to the Xbox and Microsoft Windows PCs. New games from other studios Microsoft bought recently, such as Obsidian Entertainment, have also skipped the PlayStation.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-25/activision-s-next-few-call-of-duty-games-will-be-on-playstation
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
AzzkikrAzzkikrSkrevet 26/01-22 13:41 
Bede-x>
Blizzard er ved at hyre til et nyt survival game.

Puha, taget i betragtning af hvor ulideligt ringe deres tidligere forsøg Alan Wake var, kan det kun gå fremad.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/01-22 18:23, rettet 26/01-22 18:25 
Greaseball>
Se på GamePas som Netflix, ja der skal være nogle mainstream film og blockbusteres imellem. Men der skal også være de mere mærkelig film og de bizzare. Sammen som med spil. Lidt til en hver, lige meget hvor absurd deres smag er.

At se på det som Netflix synes jeg er virkelig skræmmende, for Netflix-modellen er ikke særlig solid.

Det er korrekt at Netflix altid er klar til at smide mindre og skæve satsninger på deres service, og her kunne Microsoft passende dykke ned i de snart mange IP'er de har til rådighed og prøve noget lignende. Jeg ville dog til enhver tid foretrække at de fandt på noget helt nyt, men whatevs...

Problemet med Netflix og den metode er at de aldrig engagerer sig nok i det de laver og ender med at droppe serier til højre og venstre hvis det ikke går lige præcis som de håbede. Dark Crystal-serien er noget af det bedste på servicen nogensinde og den blev droppet efter blot én sæson. Ja, det har helt sikkert været pisse dyrt, men det skal de have vidst på forhånd. Hvis det var usikkert om den kunne fortsætte hvorfor så ende på sådan en cliffhanger?
Microsoft er som jeg tidligere nævnte kæmpe fans af ikke at lave deres spil færdige til udgivelsen. Hvad ville dette betyde i en GamePass only-verden? Er der ikke nok månedlige spillere, stopper patches så bare? Eller vil de i stedet kaste sig over episodiske spil, og så stoppe halvvejs hvis det ikke når forventningerne?

Jeg gad nok vide hvor mange penge de hiver ind på GamePass sammenlignet med de penge de plejede at tjene på salg af spil. Det må alligevel være en betydelig del mindre end de er vandt til. De vil med stor sandsynlighed hæve prisen, men kan det aflønne adskillige tusinde medarbejdere fremover? Jeff Grubb snakkede om at der var 10000 mand i ABK, og at han gættede på at 2-3000 ville blive afskediget nu, men det er stadig 7000 lønninger yderligere i forhold til i dag.

Vil det betyde et voldsomt boom i microtransactions(MTX) og anden tilkøb til spillene i forhold til nu? Bedømt på Microsofts trackrecord tror jeg godt vi kan regne med at det bliver sådan. Fra Xbox One launch var de klar dag ét med MTX i Forza, Ryse Son of Rome og sidenhen i Gears. Der er vidst flere som jeg ikke lige husker.
Forza Horizon 4 og Tony Hawk ligner allerede at de var lavet med microtransactions i tankerne og har sikkert kun undgået det pga. al den negative omtale den slags fik samtidig, men industrien er så pisse øfferen at den helt sikkert står på spring til at give den slags, eller andet endnu mere usselt en chance (igen) så snart den byder sig.

Jeg frygter lidt hvad GamePass ender med at betyde for spil fremover. Jeg tror virkelig det kan være skadeligt :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 27/01-22 02:04 
Azzkikr>
Bede-x>
Blizzard er ved at hyre til et nyt survival game.

Puha, taget i betragtning af hvor ulideligt ringe deres tidligere forsøg Alan Wake var, kan det kun gå fremad.

Blizzard? Allan Wake? Survival?

Hvad i alverden er sammenhængen her? Allan Wake er fra Remedy og ikke et survival spil.
Bede-xBede-xSkrevet 27/01-22 10:32, rettet 27/01-22 11:05 
Det er korrekt at Netflix altid er klar til at smide mindre og skæve satsninger på deres service, og her kunne Microsoft passende dykke ned i de snart mange IP'er de har til rådighed og prøve noget lignende. Jeg ville dog til enhver tid foretrække at de fandt på noget helt nyt, men whatevs...

De gør begge dele. For at nævne nogle få, af de gamle titler, de bringer tilbage i øjeblikket:

Age of Empires 4
Battletoads
Flight Simulator
Psychonauts 2 (i produktion før opkøbet)
Perfect Dark
Fable.

Foretrækker man nye franchises, har de også et hav på vej. For at nævne er lille udvalg af deres annoncerede titler:

Starfield
Deathloop (Xbox)
Everwild
Project Mara
Grounded
Avowed
As Dusk Falls
Contraband
Indiana Jones (Kendt IP, men nyt for dem og udvikleren)
Redfall
Ghostwire Tokyo

Microsoft laver lidt af hvert. De har alt fra MMO til cinematiske spil til rollespil til strategi spil osv. De spænder helt ekstremt bredt for en first party og producerer ligeså mange fabriksspil, som de har niche produktioner, single player spil, såvel som service fokuserede multi player spil.

Der er selvfølgelig genrer, som deres udviklere er eksperter i: Rollespillene, FPS, strategi spil, MMOer osv. Men er der noget som kendetegner, deres annoncerede titler, er det variation, som kommer af at have opkøbt en absurd mængde firmaer, hvilket giver plads til at lave lidt af det hele.

Problemet med Netflix og den metode er at de aldrig engagerer sig nok i det de laver og ender med at droppe serier til højre og venstre hvis det ikke går lige præcis som de håbede.

Jeg græd snot dengang jeg fandt ud af, at Firefly blev aflyst, men det var realiterne for mange shows, som ikke leverede ratings, både før og efter streaming modellerne. Så lukker man dem.

Det er også realiteterne ved de fleste store publishers i dag. Er et spil ikke en succes, er chancen for at se en forsættelse mindre. Vi er i en Activision Blizzard tråd, hvor planchen i første indlæg, i bunden lister 11 Activision studier, som bredt set ikke laver andet end Call of Duty og en sjælden platformer, cartoon racer eller noget mobilskrammel, hvis man er heldig. Hvorfor? Fordi alle de andre produktioner ikke solgte nok, så det kunne bedre betale sig at lave mere Call of Duty, end at forsøge sig med noget andet.

Alle de andre titler blev droppet.

Ubisoft var en gang en af mine favorit tredieparts firmaer. I dag er deres spil nærmest omtalt som et meme: Ubisoft Game. En slags opskrift for deres spil. For meget af det andet blev droppet.

Der er vi nået til helt uden abonnementsmodellerne.

Der er dog stor grund til at være bekymret alligevel, for al historik viser, at hvis betalingsmodellen ændrer sig, så ændrer spillene sig også. Selve modellen kan også være problematisk, for de udgivere der befinder sig udenfor en populær abonnementsservice og så er der hele diskussionen om konsekvenserne af, at have nogle få kæmper til at sidde på (megen af) kontrollen med, hvad der bliver produceret. Var det ikke også sådan før? På nogen måder, men som vi så, da indieudviklere begyndte at brokke sig over PS4s eller 360s stramt opsatte regler, var der andre steder, de kunne søge hen. Virkede 360 ikke, kunne man hoppe på Steam eller mobile eller konkurrenternes formater.

De nye økosystemer breder sig over platforme. De vil gerne være præcis, hvor spilleren er og have en bid af kagen “alle” steder, men dermed bliver de også potentielt gatekeepers alle steder. Det hjælper jo ikke meget at søge fra en given konsol, hvis det også er de samme spillere, der sætte reglerne, for hoveddelen af det marked, man søger hen.

Og man kunne blive ved. Der er mange ting at være bekymret over, men vi må vente og se, hvordan det udvikler sig. Er slet ikke sikkert, at det har samme potentiale som i andre industrier, selv om nogle af de store spillere er overbeviste om det.

Hvad ville dette betyde i en GamePass only-verden? Er der ikke nok månedlige spillere, stopper patches så bare? Eller vil de i stedet kaste sig over episodiske spil, og så stoppe halvvejs hvis det ikke når forventningerne?

Game Pass er næsten fem år gammelt. Dermed kan man selv vurdere, om man synes det går i den rigtige retning for Xbox afdelingen. Indtil videre har de udsendt et episodisk spil i perioden (Tell Me Why), men de har selvfølgelig nogle service spil, som i sagens natur aldrig bliver færdiglavede, så længe der er spillere.

I samme periode valgte de også, at gå tilbage og patche Halo: MCC, som ellers virkede som en opgivet udgivelse præ-Game Pass.

Skulle tingene ændre sig, kan man jo søge nye græsgange.

Jeg gad nok vide hvor mange penge de hiver ind på GamePass sammenlignet med de penge de plejede at tjene på salg af spil.

Meget mindre. Faktisk er spillene næsten gratis på Xbox, da de følger med, når man har købt Gold, som kan konverteres til Game Pass (se GP tråden). Dvs. det man betaler for, er online og det skal man på alle konsoller i dag. Ved Xboxen får man så adgang til alle deres spil også, inkl. hundrevis af andre og rigtig mange dag et spil.

Det kan de selvfølgelig ikke tjene meget på, men det må de jo ligge at døje med. At få en hel generation af “gratis” (til Gold pris) spil, kan kunderne så nyde godt af i mellemtiden.

De påstår dog, at det er sustainable:

“I know there's a lot of people that like to write [that] we're burning cash right now for some future pot of gold at the end,” Spencer said. “No. Game Pass is very, very sustainable right now as it sits. And it continues to grow.”

https://www.axios.com/xbox-chief-phil-spencer-interview-20-years-f1a13231-b5b5-4a9f-aaa8-41580b5389b2.html

Som kunde er det i sidste ende deres hovedpine. Jeg vurderer produktet og i øjeblikket betaler jeg mindre end nogensinde før for gaming, men har adgang til flere spil end nogensinde før. At jeg så kun betaler 15kr for at spille Psychonauts 2, Halo Infinite eller andre spil på launchen, er Microsofts problem.

For mig er det bare et godt tilbud. Tilbød Sony og Nintendo det samme, ville jeg også hoppe på vognen der.

Vil det betyde et voldsomt boom i microtransactions(MTX) og anden tilkøb til spillene i forhold til nu?

Indtil videre er det enten gået i den anden retning eller uændret siden Game Pass, men skulle det ændre sig, kan man opsige sit abonnement.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 27/01-22 10:49 
Eltan>Lur mig om Gamepass ikke også med tiden bliver tilgængeligt på Playstation ;)

Det kan man ikke fuldstændigt afvise. Ikke at jeg synes, at det ligger lige til højrebenet, for der er nogle ret store forhindringer for begge firmaer, for at det giver mening, men et Netflix lignende økosystem har brug for at være så mange steder, som muligt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 27/01-22 11:05 
Jeg vil gerne afvise at Gamepass nogensinde kommer på Playstation. Flere årsager:

Det vil gå udover salg af third party spil på Playstation, da folk enten kan få dem på Gamepass eller tænker "jeg venter og ser om det kommer på Gamepass".

Det vil gå udover salg af first party spil på Playstation, da folk tænker "jeg har rigeligt gratis at spille via Gamepass. Jeg venter til det falder i pris, før jeg køber det".

Oveni det kommer så også at det ingen mening giver at have Gamepass på Playstation medmindre Microsofts first party studier også begynder at lave Playstation versioner af Halo, Forza etc.


Sony vil til hver en tid hellere opgradere PS Now til at have deres egne first party spil på dag 1 fremfor at have Gamepass på deres platform. Ikke at jeg tror de gør det foreløbigt, men det ville give væsentligt bedre mening fremfor at have konkurrentens abonnementsservice.

Nåja, og så vil Microsoft da langt hellere have noget de kan lokke folk over til Xbox med, fremfor at give PS ejere en grund til at blive på Playstation. Gamepass er vigtigere end hardwaren for Microsoft, men tak ikke fejl af, at hvis de kan vælge mellem at en kunde har en Playstation med Gamepass eller en Xbox med Gamepass, så er sidstnævnte langt mere værdifuldt. Ikke fordi de så sælger en konsol, men fordi det betyder den kunde potentielt også køber spil og DLC på en platform, hvor MS får en større profitmargen.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/01-22 16:20, rettet 27/01-22 16:23 
Bede-x>
...
Skulle tingene ændre sig, kan man jo søge nye græsgange.
...
Indtil videre er det enten gået i den anden retning eller uændret siden Game Pass, men skulle det ændre sig, kan man opsige sit abonnement.

Nej ikke i en "Gamepass only-verden" som var præmissen for mit indlæg. Det kan du ikke vurdere noget om ud fra fem år med Gamepass da Microsoft først for nyligt er begyndt at rage til sig. Det er tydeligt at hovedparten af spillere i dag er ligeglade med at eje de spil de spiller, ellers ville alle stadig købe fysisk.

Gamepass bliver nok kun større og større og salg af fysiske og digitale spil vil blive mindre og mindre på Xbox. Jeg tror også at konkurrenterne vil følge trop med deres egne abonnementservices, og jeg tror ikke de vil være et hak bedre overfor flere af de problemstillinger jeg nævnte i mit indlæg. Hvor søger man så hen?
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 27/01-22 16:54 
Jeg havde oprindeligt regnet med at vi ville være gået digital only allerede i "forrige" (~PS4) generation, men det er utroligt nok gået den modsatte retning. Ikke at jeg synes det peger på en reel tendens, men der er helt klart en stærk modbevægelse der trækker på fysiske udgaver af mange spil der ellers aldrig ville have fået det en generation tidligere, især på Switch. Og ikke kun dem i begrænsede oplag.
Der er dog ingen tvivl om at det skyldes en niche af dinosaurer som flere af os herinde, så det er spændende hvor længe den bobbel varer. Det kan næppe vare ved, hvis infrastrukturen til produktion af fysiske medier til resten af industrien ikke har nogen interesse i at følge med. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/01-22 17:05 
Ja det er fantastisk og vi kan i hvert fald regne med at PS5 Pro og Xbox Series One XX også kommer i modeller med drev.

Næste generation bliver igen usikkert hvor vi står, men der har vi været et par gange før som du nævner :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 27/01-22 21:23 
Jeg har sagt det før og nu siger jeg det igen. Jeg tror ikke vi ser et farvel til fysisk medie før næsten alle brugere er online og det kan betale sig for dem.
Tag et kig på hvad internet koster pt i Amerika og se hvor mange områder i det land som har lav forbindelse.
At streame et spil, et HD eller 4k spil, så har de brugt deres internet kvote i deres abonnement.

Vi er så vant til flatrate her hjemme at vi har glemt at vi også engang havde en fast mængde vi kunne bruge pr måned. Det var så dengang et modem lød som 'Gris i en Gearkasse' hver gang man skulle på nettet.
Mange online only titler i Europa kan oftere købes på disk fra Amerika.
Har et par Xbox titler på den måde. Billigere og alt er med.

Så nej, jeg tror ikke vi ser en 100% digital konsol fra nogen af de 3 store i næste generation(series tæller jeg ikke med, der 2 udgaver).
Andre har prøvet og ja, det gik ikke så godt.

Når bruger basen er stor nok, så kan det være.
Bede-xBede-xSkrevet 28/01-22 11:55, rettet 28/01-22 14:31 
De vil med stor sandsynlighed hæve prisen

Ja, selvfølgelig. Mener du uforholdsmæssigt, sammenlignet med hvad spil ellers går til?

Nej ikke i en "Gamepass only-verden" som var præmissen for mit indlæg.

Ok. Da det stod sammenholdt med det om at droppe noget, fandt jeg det relevant at påpege, retningen det gik i med episodiske spil og patches, men det er klart, at når du til et punkt, hvor spil alene distribueres gennem abonnementsmodeller, så sidder vi i saksen. Det håber jeg selvfølgelig aldrig sker og jeg håber da, at folk påtaler det i flok, hvis de pludselig skifter til kun, at ville gøre spil tilgængelige, inden for de rammer. Vi har set lidt tendenser i den retning med streaming, som når Disney holder igen med udgivelserne, for at booste servicen.

Man må bare håbe, at det altid kan betale sig, at udsende spil/film til en enkelt pris også, selv om det eventuelt er meget senere, end debuten på en service, men det er der ingen garanti for.

Det er tydeligt at hovedparten af spillere i dag er ligeglade med at eje de spil de spiller, ellers ville alle stadig købe fysisk.

Eller have kæmpet for, hvis ikke en DRM fri digital løsning på dag et, så en garanti for at det skete nede af vejen.

Gamepass bliver nok kun større og større og salg af fysiske og digitale spil vil blive mindre og mindre på Xbox.

De må tabe meget på fysiske og digitale spil, ved at folk benytter Game Pass i stedet, mens det også må ramme trediepartsudviklerne uden for servicen. Det gælder også Netflix og de andre. De påstår dog, at Game Pass ofte leder til bedre salg, gennem sådan en slags netværkseffekt, men det må være mens servicen er lille og i vækst ift. platforme. Det burde forsvinde, når/hvis det bliver større.

Jeg tror også at konkurrenterne vil følge trop med deres egne abonnementservices, og jeg tror ikke de vil være et hak bedre overfor flere af de problemstillinger jeg nævnte i mit indlæg. Hvor søger man så hen?

Helt sikkert. Faktisk var konkurrenterne først på området. PS Now er meget ældre end Game Pass og det samme med streaming væk fra konsollen. Det har Sony gjort længe. Microsofts cloud streaming er stadig kun i beta og må forventes at få fuld udgivelse i løbet af 2022.

Med det sagt så kommer der angiveligt en stor ombygning af PS Now meget snart, “Spartacus” relanceringen, de internt omtaler som deres Game Pass konkurrent. Der vil modellen nok få et rygstød, både i opsætningen, marketingen og også gennem et forsøg på at overføre deres Plus abonnementer til servicen, ved automatisk at konvertere deres eksisterende abonnement, til et trin i det nye.

Når de nogensinde så stor en procentdel af markedet, at de servicer kontrollerer det hele, kan det blive rigtigt skidt. Det vil så nok ske gennem streaming, da det er svært at brede sig (fuldstændigt) over individuelt fragmenterede platforme uden og det er i forvejen så skidt, at det hele bliver ligegyldigt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 03/02-22 05:07 
I den humoristiske afdeling:

https://youtu.be/MHoYtcj9hsg
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 09/02-22 17:56, rettet 09/02-22 17:58 
Blog fra Microsoft omkring principperne for deres app stores, der gør det klart, at Activision Blizzards spil vil forblive multiplatform:

First, some commentators have asked whether we will continue to make popular content like Activision’s Call of Duty available on competing platforms like Sony’s PlayStation. The obvious concern is that Microsoft could make this title available exclusively on the Xbox console, undermining opportunities for Sony PlayStation users.

To be clear, Microsoft will continue to make Call of Duty and other popular Activision Blizzard titles available on PlayStation through the term of any existing agreement with Activision. And we have committed to Sony that we will also make them available on PlayStation beyond the existing agreement and into the future so that Sony fans can continue to enjoy the games they love. We are also interested in taking similar steps to support Nintendo’s successful platform. We believe this is the right thing for the industry, for gamers and for our business.

https://blogs.microsoft.com/on-the-issues/2022/02/09/open-app-store-principles-activision-blizzard/

EDIT: Teknisk skriver de “Call of Duty and other popular Activision Blizzard titles”, så det vil nok forsat blive diskuteret, om det så betyder det hele eller kun de populære titler.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 10/02-22 18:23, rettet 10/02-22 18:32 
Interview med Microsofts Brad Smith omkring købet og ideen om universelle app stores på tværs af enheder:

https://youtu.be/zGb5XGg1XYI

Sammenholdt med bloggen oven over, vil det fuldstændigt revolutionere markedet, hvis de tanker bare halvvejs lykkedes med at blive implementeret og flytte os fra enheds og kassetænkning, til en verden af økosystemer. Ja, der er utallige barrierer, som meget vel kan gøre det til ønsketænkning, men det siger noget om retningen de går i og det fokus de har på at sætte sig op ift. hvad der kommer efter. De opfører sig som en markedsleder, ved at forsøge at opsætte og definere reglerne, der spilles efter og lade andre følge i deres fodspor.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 20/05-22 14:27, rettet 20/05-22 14:54 
Ifølge Microsoft er de ved begyndelsen af midten med ABK indkøbs processen:

"It's moving fast, at least fast enough for an acquisition of this size," Smith stated. "We have received requests for information on this subject here in Brussels, but also in London and Washington. We answer questions, we give briefings and we provide the information requested.

"One of our attorneys summed it up nicely by saying, 'We're coming to the end of the beginning and now we're entering the beginning of the middle.' It's a long process and we're still at the stage where we're answering questions. For us, of course, the sooner it is done the better, but we will respect the process."

https://www.windowscentral.com/gaming/xbox/microsoft-the-activision-blizzard-deal-is-moving-fast
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 09/06-22 16:54, rettet 09/06-22 16:56 
Microsoft er gået en lille smule mere i detaljerne med, hvordan exclusivitet vil blive behandlet mht Activision Blizzard og det lyder til at være, at gamle eksisterende franchises bliver ved med at være multiplatform, mens nye titler potentielt bliver eksklusive til økosystemet:

Microsoft has discussed its plans for Activision Blizzard's games after its intended acquisition of the gaming giant, from how it won't make multi-platform games exclusive, to its plans for putting titles into Game Pass
(..)

"If we acquire a game that comes with a big community across a number of platforms," Booty began, "the last thing we want to do is take something away. If anything, we feel that it's our job to be caretakers, to be shepherds, to continue to build and nurture that community, not to cut it up into pieces and try to take some of it away."

(..)
However, Summerford did make clear that some games will be exclusive – these would presumably be brand new titles from Activision-Blizzard developers, rather than existing ones.

The philosophy for how Xbox will look at Activision-Blizzard games on Game Pass appears to be much more straightforward. Corporate Vice President, Sarah Bond put it simply: "We want to put as many titles as possible from Activision Blizzard into Game Pass when they join us."

https://www.ign.com/articles/microsoft-activision-blizzard-acquisition-game-pass-exclusives

Er lidt uklart om det er et krav, at de gamle titler skal have “big communities”, som Booty nævner. Hvorom alting er, bliver så meget som muligt smidt på Game Pass, når handelen går igennem, som de også har sagt tidligere.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 08/09-22 00:41, rettet 08/09-22 00:41 
Playstations chef Jim Ryan påstår at Microsoft kun har lovet Call of Duty på Playstation tre år ud over de eksisterende aftaler:

Last week, Xbox revealed that it had "provided a signed agreement to Sony to guarantee Call of Duty on PlayStation, with feature and content parity, for at least several more years" beyond Sony's existing contract with Activision. Xbox said this offer "goes well beyond typical gaming industry agreements."
(..)

However, Sony says the offer fails to consider the impact on PlayStation gamers.

"I hadn’t intended to comment on what I understood to be a private business discussion, but I feel the need to set the record straight because Phil Spencer brought this into the public forum," Ryan stated.

"Microsoft has only offered for Call of Duty to remain on PlayStation for three years after the current agreement between Activision and Sony ends. After almost 20 years of Call of Duty on PlayStation, their proposal was inadequate on many levels and failed to take account of the impact on our gamers. We want to guarantee PlayStation gamers continue to have the highest quality Call of Duty experience, and Microsoft’s proposal undermines this principle."

https://www.gamesindustry.biz/playstation-xboxs-call-of-duty-offer-was-inadequate-on-many-levels

Det er en lidt anden ordlyd end Microsoft ellers har turneret med og man forstår godt, de er bekymrede, men stadig usædvanligt at man ser den slags diskussioner taget offentligt i spilindustrien.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 26/04-23 13:08 
CMA blokerer handelen:

https://www.gov.uk/government/news/microsoft-activision-deal-prevented-to-protect-innovation-and-choice-in-cloud-gaming
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/04-23 15:53 
Vildt nok :O Det er nok meget godt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
enfenenfenSkrevet 26/04-23 16:53 
Også det eneste rigtige. Forhåbentligt holder det..
What is the Matrix?
GreaseballGreaseballSkrevet 26/04-23 22:29 
Jeg håber snart de finder ud af et eller andet. Bliver træt af at høre om cloud gaming, MS der lover det ene og andet og Jim der piver over at PlayStation måske ikke får det nye Pepsi skin til AK-47 i 'Call of Duty Mobile Warfare 5k'
MS skulle tage og investere i nogle mindre studier og få udgivet nye IP'er i stedet for at jagte gamle udtjente køer
Bede-xBede-xSkrevet 27/04-23 14:28, rettet 27/04-23 22:34 
Konsolkongen>Vildt nok :O Det er nok meget godt.

Er svært at sige endnu, om det er godt eller skidt. På kort sigt er det dårligt for forbrugerne, men på langt sigt er det godt nok mange kort at give Microsoft på hånden, hvis cloud markedet bliver stort.

Beslutningen er ikke taget på grundlag af konsol markedet. Der ville de gerne lade handelen gå igennem.

Det handler om cloud markedet og selv om CMA skriver, at de ikke ved, hvordan det kommer til at udvikle sig, så er der en god chance for, at det kommer til at vokse meget i fremtiden og at Microsoft i så tilfælde vil være for stærk en spiller på området. I øjeblikket har Microsoft kun kapacitet til 5000 samtidige cloud spillere i hele Storbritannien, så det er et næsten intetsigende marked for nuværende, men de fleste forventer det vil ændre sig drastisk over det kommende årti.

Den styrke på cloud markedet kunne så lede til et incitament til at hæve priserne på Game Pass, fordi konkurrencen ville være for svag til at det havde nogen konkurrencemæssig indvirkning.

Pachter foreslår at Microsoft benytter en slags ringfencing strategi hvor, hvis de ikke får noget ud af appellen, så skærer UK ud af det globale marked og efterkommer CMAs ønsker der. Dvs:

1: Ikke komme Activision Blizzard King titler på Game Pass og cloud streaming i UK.

2: Fastlåser prisen på Game Pass i regionen til den nuværende plus inflation i en lang periode fx ti år.

Men selv det vil nok være umuligt, hvis EU og FTC også blokerer handelen. Kilder i EU leakede/påstod, at de ville lade den passere med de foreslåede remedies, men det kan sagtens have ændret sig, mens FTC stadig ser ud til at ville køre en sag for at stoppe det.

Så det kan meget vel være game over for handelen og let bliver det i alle fald ikke at få den igennem nu.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/04-23 14:58, rettet 27/04-23 15:01 
Man kan håbe at det får dem til at genoverveje deres strategier. Måske fyrer en del af dem i toppen og starter på en frisk. Det kunne være fedt hvis der udkom bare et eller andet unikt og definerende til platformen, der har været næsten stillestående i halvanden generation nu :/

Jeg kan forstå igennem Jeff Grubb at Microsoft ikke er tilfredse med Xbox. Det forstår man sgu godt :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 27/04-23 18:12, rettet 27/04-23 18:24 
Jeg synes de har udsendt flere unikke og definerende spil, end deres konkurrent i denne generation, men det er nok en smagssag. Ved siden af det er Xbox en voldsomt god deal igennem generationen, da adgangen til (mange af) spillene er gratis, når man har betalt for online.

Grubb påstod for nyligt at Hi-Fi Rush ikke havde genereret de penge, det havde behov for, men det var de meget hurtigt ude at sige, at det var en succes på alle nøgle parametre, så han tager ofte fejl - især hvis det er på hans podcast - men lige præcis med Xbox tror jeg da godt, at de ville have, at den solgte bedre, men så skulle de jo ikke have givet op i så mange år med Xbox One. Det kommer til at tage tid at genopbygge.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/04-23 18:42 
Har godt set deres udtalelse på twitter mht Hi-Fi Rush, men tænkte at de nok løj :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 27/04-23 20:55 
Bede-x>
Jeg synes de har udsendt flere unikke og definerende spil, end deres konkurrent i denne generation, men det er nok en smagssag.

"unikke og definerende" ligefrem :)
Hvad er det for nogle spil?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 27/04-23 21:37, rettet 29/04-23 00:30 
I det store hele er der jo ikke voldsomt mange unikke og definerende spil fra nogen af dem i denne generation, men den klare standout er vel Flight Simulator, der ikke minder om ret meget andet de to firmaer udgiver og som man nærmest ikke kan forstille sig blive lavet af andre, både af økonomiske årsager, da det ikke er noget AAA firmaer vil investere i, men også af datamæssige. Hvilket spil er mere unikt end det fra Sony og Microsoft?

Ellers ville jeg sige at Pentiment, Hi-Fi Rush, As Dusk Falls, Astro's Playroom, Grounded og måske Horizon CotM er de unikke og definerende spil, men der er hovedparten af dem igen fra Microsoft. Det afhænger selvfølgelig af hvad man ligger i begrebet.

Men lad mig vende den rundt og spørge, hvad er det for nogle unikke spil i mener Sony laver denne generation?

Man kunne gå igennem titlerne individuelt:

Deathloop minder genremæssigt om Returnal. Jeg foretrækker det ene, Konsolkongen foretrækker det andet og Deathloop er marginalt højere ved Metacritics end Returnal, men er det ene mere unikt end det andet? Tja..

Forza Horizon 5 over for Gran Turismo 7. Er det ene mere unikt og genre definerende end det andet. Tja.. Det ville jeg have svært ved at argumentere for.

Psychonauts 2 over for Ratchet & Clank Rift Apart. Er det ene mere unikt end det andet? Igen svært at sige, men jeg synes da P2 er langt mere opfindsomt, hvis man endelig skulle hælde til en side.

Horizon FW over for Ghostwire Tokyo. To forskellige takes på Ubisoft Game. Det ene mere unikt end det andet? Skulle man vælge er det vel Ghostwire, der er mest unikt, men de drukner begge to i gentagelser, så kan ikke se den store forskel.

Og sådan kunne man blive ved, for de har udsendt omtrent samme antal spil siden 2021, omtrent samme antal AAA spil og har omtrent samme kritiske reception. Til trods for at tallene er meget ens, mener jeg stadig at Microsoft har lavet flere unikke og definerende spil, men der er selvfølgelig tale om nuancer, som at sammenligne sådan noget som Hi-Fi Rush, Pentiment og Flight Simulator med Sonys mere typiske mainstream spil.

Det er ligesom deres annoncerede (og udgivne) line-up for i år. Hvad er mest unikt og definerende?

Microsofts:

Hi-Fi Rush
Age of Empires 2 Definitive Edition (Xbox)
Ara History Untold
Starfield
Minecraft Legends
Forza Motorsports
Redfall
Age of Empires 4 (Xbox)

Eller Sonys:

Spider-Man 2
MLB The Show 23

Tja, det kan man diskutere frem og tilbage og sandheden er nok, at så mange unikke og definerende spil, har de heller ikke lavet i denne generation, men jeg ville stadig have svært ved at se det som, Microsofts first party her er efter Sonys.

Har dog ikke noget problem hvis andre synes det og mener, at Horizon FW er meget mere unikt end Ghostwire eller Ratchet & Clank mere unikt end Psychonauts 2 eller Spider-Man 2 det mest unikke spil, de forestiller sig udkommer i år, mens Pentiment er det mest generiske spil nogensinde. Det er helt fint og vil altid være en smagssag.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 27/04-23 21:55 
Ghostwire og Deathloop er begge multiplatform.
Bede-xBede-xSkrevet 27/04-23 22:10, rettet 27/04-23 22:27 
1: Så ser jeg ikke de titler, som de unikke. De er i toppen af mit indlæg (de første to afsnit).

2: Selv hvis vi antog, at de var dem, som skulle bedømmes som unikke og definerende, så står der ikke noget om, at de ikke måtte være multiplatform i det jeg skrev (“Jeg synes de har udsendt flere unikke og definerende spil, end deres konkurrent i denne generation, men det er nok en smagssag.” sætningen, som Sumez citerede).

Men flere af deres titler er multiplatform (Faktisk alle, se bunden :)). Det kommer sig af, at der er en transitionsfase fra man køber et firma til de udsender noget. Housemarque har fx ikke udsendt noget siden de blev købt, fordi den slags tager tid og de lige havde udsendt Returnal inden Sony købte dem. Microsoft har haft multiple firmaer, som har udsendt spil efter de er blevet opkøbt og flere med kontrakter andetsteds. Fx er Hi-Fi Rush deres første spil fra Zenimax/Bethesda siden opkøbet, som ikke er behæftet med tidligere aftaler.

Den slags tager tid, men det er ikke hvad jeg/vi diskuterer her, men hvilke titler de to first parties har udsendt denne generation, som kan ses som unikke og definerende.

Ved siden af det kan nævnes at ALLE Microsofts spil i dag er multiplatform. At påpege det er formålsløst, da det er givet for deres udgivelser, der i denne generation i bedste fald kun har været tidseksklusive.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/04-23 22:34, rettet 27/04-23 22:36 
Jeg har svært ved at forstå hvordan både Age of Empires 2 og 4 kan være unikke på samme tid.

Det er en mindre ting, men at Deathloop og Returnal skulle minde om hinanden er helt tosset.
Jeg er også chokeret over at læse at Deathloop er så godt modtaget på metacritic, men det er jo personlig præference.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 27/04-23 22:48, rettet 27/04-23 22:49 
Konsolkongen>
Jeg har svært ved at forstå hvordan både Age of Empires 2 og 4 kan være unikke på samme tid.

Hvordan kommer du frem til det på grundlag af, hvad jeg skriver? På intet tidspunkt er der nævnt noget bare i retningen af det, faktisk tættere på det modsatte, så du har helt misforstået meningen i, hvad jeg formulerer :)

Konsolkongen> Jeg er også chokeret over at læse at Deathloop skulle være specielt godt modtaget, men det er jo personlig præference

Det vil det jo altid være. Jeg synes det er rigtig godt, så længe man ikke forlanger en typisk Arkane immersive sim, men accepterer, at det nærmere er en roguelite opfølger til Goldeneye. Væk fra din og min mening om spillet, får det dog fine anmeldelser.

Her er fx IGNs og Gamespots 10/10 anmeldelser af spillet:

https://youtu.be/7_wHbSmEaTE

https://youtu.be/Kn6xfWyYkB4

Men helt fint at du ikke kan lide det. Den slags er altid en smagssag, ligegyldigt hvad anmelderne så mener om det. Der er ikke noget rigtigt og forkert her.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 27/04-23 23:20 
Bede-x>
Men lad mig vende den rundt og spørge, hvad er det for nogle unikke spil i mener Sony laver denne generation?

Jeg kan ikke tænke på nogen, ikke fra nogen af de to parter. Derfor jeg var nysgerrig :)
Men hvis Horizon på nogen måde overhovedet kan komme i betragtning som et "unikt" spil, så tror jeg industrien er gået kreativt fallit :P
Det er heldigt der er så mange andre mindre spillere på banen i dag.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 27/04-23 23:37 
Så er vi nok ikke så langt fra hinanden, når alt kommer til alt ;)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/04-23 08:38, rettet 28/04-23 08:38 
Bede-x>
Konsolkongen>
Jeg har svært ved at forstå hvordan både Age of Empires 2 og 4 kan være unikke på samme tid.

Hvordan kommer du frem til det på grundlag af, hvad jeg skriver? På intet tidspunkt er der nævnt noget bare i retningen af det, faktisk tættere på det modsatte, så du har helt misforstået meningen i, hvad jeg formulerer :)

Fordi du skriver “ Det er ligesom deres annoncerede (og udgivne) line-up for i år. Hvad er mest unikt og definerende?” og derefter nævner begge spillene.

Men helt fint at du ikke kan lide det. Den slags er altid en smagssag, ligegyldigt hvad anmelderne så mener om det. Der er ikke noget rigtigt og forkert her.

Det er helt fair ja. Jeg er bare stadig i chok over at de to spil overhovedet sammenlignes.
Returnal er en 3rd person bullethell shooter i fuld galop, hvor Deathloop er en first person stealth/shooter med meget langsomt gameplay. Der er også en kæmpe forskel i udfordring. Jeg kan slet ikke se at de er i samme genre.

Der er nogle sammentræf mellem spillenes loop og progression, men det er vidst også det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
156 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig