X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Microsoft køber Activision Blizzard


Svar
Bede-xBede-xSkrevet 18/01-22 14:38, rettet 23/01-22 09:19 
Microsoft er i færd med at købe Activision Blizzard. World of Warcraft, Call of Duty, Starcraft, Tony Hawk, Spyro, Diablo, Overwatch, Crash Bandicoot… Det hele.

Nu officielt:

Creators of Call of Duty, Warcraft, Candy Crush, Tony Hawk, Diablo, Overwatch, Spyro, Hearthstone, Guitar Hero, Crash Bandicoot, StarCraft and more join Team Xbox

As ... Se hele indlægget
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
156 emne(r).
1 2 3 4 > »

Svar
Bede-xBede-xSkrevet 18/01-22 14:38, rettet 23/01-22 09:19 
Microsoft er i færd med at købe Activision Blizzard. World of Warcraft, Call of Duty, Starcraft, Tony Hawk, Spyro, Diablo, Overwatch, Crash Bandicoot… Det hele.

Nu officielt:

Creators of Call of Duty, Warcraft, Candy Crush, Tony Hawk, Diablo, Overwatch, Spyro, Hearthstone, Guitar Hero, Crash Bandicoot, StarCraft and more join Team Xbox

As a team, we are on a mission to extend the joy and community of gaming to everyone on the planet. We all know that gaming is the most vibrant and dynamic form of entertainment worldwide and we’ve experienced the power of social connection and friendship that gaming makes possible.

As we pursue that mission, it is incredibly exciting to announce that Microsoft has agreed to acquire Activision Blizzard.

Over many decades, the studios and teams that make up Activision Blizzard have earned vast wellsprings of joy and respect from billions of people all over the world. We are incredibly excited to have the chance to work with the amazing, talented, dedicated people across Activision Publishing, Blizzard Entertainment, Beenox, Demonware, Digital Legends, High Moon Studios, Infinity Ward, King, Major League Gaming, Radical Entertainment, Raven Software, Sledgehammer Games, Toys for Bob, Treyarch and every team across Activision Blizzard.

Until this transaction closes, Activision Blizzard and Microsoft Gaming will continue to operate independently. Once the deal is complete, the Activision Blizzard business will report to me as CEO, Microsoft Gaming.

Microsoft køber Activision Blizzard

Mere her:

https://news.xbox.com/en-us/2022/01/18/welcoming-activision-blizzard-to-microsoft-gaming/

Microsoft køber Activision Blizzard

Microsoft køber Activision Blizzard
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 18/01-22 14:45 
Vildt men skidt for industrien og forbrugerne.
SumezSumezSkrevet 18/01-22 15:23 
Det kan vel umuligt blive mere skidt end Activision er i forvejen? :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 18/01-22 15:34 
Man kan i hvert fald sige at deres alle-spil-som-services-helvede passer godt sammen :/
WehnerWehnerSkrevet 18/01-22 16:05 
Holy f...

Playstation ender med at blive en nichekonsol i stil med Nintendos.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/01-22 16:38 
Jeg tænker også at det vil være bedre for forbrugerne for Activision Blizzard kan umuligt blive værre end de allerede er. Forhåbentlig betyder det ny ledelse i firmaet.

Men hvad vil Microsoft med alle de firmaer? Jeg synes ikke der kommer en fis ud af noget af det de har købt indtil nu, og jeg kan heller ikke forestille mig at Call of Duty ikke kommer på PlayStation fremadrettet. Det er der simpelthen alt for mange spillere til.
Spiller nu: Phantasy Star IV
EltanEltanSkrevet 18/01-22 17:14 
Wehner>
Holy f...

Playstation ender med at blive en nichekonsol i stil med Nintendos.

Hardly, Nintendo sælger mig bekendt ret godt og MS har stadig til gode få vendt alle deres studie indkøb til større markedsandele.
Selv PS4 sælger bedre end Xbox…
Bede-xBede-xSkrevet 18/01-22 18:09 
Ser ud til de forventer at handlen lukker midt i 2023, med mindre den af en eller anden årsag bremses i regulatory:

Microsoft køber Activision Blizzard

https://twitter.com/charlieINTEL/status/1483434939064463368?cxt=HHwWkMC55fWNnJYpAAAA

Konsolkongen>Jeg synes ikke der kommer en fis ud af noget af det de har købt indtil nu

Kan du være specifik? Altså sige firma A udsender for lidt ift. hvad man burde forvente fra dem, firma B usender for også for lidt fordi.. Osv.? Eller er det du mener mere, at de udsender omtrent, hvad man kunne forvente fra dem, men fordi, at de som annonceret, overholder allerede indgåede aftaler, føles det ikke som nok? Eller er det, at de udsender en del, men det interesserer dig ikke?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 18/01-22 18:11 
Konsolkongen>
Jeg tænker også at det vil være bedre for forbrugerne for Activision Blizzard kan umuligt blive værre end de allerede er. Forhåbentlig betyder det ny ledelse i firmaet.

Men hvad vil Microsoft med alle de firmaer? Jeg synes ikke der kommer en fis ud af noget af det de har købt indtil nu, og jeg kan heller ikke forestille mig at Call of Duty ikke kommer på PlayStation fremadrettet. Det er der simpelthen alt for mange spillere til.

Call of Duty... er faktisk det eneste af de IP'er MS har erhvervet som ville kunne få en meget stor del af mainstream publikummet til at købe en Xbox, hvis det var det eneste sted de kunne få det næste COD. Der er folk der stort set ikke spiller andet end COD og Fifa. For dem er det en årlig killer app.

Og samtlige COD spil på Gamepass såvel som det nyeste dag ét er godt nok et stort selling point.
JmogJmogSkrevet 18/01-22 18:15 
Eltan>
Wehner>
Holy f...

Playstation ender med at blive en nichekonsol i stil med Nintendos.

Hardly, Nintendo sælger mig bekendt ret godt og MS har stadig til gode få vendt alle deres studie indkøb til større markedsandele.
Selv PS4 sælger bedre end Xbox…

På seneste IGN Game Scoop Podcast snakkede de faktisk om hvor meget MS havde fået vendt skibet og nu lå deres samlede salgstal for Series X og S kombineret kun et par millioner bag PS5.

Series S hiver helt sikkert gevaldigt op fordi den er så billig og pladsmæssigt praktisk, men det ændrer ikke på at MS har solgt næsten lige så mange Gamepass maskiner som Sony har solgt PS5'er. Dog skal vi selvfølgelig have i mente at Sony sælger hvert eneste eksemplar de producerer, så vi aner ikke hvor meget større (for det er større) efterspørgslen efter en Sony konsol er.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/01-22 18:27 
Bede-x>
Kan du være specifik? Altså sige firma A udsender for lidt ift. hvad man burde forvente fra dem, firma B usender for også for lidt fordi.. Osv.? Eller er det du mener mere, at de udsender omtrent, hvad man kunne forvente fra dem, men fordi, at de som annonceret, overholder allerede indgåede aftaler, føles det ikke som nok? Eller er det, at de udsender en del, men det interesserer dig ikke?

Det virker rigtig meget som om at der opkøbes firmaer til højre og venstre blot for at kunne smide hele deres library på gamepass. Det er måske fint nu og her for dem der gider gamepass, men hvad skal der ske fremadrettet? Jeg havde håbet at se alle disse køb resultere i spil der kunne styrke Xbox-brandet da jeg er stor tilhænger af eksklusive spil på alle platforme. Et godt eksklusivt spil betyder større konkurrence som i sidste ende kommer forbrugerne til gode, da de andre firmaer ofte er nødt til at oppe sig for at matche eller overgå kvaliteten fra konkurrenten. Jeg mangler bedre incitament for at købe en Xbox Seriens X end at jeg kan spille Fallout 3 i UHD og 60fps.
Det virker som en pissen i bukserne taktik hvor de opkøber det ene firma efter det andet for at styrke en abonnement-service frem for alt andet.

Jeg havde håbet på eksklusive killer-apps ala Halo, Forza og Gears of War, men der er stadigvæk kun Halo, Forza og Gears of War på Xbox :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 18/01-22 18:49, rettet 18/01-22 18:51 
Jeg tænkte nok, du ikke kunne være specifik, for den er ret svær, da regnskabet hurtigt går op, når man begynder at liste firmaerne én efter én og ser, om de udsender ingenting eller rent faktisk udgiver omtrent, hvad man kunne forvente.

Det må så betyde, at det er de to andre tilfælde, som du befinder dig i fx at de udsender omtrent, hvad man kunne forvente, men fordi at de overholder allerede indgåede aftaler, så føles det ikke som nok. Dvs. at Double Fine udsender Psychonauts 2, men fordi det var kickstartet til PS4/PC/Xbox, så udkommer det stadig på de maskiner i 2021, selv om Microsoft køber Double Fine i 2019. Det er først spillet, efter de indgåede aftaler, der har muligheden for at blive eksklusivt.

Eller Arkane udsender Deathloop på PC og PS5 i 2021, selv om Microsoft tidligere i 2021 køber Zenimax, fordi Sony forinden har købt en tidseksklusiv periode på det.

Og dét er pointen. Går man dem igennem firma for firma, er det svært at være specifik og sige, at der ikke udkommer noget, for firmaerne udsender omtrent, hvad man kunne forvente, nuværende forhold taget i betragtning. Efter Ghostwire Tokyo - som Sony også har købt tidseksklusiv til, før Microsoft købte Zenimax - begynder det at skifte mht. eksklusivitet.

Så accepterer du at firmaerne udsender, hvad man omtrent kunne forvente, så er dit problem snarere, at der var allerede indgåede aftaler eller at spillene slet ikke tiltaler dig. Men det er noget helt andet, end at der ikke kommer en fis ud af det, de har købt indtil nu (for nu at bruge dine ord).

Og accepterer du ikke, at firmaerne udsender omtrent, hvad man kunne forvente, må du gerne være specifik og komme med eksempler: Firma A udsender for lidt fordi… Firma B bla bla. Osv.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/01-22 19:06 
Jeg er med på at aftaler skal overholdes, men nogle af købene er efterhånden så gamle at der da snart må blive annonceret noget nyt eksklusivt til maskinen.
At Microsoft køber et firma blot for at fortsætte med at udgive på PlayStation synes jeg ikke er ret spændende og det ændrer intet i forhold til at maskinen intet har at byde på som ikke kan fås andre steder. Hvorfor skulle jeg så købe en Xbox.

For mig handler det egentlig bare om at jeg godt gad have maskinen, men med Xbox One i tankerne, (som er den mest ligegyldige konsol nogensinde), er der virkelig intet der får mig til at tro at noget skulle ændre sig på den front med Series X heller. Det lader til at de blot kører samme strategi, med den ene forskel at de nu ejer en hel masse og jeg forstår ikke at det ikke kommer mere til udtryk på deres egen platform.

Hvis det ikke er tydeligt så ser jeg det som en positiv ting at Starfield bliver eksklusivt på Xbox og jeg håber at meget mere følger :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 18/01-22 19:52 
Microsoft kunne sikkert have solgt en del flere Series X; indtil nu bliver de revet fra hylderne lige så hurtig de kommer frem.
Aner ikke hvem der har spist søm hos MS at brænde X tusinder Series X komponenter af til deres Cloud Gaming servere, når Series S ville have været mere end tilstrækkeligt (pga kompression og lavere framerater ved streaming).
Bede-xBede-xSkrevet 18/01-22 19:55, rettet 18/01-22 22:44 
Konsolkongen>Jeg er med på at aftaler skal overholdes, men nogle af købene er efterhånden så gamle at der da snart må blive annonceret noget nyt eksklusivt til maskinen.

Der er annonceret mængder af first party spil til maskinen og det er derfor, jeg forsøger at få dig til at være specifik.

Du kunne fx sige, at ID Software, slet ikke annoncerer nok, hvortil jeg kunne svare, at de udgav Doom Eternal i 2020 og Doom i 2016, så ser man forbi DLC, ville det være at forvente, at deres næste spil kom i omegenen af 2024 +- global pandemi og at spil kan tage længere tid at lave, som tiden skrider frem. Måske den slags annonceres i 2022 eller 2023.

Du kunne sige, at Playground ikke har annonceret nok, hvortil jeg ville svare, at de udsendte Forza Horizon 5 for et par måneder siden og har allerede annonceret, at deres andet team arbejder på Fable.

Du kunne sige, at MachineGames annoncerer ingenting, hvortil jeg kunne svare, at de ud over at have udgivet et nyt Wolfenstein i 2019 og hjulpet til på andres produktioner, så annoncerede de Indiana Jones i 2021 (lige præcis det her, ville jeg tro måske kunne være multiplatform, men vi må se..).

Du kunne sige, at Obsidian ikke annoncerer nok, hvortil jeg kunne sige, at de siden de udsendte The Outer Worlds i 2019, har annonceret Avowed, The Outer Worlds 2 og Grounded, mens Josh Sawyer gentagne gange har slået fast, at han arbejder med et mini team på et nyt projekt.

Du kunne sige, at Ninja Theory ikke annoncerer nok, hvortil jeg ville svare, at de har annonceret Hellblade 2 og Project Mara.

Du kunne sige, at Bethesda ikke annoncerer nok, hvortil jeg ville sige, at de har Starfield og Elder Scrolls VI annoncerede, men at den slags spil tager længere og længere tid at lave.

Du kunne sige, at Arkane ikke annoncerer nok, hvortil jeg kunne svare, at deres ene team (Lyon/Dishonored 2) lige har udsendt det PC/PS5 tidseksklusive Deathloop, mens deres andet (Austin/Prey) allerede har annonceret Redfall. Osv.

Så snart man bliver specifik, kan man se at de har annonceret masser af “eksklusive” (de kommer på PC, Xbox, streaming) spil og de af firmaerne, som ikke har annonceret en titel, har sikkert udgivet noget, der ikke ligger så langt tilbage.

Konsolkongen> Hvis det ikke er tydeligt så ser jeg det som en positiv ting at Starfield bliver eksklusivt på Xbox og jeg håber at meget mere følger :)

For mig er den lige på grænsen og Acti Blizzard er i hvert fald helt ovre den, ligegyldigt hvor meget de så ender med at gøre eksklusivt. Jeg er med Beano her, så stor en konsolidering er ikke positiv for industrien.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
EltanEltanSkrevet 18/01-22 20:26 
Cloudgaming, Gamepass og service er det eneste MS fokusere på. HW delen er død..
Det her kommer til at rokke ved, at Sony igen i denne generation tager førertrøjen, selvom det også er lidt tyndt med titler jeg finder interessante at spille på PS5. Dog venter HZD lige om hjørnet…
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 18/01-22 21:52 
Xbox er på papiret foran i køen, når cloud only gaming kommer.

Men de skal stadig smide gode titler ud, ellers kan det være lige meget.
Konami gør ingenting med deres IP og Hudson soft køb.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
AzzkikrAzzkikrSkrevet 18/01-22 22:12, rettet 18/01-22 22:13 
Det er vel begrænset hvor meget det vil få xbox markedsandel til at stige.

Selvfølgelig vil der uden tvivl være nogle som vil vælge xbox over PS når COD bliver eksklusivt for MS, især amerikanere hvor xbox i forvejen er populær. Men Activision selv udgiver jo mere eller mindre kun rent skrald udover COD, så der er næppe mange ikke-fps PS/switch spillere som bekymre sig over det.

Så har vi blizzard delen, den sørgelige synkende skude af et skandaleramt firma. Kun Diablo og overwatch vil være relevant på konsol, Starcraft og WoW vil aldrig blive relevante. Taget i betragtning af hvor sørgeligt og udskældt WoW er blevet og hvor meget de leaker subs til FF14 har de nok også mere pressende områder at fokuserer på fremfor en eller anden håbløs konsolport.

At MS køber Activision-Blizzard har meget større indflydelse på MS markedsandel i PC spil end for konsol markedet. Næsten alle Activision-Blizzards titler udkommer og fungerer bedre på PC, så hvis man har en udmærket PC (hvilket rigtigt mange gamere har), hvorfor i alverden skulle man købe en xbox frem for PS/switch der har eklusive titler der ikke kommer på PC?
DunwichDunwichSkrevet 18/01-22 23:23 
Eltan>
Cloudgaming, Gamepass og service er det eneste MS fokusere på. HW delen er død..
Det her kommer til at rokke ved, at Sony igen i denne generation tager førertrøjen, selvom det også er lidt tyndt med titler jeg finder interessante at spille på PS5. Dog venter HZD lige om hjørnet…

Sært, siden jeg bruger hardware delen, til at spille Gamepass delen. Dit argument, er lidt en selvmodsigelse.

Hvordan tager Sony førertrøjen, hvis det er tyndt med titler?
EltanEltanSkrevet 19/01-22 06:45 
HW som i en ny konsol. Er sikker på, at den fremtid MS kigger ind i, fylder den fysiske konsol forsvindende lidt. Du skal blot tilsluttet din kontroller til tv'et som har gamepass som en app, som f.eks. Netflix mv.

Sony sælger flere konsoller end MS.
Bede-xBede-xSkrevet 19/01-22 09:53, rettet 19/01-22 10:00 
Var en dyr dag for Sony også:

Microsoft køber Activision Blizzard

* Xbox maker announced plan to buy Activision for $69 billion
* Sony lacks Microsoft's financial muscle for an IP bidding war

Sony Group Corp. shares fell 13% in Tokyo on Wednesday, their biggest drop since October 2008, after PlayStation rival Microsoft Corp. announced a $69 billion deal to acquire games publisher Activision Blizzard Inc.
The blockbuster acquisition escalates Microsoft's spending spree to secure intellectual property assets for its Xbox Game Pass service, wiping $20 billion off Sony's valuation in a day
(..)

”Sony will have a monumental challenge on its hands to stand on its own in this war of attrition,” said Amir Anvarzadeh of Asymmetric Advisors. “With Call of Duty now most likely to be added exclusively to the Game Pass roster, the headwinds for Sony are only going to get tougher.”

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-19/sony-drops-9-6-in-wake-of-microsoft-activision-deal
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
EltanEltanSkrevet 19/01-22 09:55 
Det kunne få vækket den indre fanboi ;)
silverstarsilverstarSkrevet 19/01-22 10:22, rettet 19/01-22 10:28 
Jeg kan også være bange for at det på den lange bane ikke er godt for forbrugerne at Microsoft har opkøbt Activision Blizzard.

Samlet set bliver der mindre konkurrence når to så store firmaer i spilverdenen samles under et, og det er ingen fordel for forbrugerne. Man kunne forestille sig at MS vil holde flere eksklusiv-udgivelser på Xbox og PC og lade PS, Nintendo og andre blive forbigået eller først frigive udgivelserne til de andre platforme senere. Det bliver nok også sværere/dyrere at forhandle priser for andre på de udgivelser som kommer fra Activision Blizzard.

Jeg synes Xbox Gamepass er en lækker service som den er idag, og prissat fornuftigt. Jeg kunne godt frygte, at hvis MS hælder en masse store Act-Blizzard titler over i Gamepass, så vil de også hæve prisen væsentligt for abonnementet. For mig er der relativt få af de store titler fra Act-Blizzard som jeg spiller. Derfor ville jeg synes det var skidt hvis man f.eks. smed alt Wow, COD, Diablo, Overwatch etc. over i Gamepass og så f.eks. doblede prisen på Gamepass.

Det positive ved opkøbet er, at man forhåbentlig kan få bedre styr på butikken i Act-Blizzard, og få udskiftet de brådne kar i organisationen, der har plaget dem de seneste år.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
EltanEltanSkrevet 19/01-22 10:52 
Men det er jo BedesX hedeste drøm, MS med deres monopol lignende tilstand og servicespil, gaming industriens svar på Netflix.
Hvis man bare har en lille bitte smule interesse for konsolspil og fysisk hardware så kan jeg slet ikke se hvordan man kan støtte om op MS strategi på området med alle deres opkøb...
HankyHankySkrevet 19/01-22 11:21 
Eltan>
Det kunne få vækket den indre fanboi ;)

https://www.ikea.com/dk/da/cat/spejle-20489/
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
EltanEltanSkrevet 19/01-22 11:29 
Benægter ikke jeg er fanboy af lækkert gear og hardware og der på matriklen befinder sig alt fra Nintendo Switch over MacBook Pro til PS5/Xbox/PC/ATV.

Det eneste jeg ikke ikke spiller på er sidstnævnte ATV.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 19/01-22 18:01, rettet 19/01-22 18:08 
Et eller andet sted passer det jo meget godt at MS opkøber netop Activision-Blizzard, taget i betragtning de sager der kører mod Blizzard pt og så de mange beskyldninger om krænkende adfærd fra Bill 'the perv' Gates før i tiden. Gad vide om det er et gennemgående problem i den amerikanske tech industri.

Om ikke andet har go'e gamle Bill har uden tvivl hygget sig med Epstein's 'forlystelser'. De kan noget de tossede amerikanere.
enfenenfenSkrevet 19/01-22 20:30 
Det var da nogle vilde postulater, du kommer med der (thumbs up)
What is the Matrix?
Bede-xBede-xSkrevet 20/01-22 13:07, rettet 20/01-22 16:03 
Eltan>
Men det er jo BedesX hedeste drøm, MS med deres monopol lignende tilstand og servicespil, gaming industriens svar på Netflix.
Hvis man bare har en lille bitte smule interesse for konsolspil og fysisk hardware så kan jeg slet ikke se hvordan man kan støtte om op MS strategi på området med alle deres opkøb...

Nu har jeg jo skrevet tidligere i tråden, hvad jeg mener om opkøbet, men i sidste ende er det lige meget, for det er ikke sådan, at de spørger os til råds, når de mener at se et gunstigt skæringspunkt mellem Game Pass, deres Azure netværk og forestillinger om metaverset, der får sådan et indkøb til at give mening.

Hvad man kan støtte op om, må man jo gøre op med sig selv. Har man ikke lyst til at se Disney content, fordi de køber Fox for nord for 70 milliarder dollars eller Star Wars, fordi de køber Lucasfilm eller superhelte film, fordi de køber Marvel, er der vel ingen, som blander sig i det. Gider man ikke Elder Scrolls, Call of Duty eller Diablo, fordi de bliver opkøbt af Microsoft, er der heller ingen, der siger noget til det.

Men kan du ikke prøve at anstrenge dig på, at gå efter bolden, frem for manden og repræsentere folk med de holdninger, de faktisk giver udtryk for, i stedet for det andet?

Et eller andet sted passer det jo meget godt at MS opkøber netop Activision-Blizzard, taget i betragtning de sager der kører mod Blizzard pt og så de mange beskyldninger om krænkende adfærd fra Bill 'the perv' Gates før i tiden.

Det bliver interessant at se, om AB har nået bunden, efter at have været i frit fald et stykke tid, for ellers kan det vise sig at være en dyr fejlinvestering og som ejere kan Microsoft hurtigt blive fedtet ind i en større diskussion om arbejdsforhold og virksomhedskultur. Det er selvfølgelig skandalerne, som har været medvirkende til salget til at begynde med og de må jo have en forestilling om, at de kan få dem lagt i graven og vende skuden, men det virker alligevel risikabelt, når deres franchises samtidigt (måske på grund af) har været på en nedadgående kurve, selv om det også kan skifte.

Spørgsmålet er hvordan Sony reagerer, for de kommer til at reagere, da det er for stort til at sidde overhørigt. Hvem går de efter? En sidebemærkning kunne være, at det sandsynligvis kommer til at accelerere Sonys PC planer, som dog allerede er ved at få god vind i sejlene.

Sony har også haft en aftale omkring Call of Duty siden 2014, hvor fx noget content eller en mode kommer først eller kun på Playstation. Gad vide hvor længe den er forlænget til, for i den periode er hovedspillet også nødt til at komme på Playstation, ligegyldigt hvad Microsoft i sidste ende beslutter sig for..

Og hvem bliver de næste for Microsoft, når den her handel lukker? De snakkede sidste år om, at de mht. udviklere havde arbejde at lave på PC siden, mobilsiden og med japanske spil. Det her styrker dem markant på de to første områder, men hvad med det sidste? Alt virker som om, det potentielt kunne være i spil.

Rent spilmæssigt er der ikke meget at komme efter, ud fra mine interesser. Det meste er manipulativt service skrald, med et par enkelte platformers og nogle af deres døde franchises som undtagelse.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 20/01-22 17:53 
Konamis spildivision kunne man faktisk håbe på at enten Sony eller MS køber. Eller rettere, deres IP'er. De bruger dem jo ikke selv synderligt.
Bede-xBede-xSkrevet 20/01-22 22:33, rettet 20/01-22 22:36 
De ville passe godt sammen med Sony, ved at sætte fokus på deres japanske islæt, som ellers er blevet mestendels opgivet med omstruktureringen af Japan Studio til Asobo og de mange vestlige first party produktioner, der har været definerende for dem i nyere tid. Samtidigt har de et tæt bånd med franchises som Metal Gear, Silent Hill og måske i mindre grad Castlevania. Der har jo også gået vedvarende rygter om et nyt Silent Hill til PS5 længe, så måske de er opmærksomme på potentialet.

Phil Spencer snakker i øvrigt i et nyt WP interview, om potentialet i at dykke ned i Activision Blizzards vault og genoplive gamle spil, frem for kun at forsætte med det kernesæt af franchises, der har holdt gang i forretningen op til nu:

In discussing some of the intellectual properties owned by under Activision Blizzard, Spencer’s excitement may have mirrored the enthusiasm of a “Starcraft” player noticing the long-dormant franchise’s logo in Microsoft’s acquisition announcement.
“I was looking at the IP list, I mean, let’s go!” Spencer said. "‘King’s Quest,’ ‘Guitar Hero.’ ... I should know this but I think they got ‘HeXen.’”

“HeXen,” indeed an Activision Blizzard property, is a cult hit first-person game about using magic spells. Microsoft’s pending acquisition of Activision Blizzard also means owning the rights to many creations from gaming’s past, including Crash Bandicoot, the original Sony PlayStation mascot. There’s also the influential and popular Tony Hawk skateboard series, and beloved characters like Spyro the Dragon.

Toys for Bob, one of the studios working under the Activision Blizzard banner, successfully launched games like “Crash Bandicoot 4: It’s About Time," but later get folded into supporting Call of Duty games. Spencer said the Xbox team will talk with developers about working on a variety of franchises from the Activision Blizzard vaults.

Det kunne da være noget mere interessant, end de nuværende samlebåndsproduktioner og selv om det kun er snak, er det slet ikke usandsynligt, at det kommer til at ske på sigt, på samme måde som streaming servicer genopliver hvad som helst, de tror har en chance for at appellere til et moderne nostalgisk publikum. Microsoft har også allerede gang i det samme med fx. Fable, Perfect Dark og Battletoads.

Et par andre citater fra interviewet, omkring deres position i industrien:

The $68.7 billion acquisition is an attempt to showcase Microsoft as distinguished in the global gaming space, Spencer said. This move is made amid tech giants like Apple, Google, Meta, Netflix and Tencent in China encroaching into the gaming space with various projects and investments.

Spencer said he’s concerned about tech companies unfamiliar with the gaming industry barging in to the space, as opposed to the current, experienced competition against Nintendo and Sony.

“They have a long history in video games," he said. “Nintendo’s not going to do anything that damages gaming in the long run because that’s the business they’re in. Sony is the same and I trust them. ... Valve’s the same way. When we look at the other big tech competitors for Microsoft: Google has search and Chrome, Amazon has shopping, Facebook has social, all these large-scale consumer businesses. ... The discussion we’ve had internally, where those things are important to those other tech companies for how many consumers they reach, gaming can be that for us.

"I think we do have a unique point of view, which is not about how everything has to run on a single device or platform. That’s been the real turning point for us looking at gaming as a consumer opportunity that could have similar impact on Microsoft that some of those other scale consumer businesses do for other big tech competitors. And it’s been great to see the support we’ve had from the company and the board.”

“Vi er slet ikke som de andre tech firmaer. Vi er i gaming, for gamings skyld” :D

Microsoft CEO Satya Nadella publicly invoked the metaverse before even Zuckerberg did, when he spoke of Microsoft’s possible role in creating an “enterprise metaverse” in May of 2021. Nadella again mentioned the metaverse in the acquisition announcement Tuesday.

Spencer cautioned against a “workspace-only” vision for the metaverse.
“I’ve really been advocating internally in the company that gaming will be a catalyst for us and I can see how some of that functionality moving into enterprise scenarios and workplace scenarios can be beneficial,” Spencer said. “But I don’t think anybody should pretend that all this stuff isn’t being rewritten. I had a meeting today with the ‘Elder Scrolls Online’ team and we did our leadership team [meeting] in game. That’s as much of a Zoom call as anything else!”

https://www.washingtonpost.com/video-games/2022/01/20/xbox-activision-blizzard-phil-spencer/
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 20/01-22 22:43 
Microsoft køber Activision Blizzard
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
ExceptionExceptionSkrevet 21/01-22 00:13, rettet 21/01-22 03:10 
Ja ham Spencer har MS, og i forlængelse, vi andre sgu været meget heldige med.

Ikke at jeg påstår, at ovenstående indspark står mejslet i sten, og meget kan ske i denne verden. Men hånden på hjertet, så havde hverken Sony eller Nintendo nok kommet med en lignende udtalelse.

Vi ser ligeledes at Sony er begyndt med deres egen pendant til GamePass. Jeg spår også at vi før eller siden kommer til at se cross-play. Det er ikke et spørgsmål om, men hvornår.

RETTELSE:
Jeg kan se efter at et par brugere her har påpeget at crossplay faktisk er en ting allerede, selv med Nintendo ombord.
Som Konsolkongen nævner kunne jeg blot huske, at hverken Sony eller Nintendo ville være med i sin tid.
WehnerWehnerSkrevet 21/01-22 00:58 
Destiny har cross-play :) Hvis det var sådan noget, du tænkte på.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/01-22 01:12, rettet 21/01-22 01:12 
Det er der heldigvis en god håndfuld titler der har efterhånden, men især Sony satte sig imod det i lang tid.
Det var efter Fortnight-balladen at de ændrede kurs. Dengang krævede det separat konto at spille på PS, så ens lort ikke kunne overføres og spilles på andre platforme.

Det var der en masse der skabte sig over, og pga spillets popularitet måtte Sony give sig. Det var heldigt nok :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 21/01-22 01:12 
Bede-x>
Microsoft køber Activision Blizzard

Det er faktisk det tætteste vi kan komme på en “COD vil med tiden blive Xbox eksklusivt” post. Ellers siger man ikke “honor existing agreements”. Når de udløber så…
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/01-22 01:17 
Jeg læser det præcis modsat :D

“desire to keep Call of Duty on PlayStation” hvor keep som jeg læser det er nøgleordet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 21/01-22 01:22 
COD Legacy edition, also on Playstation :-D
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/01-22 01:24, rettet 21/01-22 01:25 
Haha ja, de før tidlige extras til PS rykker jo som minimum nok over til Xbox og PC fremover :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 21/01-22 08:18 
Exception>
Ja ham Spencer har MS, og i forlængelse, vi andre sgu været meget heldige med.

Ironi? Eller så forstår jeg bare ikke Spencer-kulten.

Der er da få i spil industrien som er kommet med *så* mange løfter og hype, og har leveret *så* lidt på spilfronten.

At MS kan købe sig sig til de helt store udgivere og franchises, i stedet for at opbygge og skabe noget selv, er ikke Spencers fortjeneste, de midler kommer fra MS's øvrige divisioner hvor pengene tjenes. Bevares det virker, men ikke noget som gavner os som forbrugere, tværtimod
ExceptionExceptionSkrevet 21/01-22 10:03 
Ironi? Eller så forstår jeg bare ikke Spencer-kulten.

Din argumentatoriske formåen er simpelthen sublim. Så man er en del af en kult, må man forstå, såfremt man synes at Xbox har klaret det godt på det seneste?

Grunden til at jeg specifikt nævner Phil Spencer skyldes, at Xbox har en fortid med en pænt dårlig ledelse i form af Don Mattrick. Nu er Spencer så "Head of Xbox Division", han eksekverer den overordnede strategi for brandet, han har vendt skuden til det meget bedre, derfor er det vel nærliggende at nævne ham?
"Credit where credit is due" du ved.

Der er da få i spil industrien som er kommet med *så* mange løfter og hype, og har leveret *så* lidt på spilfronten.

Såfremt vi skal prøve på at definere smag, hype og løfter mv. ud fra et nogenlunde objektivt parametre, så er Metacritic uenig med dig.

Et lille udpluk af forskellige spilgenre med en relativ høj score.

Xbox:
Psychonauts 2 - 87
Forza Horizon 5 - 92
Halo Infinite - 87
Ori and The Will Of The Wisps - 90

Playstation:
Returnal - 85
Ratchet & Clank: Rift Apart - 88
Deathloop - 88

Derudover kan du jo også kigge på deres liste over bedste spil 2021 - https://www.metacritic.com/browse/games/score/metascore/year/all/filtered?year_selected=2021&distribution=&sort=desc&view=detailed

Her ligger Xbox med 3-2 på deres top 10, med vel og mærke in-house titler. Sony ligger der med Hades, og Final Fantasy.

At du personligt er blevet skuffet, og mener at deres hype er skudt over målet må ligge for egen regning.

At MS kan købe sig sig til de helt store udgivere og franchises, i stedet for at opbygge og skabe noget selv, er ikke Spencers fortjeneste, de midler kommer fra MS's øvrige divisioner hvor pengene tjenes. Bevares det virker, men ikke noget som gavner os som forbrugere, tværtimod

Du mener ligesom f.eks. Naughty Dog, eller...Guerrilla Games?
Hvad er din pointe helt exactly? At vi skal forstå det som, at Sony på en eller anden måde har "kultiveret" og "fostret" de to ovenstående studier med fredagsbar og kage om tirsdagen? Snak om at have blår i øjnene. De har, ligesom alle andre i dette game betalt hvad de kunne for at få dem i stalden, og så er den ikke så meget længere.

Nu har MS så gjort det samme, forskellen er blot at MS har langt mere økonomi til at kunne lave disse stunts.
Dertil skal så også lige indskydes, at fjerner du Naughty Dog og Guerrilla Games (begge "vestlige" studier sjovt nok), som har stået for LANGT de bedste udgivelser til PS i et stykke tid nu, ja hvor meget har Sony så egentlig at bryste sig af?

Derudover så er både Returnal, samt Deathloop udviklet af hhv. Housemarque, og Arkane Studios. Ikke ligefrem gamle "stavnsbundne" Sony properties, vel. Så iht. dit eget rationale, så:
"At SONY kan købe sig sig til de helt store udgivere og franchises, i stedet for at opbygge og skabe noget selv, er ikke Jim Ryans fortjeneste, de midler kommer fra Sony's øvrige divisioner hvor pengene tjenes. Bevares det virker, men ikke noget som gavner os som forbrugere, tværtimod

Nu har jeg givet dig et par eksempler på titler som er udviklet in-house af MS. Vi kommer i fremtiden kun til at se flere, hvilket er utroligt fedt.

Iht. om det gavner forbrugeren så er jeg ikke enig med dig. Jeg synes det gavner alle med en PC eller Xbox, samt GamePass vildt godt. Gavner det Nintendo eller Sony? Muligvis ikke på den lange bane, men sådan havde klaveret sgu nok også spillet, havde situationen været omvendt.

Derudover står jeg ved min udtalelse fra tidligere:
"Ikke at jeg påstår, at ovenstående indspark står mejslet i sten, og meget kan ske i denne verden. Men hånden på hjertet, så havde hverken Sony eller Nintendo nok kommet med en lignende udtalelse."

Når alt dette så er sagt, så er jeg utroligt glad for både min Xbox, samt Playstation. Min Xbox bruges klart mest lige nu - måske det ændrer sig i fremtiden - hvor Playstation tager de super fede eksklusive titler.
BeanoBeanoSkrevet 21/01-22 12:31, rettet 21/01-22 12:57 
Fair nok hvis du syntes Spencer har leveret varen for Xbox ejerne, jeg kan bare ikke set det, pænt sagt. Det mest postitive jeg kan komme i tanke om, er initiativet med kompatibilitet med bagkataloget, men en ringe trøst når Xbox platformen samtidigt i mange år har været en ørkenvandring mht. eksklusive titler, trods mange E3 løfter om det modsatte. 0 Xbox Series eksklusive titler det første år, PS5 havde 5. Ikke godt nok hvis man vil sælge en ny konsol.

Den udtalelse som Spencer kommer med mht. COD, lyder lidt som en gratis omgang IMO. MS kan ikke rende fra de deals som Sony (og andre) allerede har lavet med Activision før opkøbet, i hvert fald ikke gratis. Det er logik i mine øjne. Positivt *hvis* MS ønsker at tage en mere platform-uafhængig rolle i fremtiden og Xbox blot være en af dem, men jeg mener stadig ikke det er sundt at have eet firma til at eje så meget af spilindustrien, specielt når fokuset er services.

Og så lige mht. opkøb af udgivere, så skriver jeg specifikt "udgivere" og ikke "udviklere" - slet ikke sammenligneligt når vi taler om opkøb i Activision-størrelsen (med mange udviklere og kæmpe IP katalog). Det er korrekt at Sony over de sidste 30 år løbende har lavet (og stadig gør) opkøb af udviklingshuse, mange små (senest Housemarque og Bluepoint), nogle få større (f.eks. Insomniac), og herefter investeret i nye teams og udvikling af ny IP og teknologi. De fleste af disse udviklingshuse havde Sony allerede tæt sammenarbejde med og gik efter kompetencerne, ikke IP. Den model har jeg ikke issues med, det virker som fornuftig vækstmodel som gavner alle.
Sony har også i mange år købt sig til 3. parts eksklusivitet af spil eller indhold, ofte tidseksklusivt (Deathloop som du nævner, flere på vej iflg. rygter) - det er marketing når det er grimt og jeg har det mindre godt med det da det ikke tjener forbrugeren og midlerne kunne bruges bedre, f.eks. investering i udvikling af nye spil. Det har jeg faktisk jævnligt kritiseret.
Jeg håber det forklarer hvorfor jeg mener at det MS gør for tiden ikke kan sammenlignes med Sony, historisk set.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/01-22 13:07 
Exception>
Grunden til at jeg specifikt nævner Phil Spencer skyldes, at Xbox har en fortid med en pænt dårlig ledelse i form af Don Mattrick. Nu er Spencer så "Head of Xbox Division", han eksekverer den overordnede strategi for brandet, han har vendt skuden til det meget bedre, derfor er det vel nærliggende at nævne ham?
"Credit where credit is due" du ved.

Jeg kan også rigtig godt lide Phil Spencer. Han virker utrolig sympatisk og er et klart step-up fra forgængeren. Jeg tror også godt på at Spencer selv tror på de ting han siger, men jeg er enig med Beano i at det ikke rigtig kan mærkes.

Derudover synes jeg at Don Mattrick spøger voldsomt i Xboxen. Den er et sandt DRM-helvede stadigvæk, hvor One-spil ikke kan installeres på Series X uden internet og Xbox Retarded delivery er så bagvendt skruet sammen at der stort set ingen fysiske Series X-spil findes endnu. Microsoft får ufortjent meget ros for spilbevarelse fordi de lavede en imponerende sej backwards compability (som nu er lukket...), men tager man brillerne på er det klart at de står allersvagest på den front.

Jeg ved heller ikke hvor fedt det er at Microsoft udgiver spil i beta-stadiet. Halo Infinite har været en joke for Xbox da maskinerne launchede og udskudt indtil nu, og det mangler stadig essentielle features og finpudsning. Det samme gjalt Master Chief Collection som de stadig lapper på syv år senere :O Det ser ikke lovende ud for det næste Halo hvis de fortsætter sådan her :/

Et lille udpluk af forskellige spilgenre med en relativ høj score.

Xbox:
Psychonauts 2 - 87
Forza Horizon 5 - 92
Halo Infinite - 87
Ori and The Will Of The Wisps - 90

Playstation:
Returnal - 85
Ratchet & Clank: Rift Apart - 88
Deathloop - 88

Mon ikke et nyt Halo og Forza var sket uanset om Phil Spencer havde været chef for det hele? Psychonauts 2 og Ori findes desuden på konkurrerende konsol-platforme, kan de bruges til at fremhæve at nok har ændret sig for Xbox?

"At SONY kan købe sig sig til de helt store udgivere og franchises, i stedet for at opbygge og skabe noget selv, er ikke Jim Ryans fortjeneste, de midler kommer fra Sony's øvrige divisioner hvor pengene tjenes. Bevares det virker, men ikke noget som gavner os som forbrugere, tværtimod

Er det ikke netop KUN PlayStation hvor Sony tjener rigtig mange penge? Det skal have ændret sig for nyligt hvis de pludselig tjener fedt på deres anden elektronik, det er nok ikke salget af Sony OLEDs der har ført til købet af Insomniac :)

Derudover står jeg ved min udtalelse fra tidligere:
"Ikke at jeg påstår, at ovenstående indspark står mejslet i sten, og meget kan ske i denne verden. Men hånden på hjertet, så havde hverken Sony eller Nintendo nok kommet med en lignende udtalelse."

Det tror jeg du kan have ret i. Jeg har heller ikke meget til overs for Jim Ryan, men Shuhei Yoshida kunne godt finde ud af at tale rigtig positivt om i hvert fald Nintendo dengang han stod ved roret. Jeg håber at det bliver mere normalt fremover :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 21/01-22 14:03, rettet 21/01-22 14:04 
Jim Ryan er max tør - heller ikke fan her, men nu mest pga. den nye kurs han og Hulst er med til at sætte for PS :/
ExceptionExceptionSkrevet 21/01-22 15:54, rettet 21/01-22 17:05 
Fair nok hvis du syntes Spencer har leveret varen for Xbox ejerne, jeg kan bare ikke set det, pænt sagt.

Som sagt, det må stå for egen regning. Den mest objektive kilde vi har som fælles fodslag siger noget andet.

...i mange år har været en ørkenvandring mht. eksklusive titler, trods mange E3 løfter om det modsatte

Såfremt jeg forstår dig rigtigt så beklager du, at fortiden hos Xbox har været "tør", og nu hvor de så virkelig sparker til bolden, så er den også gal? Javel ja.

Den udtalelse som Spencer kommer med mht. COD, lyder lidt som en gratis omgang IMO. MS kan ikke rende fra de deals som Sony (og andre) allerede har lavet med Activision før opkøbet, i hvert fald ikke gratis. Det er logik i mine øjne.

I betragtning af, at han ikke havde behøvet at skrive en skid til offentligheden, men kunne have holdt den "corporate" med Sony, så synes jeg faktisk at det viser format også at anerkende sine konkurrenter. Jeg har gentagne gange nu hørt Phil Spencer snakke positivt om både Nintendo og Sony. Jeg har sgu ikke hørt meget den anden vej må jeg ærligt indrømme. Det sender jo også et signal om man vil.

Jeg er helt sikker på at MS ikke løber fra sine kontraktuelle forpligtigelser. Det tror jeg er logik i de fleste øjne.

Positivt *hvis* MS ønsker at tage en mere platform-uafhængig rolle i fremtiden og Xbox blot være en af dem, men jeg mener stadig ikke det er sundt at have eet firma til at eje så meget af spilindustrien, specielt når fokuset er services.

Og det er så her jeg udstiller den snigende hykleri fornemmer jeg. Som jeg også skriver, så havde Sony ikke tøvet 2 sekunder med samme manøvre, havde de haft finanserne til det. Jeg ser gerne at både Nintendo (long shot), og Sony åbner mere op, således at vi alle kan få gavn af de talenter som laver fede spil.

Og så lige mht. opkøb af udgivere, så skriver jeg specifikt "udgivere" og ikke "udviklere" - slet ikke sammenligneligt når vi taler om opkøb i Activision-størrelsen (med mange udviklere og kæmpe IP katalog)

Om det er udgivere eller udviklere er vidst blot semantik i denne kontekst. Samtalen går på, at MS har købt stort ind, og her siger jeg at Sony havde gjort det samme såfremt de havde råd. Om du snakker om 1 eller 20 udgivere/udviklere er sagen uvedkommende. Nu snakker vi blot mange fordi MS har råd til flere af gangen, hvor Sony muligvis køber enkeltvis i ny og næ. Princippet for handlingen er den samme - skovle IP'er i stalden, og forhindre "modstanderen" i at få del i glæderne.

Det er korrekt at Sony over de sidste 30 år løbende har lavet (og stadig gør) opkøb af udviklingshuse, mange små (senest Housemarque og Bluepoint), nogle få større (f.eks. Insomniac), og herefter investeret i nye teams og udvikling af ny IP og teknologi.

Mig bekendt var det Housemarque der præsenterede ideen om "Returnal" til Sony, hvorefter Sony så finansierede dem, og siden købte studiet. Men det er helt i orden ikk'? Mht. resten, se ovenstående svar.

De fleste af disse udviklingshuse havde Sony allerede tæt sammenarbejde med og gik efter kompetencerne, ikke IP.

Det ved hverken du eller jeg en dyt om. Hvad bevæggrunden har været for at købe studier ved kun Sony og deres "jakkesæt". Men lad os bare lege med tanken om "kompetencerne". Hvor i ligger så forskellen i det MS gør iht. at købe studier de kan se nogle gode kompetencer i, kontra Sony der køber f.eks. Housemarque ?

Sony har også i mange år købt sig til 3. parts eksklusivitet af spil eller indhold, ofte tidseksklusivt (Deathloop som du nævner, flere på vej iflg. rygter) - det er marketing når det er grimt og jeg har det mindre godt med det da det ikke tjener forbrugeren og midlerne kunne bruges bedre, f.eks. investering i udvikling af nye spil. Det har jeg faktisk jævnligt kritiseret.

Helt enig i at titler baseret på eksklusiv tid er noget værre noget. Det er bare ikke helt det samme som eksklusive titler. MS har nu købt sig adgang til et relativt stort bibliotek af måske/måske ikke eksklusive titler fremadrettet. Sony har gjort nøjagtigt det samme, ved enten at købe studiet eller betale en pose penge for eksklusivitet, blot i mindre skala - SFV, Detroit Become Human, Persona osv.

Jeg håber det forklarer hvorfor jeg mener at det MS gør for tiden ikke kan sammenlignes med Sony, historisk set.

Det er rigtigt, og det skyldes ene og alene, at Sony aldrig har haft handlekraften til at kunne gøre dette.
ExceptionExceptionSkrevet 21/01-22 16:00 
Konsolkongen>
Exception>
Grunden til at jeg specifikt nævner Phil Spencer skyldes, at Xbox har en fortid med en pænt dårlig ledelse i form af Don Mattrick. Nu er Spencer så "Head of Xbox Division", han eksekverer den overordnede strategi for brandet, han har vendt skuden til det meget bedre, derfor er det vel nærliggende at nævne ham?
"Credit where credit is due" du ved.

Jeg kan også rigtig godt lide Phil Spencer. Han virker utrolig sympatisk og er et klart step-up fra forgængeren. Jeg tror også godt på at Spencer selv tror på de ting han siger, men jeg er enig med Beano i at det ikke rigtig kan mærkes.

Derudover synes jeg at Don Mattrick spøger voldsomt i Xboxen. Den er et sandt DRM-helvede stadigvæk, hvor One-spil ikke kan installeres på Series X uden internet og Xbox Retarded delivery er så bagvendt skruet sammen at der stort set ingen fysiske Series X-spil findes endnu. Microsoft får ufortjent meget ros for spilbevarelse fordi de lavede en imponerende sej backwards compability (som nu er lukket...), men tager man brillerne på er det klart at de står allersvagest på den front.

Jeg ved heller ikke hvor fedt det er at Microsoft udgiver spil i beta-stadiet. Halo Infinite har været en joke for Xbox da maskinerne launchede og udskudt indtil nu, og det mangler stadig essentielle features og finpudsning. Det samme gjalt Master Chief Collection som de stadig lapper på syv år senere :O Det ser ikke lovende ud for det næste Halo hvis de fortsætter sådan her :/

Et lille udpluk af forskellige spilgenre med en relativ høj score.

Xbox:
Psychonauts 2 - 87
Forza Horizon 5 - 92
Halo Infinite - 87
Ori and The Will Of The Wisps - 90

Playstation:
Returnal - 85
Ratchet & Clank: Rift Apart - 88
Deathloop - 88

Mon ikke et nyt Halo og Forza var sket uanset om Phil Spencer havde været chef for det hele? Psychonauts 2 og Ori findes desuden på konkurrerende konsol-platforme, kan de bruges til at fremhæve at nok har ændret sig for Xbox?

"At SONY kan købe sig sig til de helt store udgivere og franchises, i stedet for at opbygge og skabe noget selv, er ikke Jim Ryans fortjeneste, de midler kommer fra Sony's øvrige divisioner hvor pengene tjenes. Bevares det virker, men ikke noget som gavner os som forbrugere, tværtimod

Er det ikke netop KUN PlayStation hvor Sony tjener rigtig mange penge? Det skal have ændret sig for nyligt hvis de pludselig tjener fedt på deres anden elektronik, det er nok ikke salget af Sony OLEDs der har ført til købet af Insomniac :)

Derudover står jeg ved min udtalelse fra tidligere:
"Ikke at jeg påstår, at ovenstående indspark står mejslet i sten, og meget kan ske i denne verden. Men hånden på hjertet, så havde hverken Sony eller Nintendo nok kommet med en lignende udtalelse."

Det tror jeg du kan have ret i. Jeg har heller ikke meget til overs for Jim Ryan, men Shuhei Yoshida kunne godt finde ud af at tale rigtig positivt om i hvert fald Nintendo dengang han stod ved roret. Jeg håber at det bliver mere normalt fremover :)

Jeg er uenig i en del, og enig i noget. Se mit svar til Beano, hvis det er. :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/01-22 16:16 
Haha, det er i orden :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 22/01-22 09:31, rettet 22/01-22 14:14 
Beano>0 Xbox Series eksklusive titler det første år, PS5 havde 5. Ikke godt nok hvis man vil sælge en ny konsol.

Nu er det sådan med konsol launches, at de kan afhænge af en lang række faktorer, for at man kan have spil klar på launchen. Således kan man altså sagtens have den bedst sælgende konsol på daværende tidspunkt og alligevel kun møde op ved efterfølgerens launch med Fantavision. I det hele taget har Sony en elendig track record med first party launch spil på deres hjemme maskiner, men for en sjælden gangs skyld, var det nogenlunde på PS5. Ok, flere af spillene var hurtigere produktioner som Astro's Playroom og måske i mindre grad Spiderman MM eller bare et remake som Demon's Souls, men i det mindste var der lidt at komme efter. Til gengæld gik deres first party død i løbet af 2021.

Microsoft har slet ikke eksklusiver, da alle deres spil kommer på PC og streaming også, men det betyder ikke, at de ikke udsender spil. De publishede konsol versionen af Gears Tactics på udgivelsesdagen og udsendte Gears Hivebusters i december 2020. Det sidste er sådan en halv Gears kampagne, så ligger mere ovre mellem Astro's Playroom og Spiderman MM.

I 2021 udsender de:

Psychonauts 2
Deathloop
Forza Horizon 5
Age of Empires 4 (PC)
Quake
Flight Simulator Xbox
Halo Infinite

Og content og service updates til: Sea of Thieves, Minecraft, Fallout 76, Elder Scrolls Online, Grounded m.fl.

Så når man gør tallene op fra launch af de nye maskiner og frem til i dag, har de faktisk udsendt omtrent det samme antal first party titler, da Sony går i stå i anden halvdel af 2021, i en sådan grad at Jason Schreier på Twitter joker med, at man nu tuner ind på Sonys konferencer, for at se det samme, som på Microsofts konferencer: Microsoft spil, med henvisning til, at Deathloop og Ghostwire Tokyo er Sonys væsentligste titler op til julesalget (det ene forsinkes så). Og det er faktisk i samme omgang også Microsoft problem: Forudgående aftaler.

Alle de spil de udsender i 2021 er anmelderroste, Microsoft vælges til årets publisher mange steder og vinder stribevis af game of the year awards, ofte i skarp konkurrence mod sig selv: Deathloop vs. Halo vs. Psychonauts 2 vs. Forza Horizon 5. Men de er ikke eksklusive, for selv om Microsoft køber Double Fine i 2019, ændrer det jo ikke på, at Psychonauts 2 blev annonceret i 2015 og også blev crowdfunded til PS4. Det samme med Deathloop, som blev annonceret som PS5 tidseksklusiv, før Microsoft købte Zenimax i 2021.

Er man ellers tilfreds med de spil de udsender, har de gjort det helt klart, at de næste spil fra Double Fine og Arkane bliver "eksklusive". Tager Double Fines næste spil ligeså lang tid fra annoncering til udgivelse, som Psychonauts 2 gjorde - 2015 til 2021 - så udkommer det tidligst i 2027. Er der lige så lang tid mellem Lyon teamets næste spil, som der var mellem Dishonored 2 (2016 eller den mindre DotO produktion i 2017) og Deathloop (2021), vil deres næste spil udkomme i 2026.

Austin/Prey teamet vil så nå at udsende et spil forinden, men det er tidshorisonterne Microsofts transitionsfase arbejder med. Med det sagt kan man allerede nu mærke, hvordan tingene har ændret sig, ved at liste Microsofts og andre first parties 2021 udgivelser. Det er ikke tilfældigt, at de vælges som årets publisher så mange steder.

Dermed går vi en spændende generation i møde, med gode first party titler fra både Sony og Microsoft og med masser af grunde til at eje begge maskiner eller en PC, for at spille deres titler der. Det er et stort skifte fra sidste generation på Xbox siden.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 22/01-22 09:40, rettet 22/01-22 14:29 
Lige en kommentar mht. Phil Spencer snakken. Han vil selvfølgelig gøre alt for at sælge en på Xboxens økosystem, men det er ikke det samme som at sige, at hans påstande kun er tomme løfter. Det var nemt at sidde at smågrine, da han i april 2018 snakkede om, at de ville opbygge en varieret højkvalitets first party:

Microsoft køber Activision Blizzard

De havde fem studier på daværende tidspunkt: 343i, The Coalition, Turn 10, Rare og Mojang. Så købte og opbyggede de ti nye, fulgte det op med at købe Zenimax og efterfølgende annoncere intentionen om at købe Activision Blizzard.

De nærmer sig med hastige skridt en 100 milliarder dollars stor first party! Ikke firmaet eller Xbox brandet, men first party studierne og deres spil i sig selv. Lad lige det tal rulle lidt rundt inde i hovedet.

Vi snakker så mange udvikler hold, at man næsten ikke ved, hvor man skal begynde, hvis man vil tælle dem, men det er vel oppe omkring 30+ studier og 40+ teams. 50+ hold, hvis man tæller support studierne med. Det er med længder industriens største first party.

Deres franchises spænder over World of Warcraft og Elder Scrolls og Fallout og Doom og Halo og Minecraft og Diablo og Call of Duty og Candy Crush og Gears og Starcraft og Forza Horizon og Overwatch og man kunne blive ved. Det er en fuldstændig absurd og skræmmende mængde franchises og studier, de har opkøbt.

Skulle man illustrere det, ville det sådan her ud:

Microsoft køber Activision Blizzard

Og selv det er misvisende, da det fx lister Blizzard som én, mens de i virkeligheden har i omegnen af 5000 medarbejdere fordelt på ni (?) hold. Det er en 8-9 Naughty Dogs. Går man over i den spekulative afdeling, kunne det illustreres således:

Microsoft køber Activision Blizzard

Spencer sagde de ville lave en højkvalitets first party og det gjorde de i en grad, så det løber én koldt ned af ryggen. Han sagde, at de angående udviklere havde arbejde at lave på PC siden, med casual og E-rated spil, samt japanske spil. Boom, så købte de Blizzard inkl. King og tilføjede diverse Activision studier. De her er deres nu (antaget at handelen går i gennem):

Microsoft køber Activision Blizzard

Det eneste sted han mangler at levere, er japanske spil. Der er selvfølgelig sket meget med Dragon Quest, Final Fantasy, Yakuza, Octopath Traveler osv. udgivet direkte på Game Pass og de har Tango Gameworks (Evil Within/Ghostwire), men der har de stadig noget arbejde at lave. Det ville dog være for det bedste, hvis de IKKE leverer her, på samme måde som de har gjort på de andre områder.

Nok er nok.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
millenniummillenniumSkrevet 22/01-22 16:25 
Jeg har lige lukket min Amazon-konto. Hvorfor? Fordi jeg synes firmaet er noget lort, og fordi jeg næsten aldrig brugte det. Men da jeg skulle lukke Amazon-kontoen, fik jeg en liste over alle de tjenester jeg også ville miste, alt lige fra Kindle og Prime til IMDB Pro. F*** dem - jeg brugte det alligevel ikke.

Det er den fremtid vi forbrugere kigger ind i. Vores profiler bliver mere og mere centraliserede på tværs af talrige tjenester. Opkøb reducere bare vores muligheder for at segmentere. Det er rendyrket corporate gidseltagning, og det er slet ikke synligt hvor meget man ikke kan og hvor meget man mister, hvis man en dag synes Microsoft ikke længere skal have adgang til min persondata og kreditkortoplysninger.
The medium is the message.
156 emne(r).
1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig