X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Anbefaling: Arcade stick


Svar
ExceptionExceptionSkrevet 12/09-21 22:36 
På trods af en heftig omgang research, samt diverse reviews kunne jeg godt tænke mig, at høre hvad folk herinde ville anbefale mht. hvilke sticks der er at betragte som "safe bets" og hvilke man skal holde sig fra.

Det ville være mit første seriøse stick, så jeg er villig til at kaste en pæn sum efter det. Dog så kan jeg mærke at jeg har svært ved at "commit" til et bestemt, da der er mange tilsyneladende fede sticks med alt lige fra de eftertragtede Sanwa/Seimitsu/Hayabusa komponenter til sticks lavet af "aircraft grade aluminum".

Da sticket primært skal bruges på PC, men også meget gerne må fungere til Series S har jeg kigget på følgende:
VICTRIX PRO FS
Hori SERIES X Fighting Stick alpha
Etokki Omni Arcade Stick

Ovenstående lader til at være i ok kvalitet, med kompatibilitet på både Xbox og PC. Nogen der har erfaringer med dem? Jeg har også set på de lidt dyrere Qanban, men kan læse at folk klager en smule over kvaliteten på disse?

Mht. modding af sticket, så vil jeg gerne undgå det, i hvert fald til at starte med.

PS: Sticket vil blive brugt mest til shmups.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/09-21 00:46, rettet 13/09-21 00:49 
Jeg har desværre ingen erfaring med nogle af dem du nævner, men det er i høj grad personlig preference hvad man foretrækker ved et stick, især når det kommer til pind og knapper. Min opfattelse er at folk ofte gerne vil have løse pinde med rimelig lang throw til fighters, og det helt omvendte til shmups.

Jeg har selv tre sticks hvor målet er at de skal moddes til at virke på tværs af næsten alle konsoller (pt gælder det kun et af dem).

To sticks bruges primært til fighters og andre "all-around" typer arcadespil. Der er tale om et Hori Real Arcade Pro 4 Premium VLX, samt et Hori 360 RAP (kan ikke huske den eksakte model). 360 RAP-sticket er det der bruges oftest og er moddet til at virke på næsten alt.

Det tredje er et Dreamcast arcadestick som primært bruges til shmups. Shmups spiller jeg aldrig i multiplayer, så et enkelt stick er rigeligt for mig :)

Fælles for dem alle er at jeg bruger Sanwa OBSF-30-knapper. Det er de bedste jeg har prøvet, og jeg synes også det er de flotteste. De reagerer _MEGET_ hurtigt ved selv meget lette tryk, men det passer mig rigtig fint. De er holdbare og alle knapper føles generelt meget ensartede at trykke ned, noget der ikke har været tilfældet ved flere af de billigere knapper jeg har prøvet.

Det var egentlig meningen at begge fighter-sticks skulle bruge Sanwa JLF--pinde. Jeg har dog endt med at lade VLX-sticket beholde den Hori Hayabusa (mener jeg det var)-pind der sad i. Den minder rigtig meget om Sanwa, men er en lige en lille smule løsere og måske med en smule mere throw, som IMO gør den minimalt bedre til fighters. Den er dog omvendt virkelig ikke ret godt egnet til Shmups :)

I Dreamcast-sticket har jeg en Seimitsu LS-56-pind, som er lidt strammere og med lidt kortere engage distance. Jeg synes den er fin til shmups og er heller ikke så stram at den ikke kan bruges til en fighter i mangel af bedre.

Hvis jeg kun skulle vælge ét stick ville jeg vælge et med Sanwa JLF-pind og OBSF-30-knapper. Jeg kan godt spille shmups med en Sanwa-pind, men det er der mange der absolut ikke bryder sig om. Omvendt kan jeg overhovedet ikke spille fighters med en pind der har alt for kort throw og er alt for stram. Hos mig er det primært fighters der spilles hvorfor jeg har to sådanne sticks :)

Du er nok stødt på siden, men her er mere information som er værd at kigge igennem.
https://www.slagcoin.com/joystick/attributes_brands.html

Tabellerne for knap- og pinde-forskelle er nok svær at forholde sig til før man har haft nogle stykker af dem i hånden og dermed få en rimelig forståelse for hvordan de andre vil føles i forhold.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 13/09-21 03:42 
Den der Etokki-pind er sgu da en klon af Virtua Stick til PS3 :) Og så har de saftsusemig smidt en amerikansk-lignende styrepind på...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 13/09-21 10:57, rettet 13/09-21 11:07 
Prøv evt. om du kan finde en Mayflash F500 Elite. Den virker straight til PC, Switch og PS3 og med en controller tilsluttet også til PS4/Xbox One. Samtidig er den "premodded" med Sanwa stick og knapper, så som udgangspunkt får du en bedre oplevelse end alle dem du nævner (IMHO), til en lavere pris.
Jeg købte en på Amazon.de for nogle måneder siden, men det ser desværre ikke ud til de sælger dem der mere :(
Senere kan du så skifte sticken til en Seimitsu LS-40 ;)

Edit: Jeg overså at Victrix Pro'en også kommer med Sanwa, så hvis det skal være en af dem du nævner, så gå med den. Etokki sticket kommer også i en Sanwa udgave tror jeg, men det er for småt, så knapper og stick sidder for tæt på nederste kant.
j/k
ExceptionExceptionSkrevet 13/09-21 20:17 
Mange tak for brugbar input gutter, det er super :)

Min opfattelse er at folk ofte gerne vil have løse pinde med rimelig lang throw til fighters, og det helt omvendte til shmups

Det er også hvad jeg har læst. Mit mål er faktisk at gå "all-in" på at blive en bedre spiller til shmups (derfor jeg gerne vil gøre det autentisk mht. styring), og her nævner flere også at en "stram/tight" deadzone er super mht. disse. Nogle af de vilde 1CC's jeg har set, "twitcher" spillerne jo næsten også kun deres Ball-Top pind.

Jeg har selv tre sticks hvor målet er at de skal moddes til at virke på tværs af næsten alle konsoller

Jeg er virkelig også varm på selve konceptet med blot, at bestille de fede dele, direkte fra Sanwa/Seimitsu og så selv "mix n' match" til du har drømmesticket. Men jeg tror ikke jeg har nok erfaring med dette endnu. Er det svært at "opbygge" sit eget custom stick med knapper og pind mv.?

Prøv evt. om du kan finde en Mayflash F500 Elite

Tak for forslaget, det virker som et ganske godt sted at starte, specielt hvis man ikke lige er klar på at "modde" endnu. Jeg havde egentligt ikke overvejet Mayflash fordi at jeg synes at de forekom lidt "cheap", men kan se at deres Elite ser ganske fin ud. :)

Mht. "Gate" hvad er så bedst til shmups - octo eller square?
Ville det være okay ligetil at skifte til Seimitsu LS-40 pind på Mayflash'en? :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/09-21 21:21 
Exception>
Jeg er virkelig også varm på selve konceptet med blot, at bestille de fede dele, direkte fra Sanwa/Seimitsu og så selv "mix n' match" til du har drømmesticket. Men jeg tror ikke jeg har nok erfaring med dette endnu. Er det svært at "opbygge" sit eget custom stick med knapper og pind mv.?

Knapperne er ofte meget ligetil at udskifte da de på mange sticks er tilsluttet med spade-stik, så det er bare at pille ledningerne fra og tilslutte dem korrekt.

Pinden er lidt mere tricky da det varierer om ledningerne er loddet fast eller om der bruges JST-connector (Sanwa f.eks.).

De fungerer naturligvis alle på samme måde, og hvis du er lidt handy med en loddekolbe kan du altid få det til at fungere. 99% af alle arcadestick bruger fælles jord til knapper knap og retninger, så teorien er meget ligetil.

Mht. "Gate" hvad er så bedst til shmups - octo eller square?

Square gate all the way. Man kan måske argumentere for at octo kan gøre det lidt nemmere at lave kvart- og halvcirkler i fighters for utrænede, men jeg bryder mig ikke om det. Slet ikke i shmups :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 13/09-21 21:22, rettet 13/09-21 21:24 
Ja, det burde være ligetil, men sørg for at købe LS-40-01 (ikke LS-40), der har samme connector som Sanwa JLF.

Jeg har aldrig prøvet octo til shmups, men det kunne i teorien være bedre med lidt tilvænning, fordi throw er lige så lang i diagonalerne, istedet for square, hvor de er længere :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/09-21 21:24, rettet 13/09-21 21:25 
Jeg synes at pinden for nemt glider ud af spidserne på en octogate, hvorfor jeg ikke bryder mig om dem til shmups.

Jeg har dog kun prøvet octogates med en Sanwa-pind.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 13/09-21 21:31 
Ja, det er vel generelt problemet, men jeg tænkte ikke det var et issue med shmups, fordi den specifikke retning ikke er nødvendig og man kan se på sit skib/whatnot, hvilken retning man flyver :D
Måske er det et endnu større issue? Jeg må prøve ved lejlighed. Ret sikker på jeg har en octa gate liggende til mit LS-40.
j/k
ExceptionExceptionSkrevet 14/09-21 01:40 
Så sidder jeg og "scouter" Amazon DE for potentielle sticks, med alle jeres gode råd in mente. :)

Måske en smule naivt at tro, men det er for fanden jo ikke til at anskaffe et godt arcade stick i nogle danske shops, udbuddet er i hvert fald meget lille. Det bliver vidst en import fra udlandet.
slk486slk486Skrevet 14/09-21 09:22, rettet 14/09-21 09:24 
Ja, der er ikke nogen danske shops, der går op i det so far :(

Good luck!
j/k
ExceptionExceptionSkrevet 15/09-21 21:31 
Jeg har fundet Mayflash'en på Play-asia.com

Nogle der har erfaringer med at handle med dem, samt forsendelser fra dem, er de "legit"?
slk486slk486Skrevet 15/09-21 22:25, rettet 15/09-21 22:28 
Oh yes, har handlet der i mange år. Ingen problemer.

Du kan bruge en af følgende vouchers for 5% hos dem.

SWITCHWATCHTV
LGN
j/k
ResizeResizeSkrevet 15/09-21 23:17 
Nogle der har erfaringer med at handle med dem, samt forsendelser fra dem, er de "legit"?

Har handlet der en del, og de har en super service. Husk dog, at betale for EU told når du køber hos dem, ellers får du et par "fine opkrævninger" med gebyr på som jeg fik grundet forglemmelse :-(
slk486slk486Skrevet 16/09-21 07:58 
Under de nye regler tror jeg slet ikke man kan undgå det, men det er selvfølgelig altid godt at sikre sig for at undgå dummebøder :)
j/k
ExceptionExceptionSkrevet 24/09-21 00:12 
Undskyld det sene svar gutter, og mange tak for koden slk486 - god stil :)

Jeg endte dog med at købe et Qanba Obsidian fra Amazon.de. Ikke fordi at Play-Asia virker suspekt på nogen måde, men simpelthen fordi at prisen med levering fra Amazon.de blev ca. det samme.

Nu bliver det spændende at se om Qanba'en så leverer eller skuffer? Iht. mit første skriv så var mit indtryk, at det var noget billigt skod, da alt fra Kina pr. definition er billigt skod, men det lader til at en del folk med mere erfaring end mig på dette område faktisk lovpriser dette stick. Nu må vi se. :)
slk486slk486Skrevet 24/09-21 12:12 
Det betyder selvfølgelig noget at den ene ikke skal sendes hele vejen fra Hong Kong. Håber du bliver tilfreds med det :)
De kommer med samme stick og knapper, men du går så glip af kompatibiliteten.

Bortset fra det har jeg indtryk af, at Qanba er et amerikansk foretagende, mens Mayflash ganske rigtigt er Kinerisk.
j/k
SumezSumezSkrevet 24/09-21 14:48 
Fra "ind ad døren" tråden:

Exception>
Det skal dog siges at ovenstående, som langt de fleste, sælges som fighter sticks. Jeg har dog primært købt det til shmups, så jeg er spændt på at se hvordan det performer uden for Street Fighter/Tekken/Soul Calibur etc.
Efter at have læst "a shit ton" af information er jeg dog ret sikker på at dette stick fungerer ganske godt til de fleste arcade genrer.

Det er faktisk lidt synd, at arcade sticks ikke sælges til shmups folket som direkte målgruppe - jeg kunne i hvert fald ikke finde nogle. :)

Sanwa JLF er altid et godt allround joystick, og selvfølgelig rigtig godt til shooters også. Seimitsu (ofte LS-56 eller LS-32) er typisk det hyppige valg til shooters pga. den kortere engange afstand, hvilket kan komme i vejen når man prøver at lave en shoryuken i en fighter, men kan være en stor fordel i en shooter, hvis man skal finjustere sin position.
Når det er sagt, så har jeg lavet en del 1CCs i diverse arcade shooters på sanwa sticks uden at føle mig handicappet som visse andre sticks kan.
Og når nu du har et i din controller, kunne du muligvis overveje at investere i en "Kowal" oversize actuator som passer til JLF sticks, kombineret med en oktagonal restrictor plate giver det en af de bedste konfigurationer til shooters, og er nemt at installere.
Vil ikke henvise direkte til shops, da det er blevet noget rod efter brexit (skal have fundet mig en ny pusher nu), men begge burde være nemme at finde, og ikke særlig dyre.

Personligt synes jeg at Sanwa føles lidt "billigt" i forhold til Seimitsu sticks, og man mærker en tydelig forskel på baggrund af mængden af wear på forskellige JLF sticks af samme model, mens et Seimitsu altid føles "rigtigt" for mig. Men jeg har snakket rigtig mange der har den præcis modsatte opfattelse, så måske er det bare anekdotisk (jeg er stødt på langt flere Sanwa sticks end Seimitsu) eller muligvis en smagssag.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/09-21 14:56, rettet 24/09-21 14:56 
"Men jeg har snakket rigtig mange der har den præcis modsatte opfattelse, så måske er det bare anekdotisk (jeg er stødt på langt flere Sanwa sticks end Seimitsu) eller muligvis en smagssag."

Ja, jeg oplever det præcis modsatte :D Jeg tror også vi har snakket om det engang til et træf.

Jeg måtte personligt købe tre LS-56 før jeg fik to der føltes ens. Det ene var simpelthen produceret skævt (i mangel af bedre ord). Ved mindst ti nye JLF-pinde har jeg aldrig mærket forskel. Men wear and tear vil selvfølgelig altid spille en rolle senere hen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 24/09-21 15:01 
En ny JLF er iøvrigt også alt for stram i fjederen og laver rigtig nemt springback, jeg var nødt til at udskifte med fjederne fra mine gamle sticks da jeg fik et sæt nye sticks i min astro city. Men er er nok næppe en bekymring hvis man ikke spiller Tetris (hvor JLF nærmest er et must pga. diamond restrictoren).
Mange af de slidte sanwa sticks jeg har oplevet skal nok også bare have en gang smørelse :P Fjederen kan som regel strammes op manuelt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/09-21 15:10 
Interessant at dreje restrictoren for puzzle-spil. Det har jeg aldrig overvejet. Jeg synes nu heller ikke jeg har haft problemer med pinden normalt, men jeg spiller heller ikke på pro-niveau :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 24/09-21 16:17 
Nej, den skal skam stå i 4-vejs mode for næsten alle de puzzle-spil jeg kender til, men Sanwa's firkantede form gør at et flydende skift fra op->venstre/højre->ned er meget mere naturligt at udføre hurtigt end på et Seimitsu stik, hvor "kløver" formen bremser overgangen fra én retning til den næste. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/09-21 16:44 
Ja det giver god mening :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ExceptionExceptionSkrevet 26/09-21 21:07 
slk486
Bortset fra det har jeg indtryk af, at Qanba er et amerikansk foretagende, mens Mayflash ganske rigtigt er Kinerisk.

Det er lidt svært entydigt at finde ud af. "Our manufacturing headquarters is located in ShenZhen, China." Så det kan sagtens være at det er amerikanere der blot får det bygget i Kina (som så mange andre). Men jeg tænker dog med navnet "Qanba" at det muligvis er kinesere selv som står bag firmaet.

Sumez
Seimitsu (ofte LS-56 eller LS-32)

Jeg har også læst en del om Seimitsu sticks (og knapper), og hvad jeg er kommet frem til, så er der mange der taler for LS-40 modellen - det bedste fra 32 og 56'eren. LS-32 er mere "classic" men det er også meget det som den sælges på iht. hvad jeg har læst. LS-40 skulle dog være et super godt stick, så det kan være jeg prøver kræfter med det i fremtiden. :)

Sumez
kombineret med en oktagonal restrictor plate giver det en af de bedste konfigurationer til shooters

Det er her jeg er mest fokuseret i min spæde start med arcade sticks. Som der også er snakket om tidligere i denne tråd, så er der både for -og imod mht. forskellige gates. Igen, hvad jeg har læst mht. fighters, så lader det til, at de fleste "professionelle" spiller med square gates. Dog så forekommer det ikke så lige til at finde info vedr. shmups konfigurationer. Umiddelbart så tænker jeg, at man har mere kontrol over "rumskibet" med octo, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

Sumez
Personligt synes jeg at Sanwa føles lidt "billigt" i forhold til Seimitsu sticks

Dette skal jeg ikke kunne sige noget om endnu, men jeg har dog læst flere folk "klage" for mangel på bedre ord, over inkonsistensen på Seimitsu sticks, end på Sanwa - specielt mht. ovennævnte LS-32.
Man kan jo altid være uheldig, så personligt tror jeg det er meget ens. De er jo Japanske virksomheder begge to, har eksisteret i mange år, og er ikke blevet populære på at lave lort, så tror begge fabrikanter laver kvali-komponenter.

Konsolkongen
Men wear and tear vil selvfølgelig altid spille en rolle senere hen

Dette er også hvad jeg har læst - det er jo mekaniske dele vi har med at gøre. Så før eller siden bliver jeg sgu nok nød til at åbne for "svinet". Håber dog at det holder noget tid. :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/09-21 22:30 
En octo restrictor til Sanwa koster vidst ikke ret meget, så prøv at købe en hjem og se hvad du bedst kan lide :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 27/09-21 06:51 
Der er ret stor forskel på at bruge en octo gate i et Sanwa stick med kowal actuator og uden. Hvis det er noget man vil eksperimentere med, bør man helt klart købe begge sammen. Har aldrig hørt noget særlig godt om Sanwa octo Gates uden den. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig