X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Quake udgivelse ifm. 25 års jubilæum


Svar
BeanoBeanoSkrevet 20/08-21 08:04, rettet 20/08-21 08:08 
id Software og Night Dive Studios har i går udgivet en remaster af det originale Quake spil til PS4, Switch, Xbox One og PC. Der er lovet en gratis opgradering til PS5/XBSXS med bl.a. 120fps understøttelse.

Info:
https://www.eurogamer.net/articles/2021-08-19-quake-celebrates-25th-anniversary-with-new-enhanced-edition-out-today

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=vi-bdUd9J3E

Der kommer også fysiske udgaver til PS4 og Switch via LRG:
https://limitedrungames.com/search?type=product,page&q=quake
Bede-xBede-xSkrevet 20/08-21 10:46, rettet 20/08-21 10:58 
Night Dive er efterhånden mit favorit studie til at håndtere den her slags. Har lige gennemspillet deres Shadow Man Remaster, som sagtens kunne kandidere til bedste remaster nogensinde, med respektfuldt forbedret grafik, indhold der blev skåret væk i originalen, samt helt nye secrets. Quake har forhåbentlig fået samme behandling. Der skulle være fire player co-op/vs split-screen, crossplay på tværs af alle platforme, nye episoder og vist også noget mod support (bla. N64 udgaven).

Jeg glæder mig til at prøve det og er glad for de også står for Exhumed senere på året.

Det ligger forresten på Game Pass.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 20/08-21 10:55 
Damn, det er gratis for Steam - og sikkert også GOG - ejere af originalen, oven i købet samtidigt med at de i går kørte et 90% off tilbud, så man kunne få det til en dollar. Er nærmest at forære det væk.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 20/08-21 12:13 
Jeg gav gladelig kr 75 for det - ligner en fortræffelig konvertering med masse indhold og features :)

Exhumed ser jeg også frem til, men mon ikke Q2 er planlagt også?
Bede-xBede-xSkrevet 20/08-21 12:57, rettet 20/08-21 13:01 
Det håber jeg da, selv om jeg altid har kunnet lide det første Quake mere. Ville også være rart, hvis Saturn versionen af Quake kom som mod, ligesom N64 udgaven. Selv om de har deres begrænsninger, er det stadig sjovt at have adgang til dem alle. Elskede det røde lys på Saturn :)

De har heldigvis meldt ud, at der kommer flere mods til genudgivelsen:

Download Additional, Free Mods & Missions
Expand your experience with free, curated, fan-made and official mods and missions such as Quake 64, which is available to download and play now. More fan-made and official mods and missions coming soon.

Saturn udgaven og nogle af de mest roste PC mods, ville være et godt sted at starte!
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
XiwanaXiwanaSkrevet 20/08-21 13:52 
Det virker også fint til konsol (Xbox Series X), og er på gamepass. Lidt mærkeligt at kunne spille det med moderne controller, når jeg tidligere kun har prøvet N64-versionen.
[inspirational quote here]
Bede-xBede-xSkrevet 20/08-21 14:06 
Kontrollen sutter på PC Game Pass med controller og ikke kun fordi den som standard (kan indstilles) har forskellig horisontal og vertikal hastighed. Det er meget svært at sigte diagonalt. Må lige teste det senere på Xbox, for at se om det er bedre.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/08-21 14:10 
"...har forskellig horisontal og vertikal hastighed."

Yuck! Det er fandens værk sådan noget :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
XiwanaXiwanaSkrevet 20/08-21 14:11 
Man skal også bakse lidt rigeligt med indstillingerne for X- og Y-aksen for at få det til at funke sådan nogenlunde i konsolversionen. Det er på ingen måde en god erstatning for keyboard og mus. Men derudover virker det fint, synes jeg. Så hvis man i forvejen har gamepass, er det bestemt et kig værd.
[inspirational quote here]
BeanoBeanoSkrevet 20/08-21 17:21, rettet 20/08-21 17:21 
PS4 versionen har nogle periodiske (stedbestemte?) frame-pacing problemer, så det til tider virker juddery. Ikke storslemt men alligevel lidt ærgerligt men mon ikke det bliver fixet...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/08-21 19:26 
Forhåbentlig er det fikset i den fysiske version :) Hvordan synes du aimet er Beano? Er der mulighed for "Bumper jumper"?
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 20/08-21 19:34 
Jeg har også mine sigte problemer, sat følsomheden meget op men syntes ikke det helt er som det burde?
Bumper jumper?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/08-21 19:48 
At man kan hoppe på L1 :)

Ærgerligt at aimet ikke er som det skal være, men sådan er det ofte med remasters af gamle PC FPS’ere :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 20/08-21 20:06, rettet 20/08-21 20:07 
Ja, man kan hoppe med L2 og X (PS4), men det kan vist remappes svjv :)
JmogJmogSkrevet 20/08-21 22:03 
Doom Slayer Edition koster pt 53kr på PSN. Det inkluderer:
Doom
Doom 2
Doom 3
Doom (2016)

Godt nok røverkøb hvis man ikke har dem i forvejen (og ikke Xbox/Gamepass).
DunwichDunwichSkrevet 20/08-21 22:34 
Jeg vil anbefale at man ikke sætter følsomheden særligt meget op; Faktisk vil jeg mene, styringen fungerer bedst, på de indbyggede settings, da det giver en mere smooth styring. Normalvis sætter jeg sensitivity højt op i mine spil, nu til dags, for bedre, hurtigere og mere præcis styring, i FPS'ere, men det er som om, at det lidt går ind og modarbejder det hele, i feks Quake, og giver en upræcis og noget træls styring i lige det spil.

Den ultrapræcise og bløde styring vi fik for alle disse år siden, på den originale PC udgave, og som overlegent bliver demonstreret i demo videoerne i spillet, hvis man bliver på titelskærmen, ser vi måske igen, når der kommer en update, som adresserer problemerne.

Indtil da, fungerer det ret godt på feks 7-8 i sensitivity, på både X og Y axis, for mig.
BeanoBeanoSkrevet 20/08-21 22:38 
Jeg spiller med 12-14 - vil prøve at sætttye det ned igen men syntes bare det bliver ret langsomt. Problemet med styringen imo, er at der er meget dead-zone, så det føles aldrig helt skarpt.
DunwichDunwichSkrevet 20/08-21 22:52 
Jep, deadzone er et stort problem i styringen, og når jeg sætter sensitivity over de anbefalede, så overstyrer jeg alt for meget, så det dur ikke. Jeg vil heller ikke påstå at styringen er optimal på de anbefalede settings, men det fungerer dog trods alt bedre for mig der. Har lige opdaget, at der i settings kan stilles på FOV også, samt andre ting. Måske er der noget der, som kan bedre styringen, indtil videre.
BeanoBeanoSkrevet 20/08-21 23:00, rettet 20/08-21 23:00 
Ja det mangler ikke indstillinger.

Men sjovt at spille alligevel - jeg har ikke spillet det siden det oprindeligt udkom på PC :)
Bede-xBede-xSkrevet 20/08-21 23:06 
Ja, Quake er et fedt spil. I det lidt jeg nåede at prøve, havde PC Game Pass versionen med joypad, problemer med både acceleration og dead zones, sådan at når man skifter retning fra fx at pege op til at pege diagonalt, tager det lige et øjeblik før accelerationen kicker ind, så det føles som en mikroskopisk pause i kontrollen.

Var helt ubrugeligt efter min mening, men forventer at Night Dive patcher det.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
XiwanaXiwanaSkrevet 20/08-21 23:08 
Jeg håber meget, at andre klassiske 90'er-FPS'ere (Unreal Tournament, Dark Forces, Exhumed etc.) får samme kærlige behandling og (gen)udgivelse på moderne konsoller.
[inspirational quote here]
Bede-xBede-xSkrevet 20/08-21 23:20, rettet 20/08-21 23:32 
Er helt enig. De gamle FPS'er kan noget, som tit er gået tabt - eller erstattet af andet - i moderne udgivelser. Exhumed er allerede annonceret til i år og har fået den helt fantastiske titel Powerslave Exhumed (der som bekendt er en kombination af spillets titel fra forskellige regioner):

https://youtu.be/hWWY_kf9boA

Det er igen Night Dive og heldigvis ikke PC udgaven, udgivelsen baseres på, men en kombination af Saturn og Playstation versionerne. Største fejl ser umiddelbart ud til at være lyssætningen, som slet ikke er mørk og kontrastfyldt nok. Faktisk samme fejl de gentager fra den ellers meget veludførte Shadow Man Remaster. Og så så jeg gerne at de havde bibeholdt, Saturn versionens overvældene lyssætning på fjendeskud, frem for den nedtonede udgave på Playstation.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/08-21 23:29 
Shadow Man har jeg gode minder fra med Dreamcast-versionen. Selvom der var mange problemer med det spil gad jeg godt prøve den nye port hvis meget af det er fikset :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 21/08-21 07:49, rettet 21/08-21 07:50 
Bede-x>
Var helt ubrugeligt efter min mening, men forventer at Night Dive patcher det.

Jeg er helt enig. Det styrer forfærdeligt. Det føles mere som et 30 fps spil fra forrige generation, end en ny remaster.
Nu må udviklere da snart få øjnene op for at man bør give mulighed for opsætning af både deadzone og acceleration samtidig med følsomheden.

Afventer en patch, før jeg bruger mere tid på det på konsol :(
j/k
JmogJmogSkrevet 21/08-21 15:31 
Godt nok en smule fristet af Switch versionen efter at have set hvor godt det spiller med gyro split styring:
https://youtu.be/Rsz0qzXdqPk

Ser ud som når en kompetent mus/keyboard spiller giver den gas.
BeanoBeanoSkrevet 21/08-21 15:32 
Det er også i PS4 versionen, jeg slog det fra :)
JmogJmogSkrevet 21/08-21 15:39 
Dog ikke helt det samme. Gyro controller og split gyro er meget forskellige måder at spille.
BeanoBeanoSkrevet 21/08-21 15:46 
Rigtigt nok men gyro kontrol er prøvet og har fejlet for længe siden.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 21/08-21 21:47 
Jeg gennemførte Quake Remastered i går på Series S.

Dead zones synes jeg ikke der var skyggen af - jeg plejer at være ret overfølsom for det. Til gengæld er det som om at sigtet accellererer det første stykke på hver akse (fra et for lavt udgangspunkt). Jeg husker det som at originalen havde samme problem - var der i det hele taget mouse look i det originale Quake?

Jeg kører med aim x = 9 og y = 6. Startede lidt højere, men nedjusterede efterfølgende. De indstillinger synes jeg fungerer godt, og det virker til at der så er samme hastighed på de to akser.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
varmtvandvarmtvandSkrevet 22/08-21 07:56 
Det var ikke standard i Quake 1, man skulle man trykke shift og skrive "+mlook" for at styre med mus
Retro spil butik Spiller nu: Batsugun, Solar Striker, Legend Of Zelda, The: O...
Bede-xBede-xSkrevet 23/08-21 18:58, rettet 23/08-21 20:57 
Konsolkongen>Shadow Man har jeg gode minder fra med Dreamcast-versionen. Selvom der var mange problemer med det spil gad jeg godt prøve den nye port hvis meget af det er fikset :)

Det er det ikke.

En af grundene til, at jeg godt kan lide Nightdive's remasters er, at de virker til at have gjort det til deres mission statement, at bringe gamle spil inkl. deres oprindelige intentioner til moderne systemer. Bevarelsen af original oplevelsen virker til at være central for dem og det kan resultere i problemer, som man fx ser herinde, da Turok remasteren blev annonceret:

https://www.playright.dk/forum/emne/36976-first-person-shooters+fps?start=0

Det ligner selvfølgelig ikke Call of Duty, for det har de ikke ressourcerne til, men det er heller ikke målet med udgivelsen. Det er at få det gamle spil til at tage sig så autentisk ud, som muligt på de nye platforme, med nogle små justeringer for at tilgodese tidsånden og fra det perspektiv, er de rigtig gode til, hvad de laver. Ikke fejlfri selvfølgelig, som man fx ser, da de i Turok remasteren valgte at skubbe spillets draw distance tåge længere ud i horisonten, så spilleren kan se mere. Den tåge vidste Iguana selvfølgelig godt eksisterede og brugte den til at skjule nyspawnede inaktive fjender, når spilleren kom tættere på. Med tågen skubbet tilbage i remasteren var resultatet, at nogle af de inaktivt spawnede fjender, kan ses af spilleren, før det er hensigten og dermed skyde dem, inden de kan nå at gøre noget, fordi de bare står og glor.

Der er også nogle problemer i Quake med joypad styringen, hastigheden når man går baglæns og ting som den halverede nightmare sværhedsgradsenergi, der hvis de ikke er problemer, så i hvert fald er beslutninger, der kan diskuteres.

Tilgangsvinklen er den samme i Shadow Man Remastered: At få intentionen fra original udgivelsen over på moderne systemer, men det kommer med den anke, at Shadow Man på mange måder havde en struktur og nogle mekaniske fejl, som hovedparten af moderne gamers vil hade. Kampene er ikke specielt veludførte og det er skrupforvirrende, ofte med manglende signposting og snørklede gange med repetitive texturer, noget som på nogle måder forværres i remasteren og her kommer vi tilbage til det med original udgivelsens intention. Da du allerede kender Shadow Man, ved du måske også, at for at komme til slutbossen skulle man stoppe den maskine i Engine Block'en, som Jack The Ripper havde bygget og det gjorde man ved at konfrontere en række seriemordere, hvorefter man fik adgang til området og kunne lukke den ned. I det gamle spil var der fem seriemordere og meningen var, at de hver især skulle have deres eget område, men fordi udviklerne løb tør for tid og plads på N64 udgaven, valgte de at droppe det og nøjes med tre områder, hvor man så nogle gange rendte ind i to seriemordere på samme bane.

I remasteren har Nightdive valgt at restaurere de områder, som var tæt på færdiglavede, men som blev udeladt i originalen. Problemet er bare, at de områder var nogle af de ringeste i det gamle spil og nu er der pludselig fem af dem, i stedet for tre. Jeg synes stadig, det var det rigtige valg, fordi det var meningen, at de skulle have været der, men hvordan man så end har det med det, så illustrerer det deres tilgangsvinkel til processen.

Det er intentionen med det gamle spil på godt og ondt, de holder for øje, ikke at lave en grundlæggende ændring af den.

De har naturligvis gjort meget for at bringe det up to date, med ny musik, nye fjender, nye bosser, nye texturer, ny kontrol osv. De har endda inkluderet nogle absurde nye secrets, hvor man fuldstændigt skal breake spillet, som var man i gang med et speedrun. Og det er overvejende meget respektfuldt implementeret og tro mod originalens vision. Kun enkelte steder som lyssætningen og manglen på kortet fra den fysiske version fejler det lidt.

Personligt er jeg vildt begejstret for det og det var jeg også for Dreamcast og N64 udgaven i sin tid, selv om pistollyden var for høj på N64 og Dreamcast havde nogle lydudfald. Det er en Metroidvania, der kun modvilligt opgiver sine hemmeligheder, men der er noget dragende over stemningen og den sære sammenblanding af sydstats voodoo, victoriansk arkitektur og infernalsk maskineri, som omgiver spillets centrale sindsygeanstalt, der med sine fængselskældre, torturkamre, kolde stenvægge og metalgittere virker intimiderende, hver gang man går ud af en ny retning. Det er meget unikt og jeg sætter stor pris på det.

Men jeg ville ikke anbefale det til folk, uden at gøre dem opmærksom på, hvad de går ind til.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/08-21 22:15 
Hvis blot lydbugs er fikset og kontrollen er strammet op vil (i hvert fald i forhold til DC) så vil det også være nok for mig.

Jeg synes også at spillene som udgangspunkt skal holdes så tro mod originalerne som muligt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 02/09-21 09:54, rettet 02/09-21 09:54 
Kontrollen er bedre, men stadig holdt tro mod de gamle udgaver, så fx bevægelsen af karakteren på venstre analog, stadig er afhængig af retningen, mens højre analog ikke kun påvirker synsretningen, men også karakterens bevægelsesudgangspunkt, hvilket frustrerer meget, når man lige starter og forventer en normal moderne “styr på det ene stick og se på det andet” opsætning. Det giver dog mening ift. at bevare udfordringerne og animationerne fra originalen og man ender med at vænne sig til det, selv om det forbliver clunky ift. moderne spil.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 19/10-21 09:35 
Der er kommet en native PS5 version af spillet, gratis hvis man allerede ejer PS4 udgaven.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/10-21 10:01 
Kontrollen er ikke fikset endnu vel?
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 19/10-21 10:25 
Jeg har ikke prøvet det.
DunwichDunwichSkrevet 19/10-21 12:52 
Jeg spillede det en del, for et stykke tid siden, og havde fiflet med styringen, så den blev rigtig god, hurtig og præcis.

Da jeg startede spillet for et par dage siden, var styringen floaty, langsom og upræcis. Ved ikke om de har lavet en update i mellemtiden, som har ødelagt det hele for spillet, men det er da desværre nærliggende at tro; Mine settings er fuldstændigt de samme, som da jeg forlod spillet, for tid tilbage, så det er ikke dem, som i mellemtiden er blevet ændret.
BeanoBeanoSkrevet 22/10-21 08:39 
Spillede kort PS5 versionen (v1.003) med blanke settings, default kontrollen er fin her - ingen klager herfra. Kun y-akse kamera blev inverset og motion-aim slået fra.
BeanoBeanoSkrevet 25/10-21 13:43, rettet 25/10-21 13:47 
Iflg. 1.04 patch notes skulle PS4 versionen også være forbedret mht. kontrollen:

- Improved analog stick input on controllers – now more responsive by default
- Added deadzone, aim acceleration, exponent and aim smoothing options to tweak gamepad input in the Input Options menu

https://updatecrazy.com/quake-update-1-04-patch-notes-for-ps4-pc-and-xbox-oct-7-2021/


Og spillet kører åbenbart 4K 120 fps på PS5 og XBXS:
https://www.neowin.net/news/quake-gets-4k-120-fps-upgrade-on-ps5-and-xbox-series-xs/
BeanoBeanoSkrevet 25/10-21 17:01 
Jeg har prøvet PS4 versionen med den nye patch og kontrollen den samme som på PS5, dvs. fixed imo. Den store ændring er dead-zone som er minimeret, og man kan endda sætte den yderligere ned hvis man vil. En spøjs bug i PS5 version - man kan ikke sætte dead-zone op igen efterfølgende. PS4 er v1.004 mens PS5 er v1.003, så det fixes nok snart. Til gengæld er det super smooooooooth i 120fps :D
SumezSumezSkrevet 25/10-21 20:12 
Er der slet ikke mus-support i nogen af konsoludgaverne?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/10-21 21:54 
Tak Beano, så tror jeg at jeg bestiller PS5-udgaven hos LRG :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 26/10-21 08:20 
Jeg tror ikke du bliver skuffet :)
slk486slk486Skrevet 26/10-21 13:39 
Ooh, nice. Snupper den nok også så :)
j/k
jaesjaesSkrevet 12/08-23 01:02, rettet 12/08-23 12:23 
Så er der også en remaster af Quake II - til XBO, Series X/S, PS4, PS5, Switch og pc.
De første anmeldelser er positive.
Pc-udgaven er gratis hvis man allerede har det originale spil via GOG, Steam eller MS store, og den originale udgave kan stadig spilles.

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=cyxBE163n20

Limited Run har også denne gang fysiske udgaver:
https://limitedrungames.com/search?q=quake&type=product%2Cpage

Release notes:
https://bethesda.net/en/article/450N8MVDARIvpjK8nbhKlF/quake-ii-release-notes-and-faq
Der er en del info, så poster her blot to afsnit:
New Features and Improvements
- Includes the original Quake II campaign plus both Mission Packs, The Reckoning, Ground Zero, plus the previously Nintendo 64-exclusive Quake II 64 and the brand-new Call of the Machine episode from MachineGames
- Improvements to gameplay, including content restored from the original development, plus visual upgrades such as dynamic shadows, improved lighting, glow maps and more.
- Play local split-screen and online across four Multiplayer modes with crossplay functionality:
Cooperative
Deathmatch
Team Deathmatch
Capture the Flag
- Add AI opponents in Deathmatch and Team Deathmatch modes, explore the id Vault, enjoy improved co-op play and much more!

What are the maximum supported resolutions and framerates for each platform?
PC: Maximum supported by video card/display (see PC Specs above for details)
Nintendo Switch: 720p at 60FPS in Handheld Mode, 1080p at 60fps in TV (Docked) Mode
PlayStation 4: 1080p at 60FPS
PlayStation 4 Pro: Native 4K at 60FPS
PlayStation 5: Native 4K at 120 FPS
Xbox One: 1080p at 60FPS
Xbox SERIES X!S: Native 4K at 120 FPS
JmogJmogSkrevet 12/08-23 05:07 
Godt nok en fin pris for alt det. 10 dollars.
DunwichDunwichSkrevet 12/08-23 18:26 
Det ligger heldigvis på Gamepass, så jeg hentede det, og har spillet en times tid. Det er cirka ligesom jeg husker det, fra dengang det udkom, hvor jeg ikke brød mig særlig meget om det. I dag kan jeg semi-hygge mig med det, men det er stadig et frustrerende spil at spille. Man mister health af nærmest ingenting, og styringen er ikke præcis nok - lidt som i det første Quake, hvor der skulle en update eller to til, før deadzone var på plads, og styringen sad lige i skabet.
BeanoBeanoSkrevet 13/08-23 16:58 
Jeg har spillet det et par timer på PS5 og er godt tilfreds deres deres port+, specielt til prisen. Masser af indhold, super smooth, styring fin, fine grafiske forbedringer og ok adaptive trigger support. Dog til tider lidt grafisk glitching når man er på trapper og lign, men der kommer vel en patch. Nupper også Switch version til den pris.
DunwichDunwichSkrevet 15/08-23 13:45 
Jeg ved ikke om de har opdateret det indenfor de sidste par dage, men sad og spillede Quake 2 indtil omkring kl 3 i nat, og havde det sjovt med det. Styringen var i hvert fald god / bedre, og jeg har ikke pillet ved settings.

Nightdive har ikke moderniseret spillet, og det må man give dem; Det er sgu udfordrende, selv på Medium sværhedsgrad. Jeg kan simpelthen ikke huske, om der var et kompas i originalen, men det er en god feature, at man lige kan trykke på det, og se hvor man skal hen, hvis man er lost.
BeanoBeanoSkrevet 16/08-23 18:54 
Der er i hvert fald ikke kommet update til PS5 versionen endnu.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig