X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PS5 VR


Svar
dRxLdRxLSkrevet 23/02-21 18:08, rettet 23/02-21 20:19 
Der kommer et nyt vr headset til PS5.

Annoncering uden billeder eller megen info
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 23/02-21 18:18 
Der er dog det vigtigste info de overhovedet kunne komme med. De ditcher Move controllerne. Endelig.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/02-21 18:30 
“Single cord” betyder forhåbentlig at den bare tilsluttes USB C-porten foran så vi ikke skal døje med eksterne bokse mere :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Mr. BlackmoreMr. BlackmoreSkrevet 23/02-21 19:06 
Og det bliver vel en ligså stor "success" som Move controllerne.
Go ahead, I don't shop here.Spiller nu: Persona 2: Eternal Puni...
BeanoBeanoSkrevet 23/02-21 20:49, rettet 23/02-21 20:51 
Konsolkongen>
“Single cord” betyder forhåbentlig at den bare tilsluttes USB C-porten foran så vi ikke skal døje med eksterne bokse mere :)

Jeg havde håbet på et trådløst headset :/

...med mindre VR boksen er tilsluttet eet kabel og headsettet er trådløst.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/02-21 21:00, rettet 23/02-21 21:00 
Kan det gøres trådløst uden voldsom chroma subsampling som på Wii U's gamepad, eller anden nedgradering af billedkvaliteten?

Jeg foretrækker at sådanne ting er fri for genopladelige batterier. Det vil sikkert være nemt at skaffe batterier til controllers i fremtiden, men jo mere obskurt tilbehør desto sværere bliver det helt sikkert :(

Jeg gider egentlig heller ikke skulle lade sådan et headset op hver gang jeg skal bruge det, det er godt nok sjældent jeg bruger det til PS4, så det vil med stor sikkerhed løbe tør mellem hver session for mig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 23/02-21 21:14 
PS5 har wifi6 modul, så burde kunne klare det med 9.6Gbit/s?
JmogJmogSkrevet 23/02-21 21:31, rettet 23/02-21 21:35 
Ordentlig trådløs VR giver kun mening hvis headsettet også er det der renderer grafikken. Det vil sige, det vil ikke længere være PS5 VR men blot en separat platform. Og det vil også sætte massive hindringer for den grafiske kvalitet i spillene.

At lade PS5 drive spillene og via kabel, så der ikke er noget latency eller visuelle skavanker pga komprimering, giver perfekt mening.

Næ, langt vigtigere end ulempen ved kablet er hvordan trackingen fungerer. Inside out tracking som på Oculus Quest ville være genialt, så man ikke behøver bruge et PS Camera, som for det første koster penge, for det andet fylder og for det tredje aldrig vil give lige så god tracking som to trackere (hvilket er endnu mere besværligt at placere) eller blot inside out tracking.

For dem der ikke er så bekendte med inside out tracking, så betyder det, at headsettet har kameraer/sensorer indbygget, der ser rummet omkring dig. Det giver den fordel at headsettet ved hvor du er og hvor du kigger, hvilket gør at VR oplevelsen virker ordentligt. Alle PSVR ejere har sikkert oplevet, at seres viewpoint er begyndt at shifte en lille smule. Eller at trackingen af controllerne blev lidt skæv, så pistolen pludselig pegede i en anden vinkel end det man holdt den. De ting sker, fordi PS kameraet er alene (og dermed mangler dybdeperspektiv) og at Move controllerne kun har én sensor.

Når man kombinerer en controller, der har flere sensorer med to+ eksterne trackere ELLER en inside out tracking løsning, så oplever man utroligt sjældent de issues. En PS5VR med ny controller med flere sensorer og thumbsticks plus inside out tracking i headsettet, så vil det virkelig sparke røv. Ikke noget nyt i forhold til visse løsninger på PC, men kombineret med de spil, der kommer til Playstation, plus ease of use ved at det er en konsol, så er det ikke at kimse af. Forhåbentlig vil udviklerne patche deres PS4VR spil til at udnytte den nye controller.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/02-21 21:55, rettet 23/02-21 21:56 
Jeg tager det som en selvfølge at det nye VR headset ikke tracker med et kamera. Det var for ringe en metode især fordi det kun trackede fra ét punkt.

Dualsense har heller ikke lightbar på bagsiden så det lader til at alle fremtidige PSVR2-titler bliver med de nye controllers. Det er virkelig en skam, da det måske vil fungere dårligere til sådan noget som Astrobot Rescue Mission. Det betyder også at det måske ikke er bagudkompatibelt, med mindre det tillader tracking af Dual Shock 4 og Move-controllers via kamera.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 23/02-21 22:51 
De nye controllers kunne teoretisk set være kompatible med Move spil.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/02-21 22:57 
Ja forhåbentlig :) Super Hot er sikkert et mega barkst VR-spil, bare ikke på PSVR :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 24/02-21 10:09 
Konsolkongen>
Jeg tager det som en selvfølge at det nye VR headset ikke tracker med et kamera. Det var for ringe en metode især fordi det kun trackede fra ét punkt.

PSVR v1 tracking er kun delvis via kamera/lyspunkterne. Meget foregår stadig via accelleratorer og gyroskober i headsettet og controller. Et 3D IR kamera, flere IR tracking punkter på headset/controller og bedre acceleratorer/gyroskober kan gøre meget. Driifting pga. sensorer er det største problem i PSVR og Move, ikke kameraet.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/02-21 13:22 
Nej det er jeg ikke enig i. Kommer man til at holde en Move-controller op foran headsettet så går trackingen helt i ged og enten er det hånden eller spilleres position der skøjter helt vildt rundt. Det er klart PSVR1’s største problem og ville være løst hvis der var flere tracking punkter i rummet.

Det er meget sjældent jeg har oplevet drifting af headsettet i de spil hvor man bare sidder ned og spiller med en controller, men du har ret i at det også kan ske. Det var et stort problem for en måneds tid siden hvor jeg spillede RE7, men normalvis har jeg aldrig oplevet noget :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 24/02-21 18:54, rettet 24/02-21 18:58 
Konsolkongen>
Nej det er jeg ikke enig i. Kommer man til at holde en Move-controller op foran headsettet så går trackingen helt i ged og enten er det hånden eller spilleres position der skøjter helt vildt rundt.

Det er logisk nok da de to enheder konflikter i synsfeltet (som kun er 2D), men ændrer ikke på at det meste foregår via sensors i headsette/controllers. Kamera + lamper er slet ikke følsomt nok til at spore små bevægelser, specielt når det kun er i 2D.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/02-21 19:03, rettet 24/02-21 19:04 
Jeg beklager hvis mit tidligere indlæg fik det til at lyde som om at jeg troede at det kun trackede via kamera. Jeg ved godt at det også bruger sensorer i headset og controllers :)

Men det er efter min mening det største problem når der tillades spil på platformen hvor spilleren står op og har mulighed for at vende sig 360 grader hvormed man meget nemt kommer til at dække for Move-controlleres, og det dermed bliver ren gætteri hvor man sigter i spil som Super Hot. Det kunne bedre sensorer i controllerne og headset alene heller ikke korrekt kompensere for, for der vil altid opstå drift uden referencepunkter i rummet (eller fra headsettet ud i rummet).
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 24/02-21 19:22 
Så er vi nok ret enige :)

Tracking systemet vil svjv stadig forsøge at spore men kun baseret på interne sensors hvis lamperne kort kommer ude af syne fra kameraet - nemt at teste, jeg har det ikke stillet op lige pt :)

Vi er enige mht. svaghederne med eet observeringspunks/kamera, tror jeg. Selv et 3D IR kamera vil kunne blokeres og give problemer. Det optimale rent teknisk vil være kameraer/trackers, som andre systemer har (?), men Sony sigter efter noget prisvenligt og mainstream-nemt, og ikke for VR entusiaster, så jeg tror ikke de vil kræve flere kameraer/tracker enheder:)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/02-21 19:33 
Jeg tror vi er helt enige ja :)

For mig er det lidt en pain hver gang jeg skal sætte PSVR til så jeg får det ikke brugt så meget som jeg egentlig har lyst til. Så jeg glæder mig meget til at se hvordan det nye kommer til at fungere.
Den korte ledning på kameraet gjorde det også meget svært for mig at finde en ordentlig placering, men det var min egen dummert at der skulle gå omkring et års tid før jeg indså at foden på kameraet kunne bruges til at sætte det øverst på TV’et, som gjorde en stor forskel... >_<
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 24/02-21 20:08 
He he he ;)

Jeg købte en forlænger, det hjalp på fleksibiliteten og samtidig nemmere at frakoble kameraet når det ikke blev brugt.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/02-21 21:33 
Jeg synes bare de var vildt dyre de forlængere jeg har fundet på eBay. 200kr+ :O

Nu synes jeg næsten ikke det kan svare sig at gøre med ved hvis der kommer et nyt snart :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 25/02-21 14:25 
Ja de er ikke billige - betalte ca. kr 150 for mit svjh.
slk486slk486Skrevet 25/02-21 15:18 
På PS5 er det heldigivs bare USB, så en USB3 forlænger kan bruges :)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 25/02-21 17:45 
Ja, det var det vist også på PS4 men blot med et proprietært stik :/
slk486slk486Skrevet 26/02-21 06:55, rettet 26/02-21 06:58 
Ja :)

Jeg fik iøvrigt samme adapter med i kassen da vi købte V2 til November, men Pro har da den specielle port, ikke?
j/k
BeanoBeanoSkrevet 26/02-21 08:14 
Jo men det har PS5 ikke, måske derfor?
slk486slk486Skrevet 26/02-21 09:05 
Ja, men lidt spøjst når de tilbyder en gratis adapter til PS5, som jeg også fik tilsendt :)

Var bare overrasket over at den ikke var nødvendig.,
j/k
BeanoBeanoSkrevet 26/02-21 09:44 
Ja, de har nok ment det var billigere bare at bundle dem med nye fabrikere enheder så de sparede for shipping :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/03-21 14:46 
Nye controllers der trackes fra headsettet :)

https://blog.playstation.com/2021/03/18/next-gen-vr-on-ps5-the-new-controller/
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 18/03-21 15:11, rettet 18/03-21 23:19 
Lækkert.

For dem af jer der aldrig har prøvet andre VR controllers end PS Move, så kan jeg afsløre, at der er en verden til forskel. Og her snakker jeg ikke kun om trackingen. At have sticks på gør pludselig, at det er langt LANGT sjovere at spille et first person spil i VR.

Som at gå fra at bevæge sig fremad i et FPS ved at bevæge musen fremad - > til at have et thumbstick til at bevæge sig fremad og strafe.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/03-21 15:51 
Det kunne jeg godt forestille mig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 18/03-21 17:21 
Lyder fancy, giver håb om at tracking af headsettet også er fornuftigt :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig