X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Anbefaling af CRT TV


Svar
ExceptionExceptionSkrevet 30/01-21 23:32 
Hvad er konsensus omkring gode CRT TV?

Jeg overvejer selv enten B&O MX serien, eller Sony Trinitron.

NB. Jeg er ikke på jagt efter PVM eller BVM monitor.

Takker på forhånd for input.
68 emne(r).
1 2 > »

Svar
ExceptionExceptionSkrevet 30/01-21 23:32 
Hvad er konsensus omkring gode CRT TV?

Jeg overvejer selv enten B&O MX serien, eller Sony Trinitron.

NB. Jeg er ikke på jagt efter PVM eller BVM monitor.

Takker på forhånd for input.
JmogJmogSkrevet 31/01-21 05:42 
Jamen det er netop de gode du har fat i der. Så er det blot et spørgsmål om at finde et der er stort nok til dit behov.
ExceptionExceptionSkrevet 31/01-21 12:20 
Tror også det bliver et MX7000. Man kan lige så godt tage de aktive højtalere med.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 31/01-21 13:11 
Hvorfor CRT? Er nysgerrig :)
Home is where the hardware is..
ExceptionExceptionSkrevet 31/01-21 13:53 
CRT fjernsyn var jo det som mange af os havde dengang SNES og MD var toppen af poppen. Så for mit vedkommende handler det om at kunne gengive den "autentiske" følelse af hvordan billedet så ud dengang.

PVM monitorer og forskellige shader løsninger kan også fungere fint, men jeg synes personligt ikke at disser ser enten lige så godt ud som en rigtigt CRT skærm, eller så er de for dyre/cumbersome til at have stående fremme. :)

Hvis der er noget jeg ikke har tænkt over, så vil jeg da blive meget glad hvis du har en god løsning SøgAArd. :)
SumezSumezSkrevet 31/01-21 14:41, rettet 31/01-21 14:42 
Jeg har en OSSC sat op til min 65" LCD skærm som jeg ofte spiller på, og det ser rigtig godt ud, og lag er nærmest ikke til at spore. Men jeg er helt enig i at det ikke kan måle sig med et skarpt RGB signal på en rigtig god CRT skærm.

Som Jmog også skriver, det er allerede de gode du har fat i. B&O serien er nogle af de bedste, men har også et flot design der pynter rigtig godt synes jeg. Jeg vil mene at de fleste senere CRT-modeller fra 00'erne dog er rigtig gode, stort set alt med billedrør fra Sony, Philips eller Panasonic. Men det er selvfølgelig mere et gamble når man ikke kender modellen. Jeg har selv et billigt Philips fra den periode (købt førstehånd) som har et billede der er helt sammenligneligt med MX-serien.

Den eneste bagside jeg nogensinde hører om B&O's fjernsyn er at de ikke virker med lyspistoler pga. det reflektive glas foran skærmen (som dog kan fjernes), og selvfølgelig den indviklede fjernbetjening.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SøgAArdSøgAArdSkrevet 31/01-21 14:49 
Jeg er desværre tørlagt for gode løsninger >.<

Men får da helt selv lyst til at (gen)anskaffe mig et CRT fjernsyn :)

Findes der nogle som også har HDMI-indgang, og kan man overhovedet slutte nyere konsoller til dem med succes? Understøtter de HD i det hele taget?

Blue light fra fladskærme er en "silent killer", og jeg er desuden stor retro-nørd og nostalgiker, så det kunne være mega fedt med en "gammel klods" + en SNES f.eks. :D

Jeg har set nogle videoer på Youtube med bl.a. Goldeneye og Mario Kart til N64 i super skarp opløsning - ved du hvordan jeg opnår dette? Kræver det et “mod” af konsollen? Og ville det i så fald virke på et CRT tv også?
Home is where the hardware is..
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/01-21 15:05, rettet 31/01-21 15:06 
Jeg tror ikke der er solgt mange HD CRT'er herhjemme med HDMI-indgange. De er vidst også begrænset til 720p og 1080i.

Hvis du skal tilslutte moderne konsoller til et CRT vil du være meget bedre tjent med at få fat i en kvalitets PC CRT-skærm da den kan meget højere opløsninger og det ville oftest kunne klares med en HDMI til VGA transcoder.

En PS5 eller endda en Switch på et traditionelt CRT TV vil i mange moderne spil være tosset da reduktionen i opløsning ville gøre det svært at læse tekst.

Mht "skarp opløsning" er jeg i tvivl om du mener en emulator der renderer spillene i meget højere opløsninger eller et mod på konsollen der opskalerer til f.eks. 720p eller 1080p. Ingen af delene vil være brugbare for et almindeligt CRT, her vil et simpelt RGB-mod være alt rigeligt og en tydelig forbedring over N64'erens standard composite-signal.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 31/01-21 15:43 
Sumez>
Jeg har en OSSC sat op til min 65" LCD skærm som jeg ofte spiller på, og det ser rigtig godt ud, og lag er nærmest ikke til at spore. Men jeg er helt enig i at det ikke kan måle sig med et skarpt RGB signal på en rigtig god CRT skærm.

Det ville hjælpe hvis du fik et OLED tv.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 31/01-21 16:00, rettet 31/01-21 16:01 
Sludder. Det ændrer ikke på det output OSSC'en sender. Mit billede er komplet pixel-skarpt, men det er ikke det det kommer an på. Forskellen i teknologien gør bare at du aldrig vil kunne reproducere et sammenligneligt billede. Måske med en ekstremt høj opløsning og et filter der er avanceret nok kan man komme tættere på, men det vil stadig se fake ud.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SøgAArdSøgAArdSkrevet 31/01-21 16:03 
Konsolkongen>
Jeg tror ikke der er solgt mange HD CRT'er herhjemme med HDMI-indgange. De er vidst også begrænset til 720p og 1080i.

Hvis du skal tilslutte moderne konsoller til et CRT vil du være meget bedre tjent med at få fat i en kvalitets PC CRT-skærm da den kan meget højere opløsninger og det ville oftest kunne klares med en HDMI til VGA transcoder.

En PS5 eller endda en Switch på et traditionelt CRT TV vil i mange moderne spil være tosset da reduktionen i opløsning ville gøre det svært at læse tekst.

Mht "skarp opløsning" er jeg i tvivl om du mener en emulator der renderer spillene i meget højere opløsninger eller et mod på konsollen der opskalerer til f.eks. 720p eller 1080p. Ingen af delene vil være brugbare for et almindeligt CRT, her vil et simpelt RGB-mod være alt rigeligt og en tydelig forbedring over N64'erens standard composite-signal.

Tak for svaret. Det var heller ikke helt gennemtænkt herfra ift. nyere konsol + CRT skærm. Det var bare en "eftertanke". Ønsket er primært en SNES og en Gamecube + et stort skrummel af et TV, der gengiver billedet fra min barndom :) N64 spil har vel stadig horrible frame rate drops, selvom man får konsollen RGB-moddet? Selvom det egentlig er Mario Kart 64, Goldeneye, Lylat Wars, osv. jeg helst vil spille med optimeret billedsignal, så skal spiloplevelsen jo også være til at holde ud i 2021 uden absurd "lag". Skal SNES og Gamecube også RGB-moddes for optimalt billede på CRT skærm?
Home is where the hardware is..
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/01-21 17:21, rettet 31/01-21 17:28 
Et RGB mod forbedrer kun billedet fra maskinen, det har desværre intet at sige i forhold til hvor spillet kører :)

En SNES og GameCube behøver ikke RGB-moddes de understøtter det allerede, men bemærk at selvom stikket er ens, er kablerne man skal bruge forskellige.

Sumez>
Sludder. Det ændrer ikke på det output OSSC'en sender. Mit billede er komplet pixel-skarpt, men det er ikke det det kommer an på. Forskellen i teknologien gør bare at du aldrig vil kunne reproducere et sammenligneligt billede. Måske med en ekstremt høj opløsning og et filter der er avanceret nok kan man komme tættere på, men det vil stadig se fake ud.

Det gør det jo alligevel i den forstand at et OLED er den første skærmteknologi der kan vise rigtig sort og at kontrasten nok mere end noget andet har ekstrem stor indflydelse på hvad vi opfatter som et godt billede. Men du har da helt ret i at selvom OSSC'en med hybrid-scanlines ser godt ud så vil det aldrig 100% ligne et CRT :)

https://i.imgur.com/NPvGow2.jpeg
Spiller nu: Phantasy Star IV
SøgAArdSøgAArdSkrevet 31/01-21 17:50 
Makes sense! :p

Men hvordan pokker opdriver jeg en RGB-moddet N64? Og kræver det "bare" et CRT TV med scart-indgang? Eller skal jeg bruge en adapter ligesom den der OSSC I snakker om?

Jeg har lige set nogle YT videoer med HDMI-moddet N64, hvor man ydermere kan tilvælge scanlines og de-blur funktioner. Det ser jo absurd fedt ud! :D

What to do, what to do...
Home is where the hardware is..
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/01-21 17:53, rettet 31/01-21 17:54 
Jeg kan RGB-modde en N64 for dig. Det skal bare tilsluttes Scart-indgangen på et CRT.

HDMI-moddet er stort set umuligt at opdrive, men der er netop blevet annonceret et alternativ som sikkert er lige så godt. Der vil nok gå et stykke tid før det bliver let tilgængeligt. Det vil dog men sikkerhed være dyrere end RGB-moddet.

Selv har jeg bare RGB-moddet min egen N64 og kører den igennem en OSSC til mit OLED. Det ser næsten lige så godt ud som et HDMI-mod.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 31/01-21 17:56 
Sumez>
Sludder. Det ændrer ikke på det output OSSC'en sender. Mit billede er komplet pixel-skarpt, men det er ikke det det kommer an på. Forskellen i teknologien gør bare at du aldrig vil kunne reproducere et sammenligneligt billede. Måske med en ekstremt høj opløsning og et filter der er avanceret nok kan man komme tættere på, men det vil stadig se fake ud.

Et OLED tv er bedre end LCD, så du får selvsagt også et bedre billede.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SøgAArdSøgAArdSkrevet 31/01-21 17:59 
Lyder awesome dude!

Kan du så også slå de-blur og scanlines til og fra på dit setup? Er der forskellige typer RGB mod kits?

Hvad skal jeg anskaffe helt præcist?
Home is where the hardware is..
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/01-21 18:01, rettet 31/01-21 18:02 
Ja der er deblur på RGB-kittet. CRT’et laver scanlines.

Jeg kan lige sende dig en PM i morgen med links til det der skal bruges. Så kan du jo overveje :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SøgAArdSøgAArdSkrevet 31/01-21 18:18 
Meget gerne! Super fedt du gider hjælpe :)

Det bliver uanset hvad et projekt, der ikke lige gennemføres med et trylleslag, så håber du stadig er frisk senere på året også. Skal i ro og mag lige have fundet en N64 og et CRT TV i første omgang, og jeg har KEINE viden om nogle af delene længere. Yikes! >.<

I virkeligheden er det jo et totalt absurd projekt, men jeg gamer desværre næsten aldrig mere, og når jeg endelig gør, så ville jeg ønske det var en gennemsyret retro-oplevelse anno 1998! Snowboard Kids med optimeret billedsignal is the dream! :D
Home is where the hardware is..
SøgAArdSøgAArdSkrevet 31/01-21 19:05 
Jeg har desuden allerede en SNES. Skal jeg så bare have fat i et RGB-kabel til den? Ebay?

Kan man desuden slutte NES og SNES Mini til et CRT tv på nogen måde? Eller skal jeg have fat i en rigtig NES igen også? :)
Home is where the hardware is..
SumezSumezSkrevet 31/01-21 20:05 
Naiera>
Et OLED tv er bedre end LCD, så du får selvsagt også et bedre billede.

...det ændrer stadig ikke på det billede OSSC'en sender. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 31/01-21 20:44, rettet 31/01-21 20:44 
Det ændrer på at du får et bedre endeligt resultat.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ResizeResizeSkrevet 31/01-21 23:04 
Har 2 Beovision MX 7000, som er fantastiske til retro konsoller, De kan erhverves for næsten ingen penge på DBA, En varm anbefaling herfra.
Soren47Soren47Skrevet 06/02-21 17:48 
Vi flytter (7,9,13) i hus i år, hvor der bliver plads til et dedikeret spilrum.

Tanken er, at alle konsoller med HDMI kommer ind i stuen med fladskærmen og alt andet skal ind i spilrummet og kobles til et b&o billedrørstv.

Jeg har brug for lidt inspiration!

1)
Jer der har været i samme situation, hvor maskinerne er i forskellige rum:
Alle ældre konsoller ryger selvfølgelig bare på b&o med RGB SCART.
Men hvad med de lidt nyere, fx PS2?
Smider i konsoller med mulighed for 480p, 720p gennem linedoubler/upscaler på fladskærmen, eller holder I jer til RGB og et scart-kabel på billedrøret?
Jeg kan ikke rigtigt bestemme mig.

2)
Jeg har både et Beovision MX 4002 og et Beovision L 2502 opmagasineret. Hvilket ville I helst bruge?
Kan se I anbefaler 4000 her i tråden :)
Jeg ved ærlig talt ikke en skid om billedrørsfjernsyn..

Det hele bliver selvfølgelig nemmere, med hus og plads til at afprøve det hele. Men kunne være i havde nogle no-gos eller anbefalinger :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/02-21 18:14, rettet 06/02-21 18:20 
Jeg bryder mig personligt slet ikke om interlaced video (480/576i), så hvis det er en overkommelig mulighed at vælge 480p eller højere vil jeg altid foretrække det på et HDTV. Hvis det ikke er en mulighed så ser interlaced typisk bedre ud på et CRT end hvad der pt er muligt på upscalers, men det flimrer stadig meget.

Dreamcast, GameCube* og Xbox kan køre hovedparten af spil i 480p. GameCube kræver dog Swiss, som kan tvinge det meste. Jeg vil altid vælge at spille disse konsoller på et moderne TV.

PS2 er en pain. Kun en lille procentdel spil understøtter progressive scan og få kan problemfrit tvinges i 480p via homebrew software. Jeg har den selv sat til mit OLED igennem OSSC, men hvis jeg havde valget ville jeg nok vælge CRT for den bedste overordnede løsning.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 06/02-21 18:22 
Ja, PS2-spil (altså generiske 480i spil, som udgør langt størstedelen) "fungerer" via OSSC, men den har ikke rigtig nogen særlig fornuftig deinterlacing, og alt efter hvilket fjernsyn du har, bliver det formentlig ikke pænere end hvad du får via dets egen upscaling. Det siges at Framemeister gør det bedre, men har ikke lige nogen erfaringer med den.

Men det bliver efter sigende et af fokusområderne på den fremtidige OSSC Pro, så det er måske værd at have i tankerne. Jeg synes personligt ikke der er meget at vinde ved at spille 3D-spil på et billedrørsfjernsyn fremfor HDTV, men hvis det kører i 480i ser det alligevel lige det bedre ud. Det er nok mere et spørgsmål om du hellere vil spille på en stor eller en lille skærm. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/02-21 18:36 
Framemeister er bestemt den bedste deinterlacer til videospil jeg har prøvet, men den tilføjer også noget lag.

Hvis man sætter OSSC'en til helt sorte og alternating scanlines så får man noget der minder meget om interlaced på et godt CRT, men jeg synes stadig at flimmeren er meget mere tydelig, så det bliver hurtigt lidt anstrengende at kigge på. Det er dog fuldstændig lagfrit.

Hvis OSSC Pro skal prøve at gøre framemeisteren kunsten efter så bliver det heller ikke lagfrit, men forhåbentlig lidt hurtigere :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 07/02-21 11:42 
Tak for svarene!
Gamecuben bliver nok sat til fladskærmen og PS2 til billedrør. :)
slk486slk486Skrevet 08/02-21 19:10 
Konsolkongen>
Hvis OSSC Pro skal prøve at gøre framemeisteren kunsten efter så bliver det heller ikke lagfrit, men forhåbentlig lidt hurtigere :)

120hz bob, så kører vi :D
j/k
nerosnerosSkrevet 09/02-21 20:37, rettet 09/02-21 20:40 
Jeg har både B&O MX 6000 og MX 7000. Men hvis man kan få fat på et Sony Trinitron flat CRT 29 tommer eller 21, så er det faktisk lige ved, at jeg synes sådan et tv er bedre. Jeg har lige selv fået mig et Sony KV-29LS30E 29 tommer flat CRT, og må indrømme skærmen er en smule skarpere end B&O's MX 6000-7000. Det er også meget nemmere at navigere i Sony's service menu hvis man er en af dem som har brug for det perfekte billede alt efter hvad der er tilsluttet. Dog er lyden bedre på et MX-7000.
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 10/02-21 09:48, rettet 10/02-21 09:55 
Ingen tvivl om at Trinitronerne har bedre billede - også med buet skærm. B&O virker bare til at være meget mere tilgængelige i dk for tiden.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/02-21 09:51 
Det er de TV som folk ikke har kunne nænne at smide på genbrugsstationen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 10/02-21 09:55, rettet 10/02-21 09:56 
Ja, fordi de tror det stadig er luxus :D
j/k
SumezSumezSkrevet 10/02-21 10:30 
De er sgu også ret luksus :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 10/02-21 10:45 
Nej, de er middelmådige ;)
j/k
ExceptionExceptionSkrevet 10/02-21 15:36 
Jeg ville også gerne have et Trinitron, men som det også er påpeget så skulle lyden i MX7000 blæse alle andre CRT skærme væk. :)
slk486slk486Skrevet 10/02-21 16:48 
Njah. Der er mere bas i end mange andre tv, men ellers er de nu ikke så særlige.
j/k
nerosnerosSkrevet 10/02-21 18:36, rettet 10/02-21 18:36 
MX-7000 har fantastisk lyd :-) og er bedre end Sony’s. Designmæssigt er jeg klart meget mere til et B&O MX de er bare flotte at have stående. Iøvrigt er B&O’s tv jo ikke middelmådige efter min mening, men de heller ikke verdens bedste som så mange hævder osv. Vil du have det bedste billede gå efter et Sony :-)
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/02-21 18:42, rettet 10/02-21 18:43 
Hvis lyden betyder meget for én bør man tilslutte et ordentligt anlæg uanset. B&O har bedre lyd end mange andre TV, men det er stadig ikke i topklasse.

Jeg synes nu også at B&O har glimrende billede.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ExceptionExceptionSkrevet 10/02-21 20:02 
Jeg tænker, at når man blot skal bruge enten et B&O eller Sony til sine gamle konsoller/Arcade setups, så kunne det være rart med en god lyd direkte fra Tv'et. Jeg havde i hvert fald ikke lige planer om at tilslutte det store udstyr til mine ældre konsoller på samme måde som i stuen. Derfor er det rart med et TV hvor lyden kan trække bare en smule tænder. :)
slk486slk486Skrevet 11/02-21 09:07, rettet 11/02-21 09:51 
Ok, lad os sige B&O har over middel billede, bedre er det altså ikke - og det samme med lyd, som jeg husker som meget boomy og egentlig bare lyder som om de har permanent loudness tilkoblet :D

Jeg ville også hellere til enhver tid have et Trinitron og et lille anlæg, end et B&O der ikke giver super godt afkast på hverken lyd eller billede. Ja, designmæssigt er de lidt mere fornemme end de fleste andre CRT :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/02-21 10:55, rettet 11/02-21 10:56 
Er det ikke fordi du sammenligner med PVM og BVM-skærme?
99% af alle andre normale CRT’er lignede lort, og her er B&O altså alligevel en del bedre :)

Når folk i dag har det vildt over CRT’er er det også kun de absolut bedste af slagsen der fremhæves. Dem de fleste at os selv havde dengang var ikke værd at samle på :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 11/02-21 11:29, rettet 11/02-21 11:30 
slk486>
og det samme med lyd, som jeg husker som meget boomy og egentlig bare lyder som om de har permanent loudness tilkoblet :D

Det er det altså ikke sorry! Et MX-7000 har forbedret lyd i forhold til andre B&O’s i samme serie og har indbygget et aktivt højtaler system, som man kan pille ved i lyd-menuen osv. Det er sikkert ikke godt nok til nutidens standarder hvis man tilkobler et højtaler system, men det lyder som en fucking ghettoblaster fra 80’erne. :D
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/02-21 11:34 
Er de mere aktive end andre højttalere?

En hurtig søgning på MX7000:
Anbefaling af CRT TV

Han er i hvert fald ikke tilfreds med lyden :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 11/02-21 11:38, rettet 11/02-21 11:39 
Ha ha, nej :D

Jeg talte nu heller ikke specifikt om 7000'en modellen. Den har jeg aldrig hørt, men 4000-6000 er i samme klasse.
En ghettoblaster fra 80'erne har altså heller ikke god lyd. Bare cool lyd :D
j/k
nerosnerosSkrevet 11/02-21 11:55, rettet 11/02-21 11:59 
Angående det med ghettoblaster fra 80’erne så kommer det ganske enkelt helt an på hvilken model vi snakker om :-) men lad det nu ligge.

Konklusion;
Sony: bedste billede.
B&O: bedste lyd.

;-)
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 11/02-21 12:20 
Det er vi helt enige i :)
j/k
Soren47Soren47Skrevet 16/05-21 21:16 
Jeg skal til at få opsat billedrørsfjernsyn :)

Er det rigtigt forstået at det er et godt køb, at få en Beo4 fjernbetjening, ligegyldigt hvilket ældre B&O tv man har?
ResizeResizeSkrevet 16/05-21 23:11 
Soren47>
Jeg skal til at få opsat billedrørsfjernsyn :)

Er det rigtigt forstået at det er et godt køb, at få en Beo4 fjernbetjening, ligegyldigt hvilket ældre B&O tv man har?

Jeps, det skulle den gerne.
Soren47Soren47Skrevet 17/05-21 18:06 
Tak! :)
Har nemlig tvet men ingen fjernbetjening.
millenniummillenniumSkrevet 17/05-21 18:24 
Jeg elsker B&Os CRT, men jeg får altid paranoia over at miste fjernebetjeningen eller at den går i stykker. Ingen remote, intet TV.
The medium is the message.
68 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig