X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

One X til reparation. Ny Harddisk eller?


Svar
GreaseballGreaseballSkrevet 11/01-21 12:30 
Har fået en Xbox One X til reparation af en ven, den bliver ved med melde fejl når han prøver at downloade spil på den. Plus hvis det lykkes af få et mindre ned. Så crasher den kort efter og melder at der fejl på HD. Hvor efter han bliver nød til at formattere og genstarte konsollen. Har prøvet det nogen gange nu, på forskellige netværk og med forskellige spil. Samme fejl.
Jeg mistænker det er dens HardDisk der er ved at stå af/fejl på. Hvad siger i andre der har lidt mere erfaring med den slags her. Vil man kunne få liv i den igen ved at smide en ny HD i. Hvis det er, så kunne man lige så godt smide en SSD i og få lidt mere fart på den.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/01-21 14:21, rettet 11/01-21 14:22 
Hvis maskinen specifikt melder fejl på HDD så var det da et oplagt sted at starte :)

500GB, 1TB eller 2TB diske kan installeres i maskinen. Det er noget bøvl sammenlignet med PlayStation, men i det mindste er One X til at skille ad modsat tidligere Xbox-konsoller.

Troede faktisk ikke at man kunne erstatte harddiske uden at man skulle klone fra en anden, men det lader til at det heldigvis kan lade sig gøre:
https://gbatemp.net/threads/xbox-one-internal-hard-drive-upgrade-or-repair-build-any-size-drive-that-works-on-any-console.496212/

Mht SSD så vil det være en forbedring, men hold forventningerne realistisk da sidste generation havde mange flaskehalse som begrænsede hastigheden. I mange tilfælde vil forskellen nok være minimal. Det burde dog være en mere holdbar løsning da almindelige harddiske er noget skrøbeligt lort, men SSD’er er naturligvis også markant dyrere, så overvej om merprisen er det værd :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 11/01-21 16:24 
Ja en SSD fra Samsung hos Elmutanen koster 549,- Det så en 500GB. En med 1 TB, også Samsung, koster kr 849,- hos Proshop.
Det dog stadig en udskrivning hvis det viser der er mere galt med den. Men burde man ikke kunne starte med at pille den gamle disk ud af den og så lave en diagnose på den via en PC?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/01-21 17:03, rettet 11/01-21 18:28 
Jeg ved ikke om du kan gøre sådan. Xbox og 360 brugte andre filsystemer end din PC gør så jeg ville ikke regne med at den kan læse dem. Men når den opfører sig sådan så er der ikke nogen grund til at prøve at reparere den. Den skal bare udskiftes.

Der er heller ikke rigtig nogen grund til at købe Samsung EVO SSD’er som du vidst kigger på? En QVO er rigeligt fin. Det er sådan nogle jeg selv har brugt på PS4/5.

Edit: Nej det er ganske rigtigt QVO du kigger på. Jeg troede de var billigere nu :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 11/01-21 20:51 
Tænkte mere hvis det er fejl på HDD. Så ville den på PC vel komme med en fejl melding hvis man prøvede at formater den til PC brug. Bare en tanke.
Okay, så kig efter QVO, det vil jeg huske.

Kan alle mærker SDD bruges til en Xbox eller er det nogle restriktioner på fra MS af?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/01-21 20:58 
Jeg vil tro at alt virker på den bare den er minimum 500GB :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 11/01-21 20:59, rettet 11/01-21 21:00 
MS understøtter slet ikke udskiftning af HDD, så det kræver speciel formatering og software i Windows.

Bare i tilfælde af du ikke var klar over operationens omfang ;)
j/k
GreaseballGreaseballSkrevet 12/01-21 16:40 
Jo det med speciel formatering og software det ved jeg godt. Der findes forskellige sider som har download af den software. Det ikke det store. Det kender jeg godt til :)

Men har undersøgt det lidt mere. Blandt andet kan det også være fejl på motherboard, se link.
https://www.reddit.com/r/xboxone/comments/dl8cta/for_everyone_with_an_e105e102_issue/
Advarsel, lang tekst.
Men hvis vi ude i noget lodning, så må jeg havde nogen andre til det. Kender flere. Mener også der nogen her inde der kan. Syns bare det synd at skulle smide en konsol ud hvis det ikke er så meget reparation der skal til?
JmogJmogSkrevet 12/01-21 19:43 
Du har ikke eventuelt en gammel HDD liggende du kan teste med? Måske en ældre laptop du ikke kommer til at bruge mere. Så kan du teste og udelukke om det er disken, der er problemet.
GreaseballGreaseballSkrevet 13/01-21 11:06 
Glimrende ide Jmog. Jeg har et par stykker liggende, Mener en af dem har en 500GB HDD. Må jeg lige se efter engang.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig