X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PS5-svindel på bl.a. DBA


Svar
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 21/11-20 17:09, rettet 21/11-20 17:14 
Jeg tænker at tråden her kan bruges til at advare om evt. svindel på bl.a. DBA omkring PS5.

OBS: Helst ud fra egen erfaring, så sælgere ikke bliver hængt ud her uden reel grund.

Jeg har fx bemærket diverse nye profiler på DBA i dag, der sælger PS5, hvor ingen p.t. er NemID-godkendte... :/

Jeg har p.t. nået at afsløre en enkelt, inden annoncen blev slettet og har selv kommunikeret med pågældende ("hun" nåede at slette en besked på DBA med mobilnr. men jeg nåede at kopiere det og kontaktede dette nr. både på sms og tlf - fik mobilsvarer).

*SANDSYNLIGE SVINDLERE*

"Maria A." (DBA)
Mobil: 91987476
https://www.krak.dk/91987476/
(Flere har søgt på nr, sælgeren svarede på sms, men oplyste kun et kontonr. og gav udtryk for en undren over, at man ikke ville lave en straksoverførsel til det med ordene "Øh hvorfor...det er da sikker handel?" - fik kun mobilsvarer ved opkald)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/11-20 17:11 
Jeg har set nogle stykker derinde som har haft billeder af kasser med ESRB-mærkning, altså amerikanske maskiner. Det virker også meget mistænkeligt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 21/11-20 17:18 
Det er trist :( Jeg bemærkede forresten et tilsvarende handelsmønster - mistænker pågældende for også at være "Maria A." - hos sælgeren "Kelle". Der var 4 stk. PS5 i annoncen. Han slettede også en besked på DBA, efter han bekræftede at buddet var OK og han helst ville sende via GLS.

Hørte ikke mere fra ham og nåede ikke at få et mobilnr. inden annoncen forsvandt (ser det ud til).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/11-20 18:07 
Pas nu på :( Jeg ville ikke turde købe sådan en maskine med forsendelse, jeg ville selv møde op og hente den.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 21/11-20 18:44, rettet 21/11-20 18:45 
Jeps men målet her var sådan set primært at afsløre sælgeren som svindler. Jeg handler som minimum kun med folk der er NemID-godkendt, har Mobilepay og har været brugere på DBA i mere end 1 dag :) Sælgere bør også kunne fremvise en kvittering på en ny vare.

Ud over mit eget mål naturligvis gerne skulle være at få en PS5 i hus, afslører jeg gerne potentielle svindlere samtidig :/
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 21/11-20 21:04, rettet 21/11-20 21:06 
Indtil videre har jeg set et par sælgere (ikke nye profiler) på DBA oplyse, at de først får deres PS5 leveret fra Elgiganten d. 3. dec?! Men vel muligt, at visse købere med en forudbestilling hos Elgiganten får leveret på den dato via et nyt parti (?)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SøgAArdSøgAArdSkrevet 22/11-20 11:27 
Hvor meget overpris tager de så, nu de har været så "noble" at forudbestille kun for at videresælge? Det irriterer mig virkelig at det her er et fænomen, og at det samtidig er en profitabel "forretning". Gætter på Sony heller ikke ligefrem bifalder det. Don't hate the player, hate the game, I guess... :/
Home is where the hardware is..
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 23/11-20 23:32, rettet 23/11-20 23:40 
Det er vel i bund og grund Sony, der er skaber en "disruption" på markedet (grundlæggende, Covid) - i stedet for at udskyde lanceringen, indtil de reelt kan opfylde efterspørgslen.

8.000 kr synes p.t. at være den absolutte minimumspris på DBA, fordi nogen må være desperate nok til at presse buddene op. Potentielle svindlere virker til at være OK med en kende lavere "her og nu"-pris :P

En sælger 27 km fra mig havde en Digital Edition til 9.5K :/ Annoncen er væk, så den må - utroligt nok - være solgt!

Jeg har anmeldt flere af de annoncer, der sælger PS5 til overpris, men som først (evt) modtager den fra Elgiganten senere i dec. Virker som dårlig skik hos sælgere at sælge noget, de ikke selv har på hånden endnu.

EDIT: Jeg bruger vist ikke begrebet "disruption" rigtigt i den her kontekst, men indtil nogen har en mere passende beskrivelse..."disruption" it is (?) :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 24/11-20 00:59 
8.000 kr synes p.t. at være den absolutte minimumspris på DBA, fordi nogen må være desperate nok til at presse buddene op.

Og op mod 50.000 kroner i Norge... Formoder at det er i NOK frem for DKK, hvilket stadig er knap 35.000 danske kroner.

https://www.bt.dk/forbrug/casper-tjente-3000-kroner-med-et-fingerknips-kan-ikke-se-problemet
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
JmogJmogSkrevet 24/11-20 14:32 
SkyblazeR>
Det er vel i bund og grund Sony, der er skaber en "disruption" på markedet (grundlæggende, Covid) - i stedet for at udskyde lanceringen, indtil de reelt kan opfylde efterspørgslen.

Ikke rigtigt.

Det er helt normalt at efterspørgslen er større end udbuddet ved launch. Sådan var det også med PS360 og PS4/Xbox one. De vil hjertens gerne sælge til alle der vil have en, der er bare en finit produktionskapacitet og den er ikke stor nok til alle der vil have en maskine på dag ét.

De har produceret flere maskiner end til sidste launch, så Covid burde ikke have haft en større effekt på produktionen, men det er absolut tænkeligt, at den har påvirket efterspørgslen, da flere end normalt sidder og har tid til at spille på en ny konsol. Det kan Sony jo ikke gøre noget ved.

Eneste måde de kunne løse det på ville være at starte produktionen længere tid før launch, men det er jo en enorm udskrivning. De producerer dem i forvejen 4-5 måneder før launch. At ændre det vil sikkert økonomisk være dårligere end bare at leve med at nogle brugere først får deres maskine en måned efter launch.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 25/11-20 00:42, rettet 25/11-20 00:58 
Lad mig så omformulere: ...i stedet for at udskyde lanceringen, indtil de har styr på logistikken generelt inklusive at få PS5 ud i butikkerne. Jeg tænker heller ikke "disruption" mht produktion. Men covid har vel utvivlsomt haft en indflydelse på logistikken generelt? Jeg savnede selv en fysisk tilgængelighed af PS5 i butikkerne ved launch. Denne mangel må have lagt et ekstra pres på lagerbeholdningen hos onlinebutikker end ved tidligere launches (et pres der kom bag på bl.a. Coolshop).

EDIT: Forresten - det må næsten være selve lanceringen af to konsoludgaver, der kan kaldes for "disruption"...? :) Gad vide om de producerer lige mange af hver? De virker p.t. lige (u)tilgængelige :P
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
BeanoBeanoSkrevet 25/11-20 12:11, rettet 25/11-20 12:11 
Ækle scaplers i UK...

"PS5’s UK stock shortages ‘are partly driven by scalper bot groups’"

https://www.videogameschronicle.com/news/ps5s-uk-stock-shortages-are-partly-driven-by-scalper-bot-groups/
scavengerscavengerSkrevet 25/11-20 13:59 
Hvis man klikker på linket i den sidste sætning og læser den historie, så ser Amazon ud til at have en sniger-løsning.
Det ser jo ud som om, at de ikke får vrede kunder ved at annullere deres ordrer, de gennemfører bare hele leverancen uden at fysisk aflevere nogen pakke. Så kan de tørre den af på deres transportør der måske er en tredjeparts leverandør, og så står de selv uden skyld. Clever guyz.

Link...
Nemo me impune lacessit
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 25/11-20 14:03, rettet 25/11-20 14:05 
Læste det godt på et andet site :( Læste et sted, at DBA-ledelsen ikke vil slå ned på annoncer med voldsomme overpriser. Det giver desværre "scalpers" og svindlere mere frit spil :/ Tvivler dog på, at scalping er særlig udbredt dér (?)

Produktionsantallet virker noget uklart. Sony lavede efter sigende en opjustering til ~10-11 mio. PS5 tidligere i år.

Andre kilder (Bloomberg) oplyser om en nedjustering fra 15 mio. til 11 mio. PS5 pga. produktionsbøvl med Sonys custom systemchip. Hvis sidstnævnte er tilfældet, kunne det vel godt tænkes, at de blot ikke har nået at producere det lovede (estimerede) antal PS5 inden launch?
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
JmogJmogSkrevet 25/11-20 19:34 
Men de tal blev jo offentliggjort før de åbnede for preorders.

Problemet her, ligesom alle de andre launches, er at retailerne ikke begrænser hvor mange preorders kunderne kan lægge i forhold til hvad de får at vide fra distributøren at de får. Eller distributøren er vildt overoptimistisk mht hvad/hvor meget/hvornår de selv modtager.

Det er vigtigt at bemærke at Elgiganten og Coolshop ikke køber maskinerne hos Sony og Microsoft. De får dem fra Bergsala, Egmont etc.

Så der er mange led hvor noget kan gå galt.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 25/11-20 21:32 
De mange led = logistikken er gået galt, helt grundlæggende :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig