X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Patent på "citat" (ordsprog)


Svar
solid snakesolid snakeSkrevet 15/11-20 00:04 
Jeg har skabt et citat som ikke eksisterer nogen steder, hvordan tager man patent på det, så jeg ved det er mit navn der kommer til og stå under dette citat?

Jeg tror ikke, at jeg kommer til og tjene penge på det, men jeg vil gerne huskes for og have sagt netop dette citat.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
DarkbeatDarkbeatSkrevet 15/11-20 04:49, rettet 15/11-20 04:50 
Jeg tror ikke at citater kan patenteres som sådan. Hvis det er noget du gerne vil huskes for kan du enten gøre det til en vane at sige det tit og ofte, knytte det til en form for bedrift så som værende første dansker på mars, sætte en verdensrekord i f.eks, ski-skydning, begå en terrorhandling af særligt stor karakter eller, som sidste udvej, få det skrevet på din gravsten.

Hvad du muligvis kan patentere er et slogan. Disse er dog typisk knyttet op til varemærker og det er en EU domstol som skal vurdere om der kan tegnes et gyldigt patent.

http://vmguidelines.dkpto.dk/aa/aaa/ah/saerpraeg/ord--og-talmaerkers-saerpraeg/slogans.aspx
JmogJmogSkrevet 15/11-20 09:28, rettet 15/11-20 09:29 
Teknisk set har du ikke skabt et citat. Det er ikke et citat, før nogen gentager noget du har sagt.

“Men jeg vil gerne huskes for og have sagt netop dette citat”
-solid snake

Sådan, nu har jeg citeret dig. Det er mit citat af dine ord. Et citat er en gentagelse. Og det kan du ikke tage patent på. Du kan have copyright til det, hvis det er unikt nok og du udgiver det i en bog eller gør det til en del af en sangtekst. Det kommer helt an på hvor du bruger/har brugt det.
solid snakesolid snakeSkrevet 15/11-20 16:48 
Ahh så blev jeg så klog. Man lære noget nyt hver dag.
Det er godt der er nogen der ved mere end mig.

Mit citat lyder sådan
Nogle gange skal man se noget på afstand, før man kan se det helt tæt på.
Så må jeg se om det en dag kommer går over i historien.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
enfenenfenSkrevet 15/11-20 17:54 
Det er jeg ret sikker på, jeg har hørt før :)
What is the Matrix?
solid snakesolid snakeSkrevet 15/11-20 19:01 
Google det, og du finder intet. Det troede jeg også, men jeg finder det ingen steder
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
millenniummillenniumSkrevet 15/11-20 20:19 
https://tinybuddha.com/fun-and-inspiring/sometimes-just-need-distance/
The medium is the message.
ResizeResizeSkrevet 15/11-20 21:08 
Du går muligvis over i historien som "Ham der plagiere andres citater" XP

Hvis du finder på et citat så ejer du rettighederne. Længere er den ikke.
Misbruges det har du ret til økonomisk dækning.
millenniummillenniumSkrevet 15/11-20 21:34 
Man kan vel ikke bare finde på en enkeltstående sætning og så kalde den for privat ejendom. De citater vi hører om stammer jo som regel fra en fagbog, en essay, en artikel, et manifest eller en lignelse. Og som ligger der en hel del arbejde og livsværk bag det. Der er lidt mere arbejde i det, end bare at skrive en sætning.

Det nævnte citat har nu mere præg af et ordsprog, og der er vidst ikke meget patent over det. Det er bare noget man siger og som udvikler sig i daglig tale. Som fx. ikke at se skoven for bare træer.
The medium is the message.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 15/11-20 22:03, rettet 15/11-20 22:06 
Du kunne skrive en sang som folk ville kende dig for. På den måde er du jo beskyttet af Copyright loven og samtidig vil folk sige "Dét dér er fra Solid Snake's sang" eller poste billeder af dig på sociale medier med citatet henover.

Patent på
ResizeResizeSkrevet 15/11-20 22:08, rettet 15/11-20 22:24 
Du HAR juridisk rettighed på citater, ordsprog m.m.. Hvis det ikke bruges i kommicielt øjemed er der ikke meget at hente (kan gradbøjes). Forældelsesfristen er vistnok 70-75år. Derefter kan alle bruge det frit.
solid snakesolid snakeSkrevet 15/11-20 22:39 
Tja dette citat lyder næsten som det samme, men det betyder ikke helt det samme i mine øjne.
Spændende samtalen tænker jeg, da det er ret svært og skabe noget unikt.

Jeg har en god historie eller nej der er en trist historie bag.
Det handler om jeg var i et forhold, mig og min exkæreste så film Last Christmas hvor jeg ser et motiv på en væg, og ud fra dette vidste jeg, at jeg ville skabe noget unikt på et tidspunkt.

Min exkæreste går fra mig, ud fra dette skaber jeg et stort vægmaleri som jeg tager 5 uger om og lave, hvor jeg under processen lige pludselig kan se mig og min kæreste i vægmaleriet, det var ikke planlagt. Der går det op for mig hvad jeg har mistet, hvad jeg havde, hvad jeg ikke passede ordentligt på. Derfor kom dette citat til mig.
Nogle gange skal man se noget på afstand, før man kan se det helt tæt på
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
EltanEltanSkrevet 15/11-20 23:27 
Resize>
Du HAR juridisk rettighed på citater, ordsprog m.m.. Hvis det ikke bruges i kommicielt øjemed er der ikke meget at hente (kan gradbøjes). Forældelsesfristen er vistnok 70-75år. Derefter kan alle bruge det frit.

Finder du lige lovtekst for den påstand?
ResizeResizeSkrevet 16/11-20 13:39, rettet 16/11-20 13:41 
Finder du lige lovtekst for den påstand?

Eeeeh - Påstand. Det er fakta, så...

Søg efter "ophavsret", så finder du ALT hvad du behøver.
EltanEltanSkrevet 16/11-20 14:06 
Eeeeh, find lige § i ophavsretten så, det burde jo være en smal sag for dig..
ResizeResizeSkrevet 16/11-20 15:37, rettet 16/11-20 15:55 
Eeeeh, find lige § i ophavsretten så, det burde jo være en smal sag for dig..

Eeeeeh, jeg belønner ikke din dovenskab. Desuden er det jo kun en påstand ifølge dig. :-)
EltanEltanSkrevet 16/11-20 15:57 
Dvs. har du altså ikke styr på din fakta? Men tænker du da på §22, noget tyder dog på du er en anelse forkert på den.
ResizeResizeSkrevet 16/11-20 16:36, rettet 16/11-20 22:11 
Tænker ikke direkte på §22.

Et citat går under "tekst" og det dækker bøger, artikler m.m, så det er de samme paragrafer.

https://danskforfatterforening.dk/faq-jura/

https://kum.dk/kulturomraader/vil-du-vide-mere-om-ophavsret/boeger-og-tekster

Danskerhverv.dk:
---------------------------------------------------------------------
For ophavsretligt beskyttede værker er den klare hovedregel, at man ikke må an-vende citater i markedsføringsretlige eller kommercielle sammenhænge, hvis ikke man først har fået tilladelse hos ophavsmanden. Det vil blive anset for at være i strid med god citatskik og dermed i strid med ophavsretsloven
--------------------------------------------------------------------


Jeg ønsker "De bedste Citater fra PR: 2020" i julegave. Man har vel lov til at håbe. XD
EltanEltanSkrevet 16/11-20 16:47 
Men her er det vel næppe noget som man definere som et værk eller indhold fra en bog. f.eks. Men blot nogle hverdags tanker som man går rundt og skriver og siger - det tvivler jeg på du kan klassificere som noget du kan tage ophavsretten i ed ved.

Noget andet er, kan se herinde at der er en bruger der citere en anden og bruget det i vedkommendes signatur. Er det tilladt og kan vedkommende der bliver citeret bed moderator eller brugeren om at fjerne det fra signaturen?
ResizeResizeSkrevet 16/11-20 17:00 
Igen, det kommer an på hvad og hvordan "citatet" bruges, og om at det er originalt.

Hvis du kan bevise, at du er ophavspersonen til et originalt "Citat" , så har du ophavsret, og der skal derfor spørges om ret til, at bruge det i kommicielt brug.
EltanEltanSkrevet 16/11-20 17:11 
Citat kan ikke være genstand for ophavsretten. Du kan have ophavsret til værk, hvor der citaret, det står jo klart og tydeligt på den side du selv linker til.
JmogJmogSkrevet 16/11-20 18:23 
Ja, indtil videre er Solids ordsprog/talemåde så vidt vi ved noget der blot eksisterer i en forumpost.

Det kan jeg gentage så tosset jeg vil og tage æren for det. Hvis jeg gentager det i en sammenhæng hvor jeg tjener penge på det, så har han måske en sag. Dog er hans udtryk reelt en omskrivning af noget der er set mange gange før, så jeg kunne nemt komme rundt om det ved bare at omskrive det lidt.

Og hold så op med at bruge “citat” forkert alle sammen :-). Solid har ikke opfundet et citat, man kan ikke plagiere et citat og man har ikke ophavsret til et citat. Citater er noget der laves af alle andre end ophavsmanden. Solid har lavet et ordsprog.
ResizeResizeSkrevet 16/11-20 21:51, rettet 16/11-20 22:44 
Er vant til at folk kalder ordsprog for citat. Et STORT "DO´H" herfra XD
millenniummillenniumSkrevet 17/11-20 08:12, rettet 17/11-20 08:12 
Bingo på Do'h!

Man har et ordsprog som andre citerer = citat. :-P
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig