X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Forbløffende gode UHD Blu-ray-udgivelser


Svar
millenniummillenniumSkrevet 22/10-20 14:41 
Mens det er blevet ret op af bakke at gå i biografen, har jeg i stedet satset flere penge på hjemmebiografens billedkvalitet. Har fået fået nyt LG OLED TV, Sony 4K blu-ray afspiller og et ultra high speed HDMI.

Men jeg orker simpelthen ikke starte forfra på filmsamlingen - for tredje gang. Vil hellere investere i de 4K udgivelser af både nye og gamle film, hvor udgiveren både forkæle... Se hele indlægget
The medium is the message.
326 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Svar
slk486slk486Skrevet 07/07-21 13:22 
åh ja, lige i tide til at gense den inden Villeneuve's nye mesterværk :)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 07/07-21 13:26 
Ja timingen er ikke tilfældig :D
NaieraNaieraSkrevet 07/07-21 14:07 
Nu må posten gerne lige tage at ringe på med den Sony UBP-X700. Jeg skal på tønden...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 07/07-21 21:58 
Det er også min afspiller :) Virker lidt cheap i kåben, men der er Sony signatur kvalitet i den.
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 07/07-21 23:04 
Jeg var oprindeligt også klar på den Dune UHD, men Arrow har lige meldt ud, at de har været nødt til at droppe det længe ventede ekstramateriale i form af en ny dokumentar, i spillefilms længde. Så skal filmen sgu se fænomenal ud i 4K, når de begynder at fjerne så vigtigt materiale fra udgivelsen. Men det går nok - jeg har allerede den franske og amerikanske BD, og specielt den franske BD står fantastisk. US BD'en er heller ikke helt skidt at se på.
Soren47Soren47Skrevet 08/07-21 09:46 
Star Trek: The (Slow-)Motion Picture kommer i 4K :)

Link...
millenniummillenniumSkrevet 09/07-21 17:59, rettet 09/07-21 18:08 
Jeg har hørt at det skulle være ret cool at se Star Trek The Movie - efter en pibe hash. Har jeg hørt. :D

Psykedeliske rejser gennem galaktiske tunneler … i 4K. Hmmmm…

EDIT: Nogen der har købt de originale Star Wars film i 4K? Jeg hader at skulle købe dem igen, for femte gang, medmindre man får helt ekstraordinært meget ud af det.
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/07-21 18:13 
Hint: Der findes despecialized versioner af Star Wars-filmene som fans har restaureret ud fra laserdiscs svjh.

Vil slet ikke komme ind på hvor og hvordan man får fat i dem, men det er næsten perverst hvor meget bedre de udgiver er end de versioner der kom på DVD og senere. De mange ekstra scener trækker virkelig filmene ned efter min mening.

Hvis man i forvejen ejer filmene i en eller anden form kan man nok med rimelig ren samvittighed tjekke de udgaver ud, for det lader ikke til at de udkommer officielt igen :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 09/07-21 20:21 
Hint: Gæt hvem det allerede har Despecialized Edition på BD. :P
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 09/07-21 20:32 
Ellers er der også en fin DVD-udgivelse fra engang 0'erne, hvis man kan finde den.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/07-21 20:35 
Det er desværre Specialized også :(

Det er den jeg selv ejer.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KamekKamekSkrevet 09/07-21 20:46 
De kom skam på DVD i 2006 - jeg har dog ikke selv set disse udgaver på DVD :-)

https://starwars.fandom.com/wiki/Original_unaltered_trilogy
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/07-21 20:55 
Det vidste jeg ikke :O
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 10/07-21 00:01 
Jeps, det er den udgave, jeg har.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DunwichDunwichSkrevet 10/07-21 11:40 
Kamek>
De kom skam på DVD i 2006 - jeg har dog ikke selv set disse udgaver på DVD :-)

https://starwars.fandom.com/wiki/Original_unaltered_trilogy

Man bør nok lige læse under Controversy i artiklen:

"non-anamorphic video sourced from the 1993 LaserDisc releases, which was nowhere near the same quality as the remastered versions of the films present in the 2004 box set"

Det er de - i min omgangskreds - såkaldte fuck y'all udgaver. Efter i årevis at have fået vrede emails fra fans, der brokkede sig til Lucas over, at de ville have de originale biograf udgaver på dvd, smed han de gamle non-anamorfiske laserdisc transfers fra 1993, på nogle dvd skiver, og sagde fuck you, her er det I bad om, og her er det I får. Og så koncentrerede han sig ellers om at restaurere Star Wars, og udgive dem i de bedst tænkelige udgaver.

Jeg har også de der DVD udgaver; Fandt dem alle til omkring en tyver stykket, engang Læsehesten solgte ud af alle deres gamle R1 DVD'er. Jeg har aldrig gidet at se non-anamorfiske udgivelser, i et squeezed frimærke billede, på min tv-skærm, og med mindre man kan køre et gammelt tv fra dengang ind i sin stue, så vil jeg sætte penge på, at ejer man disse udgaver i dag, så ser man dem aldrig alligevel, på sit moderne TV i dag. Simpelthen fordi de, uanset filmens kvaliteter ellers, ligner lort.

Nærværende tråds emne i betragtning: Star Wars filmene er ude i 4K på UHD. Jeg vil se Star Wars med all bells and whistles i den bedst mulige kvalitet med den bedste lyd.
DunwichDunwichSkrevet 10/07-21 11:51 
millennium>
EDIT: Nogen der har købt de originale Star Wars film i 4K? Jeg hader at skulle købe dem igen, for femte gang, medmindre man får helt ekstraordinært meget ud af det.

Ja da. De ser alle fænomenale ud, og lyder mindst lige så godt.
millenniummillenniumSkrevet 01/08-21 10:32 
Coolshop har sænket deres pris på True Romance 4K udgivelse til 319kr. Kan vidst ikke findes billigere indenfor den danske grænse.

Det er virkelig en solid edition af Arrow (gør sig godt ved siden af deres RoboCop). Tony Scotts stylede billeder gør sig suverænt godt, og der er masser af baggrundsmateriale der tegner omridset af et noget kontroversiel produktionsforløb.

Link...
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 01/08-21 11:24, rettet 01/08-21 11:50 
Jeg gav 251 kr for min (tidligere medarbejder rabat, yada yada). Udgivelsen er OOP nu, så hvis man vil have den, er det med at få den købt ASAP, der hvor den er på lager.
DunwichDunwichSkrevet 01/08-21 11:28 
Indiana Jones UHD boksen er også alle pengene værd. Den giver, rent ud sagt, de eksisterende BD udgaver fra 2012, eftertrykkeligt baghjul i alle henseender.
millenniummillenniumSkrevet 01/08-21 11:59 
Pis også, skal jeg virkelig købte Indiana Jones trilogien igen..?? :P

Og nej, jeg gider ikke høre noget pis om, at der er fire film. Der er tre. Tre!
The medium is the message.
GreaseballGreaseballSkrevet 02/08-21 20:21 
Dunwich>
Indiana Jones UHD boksen er også alle pengene værd. Den giver, rent ud sagt, de eksisterende BD udgaver fra 2012, eftertrykkeligt baghjul i alle henseender.

Oh det lyder godt. Jeg har den originale 3 boks DVD sæt og så nr 4 på alm DVD. Bliver spænende at se dem i Ultra HD. Plus at havde alle fire film samlet. Har lige bestilt den ^^
Hmmm.. skulle man se Temple of Doom før Raiders(tidsmæssigt kronologisk) eller Raiders først(altså følge produktionen)?
Elsker Indiana Jones filmene. Deres måde at blande det overnaturlige og myter med historiske begivenheder. Temple of Doom knap så meget, den er lidt mere over the top.
BeanoBeanoSkrevet 02/08-21 20:41 
Doom er seriens svageste kapitel, hvis man tager de nostalgiske briller af :)

Springet fra DVD til UHD vil være enormt - jeg har selv boksen ;)
millenniummillenniumSkrevet 02/08-21 23:50 
Der er tre film. Gider ikke høre andet :P
The medium is the message.
GreaseballGreaseballSkrevet 04/08-21 08:57 
Jamen så nyd du dine 3 film. Så nyder vi andre de 4, Inklusiv Temple of Doom ;)
3of193of19Skrevet 05/08-21 12:32, rettet 06/08-21 10:02 
millennium>
Jeg har hørt at det skulle være ret cool at se Star Trek The Movie - efter en pibe hash. Har jeg hørt. :D

Psykedeliske rejser gennem galaktiske tunneler … i 4K. Hmmmm…

EDIT: Nogen der har købt de originale Star Wars film i 4K? Jeg hader at skulle købe dem igen, for femte gang, medmindre man får helt ekstraordinært meget ud af det.

Der kommer så også langt om længe en 4K udgivelse af Director’s Cut (filmen der blev udgivet i 1979 var reelt slet ikke færdig men Paramount havde forpligtet sig til en dato og ville ikke fixe filmen oprindeligt), der dog først kommer eksklusivt på Paramount+ inden der forhåbentlig følger en Blu-ray næste år.
millenniummillenniumSkrevet 05/08-21 13:22, rettet 06/08-21 07:54 
Fik Terminator 2 4K i fødselsdagsgave, og det er sgu godt nok også en "forbløffende" jaw dropping UHD udgivelse. Et kvantespring over den Blu-ray udgave jeg har. Jeg er svært imponeret over hvor meget detaljerigdom der rent faktisk er i personernes ansigter. Se Linda Hamiltons tørre læber og Edward Furlongs svedperler. Eneste "problem" er, at de digitale effekter nogle steder står lidt soft i forhold til resten af billedet. Men det er IMO fuldstændig lige meget.

EDIT: Vær dog opmærksom på at alt grain er fuldstændig væk. Det kan være lidt smag og behag. T2 på 4K ligner meget noget der er optaget i år. Derudover er der tilføjet en subtil grønlig farvejustering, som nogle klager lidt over. Jeg lagde dog mærke til at detaljerne i ild, eksplosioner og skarpe lys er meget bedre end tidligere, og brænder ikke væk i billedet, måske pga justeringen.

EDIT: Lyden kan derimod være lidt spøjs i T2. Skudsalver og eksplosioner er selvfølgelig knasende sprøde, men nogle dialoger kan ligesom være ude i distancen. F.eks. når Dr. Silbermann beder sine to ansatte om at tage sig af Sarah Conners værelse, så er det virkelig diskret mumlen som kan være svært at høre. Jeg har kalibreret min forstærker, men derudover har jeg ikke det perfekte surround-set up for film. Kører en simuleret surround i stereo. Synes blot dialogerne i T2 var lavere end i andre film.

Cameron, for fanden. Lad os nu få dine andre film i 4K.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 06/08-21 09:34 
millennium>
Coolshop har sænket deres pris på True Romance 4K udgivelse til 319kr. Kan vidst ikke findes billigere indenfor den danske grænse.

Det er virkelig en solid edition af Arrow (gør sig godt ved siden af deres RoboCop). Tony Scotts stylede billeder gør sig suverænt godt, og der er masser af baggrundsmateriale der tegner omridset af et noget kontroversiel produktionsforløb.

Jeg blev fristet og købte den - rigtig fin udgivelse, også thumbs up herfra!
millenniummillenniumSkrevet 13/08-21 16:58 
Faraos Cigarer har i øvrigt pt. Star Wars filmene i 4K til 129kr stk. Så man kan nøjes med at opgradere på sine favoritter. (Eller bare nøjes med Empire)
The medium is the message.
tastasSkrevet 15/08-21 19:30 
AHH, 3,5-4-5-6 er da alle fine SW film
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
JmogJmogSkrevet 15/08-21 19:42 
Tre komma fem?
millenniummillenniumSkrevet 16/08-21 08:07, rettet 16/08-21 08:10 
Det er nok Rogue One der er 3,5 :D

Der er godt nok meget win med 4K Empire Strikes Back. Især i Cloud City. Ser satme godt ud! Det er også den film som er blevet mindst hærget af korrigeringer. :P
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 16/08-21 08:41 
Det er nok Rogue One der er 3,5 :D

Næppe, hvis den bliver nævnt sammen med ep. 4,5,6 som gode SW film. Det er nok den værste af dem alle. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/08-21 08:50 
Helt uenig.

5 > 4 > 6 >>> RO >> 7 >> 9 >> 3 > 1 > 2 > 8 >> Solo.

Sårn deromkring. Men det er svært at rangere alt skidtet i bunden :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 16/08-21 08:55, rettet 16/08-21 08:55 
Hvis vi skal have en "Hvilke SW film er bedst?" snak, så skal vi oprette en helt ny tråd til formålet :D

Neverending Story.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 16/08-21 08:57 
Det har vist allerede været gennem møllen et par gange herinde :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 16/08-21 10:40 
... Og i alle hjørner af sociale medier. :D
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 16/08-21 16:11 
Dumbledore er min yndlings-Jedi i Return of The King.
SumezSumezSkrevet 27/08-21 14:14, rettet 27/08-21 14:15 
Jeg har endnu ikke investeret i nogle 4K-udgivelser, men er rimelig interesseret i formatet. Men hver gang jeg kigger udvalget igennem, slår det mig at der muligvis kun er meget få film der faktisk rammer balancen mellem min personlige interesse for filmen og reelt udbytte fra formatet.

Så hvis, det ikke er for off-topic, er jeg interesseret i at vide hvilke film man faktisk (sådan rent personligt) synes virkelig er værd at eje i 4K, uanset hvad der egentlig må findes af reelle udgivelser.
Hvor mange film er reelt set gode nok til at man vil smide et mærkbart beløb efter at de skal stå på hylden og fylde som fysisk medie her i 2021??
DVD-formatet er stort set uddødt i mine øjne, selvom der stadig kommer nye udgivelser, mens blu-ray har nået et niveau hvor rigtig mange supergode film nemt kan anskaffes til 50-60kr selv kort efter udgivelsen.

For mig handler det ikke kun om filmens kvalitet, men også mit eget personlige forhold til filmen, samt udsigter til at de måske ikke altid vil være tilgængelige på de mere gængse streaming-tjenester. Jeg synes helt klart det er sjovere at have de lidt mere obskure og unikke film på fysiske medier, men der er måske også mange af de film der heller ikke har haft helt det samme budget til virkelig at retfærdiggøre en 4K-investering.
Hvis jeg ser på de bedste filmoplevelser jeg har haft de sidste 2-3 år, er det faktisk meget få af dem der må ses som de store "cinematiske" oplevelser, men snarere brillierer med fængslende historier og godt skuespil. Film som Uncut Gems, Marriage Story eller Paddleton er allesammen fantastisk gode og velinstruerede film, men næppe noget man får en bedre oplevelse ud af i 4K og surround sound. Og ser man på mere biograf-orienterede film som f.eks. Once Upon a Time in Hollywood eller Arrival, er det rigtig fine film som jeg måske ikke får så meget ud af at se igen og igen. Det efterlader en næsten irriterende snæver margin for film som både tåler hyppige gensyn, bruger biografformatet fuldt ud, og som jeg føler mig investeret nok i til at smide ekstra penge *og* hyldeplads efter. :)

Måske lyder det kræsent/nærrigt, men det er forskellen mellem at bruge 50kr på en "god nok" bluray udgivelse, og 250kr på den disc der ikke efterlader nogen komprimiser. Selvom andre herinde måske er lidt mere rundhåndede, kan jeg kan ikke forestille mig at jeg er den eneste der har det sådan. :)
Smag er selvfølgelig også forskellig, så der er ingen absolut liste, men jeg tænker der nok for de fleste er både film man bare synes er underholdende, og så de film som man har et lidt mere personligt forhold til.

Her er nogle af de personlige kanidater jeg umiddelbart kan tænke på, i en nogenlunde stigende prioritet:


- The Lighthouse
En sorthvidfilm i 4:3. Jeg ved ikke hvor meget den overhovedet vinder af 4K, men om ikke andet er lyddesignet fænomenalt. Indtil videre er der dog ingen tegn på at en 4K-udgivelse kommer til at ske.

- The Good the Bad and the Ugly
En af mine yndlingsfilm nogensinde, og til trods for dens alder også en fantastisk flot film. Den nye UHD udgivelse skulle være en forbedring over de forskellige bluray-udgivelser grundet en bedre restaurering, men jeg ved ikke om 4K-formatet bliver "udnyttet" særligt over den opløsning man får på bluray?

- The Dark Knight
Nolan elsker at designe film til det helt store lærred, så jeg tror på at hans magnum opus også må kunne retfærdiggøre en 4K investering. Jeg har stor respekt for det håndværk der er lagt i filmen, og loyaliteten til de praktiske effekter. I sidste ende synes jeg ikke det er nogen fantastisk *flot* film, men det er helt klart en god en.

- Infinity War/Endgame
Jeg har et lidt ambivalent forhold til Marvel-filmene. Det er sjovt og spændende at følge med i, men det hele virker også så kynisk og kalkuleret at det er meget svært for mig virkelig at indleve mig i det ultra-kommercielle cirkus-show. Men de to film (især Infinity War) er nu hånden på hjertet virkelig velgjorte film, og jeg sætter stor pris på at deres kvaliteter ligger i historiefortælling snarere end de opblæste actionscener. Ikke desto mindre er det film hvor der er smidt så mange penge efter effekterne, at man sagtens kan argumentere for at man skal op i 4K for at få det hele med. Mit eneste problem er at jeg nok aldrig kan se mig selv dedikeret nok til at smide 500kr efter det, slet ikke når jeg kan se dem "gratis" på Disney+ :P

- Mulholland Drive
En af de få film jeg virkelig elsker højt nok til ikke at tænke to gange over hvor mange penge jeg smider efter den. Som jeg forstår det, er det her en af Criterion's første 4K udgivelser der kommer i november i år, og prisen er selvfølgelig også derefter. Lynch er lidt af en biograf-snob, så jeg tænker at det her må være en film der er værd at kæle lidt ekstra for, men den er alligevel langt fra det storladne Hollywood-show man måske vil forvente af formatet.

- Lord of the Rings trilogien
Den første film der blev snakket om i tråden, og nok også en af de film der har savnet en UHD-udgivelse mere end nogen andre. Sidst jeg så de gamle DVD'er blev jeg helt trist over hvor åbenlyst lav opløsning de kører, så det må snart være tid til en opgradering, og så kan man vel ligeså godt springe bluray over og gå direkte til guldet. Udfordringen for mig er dog at vi så også snakker et prisniveau i omegnen af 1000kr, og alligevel byder på et kompromis da det fremragende bonusmateriale ikke er inkluderet. Det er selvfølgelig ikke noget man behøver i 4K, men det betyder også at det stadig ikke er muligt at sende DVD'erne på pension.
Så vidt jeg kan forstå nu, bliver den fremtidige udgivelse med bonusmaterialet en helt absurd dyr "collectors" pakke, der også inkluderer de elendige Hobbit-film, som jeg hellere ville være foruden. :) Den får de mig i hvert fald ikke med på...

- Mad Max Fury Road
Måske det bedste eksempel på en oplagt UHD-kandidat jeg kan komme på. En film der næsten udelukkende bæres af den audiovisuelle oplevelse, men alligevel formår at bruge det til at skabe en helt speciel, fantastisk oplevelse.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 28/08-21 08:52 
Det er et godt spørgsmål, Sumez, og jeg overvejer selv ret kraftigt hvilke film jeg ønsker at opgradere til 4K og hvilke jeg glædeligt skal springe over, nu hvor jeg er ud i at købe de samme film for fjerde gang. Nogle film - som du siger - er simpelthen for gode nok på blu-ray, til at opgraderingen til 4K kan føles rigtigt. Jeg har opdelt det nogenlunde i kategorier i hovedet:

Film af Christopher Nolan. Instruktøren som indædt og passioneret brænder for at give os den organiske filmoplevelse er som skabt til 4K-mediet. Man kan sige hvad man vil om hans nogle gange preciøse plots, men Nolan er en kvalitetsstempel i sig selv på coveret af en 4K-film, så hele hans repertoire står på min liste.

Tidligere blu-ray fejlproduktioner. Nogle film har haft en super uheldig overgang til blu-ray mediet med dårlige transfers og forfejlede valg. Det er film som får en ny chance på 4K, og som regel med et heldigt afkast. The Matrix og Predator var nogle af de film som blev lagt på blu-ray med venstre hånd, men som har fået et kæmpe 4K løft der er værd at købe ind i.

Særlige 4K editions til bogreolen. De oprindelige LOTR udvidende versioner havde samme kvalitet, hvor der er en storytelling i hele den bog-lignende indpakning og coverets artwork. Hvis der så tilmed gemmer sig en solid 4K transfer af en eminent film, så vil jeg gerne betale den ekstra pris det normalt koster. Her er netop 4K udgivelsen af LOTR og den nye True Romance et par film som sender signaler allerede inden man har trykket play. Jeg har kikkerten rettet mod Basic Instinct 4K som umiddelbart har samme samlerværdi.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 28/08-21 20:21 
Sumez>
- The Good the Bad and the Ugly
En af mine yndlingsfilm nogensinde, og til trods for dens alder også en fantastisk flot film. Den nye UHD udgivelse skulle være en forbedring over de forskellige bluray-udgivelser grundet en bedre restaurering, men jeg ved ikke om 4K-formatet bliver "udnyttet" særligt over den opløsning man får på bluray?

Helt korrekt - ikke en 4K benchmark udgivelse men pænere og renere end tidligere BD udgivelser. Jeg kan godt anbefale den, dog synd de ikke udgav extended cut i stedet.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/08-21 20:26 
Er et af de store sellingpoints for UHD BD'er ikke HDR? Jeg har ingen erfaring med mediet (det er et meget begrænset antal film jeg gad se flere gange), men på Netflix synes jeg ofte at det har en større effekt end at filmene er i 4K-opløsning.

Der er måske mulighed for at tilføje fornuftig HDR til en gammel film, selvom billedkvaliteten stadig er lidt grynet? Et spørgsmål, ikke en konstatering, for der er vidst ikke meget andet end Netflix' egne film og serier i HDR på servicen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 28/08-21 21:23, rettet 28/08-21 21:23 
God pointe med HDR, og når jeg siger 4K eller UHD i mit indlæg, så handler det egentlig bare om hele pakken, alt det de udgivelser potentielt gør ekstra. Vi skal snart have nyt fjernsyn i stuen, så når det sker bliver det formentlig et med HDR-understøttelse.
Jeg har heller ikke UHD-afspilleren endnu, så jeg kigger stadig mest fremad.

Beano>
Helt korrekt - ikke en 4K benchmark udgivelse men pænere og renere end tidligere BD udgivelser. Jeg kan godt anbefale den, dog synd de ikke udgav extended cut i stedet.

Jeg er heller ikke i tvivl om at jeg skal have den, elsker den film alt for højt. Men vil også gerne have et par rigtig gode "benchmark udgivelser", meget passende udtryk! :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 28/08-21 21:49, rettet 28/08-21 21:54 
Jeg glemte næsten det vigtigste udbytte af 4K opgraderingen.

Uanset om det er Clint Eastwood eller Ryan Gosling, så kan en 4K udgivelse løfte skuespillets nuancer. UHD, HDR whatever. Det er oplevelsen der tæller. Formatet bringer mig mere tættere på skuespillerens indsats. Panderynker, sammenknebne øjne, udvidede pupiller, de små kontraster i smilehullerne. 4K bringer os meget tættere på mennesket i filmen IMO.

Hvilke film er must-own? Blade Runner Final Cut og Blade Runner 2049.
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/08-21 21:51, rettet 28/08-21 21:51 
Sumez>

Sørg for at købe et TV med ordentlig HDR. Mange TV på markedet understøtter det, men har slet ikke mulighed for at blive lyse nok til at der er en særlig stor forskel fra SDR :/ Det er lidt irriterende at det ikke bare udelades på de fjernsyn i stedet for at give folk et forkert indtryk.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 28/08-21 22:29 
Ex Machina siges af nogen at få et nyt liv i 4K. Jeg så den på Blu-ray for nogle år siden, og har haft den liggende i 4K *alt for længe* uden at få genset den endnu (men ser meget frem til det!).

Blade Runner 2049 gav mig en usædvanlig uventet 4K-oplevelse.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 28/08-21 23:46 
Konsolkongen>
Sørg for at købe et TV med ordentlig HDR.

Oh. Det er godt at vide! Irriterende at der skal være så mange ting at tage højde for.
Kigger efter et TV med "ordentlig HDR" på specs :D

Problemet med at købe fjernsyn i dag, er ligesom med bærbare at der findes en milliard forskellige modeller indenfor de samme serier, og det er nærmest umuligt at finde anmeldelser på de specifikke modeller de lokale butikker ligger inde med.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/08-21 00:32, rettet 29/08-21 00:32 
Ja ofte afviger modelnumrende mellem regioner og nogle gange enkelte lande. Det er ikke nemt at vide om det review man læser fra England nødvendigvis passer på et lignende tv i Danmark.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 29/08-21 01:32 
Som regel putter de bare et ekstra bogstav til sidst. Se bort fra det, så har du den tilsvarende internationale model og kan nemt finde anmeldelser.

LG OLED65E6P
LG OLED65E6L

Samme tv. Navnestandarden kan svinge fra mærke til mærke, men hvis man har et dansk modelnavn, så er det ikke værre end at tjekke producentens hjemmeside og se hvad de har der kommer tættest på i navn. Markant anderledes navne ser man sjældent.

Og det er nu ikke en stor jungle nu til dags. Jeg synes faktisk aldrig det har været nemmere at vælge tv.

Først teknologien. Tag OLED. LCD kan ikke følge med i forhold til billedkvalitet.

Derefter mærke: Der er stort set ingen dårlige OLED tv på markedet - de har alle et flot billede. Design er næsten irrelevant, da de er så tynde, at forskelle virkelig er minimale. Så det som det reelt kommer an på er softwaren, der kører på tv’et, image processing, responstid i gamemode og fabrikskalibreringen.

Skal du kun bruge det til film/TV og du har pengene til det, så køb Sony eller Panasonic. Deres image processing og dermed billedkvalitet er bedst. Kalibreringen fra fabrikken er også vildt god.

Skal det bruges til gaming, så køb LG (C1), da de har laveste inputlag og flest gaming relaterede features såsom VRR i 120hz etc. De er også de billigste. Ikke nær så god billedkvalitet men stadig aldeles fremragende og meget bedre end et hvert LCD tv. Selvom fabrikskalibreringen ikke er lige så god som Sony og Panasonic, så er den dog stadig så god, at man snildt kan lade være med at ændre på noget og stadig få et meget flot og rimelig korrekt billede, hvis bare man holder sig til deres ISF modi, når man ser film.
NaieraNaieraSkrevet 29/08-21 05:03 
Panasonic HZ1000 har et af de bedste billeder på markedet og er et af de billigste der findes. Det koster lige nu 6.333 hos Power. Der er dog ikke HDMI 2.1.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 04/09-21 11:06 
Næste must-buy 4K film er kommet ind af døren: Casino. Og lige fra farveeksplosionen i titelsekvensen er det tydeligvis hvorfor Casino er på de fleste lister over 4K referencefilm. Gevinsten her er byens miljø, Las Vegas Strip og de knasende sprøde casino-lys om aftenen. Øjekræs for et godt HDR TV, og så er det jo et eminent filmværk.
The medium is the message.
326 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig