X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hjælp, mit rat er klistret


Svar
JmogJmogSkrevet 29/08-20 14:48, rettet 29/08-20 14:48 
Nej, det er ikke en eufemisme men helt konkret :-)

Mit racing wheel har stået i garagen i næsten to år og det er selvfølgelig blevet godt støvet. Efter jeg havde fjernet støvet (støvsuger + fugtig klud) er noget af plastikken dog underligt klistret. Hovedparten af hjulet er glossy plastik - ingen problemer der. Den del hvor man typisk holder hænderne er en mere mat type og den er ubehageligt klistret. Den ser normal ud.

Jeg har prøvet med opvaskesæbe, rensebenzin og terpentin. Ingen ændring.

Har fugt og kulde smadret plastikken eller er der noget jeg kan gøre for at redde det?
jaesjaesSkrevet 29/08-20 15:35, rettet 29/08-20 15:48 
Det er formenligt en blødgører fra plastikken, der trænger ud.
Har selv oplevet det med et par kuglepenne, der lå et par år i en skuffe, og kender til andre som har oplevet det, fx på computermus.
Det opstår vist oftest, når der er gummiblanding i plastikken.
Mener jeg brugte vand og sæbe, men det var så kun en lille smule der skulle fjernes.

En hurtig googling viser dog, at en en kombi af bagepulver og eddike, måske kan hjælpe.
Eddiken opløser fedt, og bagepulveret fungerer som mild slibemiddel.
Selvom dette trick er beregnet til plastik med genstridig madfedt, skader det nok ikke at prøve.
Bare husk at eddike er en middelstærk-syre, så det er vigtigt at vaske det af med vand bagefter, som forklaret på linket. Nok et par gange, da rattet jo ikke kan skylles eller puttes i opvaskemaskine, sådan lige :)
Du kan evt. starte med 2/3 eddike og 1/3 vand + bagepulveret, for at gøre det endnu mere skånsomt.
https://www.ehow.com/how_8630640_degrease-plastic.html

EDIT: De skriver "baking soda" - så måske de tænker på natron. Bagepulver er natron, syre og stivelse.
Jeg er ikke kemiker, men måske vil bagepulver også kunne bruges...
https://www.healthline.com/nutrition/baking-soda-vs-baking-powder
JmogJmogSkrevet 29/08-20 22:39 
Natron og eddikke - det havde jeg aldrig gættet. Det må prøves, tak :-)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/08-20 00:09 
Du må gerne melde tilbage om det virkede :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 30/08-20 15:36 
Ja det også et problem jeg har med en del PS2 og PS3 controllers, især gummi på analog og samme er sket med mit piskeris. :!
Har læst at 'baking soda og eddike' skulle hjælpe. Hvis det virker Jmog, så skriv det endelig.

Der også nogle ideer her.
https://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=0&tid=828948
JmogJmogSkrevet 30/08-20 23:39 
Prøvede med natron og eddikke. Det gjorde ingen forskel.

Jeg var egentlig klar til at købe noget gaffatape til at dække de berørte områder, men så prøvede jeg for sjov husholdningssprit. Regnede ikke med det ville virke, når nu rensebenzin og terpentin intet havde gjort.

Det virkede sku. Den grove side af en svamp, en smule sprit og rå vold fik overfladen til at føles helt glat igen.

Tak for alle tippene!
KTCKTCSkrevet 31/08-20 10:39 
Hvis sprit virker, vil isopropanol højst sandsynligt også gøre det, og det er normalt bedre, da sprit oftere kan efterlade misfarvning eller lignende.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
BeanoBeanoSkrevet 31/08-20 11:10, rettet 31/08-20 11:11 
Jeg har oplevet klistret blødt plastik flere gange, f.eks. på mus og remotes - IPA virker ikke, ej heller andre affedtere jeg har prøvet. Man kan midlertidigt anvende talkum eller majsstivelse (efter en rensning med IPA eller lign) som mætter den fedtede overflade, men effekten aftager også med tiden.
Jeg har set nogen som har fjernet det bløde plastikoverflade helt så der kun er plastikken nedenunder, men det afhænder af det specifikke emne om det et en mulighed.

Irriterende at fabrikanterne bliver ved med at anvende plastik som bliver dårligt efter få år :(
AzzkikrAzzkikrSkrevet 01/09-20 21:43, rettet 01/09-20 21:44 
Natron og eddike, det lyder som en kedelig intetsigende syre-base reaktion. De neutraliserer hinanden. Eddike er en polær væske, den gør intet for at opløse fedt af nogen art (ikke-polært). Den eneste grund til at det husmandslink som jaes linker til har nogen effekt er fordi der bruges en smule opvaskemiddel, som netop har ikke-polære egenskaber.

Det har heller ikke noget at gøre med at plastikken bliver "dårlig efter få år".

Plastik nedbrydes, som alle andre organiske materialer, med tiden. Nedbrydningsgraden, samt om plastik bliver stift, blødt m.m. afhænger i høj grad hvilke tilsætningsstoffer der tilføjet polymeren.
millenniummillenniumSkrevet 05/09-20 15:32 
Jeg er stadig helt pjattet med titlen på denne tråd :D
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 05/09-20 15:50 
#innuendo
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 05/09-20 16:09 
Slet ikke tilsigtet. Vent i spænding på min næste tråd “mine hænder klistrer efter jeg har spillet”
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig