X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Netflix dokumentarserie: High Score


Svar
dRxLdRxLSkrevet 19/08-20 10:52 
Et lille heads up om denne historiske dokumentar om videospillenes historie.

Har lige set første afsnit af 6, og tænker at det vil være interessant for de fleste herinde.

Produktionskvaliteten er tårnhøj, de har indtil videre haft rigtig mange koryfæer med og takket være de ca 4,5 timers spilletid har de indtil videre givet sig god tid til at dykke ned i rimeligt obskure detaljer.

Link...
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 19/08-20 16:32 
Jeg bemærkede at Charles Martinet er fortæller (bare rolig, han bruger sin almindelige stemme).

Jeg kom til at binge alle 6 afsnit.

De tre første afsnit var de bedste synes jeg, derefter blev det lidt meh.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 19/08-20 20:20, rettet 19/08-20 20:20 
Jeg så lige første afsnit, og det var heldigvis noget bedre end jeg havde regnet med.
Når man ser traileren ser det virkelig overproduceret og overfladisk ud - tænk noget i stil med "The Movies That Made Us" serien også på Netflix, som har et interessant emne, men virker så ligeglad med emnet og popsmart i den måde det håndterer det, at det føles direkte fornærmende.

Men High Score er trods alt bedre skruet sammen. I det mindste for første afsnit er det en lille samling af historier som man nok som spilfan har hørt et utal af gange før, men interviewsne er rigtig gode, og især bidderne med skaberen af Space Invaders der går gennem sin gamle designbog med grafik-skitser og håndskrevet assembly-kode er virkelig charmerende.
Der er tider hvor overfloden af effekter, den overdramatiske vinkel, og de mange overflødige klip føles ekstremt anmasende og stressende (det minder mig om en uironisk udgave af https://www.youtube.com/watch?v=jD-UvbfVtEg]Simpsons parodien på den slags dokumentarer[/LINK]" target="blank">Simpsons parodien på den slags dokumentarer), men i modsætning til The Movies That Made Us som jeg slet ikke kunne holde ud at se et afsnit færdigt af, så er jeg indtil videre 100% ombord på resten af den her.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 19/08-20 23:07, rettet 19/08-20 23:08 
Ja, det er især personlighederne der gør de tre første afsnit gode, og måske burde jeg derfor opgradere 4. afsnit til bedre end de to sidste, da Tom Kalinske hæver bundniveauet.

En ting i 4. episode som jeg i øvrigt undrede mig over, var at Yuji Naka slet ikke nævnes i forbindelsen med designet af Sonic, hvo jeg havde i indtryk af at han udover programmering også var stærkt involveret i figurens koncept også. Men måske har jeg misforstået det?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
millenniummillenniumSkrevet 19/08-20 23:10 
Jeg havde det ambivalent med The Movies That Made Us - jeg synes egentlig fortællingernes kerne var ret god, men formen var forfærdelig. :P

High Score ligger lige på kanten af for meget popsmart-gejl, men ikke for meget. Jeg kan egentlig godt lide det lidt kaotiske flow og stilforvirringen som på en eller anden måde matcher hvordan jeg oplevede spilkulturens adspredelse. Gode historier serveret som et uformelt patchwork der springer rundt. (Y)
The medium is the message.
silverstarsilverstarSkrevet 20/08-20 00:38, rettet 20/08-20 17:54 
dRxL>

En ting i 4. episode som jeg i øvrigt undrede mig over, var at Yuji Naka slet ikke nævnes i forbindelsen med designet af Sonic, hvo jeg havde i indtryk af at han udover programmering også var stærkt involveret i figurens koncept også. Men måske har jeg misforstået det?

Jeg har sikker på at jeg har læst at Yuji Naka var en central drivkraft i tilblivelsen og udformningen af Sonic figuren, muligvis var det i bogen "Console Wars" der havde fortællinger om Naka's indflydelse på Sonic figuren. Jeg husker bl.a. noget om at Sonics "fart-over-feltet/fremdrift"-element var en af de ting han bidrog med.

Det lyder spændende med High Score serien, den er hermed noteret i to-see listen :-)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
BeanoBeanoSkrevet 20/08-20 08:59, rettet 20/08-20 09:01 
Jeg har kun set de første to afsnit og syntes det er helt ok. Havde frygtet det ville være lige så forfærdelig en stil som Toys/Movies That Made Us serierne, men syntes de har ramt en god tone. Mest positivt at de ikke slavisk holder sig til kun at dække de samme historier og vinkler om f.eks. Space Invaders, Pac-Man og Atari som vi alle har hørt utallig gange før, men der også er plads til de små historier og anekdoter - f.eks., historien om Nintendo hot-line medarbejderen som snød sig til jobbet, var underholdende :)
Ser frem til at se resten af serien.
3of193of19Skrevet 20/08-20 17:57 
Hvorfor lærer Jerry Lawsons (designeren af Channel F) søn sin søn at puste ind i modulerne!
Aaargh :)
millenniummillenniumSkrevet 20/08-20 18:22 
Er det ikke bare en lille, kæk NES-reference, som kun de native seere forstår...? :D
The medium is the message.
3of193of19Skrevet 20/08-20 18:43 
Jojo, men kunne man ikke have haft den lille til at gøre det og far går ind og forklarer hvorfor man IKKE skal gøre det? Eller bedre, omvendt :)
SumezSumezSkrevet 20/08-20 23:08, rettet 20/08-20 23:11 
Jeg tror det er at overvurdere serien at forvente så meget indsigt. :)

Har set tre afsnit nu, og det bliver mere og mere tydeligt hvor overfladisk den er. Den er stadig hyggelig - slet ikke så fornærmende som Toys/Movies That Made Of (glad for at jeg ikke er den eneste der fik samme oplevelse af den serie), men målgruppen er tydeligvis ikke de nørder der kender alle historierne i forvejen.

Man skal også passe på ikke at tillægge de forskellige segmenter alt for meget historisk værdi. Flere af informationerne der droppes i interviews er direkte forkerte, og generelt er det hele fortalt fra et meget amerikansk perspektiv. Den laver flere gange det trick hvor én historie leder til en segway ind i en anden, og har en tendens til give et indtryk af at det er sådan historien udviklede sig, og at der ikke er en masse andre (ofte mere) relevante spillere i branchen som bliver ignoreret da serien logisk nok har valgt kun at fokusere på dem de kunne tilluske sig interviews med (og nok også dem der har nostalgisk værdi for det mere gængse publikum). :)

Men så igen er der højdepunkter som Richard Garriott der får lov til at hamme den op til 11 og demonstrere hvor selviscenesættende han er :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DunwichDunwichSkrevet 22/08-20 12:15 
Hvad er det for informationer, som bliver droppet i seriens interviews, som er forkerte?

Jeg har set alle seks afsnit, og fandt det hele utroligt underholdende og spændende, men kender selvsagt ikke detaljerne omkring de konkrete situationer, som er fundet sted. Hvis noget er decideret forkert, kunne det dog være interessant at høre mere om det.
scavengerscavengerSkrevet 24/08-20 08:56 
Jeg synes det var en god og oplysende serie.
Dog synes jeg, at afsnit 5 var lidt tynd, og jeg sprang en del over.
Min interesse for fighting genren kan ligge på et meget lille sted, og jeg synes personligt den fik for meget plads.
Nemo me impune lacessit
DunwichDunwichSkrevet 24/08-20 18:24 
Fighting spil siger mig ca ligeså meget som Final Fantasy, men jeg synes altid det er spændende, at høre om hvad der foregik under tilblivelsen af alle slags spil - jeg er en sucker for trivia.

Men jeg vil stadig gerne vide, hvilke forkerte informationer der blev delt i programmerne, Sumez?
millenniummillenniumSkrevet 27/08-20 07:51, rettet 27/08-20 10:06 
Nu fik jeg set serien til ende og synes virkelig de fik bundet enderne sammen og landet en ti-øre til sidst. Det er ikke spillets historie (jo delvist), men historien om den menneskelige entusiasme og drivkraft. Der er fællestræk for alle de personer der medvirker, uanset om det er spillere eller spilskabere - det er personer drevet af deres lyst og selvopfundne mål, som ikke kan stoppe uanset hvilken modstand de møder. En god dokumentar kan som regel koges ned til en meget generel og simpel læresætning: Følg dit kald.
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig