X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Har arcade sticks dræbt fighting-genren?


Svar
millenniummillenniumSkrevet 22/07-20 14:42 
Disclaimer: Dette indlæg er kun baseret på mine subjektive oplevelser og er ikke nødvendigvis en reel afspejlning af virkeligheden.

På SNES var jeg en kæmpe fan Streey Fighter 2. Brugte mindst hundredevis af timer på at lære angreb og strategier så jeg til sidst kunne banke Bison med venstrehånd. Senere blev det TekkenSoul Calibur og DOA på Playstation. Jeg studerede karakterernes styrker og svagheder, og indlærte kombinationer der kunne få mine venner til at smække med døren i arrigskab. I denne periode blev alt styret med en klassisk controller, og selvom arcadehallen havde ægte joysticks, så spillede vi alle med det samme handicap på konsollernes controllers.

Når jeg har haft svært ved at engagere mig i moderne fighting-games, så er det måske pga det stødt stigende behov for et fighting stick. Det virker som om, at spillene i højere grad er designet efter sticks. Combo-listen matcher pludselig ikke længere symbolerne på controlleren, og hvis jeg spillere online, ander jeg ikke om modspilleren er en japaner med en hårdt tunet HORI stick på skødet, som giver ham en edge over min controller.

Det ærger mig lidt, for jeg har det som om at fighting-genren gennem tiden er blevet mindre casual og har tabt mig i processen. Det er blevet spil for et dedikeret segment som køber det nødvendige hardware. Tiden hvor man kunne være en gud med en standard konsol-controller, og drible modstanderen i et flow af spark og slag med d-pads og X-knappen, virker mere og mere fjern.

Tager jeg fejl, eller er det bare mig? Har behovet for ægte fighting sticks dræbt glæden ved at spille kampspil for den almene spiller?
The medium is the message.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 22/07-20 15:04, rettet 22/07-20 15:10 
Er gaming generelt ikke bare blevet langt mere konkurrence-mindet og "seriøst" gennem de sidste 10 år?

Enten spiller man super casual "mobil"-spil, 1-player "oplevelses"-spil som Last of Us, Zelda, Mario, osv. eller også spiller man et online multiplayer-spil man dedikerer hele sit liv og alt sin tid til. Måske tager jeg fejl.
Home is where the hardware is..
SumezSumezSkrevet 22/07-20 15:10 
For at være ærlig, så fattede jeg slet ikke fighting-genren før jeg sad med et arcade-stick. Jeg spillede SF2 og MK på SNES og MegaDrive, og jeg brugte næsten ingen af figurernes special moves fordi jeg ikke kunne huske dem, og de virkede enormt abstrakte for mig.

Første gang jeg prøvede at spille Street Fighter med et joystick gav det hele lige pludselig mening. Bevægelserne var intuitive og kunne bruges i forbindelse med reaktionsbaseret gameplay i stedet for at skulle planlægges.

Jeg vil absolut mene at genren *altid* har været designet til arcade sticks, og hvis Street Fighter 2 fungerede med et SNES pad hos dig, så hænger det nok snarere sammen med at du har været så fastlåst til det setup at du ikke havde andre valg. Slag og spark på skulderknapperne? Nej, det er en anden ting som pludselige også føltes en million gange mere intuitive når man sidder med to rækker med tre knapper hver - svag, mellem, hård fra venstre mod højre. Ikke noget med først at skulle tillære sig hvad der er hvad. :)

Jeg har sidenhen flere gange prøvet at spille fighters med gamepad controllers, og det fungerer bare slet ikke for mig. Det virker alt for tilfældigt hvornår noget opfører sig som man ønsker, og endnu federe når man bare vil gå frem og tilbage og kommer til at hoppe ved en fejl XD
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/07-20 16:37 
Ret mig, hvis jeg tager fejl, men fighting-genren har hovedsageligt været designet i retning noget, der kan betragtes som en decideret sportsgren i snart 1/4 århundrede?

Jeg ved ikke, om der er blevet færre af de casual undtagelser i den seneste tid, men selv hvis der er, betyder det vel ikke at genren er død. Bare at den er blevet mindre let tilgængelig.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/07-20 16:50, rettet 23/07-20 16:51 
Jeg er helt enig med Sumez. Jeg brød mig overhovedet ikke om fighters før jeg blev sat ned prøvede Super SFIV med sticks til et træf engang. ALT gav meget hurtigt mening som det aldrig før havde gjort med almindelige controllers.

Fighters er noget af dét jeg holder allermest af at spille med venner i dag, men jeg gider simpelthen ikke med almindelige controllers.

EDIT: En Saturn-controller er det tætteste vi kommer på okay for fighters med controllers :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 23/07-20 18:57, rettet 23/07-20 19:00 
Det bliver bare piv-svært, især med mit udvalg af venner, at holde Tekken-træf hvor alle skal medbringe et fighting stick. :P Så, ja - som KillerBean2 nævner, genren er både blevet bedre og mindre tilgængelig.

EDIT: Nå men, er der så nogen som kan sige, om HORI Fighting Stick Mini til PS4 er penge ud af vinduet?
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/07-20 19:04 
Jeg har ikke prøvet det selv, men har læst at holdbarheden ikke skulle være særlig god.

Hvis du har et arcadestick til PS1/2 allerede så findes der en adapter til PS3/4 der skulle fungere rigtig godt:
https://www.brookaccessory.com/detail/25596261/
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 23/07-20 19:18 
Det var mest størrelsen som tiltalte mig, men kan godt se, at man får hvad man betaler for :D
The medium is the message.
silverstarsilverstarSkrevet 23/07-20 20:13 
Du kan jo også altid holde spilaften med fighting klassikerne som Street Fighter 2 Turbo eller noget old-school Mortal Kombat eller andet på noget SNES eller MD, det holder stadig :-)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
scavengerscavengerSkrevet 23/07-20 21:37, rettet 23/07-20 21:38 
For mit eget vedkommende, siger fighting-genren mig absolut ingenting.
Jeg spillede lidt International Karate og Yie Ar Kung-Fu på C64, men det var det.
Ja, jeg har fighting spil i min samling, det skal man jo have, men det er aldrig noget der bliver brugt hos mig.
Jeg kan se entusiasmen hos andre for denne type spil, men jeg forstår den ikke.
Og kom nu ikke med den der, det er bare fordi jeg er for gammel :-)
Nemo me impune lacessit
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/07-20 21:49 
Jeg tror bare det handler om at du skal spille det med de rigtige mennesker :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 23/07-20 22:19 
Som barn var jeg vild med genren. Råspillede Streetfighter 2 og Mortal Kombat 2 på min Amiga. Med et joystick der føltes analogt men var digitalt og kun havde én knap. Utroligt, at det lykkedes udviklerne at få samtlige moves med.

I dag har jeg et custom made arcadestick med Sanwa dele... og har ikke rørt det i flere år. Min interesse for genren er helt død. Jeg var herregod til det i sin tid, men gameplayet er ikke længere sjovt nok for mig til at jeg kan lægge de timer i det, som skal til for at være god nok.
SumezSumezSkrevet 24/07-20 07:44 
KillerBean2>
Jeg ved ikke, om der er blevet færre af de casual undtagelser i den seneste tid, men selv hvis der er, betyder det vel ikke at genren er død. Bare at den er blevet mindre let tilgængelig.

Jeg tror det her rammer nærmere det "problem" Millennium snakker om.
Fighters er en af de få "klassiske" arcade-genrer der stadig står rigtig stærkt, mest af alt takket være det kompetitive aspekt der nok aldrig kommer til at gå af mode.
Men titter du indenfor i de communities der findes, så er det stadig sin helt egen niche. "Anime fighters" er blevet en hel genre for sig selv med sit eget unikke gameplay. Og hvis du spiller fighters så spiller du det hardcore, jeg tror det er helt rigtigt at der ikke er meget plads til casual-publikummet, eller folk der er sådan halvvejs der længere. Og isoleret set er det jo sådan set fint for genren. Selvom jeg ikke kan overskue at skulle være en del af det, så synes jeg stadig det er rart at se at der er folk der dedikerer sig til rigtige computerspil. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 24/07-20 12:44 
I de seneste 4-5år har det gået lidt modsat med at det er nødvendigt at have et fighstick. Spillene er også blevet mere casual venlige, ihvertfald i første iteration.

Street Fighter V f.eks. der har det langsommere gameplay, og den mindre strikse execution, har gjort det nemmere for folk at komme ind i genren. De har dog bygget på siden udgivelsen i 2016, men det er ikke så hardcore som Super Turbo eller 3rd Strike.
Det viste sig også hurtigt at det faktisk var en fordel med en standard ps4 controller eller en hitbox controller pga. dashes osv.
Jeg mener også at Tekken anses for at være "bedst" med en controller. Når jeg ser turnerings streams så er der tonsvis af pad players i Tekken 7.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
SumezSumezSkrevet 24/07-20 12:54 
Tekken gør mig bekendt heller ikke så meget brug af kvartcirkler og den slags. :) Og du hopper ikke med joysticket.
Tror også kun de har fire slå/spark knapper? Det er helt klart Capcom-modellen der lægger sig bedst op ad arcade formatet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
silverstarsilverstarSkrevet 24/07-20 13:30, rettet 24/07-20 13:35 
For mig har fightere været 90% single player og 10 % mod kammerater, så en stor del af fornøjelsen i f.eks. SF2 Turbo var at gennemføre med hver enkelt karakter og se progressionen i historien og slutsekvenserne. Derefter kunne man f.eks. knokle med at gennemføre på højeste sværhedsgrad, gennemføre uden at tabe en runde o.s.v. for at se de alternative/udvidede slutninger. Det var væsentligt, at udfordringen var afbalanceret og tilpas afmålt ift progression, AI o.s.v.
Idag er single player/campaigns i figthere enten helt skippet eller lavet med venstre hånd som en eftertanke. Det er tydeligt at fokus er på multiplayer, og singleplayer-delen er nedprioteret eller helt fraværende. Bevares, jeg kan sagtens spille SFIV og V eller andre nyere fighters, men magien fra de gamle spil er der ikke (for mig).

Vil forresten smide en anbefaling af Street Fighter: 30th Anniversary Collection, der indeholder det meste guf fra de ældre Street Fighter generationer, eneste skår i glæden er Super SF2 Turbo hvor man ikke har fixet sværhedsgrad-buggen fra den amerikanske/internationale ROM der er brugt, så sværhedsgraden er broken. Jeg håber stadig de opdaterer det til at bruge den japanske ROM, hvor problemet er fixet, men det er nok desværre ikke sandsynligt.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SumezSumezSkrevet 24/07-20 13:43 
@silverstar hvis du ikke har prøvet Mortal Kombat (9) endnu, kan det anbefales på det kraftigste. Det er selvfølgelig ikke nyt længere, og jeg skal ikke kunne sige om 10 og 11 gør det endnu bedre, men det spil har absolut den fedeste single player mode jeg har prøvet i genren.

For at være ærlig så synes jeg altid single player har været rimelig nedprioriteret i fighters, lige siden Street Fighter II, men det er rigtigt at mange af de nyere spil fuldstændig skærer det fra for at fokusere på det kompetitive marked. Men jeg tror at for virkelig at kunne kabre markedet er det en god idé at bakke det op med en god singleplayer mode bare for at få casual-publikum som os med. Det var helt sikkert et voldsomt fejltrin fra Fighting EX Layer IMO.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 26/07-20 07:17, rettet 26/07-20 07:18 
Tja, så måske er overskriften nærmere “Har arcade sticks og mulitplayer ødelagt fighting-genren?” :P

Jeg kan godt se pointen. Har selv brugt oceaner af singleplayer-tid i SF2 og de tidligere Tekken-spil, bare for at få alle afslutninger og åbne for alle karakterer. Jeg har også spillet en del Tekken 7, men kan mærke at spillets fokus ligger et andet sted end tidligere, og er måske ikke nær så motiverende at spille alene.

Injustice skulle så være en af de fighting-spil der prioriterede historien. Har dog aldrig spillet det.
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/07-20 11:56 
Der er heller ikke så meget at unlocke i fighters længere, nu hvor udgivere har fundet ud af at de kan tjene på ting der førhen var gratis.
Jeg var temmelig overrasket over at der trods alt var tre unlockable characters i Dragon Ball Fighterz.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 26/07-20 13:15 
I hvert fald DLC og MTX som stort set har dræbt min lyst til købe fighters i dag. Udgivelserne bærer ofte mere præg af at være kasseapparater frem for komplette spil.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/07-20 13:19 
Jeg synes også det er en latterlig udvikling. Jeg synes klart de årlige opdateringer som Street Fighter IV fik var meget bedre end det pjat Capcom lavede med V'eren. Det fragmenterer brugerbasen at ikke alle har adgang til samme indhold så hvis man vil spille rimelig seriøst er man nødt til at punge ud for at kunne følge med.
Med SFIV kunne man trods alt bare holde sig til Super SFIV hvis man ønskede og spille mod andre der gjorde det samme.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 26/07-20 18:57 
Sumez>
@silverstar hvis du ikke har prøvet Mortal Kombat (9) endnu, kan det anbefales på det kraftigste. Det er selvfølgelig ikke nyt længere, og jeg skal ikke kunne sige om 10 og 11 gør det endnu bedre, men det spil har absolut den fedeste single player mode jeg har prøvet i genren.

For at være ærlig så synes jeg altid single player har været rimelig nedprioriteret i fighters, lige siden Street Fighter II, men det er rigtigt at mange af de nyere spil fuldstændig skærer det fra for at fokusere på det kompetitive marked. Men jeg tror at for virkelig at kunne kabre markedet er det en god idé at bakke det op med en god singleplayer mode bare for at få casual-publikum som os med. Det var helt sikkert et voldsomt fejltrin fra Fighting EX Layer IMO.

Jeg er ikke særligt intresseret i Fighters, fordi jeg er ret dårlig til dem, men Mortal Kombat 9 og 11 er alligevel blevet købt, for at opleve den stærke singleplayer-kampagne. Jeg er ret godt tilfreds med oplevelsen i begge.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 27/07-20 18:31, rettet 27/07-20 18:34 
Spil med hvad du lyster er mit råd! Giver man herrer tæsk med en controller i hånden er det jo bare fedt! Jeg foretrækker sticks da det for mig er nemmest og føles rigtigt i mine hænder. Jeg voksede op med fighters på arkademaskine og på den måde føles sticks klart bedst for mig.

Iøvrigt jeg elsker fighters :-)
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 28/07-20 18:30, rettet 28/07-20 18:30 
I 16 bit-æraen var det egentlig mest SF2 som fyldte min fighting-verden, men efter PSOne udkom har Tekken-serien været min primære elskerinde. Mon ikke man med rimelighed kan sige, at Tekken primært vandt sin popularitet på hjemme-konsoller, i modsætning til SF2 som oprindeligt var en arcade-oplevelse? Jeg har i hvert fald aldrig kendt Tekken på andre måder, end med en controller i hånden. Måske derfor kan jeg bare ikke længere oparbejde det samme engagement for Tekken, fordi det mere og mere styrer direkte mod det kompetitive, fighting-stick segment, og ikke giver sig meget til en singleplayer med en controller.

I øvrigt så fatter jeg bjælde af det ranking-system med “3rd dan” og så videre. Det er mere forståeligt at åbne unlockables ved at gennemføre noget.
The medium is the message.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 28/07-20 20:57, rettet 28/07-20 20:59 
Det er noget vrøvl at sige at SF er blevet populær pga arcade og Tekkken pga konsoller.

Tekken spillene (især 3'eren) var umådeligt populære i arkadehallerne.
nerosnerosSkrevet 28/07-20 21:32 
Tekken var stort i Japan før det kom til PS1. Jeg husker jeg så Tekken på arkade før jeg så det til PS1 ihvertfald ;-) Det var på en sejltur til London back in the days. Det samme skete faktisk med SF2. Men Tekken serien står da hånd i hånd med Playstation i dag, og sådan folk husker det mest her i vesten tror jeg.
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 28/07-20 21:57, rettet 28/07-20 21:58 
Jeg var flittig gæst hos Professor Olsens spilleland og City 2, men jeg har aldrig set en Tekken arcade de steder. SF2, Mortal Kombat, Pit Fighter og Virtua Fighter var der, men ingen Tekken. Nok mest fordi arcadehallerne begyndte at lukke ned inden den spilgeneration.

At den har stået i Japan giver ikke så meget mening på det danske marked. så mon ikke mange forbinder Tekken med PlayStation...?
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 28/07-20 22:17 
Første gang jeg spillede Tekken var i Tivolis arcadehal. Jeg mindes min reaktion var “Wow! Det er som Virtua Fighter men mere gritty og detaljeret grafik”. Det var bestemt før PS1.
SumezSumezSkrevet 29/07-20 10:11 
Selvom jeg også mest forbinder Tekken med PlayStation så er det helt klart et arcade fænomen.
Men som spectre også var inde på, så er det da ikke fordi arcade sticks giver så mærkbar en fordel i den serie, gør det? Må indrømme at jeg aldrig har spillet dem meget, og har svært ved at se fascinationen ved serien, men er vi ikke ude i at det i bund og grund er det mere kompetitive fokus du føler gør det sværere at tilgå genren? Der er vel stadig ikke noget i vejen for at du holder tekken-træf for dit udvalg af venner, hvor i tæver hinanden casually med almindelige PS4 controllers? :)

Jeg kan godt forstå at det måske kan føles sværere at sætte sig ind i en genre som casual-spiller, når hele miljøet omkring spillet føles som om det drejer sig om turneringer. Men omvendt, er det nok forkert at sige at det har dræbt fighting-genren - er der ikke nærmere tale om at det er det eneste der stadig holder liv i genren?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 29/07-20 10:26 
Jo, jeg er også begyndt at ændre holdning til, at det nok nærmere er fighting-genrens øgede kompetetive fokus som - ikke har dræbt genren, men i hvert fald distanceret sig fra mig. Og så er det generelt blevet mindre og mindre interessant at spille som singleplayer.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 29/07-20 10:49 
Heldigvis findes de gamle spil stadig :D

Jeg har lige fået X-Men vs. Street Fighter som er et møg-broken spil, men er du vimmer det er sjovt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/07-20 11:20 
Hvad er broken ved det? Det er absolut fremragende. Top 1 for genren. Jeg foretrækker selv X-Men vs SF fremfor MSH vs SF.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 29/07-20 11:37 
Noget med infinites osv. Fuldstændig irrelevant hvis man ikke spiller kompetitivt. :)
Og helt enig med din prioritering.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/07-20 11:44, rettet 29/07-20 11:47 
Jeg havde glædet mig helt vildt til MSH vs SF da der er bred enighed om at det skulle være bedre. Udvalget af figurer er dog til det værre og hele to joke-characters (hvis vi tæller Dan med) i et forholdsvist beskedent udvalg er lidt en mærkelig beslutning.
Havde meget gerne set at Norimaru var skrottet helt og at enten Rogue eller Gambit havde fået hans plads :)
Baggrundene ændrer sig heller ikke længere i løbet af en kamp, og virker som et skridt tilbage. Men bevares det reducerede da loadtiden på Saturn fra 2 til 1 sekund :D

Stadig fremragende, men forgængeren er lige en tand bedre :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 29/07-20 11:57 
Saturn-versionen af XvSF er også solid! :)
Købte det til CPS2 bare fordi det føles så godt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/07-20 12:04 
Bare man holder sig fra PlayStation-udgaverne :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 30/07-20 07:31 
Hvad er forskel på X-Men vs Street fighter og EX udgaven?
Og EX er kun på ps1 ?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 30/07-20 10:14, rettet 30/07-20 10:15 
Jeg tror bare EX er navnet på den japanske udgave af PS1-versionen. Måske?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/07-20 13:18, rettet 30/07-20 13:19 
Det kan være det er for at afspejle ændringerne (downgrades) i gameplayet at de valgte at ændre navnet i Japan.

Moreover, due to the memory limitations of the PlayStation, both the graphics and gameplay of the port were altered.[19] Several frames of character sprite animations were removed to reduce the amount of RAM usage.[19][20] Most notably, the tag team combat was omitted.[21] Instead of being able to switch between characters at will, the second character only comes into play during certain attacks, such as Variable Combinations and Variable Counters.[19][21] In addition, the one-round battles used in the arcade and Sega Saturn versions were extended to a two-out-of-three round setup.[21] The PlayStation version includes a code that allows players to compete in "pseudo-tag team matches", provided that each player uses their opponent's starting character as their partner.[19] For example, if Player 1 is controlling Ryu and Player 2 is controlling Wolverine, then Player 1's partner will be Wolverine and Player 2's partner will be Ryu.

https://en.wikipedia.org/wiki/X-Men_vs._Street_Fighter#Development_and_release
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 02/08-20 23:35 
Sumez>
Men omvendt, er det nok forkert at sige at det har dræbt fighting-genren - er der ikke nærmere tale om at det er det eneste der stadig holder liv i genren?

Meget enig! :-)
Bashful Neophyte
AzzkikrAzzkikrSkrevet 07/08-20 14:29 
millennium>
Jeg var flittig gæst hos Professor Olsens spilleland og City 2, men jeg har aldrig set en Tekken arcade de steder. SF2, Mortal Kombat, Pit Fighter og Virtua Fighter var der, men ingen Tekken. Nok mest fordi arcadehallerne begyndte at lukke ned inden den spilgeneration.

At den har stået i Japan giver ikke så meget mening på det danske marked. så mon ikke mange forbinder Tekken med PlayStation...?

Hvad du har oplevet i de begrænsede danske arkader, kan vel næppe betegnes som repræsentativt for hvorvidt Tekken var et arkade- eller konsol fænomen. Jeg forstår slet ikke hvordan det danske marked er relevant for diskussionen. Hvad det danske marked angår vil jeg tro langt de fleste almene gamere også spillede SF2 på SNES eller MD først for den sags skyld.

Vi snakker vel det generelle indtryk på verdensplan og her er der ingen tvivl om at Tekken var et arkade fænomen før det kom til PS1. Tekken var den første fighter uden "supermoves" hvilket adskilte det markant fra fx SF. Jeg mener også at jeg læste engang at Tekken 3 var årets arkadespil i Japan (udgivet før det kom til konsol), det bliver det ikke uden grund.
SumezSumezSkrevet 09/08-20 21:06 
Tekken har altid været at arkadespil, men svjh er alle de tre første spil i serien udgivet på hardware baseret på PlayStation, så de har været tæt sammenknyttet fra starten.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig