X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Solo: A Star Wars Story (spoilers)


Svar
WehnerWehnerSkrevet 23/05-18 22:30 
Til diskussion af filmen om Han Solo.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
52 emne(r).
1 2 > »

Svar
WehnerWehnerSkrevet 23/05-18 22:30 
Til diskussion af filmen om Han Solo.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 23/05-18 22:46 
Jeg var faktisk positivt overrasket, men omvendt havde jeg også ret lave forventninger.

Hovedpersonen lider lidt under det samme som hende i Rogue One - ikke helt perfekt til rollen og ikke med den der star quality, der gør, at vedkommende bare brænder igennem lærredet. Men mange gode, fine scener og fanservice her og der.

Duetten, der bliver sunget på Dryden Vos' skib, er ret vellykket og slet ikke så anmassende, som Rihanna i Valerian. Der måtte faktisk gerne have været lidt mere af den.

Og nu tager jeg altså spoilerhandskerne af for alvor...



Cameo'en fra Ray Park som Maul fungerede for mig perfekt, og der lægges meget op til Solo II - også fordi vi (desværre) slet ikke nåede til Jabba.

Og hvor var det dejligt at se Han skyde først igen. Sådan for alvor.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 27/05-18 19:27 
Jeg var glimrende underholdt. Fanger det oldschoole visuelt fra Force Awakens og det plotmæssigt interessante med mindre historier i et stort univers a la Rogue One. Også med samme “kant”. Det er ikke så poleret et univers men mere råt og mindre børnevenligt.

Flot, sjov og fine karakterer. L3 var ikke nær så sjov som tilsigtet men udmærket. De unge skuespillere, der gør den som Lando og Han gør det rigtig fint. Plottet sælger også meget godt hvorfor Han er så kynisk og bitter i Star Wars.

Jeg mærkede i øvrigt på intet tidspunkt effekten af at produktionen var et helvede og at de skiftede intruktør undervejs og måtte genskyde en masse scener. Den hang fint sammen.

Og hold da op, hvor er det som gamer umuligt ikke at tænke på Destiny i de scener, hvor Enfys Nest er med. Ligner en fallen på en prik med den hjelm.
JmogJmogSkrevet 27/05-18 19:36 
I øvrigt en meget sød detalje: Da Han og Qi’ra går gennem afgangsterminalen er der hvervekampagner for imperiets militær på skærmene i baggrunden. Musikken de spiller i reklamen er Imperial March (Vaders temamelodi).
spectrespectreSkrevet 27/05-18 21:34 
Nikker genkendende til det der allerede er sagt og vil tilføje følgende:
Lod mærke til at unge Solo prøvede sig mindre heldigt med nogle af de klassiske kropsprog som Harrison Ford bruger i flere af sine film. Tanken var god, men bare ikke super eksekveret.

Sjovt , da de er i malstrømmen, at han siger at han skal sænke landingsstellet, da hans buddy street racer Needles havde lært ham et trick. Jeg tænkte med det samme på Needles i slutningen af Back to the Future 2 som Marty McFly valgte IKKE at race imod. Om det var en tiltænkt connection ved jeg ikke :p

Han Solo's blaster er en fucking riffel uden skaft hvor løbet er skiftet ud med en compensator. No wonder den er så vildt :D

Og så holder de fast i at Lando ikke kan udtale Han lol
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
WehnerWehnerSkrevet 28/05-18 00:45 
Starten er ren Dickens. Det er jeg spændt på, hvordan virker, når jeg ser den anden gang. Det var egentlig ok første gang.

Jeg fandt i øvrigt robotten L3 ret vellykket som C3PO.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
slk486slk486Skrevet 28/05-18 09:33, rettet 28/05-18 13:34 
Generelt synes jeg første halvdel var lettere kedelig, men anden halvdel var helt ok, dog er musikken helt forglemmelig.
Den er bedst, når den channeler "ægte" Star Wars med den klassiske musik rullende i bagrunden. Til dels grundet musikken, men også fordi det bare er de scener, der er bedst :)

Humoren fungerede generelt slet ikke og L3 var en god tanke, men alt for forced. Eneste der fungerede godt var "he has a crush on me".

Emilia Clarke spiller fantastisk naturligt i filmen og ser ud til at have det skide sjovt :)

Lando's fraseringer er ofte meget tæt på Billy Dee's, mens Solo ikke gør det nær så godt som Harrison Ford.

Det har sikkert været vendt gennem tiden, men det har altid været et "problem" at parsec ikke er en hastighedsbetegnelse og at have gjort det på 12 parsec ikke rigtig gav mening som speedfactor. Nu har de så forklaret at det slet ikke var en speedfactor han er kendt for, men en langt kortere afstand. Det synes jeg var en cool tidbit :D

Wehner>
Og hvor var det dejligt at se Han skyde først igen. Sådan for alvor.

Ja, det var dejligt at få det etableret en gang for alle :D

Jmog>
I øvrigt en meget sød detalje: Da Han og Qi’ra går gennem afgangsterminalen er der hvervekampagner for imperiets militær på skærmene i baggrunden. Musikken de spiller i reklamen er Imperial March (Vaders temamelodi).

Som jeg hørte det var der nogle toner, der fik mig til at tænke Imperial March, men da jeg så lyttede efter var den alligevel drejet over mod lidt mere Starship Troopers-agtig.

spectre>
Og så holder de fast i at Lando ikke kan udtale Han lol

Ja, god omfavnelse af det :)

Edit: Er jeg den eneste der syntes at underteksterne nærmest blændede under introen på Corellia? (Imperial)
j/k
WehnerWehnerSkrevet 29/05-18 21:49 
Det er ikke kun her, der ikke rigtig er gang i Solo:

Brand fatigue
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 11/12-18 00:46 
Er der gået noget galt for den danske Blu-ray eller er der gået noget galt for belysningen på den her film? Der er nærmest ingen kontrast på Blu-ray'en, og henved samtlige dialog-sekvenser virker filmet i modlys, hvor man dårligt kan se nogen detaljer i ansigterne. Jeg kan se at nogle brokker over at filmen var meget mørk i biografen, men det er ikke som sådan fordi den danske Blu-ray er rigtig mørk - selv rumscener, som burde være sorte på en OLED-skærm, er grå. Det meste virker bare mudret at se på. Måske originalmaterialet har været helt mørk, og man så har skruet op for lyset og ned på kontrasten på Blu-ray'en, for at "forbedre" billedet? Først ved rulleteksterne kommer der kontrast på billedet.

Er det anderledes på UHD'en? (som jeg valgte ikke at købe, fordi der så åbenbart ikke er danske tekster på den danske UHD...)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 11/12-18 03:34, rettet 11/12-18 03:34 
Jeg bemærkede ikke noget videre underligt her.

Siden hvornår går du op i om der er danske undertekster? :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 11/12-18 06:37 
Heller ikke mig - der var ikke noget i billedet som irriterede mig, men kan da godt se den var filmet ret mørk for at ramme den space-noir-stemning.

Jeg må lige prøve at se den igen :P
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 11/12-18 08:21 
Solo er en mudret omgang - virkeligt grimt og distraherende at se på. Det er bare normalen for filmen.

Bl.a. RLM nævner det her:
https://www.youtube.com/watch?v=MmPPxQnaGDY
DunwichDunwichSkrevet 11/12-18 13:33 
Solo er ikke "filmet ret mørkt". Der har været ligeså mange lamper på det film set, som på alle gængse film, i den budget størrelse.

Den er bare ødelagt i post. Sandsynligvis pga nogle kunsteriske uoverensstemmelser, eller kommunikationsbrister.

Jeg har kun set få minutter af BD'en, ene og alene af den årsag, at jeg ville se, om den så ligeså elendig ud, som UHD'en. Det gjorde den.

Så det blev den første, og forhåbentlig eneste, Star Wars film, jeg nogensinde har solgt.

En skandale udgivelse.

Og som om det ikke var slemt nok, så gider Disney ikke sætte DK tekster på deres "danske" UHD'er - det er åbenbart ikke rentabelt, for sådan et niche produkt, som de vurderer, at UHD er, så de smider bare den internationale UHD skive i et dansk cover, og håber den går.
NaieraNaieraSkrevet 11/12-18 13:39, rettet 11/12-18 13:40 
En skandaleudgivelse.

Altså bortset fra at den ser ud præcis som den skal.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 11/12-18 14:49 
Jeg tror også det er helt bevidst filmen ligner lort og man knap nok kan se hvad der sker i mange scener.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 11/12-18 16:54 
Jeg syntes også de burde have justeret lidt til hjemmebrug. Den var også for mørk i bio og det er jo Star Wars så vi er vant til at tingene bare bliver ændret alligevel hele tiden :D
WehnerWehnerSkrevet 11/12-18 17:09 
Den har nok ikke været en stor nok succes til, at de har gidet ændre den :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 11/12-18 17:39 
Jeg havde ingen problemer med at se hvad der foregik. Jeg ved ikke hvad der er galt med jeres små legetøjsskærme :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DunwichDunwichSkrevet 12/12-18 08:21 
Naiera>
En skandaleudgivelse.

Altså bortset fra at den ser ud præcis som den skal.

Dokumentation?
DunwichDunwichSkrevet 12/12-18 08:23 
Naiera>
Jeg havde ingen problemer med at se hvad der foregik. Jeg ved ikke hvad der er galt med jeres små legetøjsskærme :p

At du har trykket lidt ekstra på Gamma knappen på dit tv, er jo ikke ensbetydende med at det ser korrekt ud.
NaieraNaieraSkrevet 12/12-18 08:29, rettet 12/12-18 08:31 
Du skrev jo selv at det er i "post" at filmen kom til at se ud som den gør. Hvis Blu-ray'en ligner dét, så gør den jo det den skal gøre.

I øvrigt har jeg slet ikke et TV, men et gennemkalibreret projektor-setup. Gammaen er målt i hoved og røv, af noget temmelig dyr software, og er sat præcis der hvor den skal være.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
enfenenfenSkrevet 12/12-18 08:51 
Så er det jo helt perfekt. Bum.
What is the Matrix?
DarkbeatDarkbeatSkrevet 12/12-18 09:07 
Filmen vinder ihvertfald ikke “Bedste Soundtrack” ved årets Oscar uddeling.

https://www.slashfilm.com/best-score-oscar/
DunwichDunwichSkrevet 12/12-18 09:28 
Naiera>
Du skrev jo selv at det er i "post" at filmen kom til at se ud som den gør. Hvis Blu-ray'en ligner dét, så gør den jo det den skal gøre.

I øvrigt har jeg slet ikke et TV, men et gennemkalibreret projektor-setup. Gammaen er målt i hoved og røv, af noget temmelig dyr software, og er sat præcis der hvor den skal være.

https://theplaylist.net/solo-bradford-young-lord-miller-20180529/

"When Ron Howard came aboard ‘Solo,’ you would think that the director would be ecstatic about working with Young. However, as the DP tells it, that wasn’t necessarily the case. Before filming, Young asked Howard if the filmmaker would have hired him to be the cinematographer on ‘Solo,’ the director was brutally honest. “And Ron, in that sweet Ron Howard fashion, said ‘Probably not.’ But he asked me to stay. I suppose he liked what he saw,” admitted Young."

“Then I met with Phil and Chris, and their constant reference was ‘McCabe & Mrs. Miller.’

De har forsøgt at kopiere looket fra en western fra 1971. Har man set den, vil man vide hvorfor det eksperiment bare ikke virker i en Star Wars film, og heller ikke i Solo.
NaieraNaieraSkrevet 12/12-18 09:48 
Og hvad hjælper det på dine tidligere udtalelser? Du skyder lidt i øst og vest.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 12/12-18 10:56 
Det med at look-and-feel ikke virker, og særligt ikke i en Star Wars film, er IMO ekstremt subjektiv og langt fra en absolut sandhed. :D
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 12/12-18 11:45 
Ærligt talt, så var filmens look ikke noget jeg lagde videre mærke til. Fordelen ved et gennemkalibreret setup er jo, at jeg ved, at tingene ser ud som de skal ;) Selvom filmen helt sikkert nok var lidt "mut", så havde jeg ikke problemer med at se hvad der foregik. Hvis den så ud på samme måde i biografen, så gør Blu-ray'en jo det den skal.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 12/12-18 12:36 
Colorgrading og cinematography har selvfølgelig en vis "norm" inden for Star Wars film. Klar belysning, meget synlighed, detaljeret fokus, ingen grain, horisontale kompositioner. Abrams havde virkelig efterlignet stilen i TFA, og Rouge One læste også på lektien. Men, i The Last Jedi tog man springet til et mere efterårs-agtig look, hvor det grønne græs vi så i slutning af Force Awakens, pludselig var mere mosgrønt i starten af The Last Jedi.
Solo tog også et skridt væk fra Star Wars normen, med en mere gold og kontrastfuld stil der ofte svælgede i mørke.

Det er virkelig smag og behag om det er godt eller dårligt. Personlig synes jeg lidt formmæssige variationer passer godt til spin-off filmene, mens 'hovedfilmene' i højere grad burde holde sig til teksten.

Jeg havde heller ikke problemer med, at følge med i Solo.
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/12-18 15:29 
Naiera har ret :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 12/12-18 16:03 
Jeg har taget et super-crappy billede med min telefon, der meget godt viser et af problemerne. Det her er 1:30 inde i filmen, og det er svjh cirka det mørkeste, det bliver på noget tidspunkt. Som det fremgår er det en afart af mørkegrå, og meget langt fra sort, som kan ses i toppen og bunden. I en film der generelt ser ud som om, at det var meningen at den skulle være mørk.

Solo: A Star Wars Story (spoilers)

Bevares, hvis det er instruktørens vision at filmen skulle være grå, så er det selvfølgelig hans ret. Det virker unægteligt bare som om, at man har valgt at skrue op for lyset på Blu-ray'en. Måske fordi billedet var alt for mørk til at begynde med, og måske for at imødekomme de af jer, der åbenbart ikke kan se nogen nuanceforskelle på de 20% mørkeste farver, som nu mangler ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/12-18 16:08 
Du har selvfølgelig ikke oplevet problemet med andre Blu-Rays, vel?

Hvad bruger du af afspiller? Xbox One X'en kan f.eks. meget nemt gøre billedet for lyst, hvis man f.eks, har sat den til 10bit farver.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 12/12-18 16:11 
Nej :) Det er kun den her film. Og som jeg vist skrev før, er både for- og rulleteksterne fine. Det er kun de resterende to timer ind i mellem, at der ikke er noget kontrast :)

Nu har jeg ikke lige mulighed for at cappe direkte fra skiven, men jeg føler mig ret sikker på, at den bare er lavet sådan.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/12-18 16:13 
Ja det skrev du da også :) I så fald kan jeg heller ikke forestille mig at du skulle have gjort noget forkert.

Fandeme et mærkeligt valg at lave filmen sådan.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 12/12-18 18:04, rettet 12/12-18 18:07 
Her er et par screenshots fra filmen. Selv i lyse scener syntes jeg at den er for mørk og det er sådan helt uvildigt at skærm indstillinger for hér kan i se det på egne skærme :)

Solo: A Star Wars Story (spoilers)
Solo: A Star Wars Story (spoilers)
Solo: A Star Wars Story (spoilers)
Solo: A Star Wars Story (spoilers)

Producentens vision er forkert. Jeg kunne godt have tænkt mig at se de dér designs af kostumer og aliens sådan lidt bedre, men det måtte man åbentbart ikke.
enfenenfenSkrevet 12/12-18 18:21 
husker det som bedre i biffen (selvom det er svært at bedømme det ud fra screengrabs).
What is the Matrix?
RJKRJKSkrevet 12/12-18 18:28 
De to sidste screenshots viser hvad jeg mener med modlys. Der er belysning bag personerne, men ingen lys på personerne, hvormed ansigtsdetaljer er meget svære at se.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
enfenenfenSkrevet 12/12-18 22:10 
Jo mere, jeg kigger på billederne, jo mere sikker bliver jeg på, at billedet var lysere og bedre i biffen (Kino Ro's Torv).
What is the Matrix?
WehnerWehnerSkrevet 12/12-18 22:31 
Enig. Jeg så den to gange i Aalborg, og især scenen i Darkbeats nederste billede nød jeg virkelig at betragte anden gang, hvor jeg kendte handlingen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 13/12-18 01:16 
Så mørk var den bestemt ikke i Cinemaxx Fisketorvet.
NaieraNaieraSkrevet 13/12-18 04:30 
For det første ved vi ikke om de screenshots er taget korrekt, og for det andet er vores tablet- eller computer-skærme i vejen. Derudover, så kan man bilde sig selv masser af ting ind, med hensyn til hvad man husker at have set i biografen.

Jeg ved i sagens natur ikke om Blu-ray-udgivelsen er lavet korrekt, men det lyder virkelig underligt, at man skulle gå ind og ændre så drastisk på en films visuelle udtryk i 2018.

Næste gang RJK er her for at se film, så synes jeg lige vi skal smide den i og se :) Nu er jeg jo også nysgerrig efter at se hvordan den egentlig tager sig ud hos mig, baseret på al postyret i denne tråd.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 13/12-18 08:39 
Jeg skal vidst også lige gense Solo, og tjekke efter om mine øjne så bløder denne gang. :D
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 15/12-18 18:35 
Ok, nu fik jeg genset Solo, og - indrømmet - der er noget om snakken. Ikke så meget ift. hvordan den er filmet. Kontraster og hårde silhouetter er fedt, men nogle individer som har arbejdet på blu-ray transfer har ikke haft brillerne på.
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 16/12-18 16:39 
Man har som bekendt et standpunkt, til man tager et nyt, for jeg blev osse nysgerrig, og ville se Solo igen.

Så fik fat i UHD'en igen. Noget er sket i den mellemliggende periode, hvor jeg ikke har haft filmen, og hvor jeg ved, at mit tv har fået en-to updates + min Xbox One X, ligeledes har fået en opdatering eller to.

Filmen ser simpelthen bedre ud. Den er stadig mørk, men nu spiller HDR en bedre rolle, end tidligere, og alt i billedet, fremstår bare lige dét tydeligere. Jeg har ikke ændret på mit tv's settings, i den periode, jeg ikke har haft filmen, så noget positivt, må være sket, i forbindelse med updates til tv og Xbox.

Jeg synes godt om filmen, og den var endda lidt bedre, anden gang jeg så den - sikkert fordi jeg nu bedre kunne se, og nyde, hvad der foregik. Der er ikke andet at gøre, end at acceptere, at Solo ikke ligner andre SW film, og sådan er det. Jeg har en ven, som hader Solo's look, og samtidigt synes filmen er forfærdelig, fordi den bla slet ikke ligner en SW film. Jeg synes så tværtimod nu, at den ligner sig selv, og kan godt acceptere, at de ville prøve noget nyt mht fotograferingen. Det sagt, så er jeg stadig ikke helt tilfreds med gradingen, og så gerne, at det mutede look de gik efter, var tonet en smule ned. Men det er der selvfølgelig råd for, for jeg kunne jo give Gamma'en et lille skub op ad, men det gør jeg principielt ikke, af den årsag, at når tv'et er indstillet, og passer til alle mine film, så virker det forkert, at ændre noget, for én films skyld - så er det ikke tv'ets settings, men filmen, som der "er noget i vejen med".

Eller så skal Solo bare have et ekstra muted look, og så er det sådan det må være.

Jeg hæfter mig bare ved, at filmen så bedre ud denne gang, og jeg nød at gense den, så det er nok for mig.
millenniummillenniumSkrevet 17/12-18 09:18 
Overvejer hvor "smart" det er fortsat at samle på blu-rays .... gad vide om UHD bliver fremtidens standard eller mest for filmnørd-nicher...?
The medium is the message.
enfenenfenSkrevet 17/12-18 12:46 
Med alle de streaming muligheder, vi har, er køb af film ikke interessant for mig længere.
What is the Matrix?
NaieraNaieraSkrevet 17/12-18 13:04 
Jeg køber lige så mange som altid.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 17/12-18 14:24 
Det samme her - jeg vil kunne se mine favoritter når jeg vil :)
millenniummillenniumSkrevet 17/12-18 20:03 
Jeg stoler ikke på streaming :) De har ofte fjernet filmene når jeg har lyst til at se dem.
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 17/12-18 21:55 
millennium>
Overvejer hvor "smart" det er fortsat at samle på blu-rays .... gad vide om UHD bliver fremtidens standard eller mest for filmnørd-nicher...?

Smart? Filmene du køber holder jo ikke op med at virke. Og UHD skiver bliver aldrig lige så udbredte som Blurays. Det er bok det sidste fysiske format.
millenniummillenniumSkrevet 17/12-18 23:20 
Indtil der kommer et format hvor man kan zoome ind og se skuespillernes celler. :D

Måske det samme format som de brugte i CSI: Miami.
The medium is the message.
52 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig