X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Mega Drive Mini


Svar
jaesjaesSkrevet 16/04-18 19:10 
141 emne(r).
« < 1 2 3

Svar
millenniummillenniumSkrevet 15/10-19 09:34, rettet 15/10-19 09:34 
Til gengæld har de virkelig også brugt alle tricks i 2D grafik bogen til at skabe vildt kreative påfund. Et godt eksempel på hvordan begrænsninger skaber mere kreativitet. World of Illusion har også et par gode tricks.
The medium is the message.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 15/10-19 10:17 
Også i : the adventure of Batman and Robin. :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 15/10-19 11:10 
millennium>
Til gengæld har de virkelig også brugt alle tricks i 2D grafik bogen til at skabe vildt kreative påfund.

Absolut, og det er ikke engang dem der skaber slowdown :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/10-19 12:16, rettet 15/10-19 12:27 
Sumez>
Har PAL-udgaven seriøst mere slowdown? Kan man se nogen demonstrere dette nogen steder, for det lyder da underligt?
"Fordelen", hvis man kan sige at der er sådan en, med den langsommere PAL-hastighed skulle gerne være at der til gengæld er flere CPU cycles til rådighed per frame, og der derfor skal lidt mere til for at 60(50)-fps spil dykker til 30(25)-fps slowdown, og PAL-udgivelser har derfor ofte mindre hyppig slowdown end NTSC ditto. PAL-udgivelsen af Bloodlines specifikt er vist så vidt jeg husker også bare US-ROM'en med grafiske ændringer, og derudover præcis samme kode. Jeg plejer i hvert fald bare at spille mit PAL-spil i 60hz.
Så vidt jeg husker er slowdown-problemerne i Bloodlines vist også ret specifikt relateret til collision detection i nogle af de særlige subweapons og andre angreb, hvor hver eneste sprite tjekkes imod hver eneste fjende på hver eneste

På MD Mini kan man se slowdown i første bane hvor man går ned i kælderen til havfruemændende. Når de hopper op og spytter er der tydelig slowdown i New Generations, men stort set ingen i Vampire Killer.
Jeg har bekræftet at min US-version på original hardware opfører sig som Vampire Killer på MD Mini, men jeg skal gerne teste PAL-spillet også på Everdrive senere i dag :)

Mht CPU'en så kører den jo en lille smule langsommere på en maskine i 50Hz.

Man kan forhåbentlig også spille US-udgaven af Contra? Det er den eneste rigtige version. :)

Det synes jeg ikke man kunne uanset sprog jeg valgte. Det er lidt ærgerligt ja, men er der nogen forskel mellem US Contra og Probotector udover character sprites ellers?

ChronoSousa>
Også i : the adventure of Batman and Robin. :)

Det er vanvittigt imponerende teknisk, men hold nu fast det er et kedeligt spil :(
https://www.youtube.com/watch?v=M7OIj9m_o5U
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 15/10-19 12:27, rettet 15/10-19 12:28 
Batman og Robin virker fedt, men når man prøver det er det bare forvirrende og uforklarligt svært. Jeg er heller ikke vild med det, men ville gerne kunne holde af det. Har det på samme måde med Ex-Ranza.

Mht CPU'en så kører den jo en lille smule langsommere på en maskine i 50Hz.

Det var jeg ikke klar over, det er da godt nok underligt. Vil det sige at den faktisk kører så meget langsommere at man har færre cycles på en 50hz frame end man ellers ville have på en 60hz frame? Og vil en PAL MegaDrive også clocke CPU'en hurtigere hvis man modder den til 60hz, eller kører den stadig med den langsommere CPU? I så fald vil det jo forklare hvorfor jeg stadig får rigtig meget slowdown i Bloodlines på min maskine.

men er der nogen forskel mellem US Contra og Probotector udover character sprites ellers?

Ikke mig bekendt. Ville stadig tage Probotector over den japanske udgave. Hvis jeg skal være helt ærligt, har jeg faktisk altid syntes at Probotector-robotterne er vildt seje, og især http://media.playright.dk/cover/011/418/5245-probotector-ii-return-of-the-evil-forces-eu@640x640min.jpg]EU coveret til 2'eren er voldsomt fedt[/LINK]" target="">EU coveret til 2'eren er voldsomt fedt. Men det falder lidt til jorden i Hard Corps der allerede *har* en robot, og i stedet for fire helt forskellige figurer får fire der ligner hinanden. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/10-19 12:43, rettet 15/10-19 14:33 
Det var jeg ikke klar over, det er da godt nok underligt. Vil det sige at den faktisk kører så meget langsommere at man har færre cycles på en 50hz frame end man ellers ville have på en 60hz frame? Og vil en PAL MegaDrive også clocke CPU'en hurtigere hvis man modder den til 60hz, eller kører den stadig med den langsommere CPU? I så fald vil det jo forklare hvorfor jeg stadig får slowdown i Bloodlines på min maskine.

Alle clock-hastigheder i en Mega Drive opstår fra samme oscillator. Den er en smule forskellig mellem PAL og NTSC-maskinerne da en udledt clock til RGB encoderen skal matche PAL eller NTSC video standarderne, ellers får man ingen farver over composhite.
https://console5.com/techwiki/images/f/fb/CXA1145PM.pdf
https://segaretro.org/Sega_Mega_Drive/Technical_specifications

Og siden samme oscillator bruges til at udregne alle clocks i maskinen vil jeg bestemt tro at når maskinen sænker hastigheden fra 60Hz til 50Hz, så må det også betyde at CPU'en bliver langsommere. Men jeg vil da lige prøve at måle hastigheden på min maskine senere i dag så jeg ikke fylder dig med løgn :)*

Den lille forskel i hastighed mellem oscillatorer på PAL og NTSC-maskiner betyder også at en PAL maskine moddet til 60Hz ikke vil køre præcis samme hastighed som en NTSC-maskine. Det samme gælder naturligvis også omvendt at en 50Hz moddet NTSC vil afvige lidt fra hastigheden på en PAL-maskine i 50Hz.

Hvad 60Hz angår ligger en NTSC-maskine på 59.82Hz hvor en PAL-maskine ligger noget længere væk. Mener vi snakker omkring 59.4-ish, hvilket kan give problemer på moderne displays som forventer tæt på 59.94Hz.

Det der Probotector 2 cover er i øvrigt vildt fedt. Det har jeg aldrig set før :)

EDIT: *Nej der var jeg sgu gal på den. 7.6704Mhz på CPU'en uanset om min maskine er i 50Hz eller 60Hz mode :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/10-19 11:47 
Nu fik jeg testet PAL-spillet på original hardware også. Det er optimeret på en eller anden måde, for der er slowdown samme sted som på Mega Drive Mini. Der er desuden noget grafik-flimmer i toppen af skærmen som ikke er i min US-version.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/10-19 13:26, rettet 29/10-19 13:27 
Fik min Asiatiske Mega Drive Mini i dag og rigtig glad for købet. Primært fordi 6 button controllerne der følger med er fremragende og mærkbart en tak bedre end Retro-Bits licenserede controllere (som dog også er gode), men positivt er det også at man herpå faktisk kan tilgå både US, EU og JAP-versioner af de fleste spil. Modsat den europæiske maskine hvor det primært var JAP og EU.

Dvs. at Castlevania findes i New Generation, Bloodlines og Vampire Killer, og Contra findes også i alle regioner herpå.

Jeg synes at den pga. controllerne og maskinens JAP-design er en mere spændende maskine end den europæiske, men man bør stadig vælge maskine efter spillene :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 29/10-19 13:35 
Det lyder umiddelbart som den, man skal købe.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/10-19 13:47 
Ja måske. Husk at tjekke det wikipedia-link ud jeg linkede tidligere for en liste over inkluderede spil :)

Og vær opmærksom på at der vidst findes to Asia-versioner. En med 3 button controllere og samme spil som i EU/US og den jeg har købt med 6 button controllere og eksklusive spil.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 29/10-19 13:50 
Ja, det skal helt klart være med 6-button.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 29/10-19 14:26 
Ejjj, den asiatiske mangler Street Fighter. Det er jo der, de seks knapper for alvor kommer til deres ret.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/10-19 14:37, rettet 29/10-19 14:40 
Ja det er ret sort :/

Til gengæld er Road Rash II på alle maskinerne >_<
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 29/10-19 14:46, rettet 29/10-19 14:47 
Mon ikke der efterhånden findes et par bedre udgaver af Street Fighter II derude alligevel :) Ville også sige at asia-modellen klart er the way to go hvis man nu endelig skal.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 28/12-19 15:16 
Jailbreak frigivet...

https://youtu.be/MH-_WgI-WSM
slk486slk486Skrevet 28/12-19 22:19 
Virker fint :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/01-20 10:23, rettet 14/01-20 10:34 
De skriver på Discord at næste version fikser skaleringen i 256x224-titler.

Desværre ikke ved at introducere horisontal interpolation, men ved at gøre skærmen smallere. Det andet vil sikkert også være sværere.
Det er fint for mig da mit tv kan skalere på alle leder og kanter, men uanset ville jeg nok foretrække et billede der er for smalt frem for shimmering :O

Så skal de bare fikse scanlines. Blur er fjernet men de er placeret oveni pixels hvilket ser vanvittigt ud. M2 har bare dobbelt fucket op her :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 14/01-20 10:42 
Hvis man jailbreaker den nuværende version, så er der vel ingen scaling issues når man anvender en anden core via Retroarch?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/01-20 11:09 
Du kan tilføje et interpolation filter til Retro-Arch selv. Men Retro-Arch er noget lort, og når emulationen trods alt er så god som den allerede er ser jeg ikke grund til at bruge andet. Jeg synes også det fjerner maskinens ånd og at man bare ender med en "Raspberry Pi-løsning" i stedet.

På PS Classic var det dog en absolut nødvendighed med Retro Arch :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 14/01-20 11:43 
Helt enig. Jeg har modded min, men kun for at få en håndfuld flere spil på. Resten er skarpt nok.
j/k
BeanoBeanoSkrevet 14/01-20 11:51 
Hvad er der i vejen med RA's MD cores? Jeg har ikke prøvet det, så er bare nysgerrig :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/01-20 15:47, rettet 14/01-20 15:47 
Ingen anelse, har ikke prøvet dem :) M2 har bare lavet deres emulator med den specifikke hardware i tankerne og til de inkluderede spil fungerer den glimrende. Lydemulering plejer at være tricky med Mega Drive og der synes jeg at de har ramt ret godt, især sammenlignet med den forfærdelige Mega Drive Collection til PS4/Switch :(

Jeg vil ikke afvise at man kan opnå ligeså gode resultater med RA, men jeg vil dø lykkeligere hvis jeg aldrig behøver rode med deres hjernedøde interface nogensinde igen :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 14/01-20 16:21 
Tror du overvurderer deres emulation - nok snarere tale om de har tweaked settings pr. titel som er inkluderet, maskinen er trods alt en simpel ARM single-board computer med linux kerne :)

Ja RA's interface er noget rod :D
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/01-20 16:36 
Jeg siger heller ikke den er perfekt, men hvorfor bruge flere timer på at navigere og opsætte Retro Arch når det allerede bare kører out of the box?
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 14/01-20 17:24 
Det har du helt ret i - jeg var bare nysgerrig om der var en emulerings forbedring eller ej via RA ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/01-20 23:12 
Jeg kan i hvert fald bekræfte at 1.0.5's pixel perfect mode fjerner al shimmering fra 256x224-titler. Her strukket lidt for 4:3 aspect ratio:

https://cdn.discordapp.com/attachments/529991524881137664/667490605005275181/IMG_2152.JPG
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 03/06-22 14:31 
Der kommer en til:

The Mega Drive Mini 2 will include 50 Mega Drive and Mega CD titles, including arcade ports and what Sega describes as a “mysterious new work”.

Nogle af spillene:

Silpheed (Mega CD)
Shining Force CD (Mega CD)
Sonic CD (Mega CD)
Mansion of Hidden Souls (Mega CD)
Popful Mail (Mega CD)
Virtua Racing (Mega Drive)
Bonanza Bros (Mega Drive)
Shining in the Darkness (Mega Drive)
Thunder Force IV (Mega Drive)
Magical Taruruto (Mega Drive)
Fantasy Zone (new Mega Drive port)

https://www.videogameschronicle.com/news/sega-announces-a-mega-drive-mini-2-including-mega-cd-games/

Jeg har aldrig prøvet Popful Mail og det er nok til at sælge den til mig, men ville være vildt, hvis de kunne få Konami med på vognen og inkludere Snatcher.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/06-22 14:38 
Hvis den udkommer i vesten tror jeg at Snatcher er ret sikkert. Det var inkluderet på PC-Engine Mini :)

Det findes dog ikke i en JAP-version på Mega CD.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/07-22 12:41, rettet 17/07-22 13:00 
Genesis Mini 2 er bekræftet :)

https://gamerant.com/sega-genesis-mini-2-announcement/

Lunar 1 og 2 er på den japanske konsol, så man kan næsten håbe at de er inkluderet på Genesis-versionen også. Også kun næsten, for det ville være Working Designs skamferede udgaver, hvor de pillede ved alt for meget, men det er da bedre end ingenting :)

https://tcrf.net/Lunar:_Eternal_Blue/Regional_Differences#Gameplay

Der findes patches til spillene for at restaurere det originale gameplay skulle man være interesseret:
https://www.romhacking.net/forum/index.php?topic=23436.0

EDIT: Man kan se de annoncerede titler på US-maskinen her:
https://sega.jp/genesismini2/
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 19/08-22 17:49 
Fuld line-up trailer...
https://youtu.be/lzE_oH-MDAM

Maskinen kommer svjv også i Europa, men har ikke set butikker der har forudbestilling.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/08-22 18:19 
Rimelig barsk liste af spil :)

En skam Snatcher ikke er på, det var ellers ekstremt oplagt nu hvor det var på PC-Engine Mini, så Konami vil tydeligvis gerne af med det :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 19/08-22 19:55 
Ja jeg tænkte også Snatcher da jeg så videoen :)
XiwanaXiwanaSkrevet 19/08-22 20:00 
Jeg håbede også til sidste sekund i videoen, at Snatcher ville blive afsløret. Det er fortsat en fin samling af titler. Ifølge hjemmesiden er Amazon eneforhandler af konsollen - i al fald i USA.
[inspirational quote here]
SumezSumezSkrevet 22/08-22 07:58 
Endelig en undskyldning for at genudgive Snatcher på engelsk, så det er egentlig rimelig sindssygt at det *ikke* er med.

Man må da næsten formode at den eneste forklaring kan være at Konami planlægger en selvstændig udgivelse?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 22/08-22 08:33 
Eller de gemmer snatcher til en mega cd mini
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
slk486slk486Skrevet 22/08-22 09:32 
Har de ikke allerede skudt de fleste worthwhile cd spil af på md2 mini'en?
j/k
3of193of19Skrevet 22/08-22 09:38 
Det har de. Og den japanske udgave af MDMini 2 har en del flere, inklusiv Lunar 1 og 2.
slk486slk486Skrevet 22/08-22 11:29 
Men uden engelske udgaver, vel :/
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/08-22 12:42 
Er det det store tab? Som jeg skrev er det virkelig ærgerlige udgaver af spillene. Så hellere mose dem overpå maskinen selv med unworked-patches så man kan spille en nogenlunde ornli’ udgave i stedet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 22/08-22 14:31 
Ja, det har du selvfølgelig ret i. Den bliver formentlig lige så nem at låse op som den originale :D
j/k
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 24/08-22 19:46 
Virker light gun til PAL snatcher ?
Eller er det kun US?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
141 emne(r).
« < 1 2 3

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig