X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PlayStation 5-tråden (PS5)


Svar
BeanoBeanoSkrevet 11/04-18 09:55 
Jeg syntes det er passende med seperat tråd til dette.

Faldt i dag over nedenstående leak, muligvis fup.

PlayStation 5-tråden (PS5)

Lidt kedeligt hvis PS4 titler kræver en patch for at kunne køre på PS5.
1'305 emne(r).
« < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > »

Svar
enfenenfenSkrevet 10/03-21 06:58, rettet 10/03-21 06:59 
Soren47>
Så vidt jeg forstår laver de simpelthen bare en post på facebook på de forskellige afdelingers facebook-sider. Det er vist "droppet"?
Så skal man være hurtig og skrive "ja tak". Så får man et unikt nummer man bruger til at lave en bestilling.

- Ah, tak Enfen.

Velbekomme :)

Det er lige præcis den måde, det foregår - altså droppet. Det er "ja tak" tilbud på Bilkas Facebook side. Men det gik stærkt hver gang.
What is the Matrix?
enfenenfenSkrevet 12/03-21 09:43 
Nu har jeg testet min PS5 i en dags tid. Og det samlede førstehåndsindtryk er ikke lutter positivt.

Den er stille, hvilket er et kæmpe plus sammenlignet med PS4 Pro. Men den er også gigantisk til sammenligning.

Et "øv" dukkede op, da jeg fandt ud af, at Sony har sløjfet optical udgangen, hvilket betetyder, at mit headset - Steelseries Arctis Pro Wireless - ikke kan forbindes på den tiltænkte måde. Men nu kun via USB. Optical Out (konsol) til Optical In (headset basestation) muligheden mangler altså. Hvilket også betyder, at surround sound er væk.

Der er dog et kæmpe problem, og det er lyden. Den er simpelthen så ringe i forhold til PS4. Det virker "muffled" til sammenligning - og den "ægte" surround er væk. Så slog det mig, at jeg kunne forsøge mig med Sonys Pulse 3D headset. Men det er simpelthen mere ringe end Steelseries. Så det ryger retur. Build quality er i øvrigt ikke specielt god på Pulse 3D. Det er dog let og behageligt at have på hovedet - i den tid jeg nåede at prøve det.

Jeg har prøvet at lege med de settings, der er på PS5, men lige lidt hjælper det.

Er der andre, der har bemærket dette, når der spilles på headset? Jeg tænker, at lyden er ok, når den kommer via HDMI til TV eller Surround Receiver. Men headset og surround, hvilket seriøse gamere benytter sig af, er ikke holdbart pt.

Jeg har primært testet lyden i Warzone, som stadig går under et PS4 spil. Og lyden på min PS4 Pro er så meget bedre end på PS5 i det spil.

Søger man på "PS5 muffled sound", så er der rigeligt at tage af. Og det er ikke positivt.

Jeg prøvede at køre signalet via optical out fra mit TV til Steelseries basestation, og det lød også bedre. Men desværre bliver man ramt af lyd-latency, hvilket ikke er holdbart.

En mulig løsning er en HDMI/Optical splitter, så man på den måde kan få et signal, der kan sendes videre til headsettets basestation, og på den måde få surround igen. Er der nogen, der har erfaringer med det ?
What is the Matrix?
BeanoBeanoSkrevet 12/03-21 10:07 
Jeg har kun prøver med mit PS4 "gold" headset og har ikke observeret at lyden fejler noget. Som useriøs gamer spiller jeg dog normalt uden headset tilsluttet konsollen direkte. Jeg vil da lige prøve igen i weekenden.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/03-21 12:31 
Sammenligner du optical out på PS4 med headphone out på PS5-controlleren?

Jeg kan ikke forestille mig at sidstnævnte lyder specielt godt. Dels fordi det er en trådløs forbindelse og så er hovedtelefon-forstærkeren i en controller nok også af tvivlsom kvalitet. Er Dual Shock 4 bedre på det punkt?

Mht. lydkvalitet over HDMI er der ingen problemer med PS5’eren. Jeg kører selv rigtig surround i stuen og her er ingen forskel fra sidste generation, hvilket der heller ikke burde være når det hele holdes digitalt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
enfenenfenSkrevet 12/03-21 13:54 
Jeg sammenligner optical out på PS4 med USB på PS5. Mit trådløse headset har en basestation, der på PS4 blev connected via optical. Men på PS5 er der kun mulighed for USB.

Jeg har dog lige bestilt en HDMI splitter, som jeg vil forsøge mig med. For så burde jeg ende, hvor du er - altså med det "rigtige" signal fra HDMI og videre ind til min basestation.
What is the Matrix?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/03-21 14:05 
Okay det overså jeg :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 13/03-21 00:21 
USB - vil det sige USB kabel fra headset til PS5 eller en USB dongle sat i PS5?
enfenenfenSkrevet 13/03-21 19:14 
Jeg har forsøgt med begge metoder.

Mit Steelseries headset forbindes via USB kabel fra basestation til PS5.

Sonys Pulse 3D er forbundet via USB dongle sat i PS5.

Begge er lige elendige; Eller måske er Steelseries lige en spids bedre.

Jeg testede mit Steelseries headset på min PS4 Pro i går, der er forbundet via Optical, og det er bare så meget bedre. Surround i spil er spot on, som det altid har været med mit headset.

Samme kvalitet får jeg også på PS5, hvis jeg eks. forbinder min Steelseries basestation via optical fra Optical Out på mit LG tv. Output på PS5 ændrer jeg fra headset til HDMI. Desværre ender jeg så med en forsinkelse på lyden. Men kvaliteten er, som den skal være. Har forsøgt at justere sync på TV, men da lyden er bagefter er det ikke muligt.

Nu ser jeg bare frem til at modtage den HDMI optical splitter, som gerne skulle løse problemet. Er dog i tvivl, om den fortsat sender lyd via HDMI signalet, eller om jeg skal bytte rundt på kabler, hvis jeg af en årsag vil have lyden ud på tv'et.
What is the Matrix?
enfenenfenSkrevet 13/03-21 19:21, rettet 13/03-21 19:23 
Steelseries nævner faktisk også i forbindelse med PS4 Slim - der også mangler optical out - manglen på Surround. De foreslår en HDMI Audio Extractor, hvis man vil have ægte surround:

If your TV does not have an optical audio output, you can use an HDMI Audio Extractor. With this device, you will connect HDMI from your PS4 Slim to the audio extractor, then connect an HDMI from the extractor to your TV for video. Next, connect an optical cable from the extractor to the Arctis Pro Wireless base station.

You can forego using optical audio and simply connect USB to the PS4 Slim, but you will not be able to use surround sound or ChatMix features. If using this setup, you will also need to set the Wireless transmitter to their PC modes. This setup will provide basic audio, but is not the recommended solution.
What is the Matrix?
JmogJmogSkrevet 13/03-21 23:17 
Ahh, så du sammenligner trådløs lyd med kablet lyd. Så giver det jo supergod mening, at der er stor kvalitetsforskel. Kablet vil altid vinde.
enfenenfenSkrevet 14/03-21 09:05, rettet 14/03-21 09:06 
Nej, jeg sammenligner trådløs lyd med trådløs lyd.

På PS4 er den bare bedre, da sourcen til basestation (i Steelseries scenarie) fra konsollen er via optisk kabel. Hvor den på PS5 er via USB. På PS4 er lyden klar og i surround, hvor den på PS5 er mudret og uden mulighed for surround.

Synes, jeg havde skrevet det hele lige ud af landevejen ;)
What is the Matrix?
JmogJmogSkrevet 14/03-21 10:35 
Ahh, jeg troede det optiske kabel gik fra headset til PS5. Nu er jeg med.
BeanoBeanoSkrevet 14/03-21 18:23 
Prøvede med mit Sony PS4 wireless gold headset (der anvender USB dongle), ingen issues med spillyd. Har dog ikke prøvet chat-kvaliteten.
enfenenfenSkrevet 15/03-21 09:45 
Der er heller ingen issues som sådan, udover at lyden er dårlig ;) - Og som du kan læse af et af mine seneste indlæg, så er surround ikke en mulighed via USB på PS4/PS5. Men 3D Audio enabled spil fungerer sikkert bedre i samarbejde med Tempest 3D Audio Tech.

Jeg giver en update, når jeg har forsøgt mig med en audio extractor.
What is the Matrix?
slk486slk486Skrevet 15/03-21 10:15, rettet 15/03-21 10:17 
Bare lige for at være "ham", så oplever jeg ikke "muffled" lyd med Pulse headsettet. Jeg spillede for nyligt TLOU2 igennem, så der har været rigelig tid til at høre det :D

Jeg bruger iøvrigt også et Steelseries Pro til dagligt.

Har du kun prøvet med PS4 spil, eller gælder det også PS5 spil?
j/k
BeanoBeanoSkrevet 15/03-21 10:30 
enfen>
Der er heller ingen issues som sådan, udover at lyden er dårlig ;)

Dårlig lyd er vel et issue? ;) Jeg syntes ikke lyden var dårlig med det officielle headset jeg testede, men derfor kan der sagtens være problemer med andre wired USB produkter :/
enfenenfenSkrevet 15/03-21 10:57 
Jeg tror bare, det er generelt med USB sammenlignet med optisk. Og manglende surround kommer man ikke uden om med USB. Så er det tætteste Sony's eget forsøg på virtuel surround.

Der bør ikke være nogen tvivl om, at Astro og Steelseries laver bedre headset end Sonys budget headset. Så head2head under samme forudsætninger, vil de to førstnævnte vinde over Sony's Pulse.
What is the Matrix?
enfenenfenSkrevet 15/03-21 11:02 
slk486>
Bare lige for at være "ham", så oplever jeg ikke "muffled" lyd med Pulse headsettet. Jeg spillede for nyligt TLOU2 igennem, så der har været rigelig tid til at høre det :D

Jeg bruger iøvrigt også et Steelseries Pro til dagligt.

Har du kun prøvet med PS4 spil, eller gælder det også PS5 spil?

Jeg forsøgte med Astro's Playroom i går, og det lød ok med 3D Audio. Men ellers ja, så har det kun været PS4 spil - primært Warzone da det spil, jeg bruger mest tid på. Prøvede dog også med Resogun.

Så min formodning er, at det er ikke 3D Audio compatible spil, der lyder dårligst.

TLOU2 er også et PS4 spil.

Står din PS5 til Bitstream eller PCM ?
What is the Matrix?
BeanoBeanoSkrevet 15/03-21 11:04 
Det er muligt, men hvis Sony egne produkter behandles forskelligt på PS5, kan det forklare hvorfor jeg ikke oplever samme issue. Gold headsettet er trods alt officielt understøttet på PS5.
enfenenfenSkrevet 15/03-21 13:06, rettet 15/03-21 13:12 
Jeg tror ikke, de bliver behandlet anderledes som sådan. Udover at lyden på PS5 Steelseries sendes via USB kabel>Basestation>trådløst til headset. Med 3D Pulse (og sikkert Gold) er det PS5>wireless USB dongle>headset.

Der kan måske være yderligere tab af kvalitet på Steelseries, når det først går via kabel og senere wireless. Dog bemærkede jeg ikke den store forskel, da jeg testede dem begge.

Det er ikke selve headsettet, der laver surround. Det er enten basestation (Steelseries) eller PS5 Tempest 3D Audiotech chippen i PS5. Og sidstnævnte gør det i hvert fald ikke så godt på PS4 spil. Har ikke testet Sonys headset med et 3D Audio kompatibelt spil - eks. Astro's Playroom. Men her gjorde Steelseries det bedre end på PS4 spil. Men jeg var stadig ikke blown away på samme måde som eks. Warzone på PS4/PS5 via optisk kabel og surround.

Nedenstående er fra Steelseries hjemmeside:

Is Arctis Pro Wireless a PlayStation or PC gaming headset?
It's both! The Arctis Pro Wireless is compatible with PS5, PS4, and PC, though some features differ from one system to another. On PC and PS4 you can use the onboard ChatMix adjustment and DTS Headphone:X surround sound. On PS5 you can use the PlayStation's built-in game/chat adjustment and Sony's 3D Tempest Audio Tech for surround sound. The Arctis Pro Wireless' onboard equalizer is available on all platforms.
What is the Matrix?
slk486slk486Skrevet 15/03-21 13:37 
enfen>
TLOU2 er også et PS4 spil.

Ja, det er vi bestemt ikke uenige i :D

enfen>
Står din PS5 til Bitstream eller PCM ?

Er det en option for headset? Jeg må lige checke når jeg kan.
j/k
enfenenfenSkrevet 15/03-21 14:03 
:)

Det er en option under Settings/Lyd på din PS5. Står nede i bunden.
What is the Matrix?
3of193of19Skrevet 15/03-21 15:34 
Hvorfor filan kræver Pulse 3d headsettet en dongle? er Bluetooth 5.1 ikke hurtig nok?
BeanoBeanoSkrevet 15/03-21 15:55, rettet 15/03-21 15:56 
Godt spørgsmål - måske der er lag ifm. BT audio som de undgår med dongle? Men omvendt bruger de streaming af lyd til DualSense controlleren via BT...
3of193of19Skrevet 15/03-21 15:59 
Det nye Xbox Series headset fra Microsoft bruger ikke dongle til Xbox.
JmogJmogSkrevet 15/03-21 19:53 
Kunne det være et båndbredde issue? Større båndbredde via dongle (da det reelt er en slags wifi) hvilket gør de kan køre med mindre komprimering.
JmogJmogSkrevet 15/03-21 20:00 
Selvfølgelig ikke helt sammenligneligt men samtlige headsets jeg har testet på mit arbejde har markant bedre lyd via dongle end BT.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/03-21 21:16 
Bluetooth er generelt super laggy. Så det kunne godt give mening som Beano skriver, at den sender på anden vis?
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 16/03-21 08:03, rettet 16/03-21 08:04 
Der er vel kun den høje lag, hvis de bruger standard BT audio<5. De kan bruge proprietary protocoller ligesom til controlleren, der jo også er BT.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-21 09:06 
Jeg snakker lyd ja.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 16/03-21 11:26, rettet 16/03-21 11:27 
Ja, men jeg mener at det kun er legacy BT audio, der har virkelig høj latency. De nyere low-latency protokoller, der også kører over BT, kan nå helt ned til 5ms. Pointen var bare at, hvis de ville, kunne de sagtens bruge BT 5 til audio, uden at hverken latency eller kvalitet er et issue :)
j/k
enfenenfenSkrevet 18/03-21 12:12, rettet 18/03-21 12:13 
Jeg modtog min audio extractor i går, og det fungerer helt som ønsket.

Nu har jeg den den helt rigtige surround lyd i mit Steelseries headset i Warzone. Og der er ingen forsinkelse på lyden.

Lyden går også videre til tv'et, hvilket var en positiv overraskelse. Men her er der en lille forsinkelse på lyden. Men det er "ok". For det var også tilfældet før - også på PS4 Pro - når jeg kørte via HDMI med "Bitstream Dolby".

Den eneste ulempe, jeg kan se lige nu, er manglende understøttelse af 120 Hz. Men det er et tradeoff, jeg er villig til for at få den rigtige lyd i mit headset :)
What is the Matrix?
slk486slk486Skrevet 18/03-21 20:59 
Hvilken købte du? Jeg kunne muligvis også godt bruge en :)
j/k
enfenenfenSkrevet 18/03-21 21:35 
Jeg endte med at købe en Delock. Kostede 340,- inkl. forsendelse.

Havde faktisk bestilt en anden til at starte med. Men blev både i tvivl, om den understøttede HDR, og utålmodig, da den ikke blev afsendt til tiden. Så den ligger pt. i en pakkeshop, og venter på at blive hentet..

Delock 63276
What is the Matrix?
Soren47Soren47Skrevet 25/03-21 12:46 
Fik heller ingen Playstation 5 fra Elgiganten i dag, gennem deres lodtrækning.
Tror jeg får en vaccine før jeg får en PS5.. :D
la0sla0sSkrevet 25/03-21 12:47 
Det er jo helt umuligt... æv :)
Hvad sker der?
enfenenfenSkrevet 25/03-21 14:16, rettet 25/03-21 14:17 
Jeg var heldig at få en. Men solgte den videre til en ven - til prisen naturligvis :)
What is the Matrix?
silverstarsilverstarSkrevet 25/03-21 20:27 
De skriver at de har 100+ på lager online og man kan lægge den i kurven...
Dog er prisen 99999 kr + 29 kr fragt, det er da scalping der er til at forstå.
Gad vide om de kunne levere dem hvis der er nogen der trykker køb til den pris :-)

PS5 elgiganten
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
XiwanaXiwanaSkrevet 25/03-21 20:58, rettet 25/03-21 20:58 
Lad os splejse om én, for at se, om de faktisk sender en til den pris. Jeg spytter gerne 10kr. i puljen. Så mangler vi bare 99.989,-. Og til den pris, burde man da kunne forlange fri fragt, hva'?
[inspirational quote here]
enfenenfenSkrevet 25/03-21 20:59 
Det er fordi, du skal benytte en kode efterfølgende.
Har dog ikke forsøgt mig med at køre ordren igennem uden koden :)
What is the Matrix?
enfenenfenSkrevet 26/03-21 08:49 
enfen>
Jeg var heldig at få en. Men solgte den videre til en ven - til prisen naturligvis :)

Hende, der skulle have købt den af mig, var selv så heldig at få en PS5 hos CDON. Så medmindre, der er en, der vil hente i Roskilde, ryger den tilbage til Elgiganten.
What is the Matrix?
la0sla0sSkrevet 26/03-21 10:13 
Det er lige lidt langt fra østjylland, desværre. :)
Hvad sker der?
FozferFozferSkrevet 26/03-21 10:55 
enfen>
enfen>
Jeg var heldig at få en. Men solgte den videre til en ven - til prisen naturligvis :)

Hende, der skulle have købt den af mig, var selv så heldig at få en PS5 hos CDON. Så medmindre, der er en, der vil hente i Roskilde, ryger den tilbage til Elgiganten.

Jeg vil gerne hente den i Roskilde :)
DunwichDunwichSkrevet 26/03-21 11:36 
enfen>
enfen>
Jeg var heldig at få en. Men solgte den videre til en ven - til prisen naturligvis :)

Hende, der skulle have købt den af mig, var selv så heldig at få en PS5 hos CDON. Så medmindre, der er en, der vil hente i Roskilde, ryger den tilbage til Elgiganten.

Er det ikke den maskine du allerede har taget i brug, og brugt i flere dage? Hvordan kan butikken tage den retur?
enfenenfenSkrevet 26/03-21 12:33 
Det er tydeligt, at du ikke har læst tråden... :)

Men for at du ikke skal bevæge cursoren for meget, så here goes:

Jeg har købt en PS5 i Bilka, som jeg selv har beholdt.

I går fik jeg muligheden for at købe en PS5 igennem Elgiganten. Den valgte jeg at købe, da en ven gerne ville købe den. Heldet var så med hende, at hendes ordre fra CDON blev afsendt samme dag.

Så i stedet for at lade PS5'en gå tilbage til Elgiganten, og måske ende på DBA til overpris, tilbyder jeg den nu, hvis der skulle være andre interesserede - til udsalgsprisen vel at mærke.

Er det ok med dig? :)
What is the Matrix?
Soren47Soren47Skrevet 26/03-21 13:58 
Du har nok solgt den nu, men ellers kommer jeg gerne forbi Roskilde :)
BeanoBeanoSkrevet 29/03-21 20:22 
Ratchet & Clank (PS4, 2016) får i april en update som åbner op for 60fps på PS5 :D
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/03-21 20:26 
Barskt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 29/03-21 20:41 
Nice! Glad for jeg indtil nu har ventet med at spille det så meget :D
j/k
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 29/03-21 21:29, rettet 30/03-21 00:10 
Det har sikkert været oppe at vende i tråden, men vil anbefale at deaktivere PS5's 3D-lyd til PS4-spil, og spil, der i det hele taget ikke er optimeret til den lyd.

Af egen erfaring med RE5, hvor 3D-lyden bare virkede for vag via USB-lyd over mit SteelSeries Arctis Pro Wireless. Det samme med PCM. Spillet er tydeligvis Dolby-optimeret, for her fik lyden virkelig et løft (Dolby Bitstream).

EDIT: SS-headsettets basestation skal indstilles til Surround On (hvilket er Dolby Headphone 7.1 fik jeg bekræftet af deres support i sin tid).
EDIT2: Droppede dog USB-lyden - lyder bedre med outputenhed sat til HDMI-enhed (TV) på PS5 via et optisk SUPRA-kabel fra headsettets modtagerstation og ind i optisk udgang (EDIT3: ikke indgang ;)) på TV.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
1'305 emne(r).
« < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig