X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PlayStation 5-tråden (PS5)


Svar
BeanoBeanoSkrevet 11/04-18 09:55 
Jeg syntes det er passende med seperat tråd til dette.

Faldt i dag over nedenstående leak, muligvis fup.

PlayStation 5-tråden (PS5)

Lidt kedeligt hvis PS4 titler kræver en patch for at kunne køre på PS5.
1'305 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Svar
Bede-xBede-xSkrevet 17/09-20 08:22, rettet 17/09-20 08:23 
Final Fantasy var tilsyneladende også en fejl, at det blev annonceret som multi platform ligesom Demon's Souls:

PlayStation 5-tråden (PS5)

Nu begynder det jo at ligne, at de prøver at få spillene til at se mere eksklusive ud, end de er.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 17/09-20 08:29 
Beano>Enormt dumt og famlende. Sackboy Big Adv. og Spiderman MM kan jeg forstå men H2 burde være en titel som de er helt fokuseret på at udnytte PS5 hardwaren, men nu vil den originale PS4 holde designet tilbage, Strider også i mod deres tidligere udtalelser :/

Det er smart marketing når man tænker på, hvor meget Microsoft fik på puklen for cross-gen spil, mens det nu viser sig at flere af Sonys spil også var crossgen, selv om de tidligere antydede at det ikke var tilfældet.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 17/09-20 08:47, rettet 17/09-20 08:51 
Og stadig en dårlig ide. Jeg forstår naturligvis godt at det er maksimering af indtjening når de har en PS4 install-base på 140+ millioner, men for spillene er det skidt.
SumezSumezSkrevet 17/09-20 08:53 
Hvorfor er det skidt?

Man kan virkelig håbe på at der kommer masser af cross-gen udgivelser fremover, men der er garanteret mere "prestige" (og sony-penge) i at udgive noget specifikt til PS5.
Især spil der alligevel ligner PS3-titler *host*FF16*host*
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 17/09-20 08:53, rettet 17/09-20 08:56 
Bede-x>
Final Fantasy var tilsyneladende også en fejl, at det blev annonceret som multi platform ligesom Demon's Souls:

PlayStation 5-tråden (PS5)

Nu begynder det jo at ligne, at de prøver at få spillene til at se mere eksklusive ud, end de er.

FF blev tydeligvis annonceret som PS5 og PC i deres stream, og nu er det altså kun til PS5?
slk486slk486Skrevet 17/09-20 08:56 
Sumez>
Hvorfor er det skidt?

Fordi det begrænser hvad der kan gøres i spillene til den laveste fællesnævner.

Især spil der alligevel ligner PS3-titler *host*FF16*host*

Arh...
j/k
slk486slk486Skrevet 17/09-20 08:59 
Coolshop klar med preorder til 4000,-

https://www.coolshop.dk/produkt/playstation-5-console/235CN4/
j/k
SumezSumezSkrevet 17/09-20 09:07, rettet 17/09-20 09:08 
slk486>
Fordi det begrænser hvad der kan gøres i spillene til den laveste fællesnævner.

Vel kun i forhold til grafiske effekter.
De spilbugetter der overhovedet har råd til virkelig at udnytte den ekstra kraft til noget virkelig betydeligt er nok et rimelig voldsomt mindretal, og de bliver helt sikkert PS5 eksklusive uanset.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 17/09-20 09:15, rettet 17/09-20 09:16 
Ikke kun bedre grafik, SSD'ens enorm høje hastighed vil f.eks. give muligheder som påvirker game design, den kraftigere CPU til kunne bruges til forbedre bl.a. AI.
SumezSumezSkrevet 17/09-20 09:16 
Det burde PS4'ens CPU også kunne, men det har vi ikke set meget af :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 17/09-20 09:17, rettet 17/09-20 09:19 
Nej, de grafiske elementer holder som sådan ikke gamedesign tilbage (især ikke nutildags, hvor Unreal og CryEngine løfter det tunge arbejde), men det gør sløv access tid og langsom cpu :)
j/k
slk486slk486Skrevet 17/09-20 09:19, rettet 17/09-20 09:19 
Sumez>
Det burde PS4'ens CPU også kunne, men det har vi ikke set meget af :P

Et godt eksempel på hvorfor PS4'eren netop IKKE kunne det er AC Unity ;)
j/k
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 17/09-20 09:25 
Har lavet en pre ordre :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
JmogJmogSkrevet 17/09-20 09:27 
RAM mængde og hastighed påvirker også hvad man kan rent designmæssigt. Størrelse og kompleksitet på områder etc. PS4 har mindre og langsommere RAM end PS5.
BeanoBeanoSkrevet 17/09-20 09:29 
Sumez>
Det burde PS4'ens CPU også kunne, men det har vi ikke set meget af :P

Kunne hvad? Det samme som PS5's CPU?

Nej,
BeanoBeanoSkrevet 17/09-20 09:30 
slk486>
Coolshop klar med preorder til 4000,-

https://www.coolshop.dk/produkt/playstation-5-console/235CN4/

Takker. Forudbestilling lavet, så må vi se om der dukker bedre deals op :)
SumezSumezSkrevet 17/09-20 09:31 
slk486>
Et godt eksempel på hvorfor PS4'eren netop IKKE kunne det er AC Unity ;)

Kunne det være udviklerne, og ikke CPU'en?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 17/09-20 09:32 
Alt er muligt...
j/k
dRxLdRxLSkrevet 17/09-20 09:33 
Sumez>
Det burde PS4'ens CPU også kunne, men det har vi ikke set meget af :P

Der er noget om at begge konsoller har været for svage på CPU siden i indeværende generation, noget der ser ud til at man prøver at rette op på her i den kommende.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Bede-xBede-xSkrevet 17/09-20 09:47, rettet 17/09-20 09:51 
Synes ikke var et ret godt show. Eller showet var fint, men alt bagefter fik det til at fremstå ret tomt. Flere af deres spil var cross-gen (Horizon, Spider-Man, Sackboy), efter de havde antydet andet, mens de har givet PC ejere grund til at vente med Final Fantasy og Demon's Souls, fordi de uploadede trailers der annoncerede spillene kom til PC. Det har de så trukket tilbage, men nu har de ligesom åbnet for muligheden (Og FF er 100% sikkert ikke eksklusivt).

Det efterlader God of War, som jeg er klar på, men som jeg forventer havner i Avowed og Fable bunken af spil, der nærmest med garanti ikke kommer i 2021, selv om de påstod andet (med mindre det viser sig at være cross-gen).
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 17/09-20 09:52 
Et andet godt eksempel på hvad hardware gør af forskel er traversal. Lad os sige det er et openworldspil. Designerne kunne godt tænke sig at give spilleren en evne hvor man bevæger sig dobbelt så stærkt gennem verdenen. For at det kan lade sig gøre uden vild popin af textures og geometri udnytter de, at de kan streame data lynhurtigt via SSD’en til RAMen som er stor nok til at håndtere det.

Men hvad sker der så på PS4? Disken kan ikke streame data hurtigt nok til RAM’en uden at have uacceptabel popin og LOD ventetider. Hvad gør man så?

1: Skruer den konstante grafiske kvalitet så langt ned at det ligner et ualmindeligt grimt PS4 spil.
2: Skrotter evnen til at bevæge sig superhurtigt fra spillets design.

Det bliver 2. Det er derfor crossgen ikke er en god ting. Man er nødt til at designe alting med “kan den langsommeste klare det” i mente.
JmogJmogSkrevet 17/09-20 09:55 
@bede-X

Ja, jeg kan ikke forestille mig God of War 5 er klar til næste år, når de kun viser logo. Hvis det udkommer næste år, burde de være i stand til at vise gameplay nu. Det lugter af marts 2022 tidligst.
BeanoBeanoSkrevet 17/09-20 09:57 
Enig - det kommer ikke i 2021.
SumezSumezSkrevet 17/09-20 09:59, rettet 17/09-20 10:00 
Jmog>
Et andet godt eksempel på hvad hardware gør af forskel er traversal. Lad os sige det er et openworldspil. Designerne kunne godt tænke sig at give spilleren en evne hvor man bevæger sig dobbelt så stærkt gennem verdenen. For at det kan lade sig gøre uden vild popin af textures og geometri udnytter de, at de kan streame data lynhurtigt via SSD’en til RAMen som er stor nok til at håndtere det.

Den flaskehals er jo kun relevant for AAA-titler der bliver next-gen only alligevel.
Spil med lavere budgetter har slet ikke en detaljegrad der kræver ligeså meget load.

Cross-gen er den bedste nyhed jeg har hørt i forbindelse med PS5, og det er helt vildt at folk faktisk er modstandere af det. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 17/09-20 10:09, rettet 17/09-20 10:10 
Cross-gen er ingen nyhed - den mulighed har hele tiden forelagt spiludviklere og flere cross-gen titler allerede var annonceret. Nyheden er at nogle af Sony's egne AAA eksklusive titler bliver cross-gen, og derfor potentielt holdes tilbage.
slk486slk486Skrevet 17/09-20 10:15 
Coolshop har nu hævet prisen til 4200, så det ser ud til det bliver baseline.
j/k
BeanoBeanoSkrevet 17/09-20 10:16 
Godt man var hurtig så :)
slk486slk486Skrevet 17/09-20 10:18 
De havde den heller ikke i menuen tidligere :D
j/k
BeanoBeanoSkrevet 17/09-20 10:25 
ok :)

Det samme skete faktisk med PS4 i 2013 - den første pris de lagde op var lavt sat, hvilket de hurtige kunne udnytte ;)
DunwichDunwichSkrevet 17/09-20 10:32 
dRxL>
Der er noget om at begge konsoller har været for svage på CPU siden i indeværende generation, noget der ser ud til at man prøver at rette op på her i den kommende.

Hvilke spil, vil du mene, har lidt under dette postulat?
Bede-xBede-xSkrevet 17/09-20 10:35, rettet 17/09-20 10:48 
Sumez>Cross-gen er den bedste nyhed jeg har hørt i forbindelse med PS5, og det er helt vildt at folk faktisk er modstandere af det. :P

Har intet imod cross-gen overhovedet, men det gør også at jeg godt kan vente lidt med at opgradere til PS5, til der udkommer mere og så snuppe Sackboy på PS4, som er det eneste på launchen jeg er interesseret i. Astro Bot ville være en killer app, hvis det var et fuldt spil, men Playroom titlerne plejer at være små hurtigt glemte demoer.

Dog lidt sjovt som tingene har udviklet sig. Microsoft annoncerer at de er cross-gen de første 1-2 år, men på deres konference annonceres ingen nye cross-gen titler og faktisk fjernes nogle af de tidligere annoncerede cross-gen titler også (Everwild og Flight Sim). Titler som Halo Infinite, der allerede var på vej til Xbox One og påbegyndte udvikling efter det sidste Halo tilbage i 2015 - dengang alle udviklere lavede current gen spil - er selvfølgelig stadig cross-gen, mens det samme gælder allerede annoncerede titler som fx Gears Tactics. Forza, Awoved, Fable og State of Decay 3 annonceres kun til next-gen (men kan selvfølgelig vise sig at være andet senere).
Resultat efter konferencen: Til trods for at Microsoft annoncerer cross-gen strategien, går de tilbage i antal annoncerede cross-gen titler efter deres konference.

Sony antyder det omvendte, men det viser sig efter deres konference, at de nu går frem i antal cross-gen titler med Sackboy, Horizon og Spiderman nu allesammen også på PS4. Spørgsmålet er om Ratchet også bliver sneget ind af bagdøren eller om SSD afhængigheden gør titlen for besværlig at porte.

I praksis er der ikke så stor forskel på cross-gen strategierne, selv om de er italesat fuldstændigt forskelligt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 17/09-20 10:36 
fik den hos coolshop til 3995 havde sparet 4 kr op :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 17/09-20 10:54 
Man kan også håbe at cross-gen i større grad vil gøre det acceptabelt at spil der allerede er under udvikling til PS4 kan forblive PS4-kompatible, i stedet for det vi så efter PS4-udgivelsen hvor mange spil led under yderligere forsinkelser og lappeløsninger i forsøget på at opdatere dem til "den nye standard" (The Last Guardian, FF15, osv.)

Jeg håber virkelig at forventningerne om at nye store udgivelser absolut skal presse alle hjørnerne på hardware så småt begynder at blive banket lidt i jorden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 17/09-20 11:01 
PS4 vil blive supporteret mindst 3-4 år mere og PS5 vil kunne køre alle PS4 spil fremadrettet via BC - så mindre udviklere behøver slet ikke rushe over på PS5, men det vil naturligvis blive noget forbrugerne efterspørger og forventer helt naturligt.
slk486slk486Skrevet 17/09-20 11:04, rettet 17/09-20 11:06 
Sumez>
Jeg håber virkelig at forventningerne om at nye store udgivelser absolut skal presse alle hjørnerne på hardware så småt begynder at blive banket lidt i jorden.

Det håber jeg så sandeligt ikke. Det er med til undgå stagnation. Det er pointless med en ny maskine, hvis udviklerne ikke kan frigøre sig fra gamle rammer og forhindringer. Indtil de kan det kan next-gen ikke starte :)
j/k
SumezSumezSkrevet 17/09-20 11:06, rettet 17/09-20 11:07 
Det er pointless med en ny maskine

Det er rimelig pointless med en ny maskine for alle andre end en lille håndfuld AAA-udviklere, det er rigtigt.
Jeg er ikke med på hvor du får idéen fra at spilmediet rykker sig fremad på baggrund af nye hardware-udgivelser. Det er længe siden vi har set et eksempel på det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 17/09-20 11:09, rettet 17/09-20 11:15 
Man kan tænke meget friere i spildesign under de ny rammer. Simpelt :) Om man gør det afhænger så om man er låst af at skulle have efterslæb. Et eksempel er det nye Ratchet & Clank.
Som udvikler kan jeg slet ikke tælle hvor mange gange feks. storage latency har været begrænsende for at udføre de ting jeg gerne vil, uden at indarbejde alle mulige bypasses og caches, som så også skal håndteres - og stadig begrænser. Essentielt er vi så tæt på at kunne tænke helt udenom storage, at vi nærmest kan tænke direkte access til alt. Alene det gør en stor forskel i frigørelsen.

Men whatever - det er, hvad det er :)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 17/09-20 11:17 
Sumez>
Jeg er ikke med på hvor du får idéen fra at spilmediet rykker sig fremad på baggrund af nye hardware-udgivelser. Det er længe siden vi har set et eksempel på det.

Det sker i hvert fald ikke hvis man insisterer på at 8+ år gammel teknologi skal understøttes og stikker hovedet i jorden.
slk486slk486Skrevet 17/09-20 11:48 
Ud over det giver det fint mening at både Horizon og Spidey Miles er cross-gen, da de begge kører på skalerbare engines og formentlig alligevel ikke ville være andet end nye "levels" og andre fjender :)
j/k
SumezSumezSkrevet 17/09-20 11:54 
Så er vi måske ikke så langt fra hinanden som jeg troede :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/09-20 11:55 
slk486>
Preorder klar hos Dustin til 4190,-

Tak :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 17/09-20 12:01 
Sumez>
Så er vi måske ikke så langt fra hinanden som jeg troede :P

Ikke lige med et par opgraderinger til current gen spil, nej ;)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 17/09-20 12:01 
slk486>
Ud over det giver det fint mening at både Horizon og Spidey Miles er cross-gen, da de begge kører på skalerbare engines og formentlig alligevel ikke ville være andet end nye "levels" og andre fjender :)

Alene SSD'en og CPU vil kunne give mere frihed for udviklerne mht. verdensdesign og gameplay i H2, men det ved vi nu ikke kommer til at ske.
slk486slk486Skrevet 17/09-20 12:05, rettet 17/09-20 12:06 
Wupti og BIlka 4k

https://www.wupti.com/produkter/sony-playstation-5/100532624/

https://www.bilka.dk/produkter/sony-playstation-5/100532624/
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/09-20 12:08, rettet 17/09-20 12:10 
Jeg forstår ikke at det er en diskussion. Jeg synes den ligger lige til højrebenet at vi i nogle titler kommer til at se ting der ikke kunne lade sig gøre tidligere. Raytracing er også en super åbenlys ting, men SSD'en som andre har nævnt kommer til at gøre en ekstrem forskel.

Digital Foundy havde på et tidspunkt en video om Star Citizen på PC der slet ikke virker på en gammeldags roterende harddisk. Det er det samme princip her og måske endda i større grad da SSD'en på PS5 er dobbelt så hurtig som nogen nuværende PC SSD. Jeg tror bestemt at det vil begrænse design i flere titler hvis crossgen prioriteres, så forhåbentlig vælges det med omhu.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 17/09-20 12:10, rettet 17/09-20 12:27 
Nej, jeg forstår nu heller ikke helt at det kan debatteres, men det ER også nemt at skrive forbi hinanden :) Raytracing tror jeg ikke kommer til at gøre kæmpe forskel i sig selv, da engines er blevet så gode til at fake det efterhånden, men teknologien kan jo også bruges til andre ting, som feks audio :)

Jeg er forresten yderst spændt på om det nye 3d lydbillede fungerer bedre end før. Mine øre har aldrig helt været overbevist af tidligere implementeringer.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/09-20 12:12, rettet 17/09-20 12:15 
Det har kun været dedikerede headsets og Resident Evil 2 der havde det, ikke? RE2 overbeviste ikke mig, men har aldrig prøvet deres headsets.

EDIT: Jeg synes nu at der har været nat og dag eksempler på PC titler med raytracing on og off. Det kan se temmelig sindssygt ud :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 17/09-20 12:14, rettet 17/09-20 12:17 
Jeg har spillet med Sony Platinum headset og det gør da en forskel i rummeligheden ift andre headset. Nogle gange kan man næsten blive overbevist om at noget er bagved, men det har aldrig været helt klart.
Heller ikke med Re2, nej.

Mit håb er at de nye øreprofiler (hrtf) gør det muligt at vælge noget der passer bedre til mig.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/09-20 12:17 
Jeg er super klar på øreprofiler. Det betyder dog ikke noget for mig ved launch da det først bliver rullet ud for surround sound på et senere tidspunkt. Det bliver også spændende hvad det betyder for couch co-op når profilen ikke kan matche alle spillere.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 17/09-20 12:18 
Det vil nok aldrig blive helt samme effekt uden isolerede højtalere tapet til ørene - eller et headset ;)
j/k
1'305 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig