X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PlayStation 5-tråden (PS5)


Svar
BeanoBeanoSkrevet 11/04-18 09:55 
Jeg syntes det er passende med seperat tråd til dette.

Faldt i dag over nedenstående leak, muligvis fup.

PlayStation 5-tråden (PS5)

Lidt kedeligt hvis PS4 titler kræver en patch for at kunne køre på PS5.
1'305 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Svar
AzzkikrAzzkikrSkrevet 09/10-19 12:55 
Ikke imponeret over de nye controller features, lyder som en unødvendig gimmick der nok skal blive skam brugt i mange ligegyldige AAA titler a la assassins creed.

Uden tvivl til pøblens store jubel.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/10-19 16:09 
Det bliver sikkert brugt omtrendt lige så meget som rumble-triggers på One, Touchpad på PS4 og 3D rumble på Switch. Altså stort set ikke overhovedet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 09/10-19 21:17 
Det med forskellig modstand i triggers afhængigt af våbnet man bruger (eller bilen man kører?) synes jeg egentlig lyder meget interessant.
enfenenfenSkrevet 10/10-19 10:24 
Ja, det synes jeg egentligt også.
What is the Matrix?
3of193of19Skrevet 10/10-19 10:41 
Sålænge man stadig kan bruge sine PS4 Pads er jeg stortset ligeglad hvilke nye features de smider i PS5 controlleren.
SumezSumezSkrevet 10/10-19 10:42 
Det lyder ikke som noget Sony kunne finde på.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 10/10-19 10:55 
DS5 bliver sikkert et krav til PS5 spil, men mon ikke både DS4 og DS5 kan bruges til PS4 spil.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 15/10-19 11:33 
Gad vide om controlleren beholder DS4’s touch pad. Det må den jo næsten hvis konsollen skal være backcompat.
NaieraNaieraSkrevet 15/10-19 11:40 
Eller så tillader de bare at man bruger en DS4 til PS4-spil.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 15/10-19 11:46, rettet 15/10-19 11:47 
Jeg forventer også touchpad bieholdes, evt. erstattes af en touchscreen. Trods hadet så fungerer den faktisk udmærket, blot de færrest titler der udnytter den til mere end en stor select-knap.
SumezSumezSkrevet 15/10-19 12:28 
Darkbeat>
Det må den jo næsten hvis konsollen skal være backcompat.

Ellers må de jo bare skippe de tre spil, der bruger touchpad'en :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/10-19 12:46 
Jeg gad godt at de ville omdøbe Option-knappen tilbage til Start >_<

Jeg er ikke synderlig generet af touchpaddet på controlleren, men når det er brugt allerbedst er når det bruges som to separate knapper (venstre/højre). Det virker lidt overkill at have på :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 15/10-19 13:43 
Bedste udnyttelse for den, som jeg har prøvet, var i Astro Bot: Rescue Mission :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/10-19 13:49 
Ja det har du ret i. Det fungerede ret fint at flicke robotterne afsted :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 15/10-19 22:47 
Én ting er skrevet i sten: Der vil være en share-knap. Så udbredt som streaming er blevet må MS have ærgret sig gule og blå at de ikke gjorde det samme.

Jeg har begge konsoller, men jeg aner ikke hvordan jeg tager screenshots eller optager gameplay på min Xbox.
Scarlet kommer helt sikkert til at have det.
NaieraNaieraSkrevet 16/10-19 03:29 
Screenshots tages ved at trykke på Xbox-knappen så hurtigmenuen kommer frem, og så et tryk på Y.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
3of193of19Skrevet 19/10-19 21:22 
Jmog>
Én ting er skrevet i sten: Der vil være en share-knap. Så udbredt som streaming er blevet må MS have ærgret sig gule og blå at de ikke gjorde det samme.

Jeg har begge konsoller, men jeg aner ikke hvordan jeg tager screenshots eller optager gameplay på min Xbox.
Scarlet kommer helt sikkert til at have det.

Xbox! Record That! Share var indbygget i Kinect oprindeligt på Xbox One, så der var ikke behov for en Share knap.
BeanoBeanoSkrevet 20/10-19 15:13 
Hard buttons > soft buttons > ............................. voice commands

#fact
BeanoBeanoSkrevet 13/12-19 10:29 
Første (?) PS5 spil annonceret med trailer...

https://www.youtube.com/watch?v=7HhUpLqHyv4
SumezSumezSkrevet 13/12-19 10:54 
Det ligner et PS4 spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GreaseballGreaseballSkrevet 13/12-19 11:36 
Jmog>
Én ting er skrevet i sten: Der vil være en share-knap. Så udbredt som streaming er blevet må MS have ærgret sig gule og blå at de ikke gjorde det samme.

Jeg har begge konsoller, men jeg aner ikke hvordan jeg tager screenshots eller optager gameplay på min Xbox.
Scarlet kommer helt sikkert til at have det.

Du fik ret. Den nye Xbox controller har en share knap.

Xbox Series X controller
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/12-19 12:02 
Sumez>
Det ligner et PS4 spil.

Hvis det kører 60fps som i traileren er det nok et godt stykke over hvad PS4 kan klare trods alt. Men jeg er da helt enig, det var ikke specielt flot på nogen måde :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 13/12-19 12:09 
Jeg vil nu ikke hænge mig for meget i grafikken i traileren, mere at det at de officielt annoncerer PS5 spil nu før maskinen overhovedet er officielt annonceret, at jeg finder interessant :P
SumezSumezSkrevet 13/12-19 13:57, rettet 13/12-19 13:57 
Selv hvis jeg troede på at jeg ville få 60fps i alle titler, så er jeg ikke sikker på at det argumenterer for at hoppe ud og købe endnu en ny konsol i min bog.
Hvis du virkelig skal ud og lave noget der i den grad kan adskille sig fra PS4'eren, og den rent faktisk er i stand til at gøre en voldsom synlig forskel, så vil jeg formode at det alligevel er de færreste udviklere som har budgettet til overhovedet at kunne gøre dette. PS4 lider allerede af den begrænsning, og det bliver nok ikke mindre relevant fremover. Det virker som om nye konsol"generationer" er en markedsførings-tradition nu om dage, snarere end nogen som helst form for relevant udvikling i branchen.

Men altså, jeg er jo alligevel heller ikke målgruppen, desværre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
enfenenfenSkrevet 15/12-19 21:43 
Jeg regner helt sikkert med at købe PS5 på release - medmindre den skuffer i forhold til Xbox.

Jeg forventer og håber på 4K/60 fps som minimum.
What is the Matrix?
JmogJmogSkrevet 16/12-19 00:29 
Som minimum? Som i at alle spil vil have det?

Det er der nul chance for. Nul. Hverken PS5 eller Series X.

Hvorfor i alverden forventer du dog det?
SumezSumezSkrevet 16/12-19 09:17 
Jeg er mere interesseret i hvordan man har tænkt sig at vurdere om den "skuffer" på udgivelsesdagen?
Det tog PS4 næsten to år at få fodfæste.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
enfenenfenSkrevet 16/12-19 09:25, rettet 16/12-19 09:26 
Jmog>
Som minimum? Som i at alle spil vil have det?

Det er der nul chance for. Nul. Hverken PS5 eller Series X.

Hvorfor i alverden forventer du dog det?

Der skulle have stået "håber på 4K/60 fps, eller 4K/30 fps som minimum". Det gik lidt hurtigt :)

Jeg regner klart med, at næste generation har 4K som minimum.
What is the Matrix?
slk486slk486Skrevet 16/12-19 09:30 
Jeg vil meget hellere have 60fps som minimum, end 4k. Heldigvis er der kommet meget fokus på det de sidste par år.
j/k
DunwichDunwichSkrevet 16/12-19 10:05 
De fleste / rigtigt mange spil kører allerede 60 fps på Xbox, PS4 og Switch i dag, så hvorfor må man ikke forvente, at fremtidens spil, også gør det, på de kommende konsoller? Hvis de ikke gør, er det jo bare sløset og dovent, fra udviklerens side.

4K er jeg lidt ligeglad med, siden det er nærmest umuligt at se alligevel. Ved ikke hvor mange gange jeg har skiftet fra 60 fps 1440p (upscaled) til 4K 30 fps i feks The Witness, på min PS4 Pro, uden at kunne se forskel overhovedet, på texture kvalitet, om jeg så står med næsen helt oppe i et object eller baggrund, i spillet; Der er ingen forskel, udover, at The Witness er fantastisk at spille i 60 fps, og slet ikke interessant i 30 fps. Primært fordi, det vist ikke heeelt kører 30 fps i det der pseudo 4K. Jeg ser bedre 30 fps i feks den opdaterede originale Halo 3, på min X, som virker mere smooth i sin skærm opdatering, og i øvrigt samtidigt, har fået bedre textures, end i 2007, med nyeste opdatering på X.
enfenenfenSkrevet 16/12-19 10:06, rettet 16/12-19 10:07 
Jeg vil blive meget skuffet, hvis næste generation ikke rammer 4K i alle spil. Det skal være muligt - når man også ser på eks. Xbox One X. Så jeg krydser fingre!
What is the Matrix?
WehnerWehnerSkrevet 16/12-19 10:12 
Noget af det vigtigste for mig er fuld bagudkompatibilitet - så langt tilbage som muligt. Men den vej lader det jo også til at gå.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 16/12-19 10:30 
Dunwich>
Hvis de ikke gør, er det jo bare sløset og dovent, fra udviklerens side.

Udover at der nok er stor sandsynlighed for at mange (primært AAA) glædeligt vil ofre et drop fra 60 til 30fps til fordel for et "flottere" spil mere flere detaljer.
Derudover er det så heller ikke fordi der er mangel på sløset og doven håndtering af den slags hos størstedelen af spiludviklere i dag (og de sidste ~40 år). :)

Helt enig i at 60fps altid er at foretrække, men i sidste ende kommer det jo til at være op til hver enkelt udvikler/udgiver.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 16/12-19 10:32 
Wehner>
Noget af det vigtigste for mig er fuld bagudkompatibilitet - så langt tilbage som muligt. Men den vej lader det jo også til at gå.

Kilde?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 16/12-19 10:33 
Jeg tænker på Xbox One X'ens muligheder for at køre de originale Xbox-spil.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 16/12-19 10:52, rettet 16/12-19 10:52 
Tænker du at det kommer til at påvirke Sony på nogen måder? De virkede som om de var ret ligeglade i forhold til PS4, og det har jo desværre vist sig at være irrelevant i forhold til deres konkurrenceevne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 16/12-19 10:54 
Jeg tænker da, at de nok skæver til konkurrenten. Om de går noget ved det, er selvfølgelig ikke til at vide - men de har de snuset til det før med PS3.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
enfenenfenSkrevet 16/12-19 10:56 
PS5 bliver angiveligt - ud fra rygter - bagudkompatibel med PS4 spil.
What is the Matrix?
slk486slk486Skrevet 16/12-19 11:02 
De har ihvertfald officielt udmeldt, at de arbejder på at gøre den bagudkompatibel med PS4 spil.
Om deres bagudkompatibilitetspatent bliver taget i brug og det går længere tilbage må tiden vise. Jeg tror det desværre ikke, og frygter bagudkompatibilitet i begrænset omfang, ala 360 på Xbox One.
j/k
SumezSumezSkrevet 16/12-19 11:14 
Jeg tænker også at begrænset omfang lyder sandsynligt. Ville heller ikke overraske mig hvis det blev begrænset til digitale udgivelser.
Det jeg savner allermest er dog bagudkompatibilitet med PS3, men det kæmper næppe til at ske.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/12-19 11:56 
Jeg tror bestemt ikke at vi skal regne med native 4k i alle titler på de nye konsoller. Det kan stadig ikke lade sig gøre på PC ligegyldigt hardware hvis man også prioriteter grafik og/eller framerate.

Der vil sikkert være en stor del native 4k-titler i en periode, men efterhånden som PS5 bliver ældre forventer jeg at opløsningen stille og roligt daler. PS4 var også primært native 1080p i mange år, men her på det seneste har vi set flere og flere eksempler på at 900p eller lavere har været målet.

Siden CPU’en har været den største flaskehals i nuværende generation regner jeg bestemt med at frameraten får et ordentligt boost fremadrettet når det er her den største hardware-mæssige forskel er at finde. Det glæder jeg mig i hvert fald til, men jeg er heller ikke naiv nok til at tro at alle titler vil være 60fps, bare en større procentdel :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 16/12-19 12:53, rettet 16/12-19 12:54 
Jeg forventer at PS5 kan levere 4K lige så ofte som PS4 launch maskinen leverede 1080p.... dvs. for det meste men ikke altid. 60fps bliver vel også ca det samme da mange udviklere blot prioriterer grafisk detaljegrad over ydelse for ikke-VR titler.
la0sla0sSkrevet 17/12-19 10:26, rettet 17/12-19 10:27 
Jeg tror det bliver en 4k@30 maskine, måske noget 1800p@60 ofte. Og selvfølgelig med rock solid 1080p@60. Selvom de kan presse hardwaren når de arbejder med låste specifikationer, så er 4k@60 urealistisk i majoriteten af AAA titler.

Hvis deres GPU bliver noget NAVI2 med raytracing, så er 60fps endnu mere urealistisk. Det bliver jo ikke en top end GPU de smider i, men nok nærmere noget der ligner en opgraderet 5700 XT med raytracing.

Phil Spencer har sagt 12 teraflops, og hvis det er med CPU (hvilket det jo nok er), så tror jeg vi taler 5700 XT-range. Og hvis PS5 matcher der, ja så er det vel givet.
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 17/12-19 20:19 
Vi kommer til at få flere titler med 4K, bestemt. 60fps tror jeg dog ikke bliver markant mere udbredt end den nuværende generation. I singleplayer spil er det desværre ikke hvad markedet vil have. Særligt i AAA-titler vil de gå efter at maksimere effekter indenfor et 30fps renderingsbudget.

Det er i bund og grund irrelevant hvor hurtig maskinen er mht at få 60fps ud af den. Hver eneste spil i den nuværende generation kunne have været 60fps, hvis man havde skåret ned på effekter. Men det valgte man ikke at gøre. Vil alle PS5/SEX titler kunne være 60fps? Ja, sagtens. Hvis de altså går efter at de skal se ud som PS4/X1 titler. Og det gør de ikke.

Mindre udviklere og indies har ikke nødvendigvis de resourcer/budget der skal til for at optimisere en engine til det yderste, så der vil komme 1080p/30fps titler fra den front.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/12-19 20:31 
Det tror jeg altså ikke er rigtigt. Jeg synes Digital Foundry adskillige gange har sat CPU’en som flaskehalsen for at titler der ikke er GPU limited ikke kommer i nærheden af 60fps. CPU’erne i de nuværende konsoller er grinagtigt dårlige, så det er faktisk imponerende at spil kører så godt som de gør.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 17/12-19 23:44 
Hmm, nu er jeg ikke programmør, men CPU’en bliver jo brugt til en masse ting. En PC med massivt hurtigere CPU end de nuværende konsoller har jo ikke per default 60fps i alle spil. Der er det et spørgsmål om hvor kraftig GPU’en er. Eller rettere, hvor hurtigt den kan rendere det der skal vises på skærmen. For 60fps er der 16ms per frame. Jo flere effekter, større textures, detaljer i geometrien etc, jo sværere bliver det at passe det hele ind i 16ms.

CPU er helt sikkert også vigtig, særligt spillogik og beregninger af flere objekter (AI for flere fjender samtidigt f.eks.) er i høj grad afhængigt af CPU’en.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/12-19 00:50, rettet 18/12-19 00:58 
Ja lige præcis. Digital Foundry demonstrerer det meget godt i flere af deres gamle videoer. F.eks. i deres comparison af Hitman mellem PS4 og Xbox One hvor man i unlocked framerate-mode kan se at Xbox'en trækker fra PS4 i den bane hvor der er sindssygt mange NPC'er da den har højere clocket CPU. I stort set alle andre tilfælde, hvor der ikke skal beregnes vanvittige mænger AI og NPC-movements er PS4'eren foran.

I deres benchmarks af Ashes of the Singularity (mener jeg det hed) på PC viste de også at det var CPU'en der var den afgørende faktor for frameraten, det er også et RTS med meget store mængder units i spil ad gangen.

Mit indtryk er også at GPU'en stadig spiller den største rolle, som du også skriver. Men som jeg har forstået det er CPU'en så underpowered i konsollerne at den ofte er en flaskehals, det er i hvert fald hvad DF har nævnt flere gange.

Fokus for opgradering for de næste konsoller bliver klart CPU'en, fra Jaguar til Zen vil være noget af en upgrade, for AMD havde ikke meget at byde på dengang PS4 og Xbox One var på tegnebrættet. Der er sket en hel del for AMD sidenhen, men jeg forventer naturligvis ikke Ryzen 7 eller Threadripper-performance i konsollerne :D
Har læst at GPU'en i Xbox Series X kun er dobbelt så kraftig som den i One X, så jeg forventer at vi ser en eller anden forskel fremover når maskinen bliver balanceret så anderledes i forhold til nu.

Jeg er dog helt enig i at "4k"30 ofte er et valg udviklerne træffer, hvor 1080p60 måske var muligt. Det er rart når man får valget, hvor jeg personligt altid har valgt 60fps såfremt det er rimelig stabilt :)

Uanset er jeg dog glad for at vi i denne generation havde en langt mere stabil oplevelse i hovedparten af spillene, om det så var 30 eller 60fps. Jeg savner bestemt ikke det tearing og performance-helvede der plagede sidste generation :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 17/03-20 22:48 
Mark Cerny afslører endeligt meget mere om PS5 i morgen kl 17 dansk tid. Jeg er spændt på om maskinen udsættes, helt eller delvist.

https://twitter.com/PlayStation/status/1239884910812450816?s=19
slk486slk486Skrevet 18/03-20 11:52 
Jeg glæder mig bare til endnu engang at blive sat i trance af hans fløjsbløde stemme :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/03-20 13:30 
Jeg glæder mig også rigtig meget til at høre mere. Har desværre en fornemmelse at den bliver svagere end Xbox Series X, men nu må vi se :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
1'305 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig