X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PlayStation 5-tråden (PS5)


Svar Sortering
BeanoBeanoSkrevet 11/04-18 09:55 
Jeg syntes det er passende med seperat tråd til dette.

Faldt i dag over nedenstående leak, muligvis fup.

PlayStation 5-tråden (PS5)

Lidt kedeligt hvis PS4 titler kræver en patch for at kunne køre på PS5.
1'305 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Svar Sortering
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/08-18 22:14, rettet 14/08-18 22:16 
Ville det ikke give mere mening for Apple at gå ren AMD? Overgangen må da alle dage være lettere end at gå til ARM. Og AMD plejer at give mere mening i workstations alligevel. Derudover så ville GPU'en i AMDs APU'er være en koloenorm forbedring i deres low end maskiner der ikke har dedikerede GPU'er.

At skifte arkitektur igen ville bare fragmentere deres brugerbase endnu engang, som det skete fra Power PC til Intel. Det ville ikke give mening :)

EDIT: On topic, så er Intel NUC's kombinerede AMD og Intel stadig to separate dies. De fylder altså mere og koster nok også mere at fremstille :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 14/08-18 22:33, rettet 14/08-18 22:34 
Jeg tror det ikke. For det første tror jeg ikke Apple stoler på AMDs pipeline og arkitektur endnu.

For det andet Apples egne ARM chips er langt foran konkurrenterne og så vidt jeg ved er deres iPhone X på højde med deres low end Macbooks. Deres GPUer er heller ikke at kimse af.

Apple vil jo gerne kontrollere hele pakken, så på den led giver det mening. Og hvis de kan blive ved med at indhente x86/x64 med den fart de gør, tror jeg snart vi kan se et skel der hedder ARM til consumer og Intel til Pro. Hele deres nye developerting med at kunne cross compile iOS Apps til Intel viser at de ser i den retning.

Men det er en aside selvfølgelig, men kunne man forestille sig en high spec ARM Soc med nvidia gpu? Måske til en streaming box ligesom deres egen shield?

Edit: KK jeg ville elske en AMD mac. Så kunne man bygge en vild hackintosh workstation ud fra det. Det kunne være sjovt.
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/08-18 22:41 
Men at bede kunderne om at skulle vente til alle deres programmer igen bliver kompatible med den nye arkitektur ville da være for vanvittigt.
Hvad med os andre hvis standarden bliver ARM? Så står vi pludselig med ubrugelige computere.
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 14/08-18 23:03 
De gjorde det jo fra PPC til Intel, deres oversættere gjorde det overraskende godt husker jeg, men ja det var ikke elegant, og mange med Powermac G5 var trætte af det, men altså det viste sig jo at være det rigtige valg.

Intel har jo opgivet deres tick-tock, så det er tock tock tock tock, og 10nm er udskudt til anden halvdel af 2019. Det minder om dengang IBM ikke kunne levere bedre end G5.
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 23/08-18 12:18, rettet 23/08-18 12:20 
De nye RTX kort er ude, det er super usikkert hvad de byder på i performance, men i forhold til raytracing sigter metro 3 folkene på 1080p60 med raytracing on. Her taler vi et kort, RTX2080 ti, til 10.000kr (ganger med ti fra 999USD, plejer det ikke at gå?). Jeg synes jeg læste, at 2060 bliver GTX kort, uden raytracing.

Det synes jeg peger på at vi er ways off, førend det passer til konsoller, især hvis man jagter 4K60. Hvad tænker I?
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 23/08-18 13:21 
Helt enig. Konsollerne er sandsynligvis to år væk og det er ikke nok til at få de chips ned i normale konsumerpriser.

Måske vil et subset af funktionerne komme med i den GPU de nye konsoller får, men det bliver næppe meget. Det er også et spørgsmål om at satse. Hvis nu Microsoft gør det, så er de ekstremt sårbare overfor hvis nu Sony ikke gør det og istedet satser på en konventionel chip med flere transistorer. Microsoft vil så have kortet der kan give de flotteste spil, mens Sony vil have det med bedst performance.

Selvom "de bedste screenshots" historisk har været det de har gået efter, så tror jeg det her vil blive set som for nyt/dyrt. Det skal være mere etableret og omkostningerne lave nok til at det bliver en selvfølge at man tager det med. Hardware bliver også låst i 2019, så jeg tror ikke nogen af dem tør satse på det.
la0sla0sSkrevet 23/08-18 14:20 
Og AMD skal hoppe på implementeringen.

Raytracing er et skridt frem, men jeg kan sagtens se AMD bruge det her skridt til siden, til potentielt at indhente Nvidia på rasterized performance.
Hvad sker der?
dRxLdRxLSkrevet 10/10-18 20:36, rettet 10/10-18 21:22 
Der er mindst 3 år til PS5.

Polygon artikel
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 10/10-18 22:46 
Nej :D
slk486slk486Skrevet 11/10-18 09:16, rettet 11/10-18 09:16 
Jeg holder på Q4 2019, eller Q1 2020 ;)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 11/10-18 09:18 
Q1/2 2020 annoncering, lancering i Q4 :D
dRxLdRxLSkrevet 11/10-18 09:23, rettet 16/11-18 09:25 
Hvad bygger I den antagelse på?

Mit primære argument for at der går flere år fra nu ville være at Sony fører så stort at der for dem ikke er nogen grund til at risikere en overgang ala den fra ps2 til ps3. De har med andre ord ikke travlt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
slk486slk486Skrevet 11/10-18 09:26, rettet 11/10-18 09:32 
A) MS ånder dem i nakken med deres udspil, B) på det tidspunkt er der ikke flere at sælge PS4 til (salget sløver ned), C) det er den historiske længde på konsolgenerationer, D) hvis man hviler på lauerbærrene kommer man bagud - ligegyldigt hvor langt foran man er og E) Pro kom i 2016 - 3 år efter PS4, så det logiske next step vill være 2019/2020.

@Beano: Nej, 7 år er for længe ;)
j/k
SumezSumezSkrevet 11/10-18 09:36, rettet 11/10-18 09:36 
Jeg har også svært ved at tro på mindre end tre år... For stor investering til for lille et udbytte. Der er ingen der råber på PS5 endnu.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 11/10-18 09:37 
Jeg er uenig. Folk er klar til ny hardware :p
j/k
BeanoBeanoSkrevet 11/10-18 10:25, rettet 11/10-18 10:28 
slk486>
A) MS ånder dem i nakken med deres udspil,

Nej, MS sælger stadig langt ringere på verdensplan og eksklusiv spil er der ikke længere nogen af på vej, så det ser ikke ud til at vende lige sårn. Måske et massivt prisfald og marketing push, men jeg tror de fokuserer på næste generation nu.


dRxL>
Hvad bygger I den antagelse på?

Mit primære argument for at der går flere år fra nu ville være at Sony fører så stort at der for dem ikke er nogen grund til at risikere en avergang ala den fra ps2 til ps3. De har med andre ord ikke travlt.

Jeg er faktisk enig - men tror ikke på Sony lægger kortene på bordet på denne måde så en Q4 2020 lancering vil være en realistisk option, og forbrugerne vil være modne til ny HW om 2 år.
JmogJmogSkrevet 11/10-18 12:01 
2019 kan jeg slet ikke forestille mig vil ske. Det er alt for tidligt. Det er muligt de annoncerer i slutningen af 2019 at de vil præsentere den på E3 2020, men den lanceres næppe før november 2020. Tidligst.

Udover hvad der giver mening mht hvor meget salg der stadig er i PS4, så er det også et spørgsmål om hvor stort et spring fra PS4 Pro de kan få ud af et budget på 400 dollars. Det er endnu ikke stort nok til at det giver mening. Det kunne det godt i slutningen af 2020.

Med min Xbox One X og PS4 Pro så er jeg slet ikke nået det punkt jeg var med PS3 og Xbox 360, da jeg tørstede efter ny hardware. Jeg er stadig fint tilfreds med hvad de to nuværende top-konsoller kan give mig. Og lad venligst være med at kaste "men 60fps bør være standard!"-argumentet ind her. Det bliver det aldrig på konsol. Uanset hvor hurtig hardwaren er vil flertallet altid vælge at skyde efter 30fps pga en prioritering af visuelt lir. De nuværende konsoller er ikke for langsomme til 60fps, det var deres forgængere heller ikke og deres efterfølgere vil heller ikke være det. Man vælger som udvikler blot ikke at prioritere det.
Bede-xBede-xSkrevet 11/10-18 12:11, rettet 11/10-18 12:56 
Jeg er med Beano her. 2020 for næste Playstation. Microsoft udsendte One X sidste år og derfor vil det nok være for tidligt, med nyt hardware fra dem næste år, trods alt deres snak om fremad- og bagudkompatibilitet. Det gør 2020 til det tidligste tidspunkt, hvor de kan prøve at vende den tilbagegang og ydmygelse, de blev udsat for denne generation (eller udsatte sig selv for), selv om de godt ville det kunne slettes hurtigere. De snupper 2020, da de vil videre hurtigst muligt og det ville være en fejl af Sony, at give dem et forspring, selv om Playstation 4 kører fantastisk godt for tiden. Derfor følger de efter.

Kigger man på software udvalget passer det også lige med, at vi kan nå at få de sidste store titler ud i 2019 og første halvdel af 2020, som eventuelt også kan remasteres på PS5 et år efter. Det er af den årsag, vi ikke så nye titler fra Sony på E3 og hvorfor der ikke afholdes den sædvanlige Playstation Experience i år. Det her er sidste runde af store udgivelser. De næste bliver PS5 titler, som de af gode grunde ikke er klar til at fremvise.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 11/10-18 12:38 
Beano>
Måske et massivt prisfald og marketing push, men jeg tror de fokuserer på næste generation nu.

De er helt tydeligt ved at opruste til næste generation. Deres streaming halløj bliver første spadestik i den retning næste år.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
slk486slk486Skrevet 11/10-18 13:38, rettet 11/10-18 14:08 
Beano>

Jeg mener ikke deres nuværende udspil, hvor de er håbløst bagud, men den kommende konsolprotefølje de allerede har hentydet til. MS vil jo bare gerne trykke reset så hurtigt som overhovedet plausibelt :)
j/k
slk486slk486Skrevet 11/10-18 13:42, rettet 11/10-18 14:07 
Bede-x>
De næste bliver PS5 titler, som de af gode grunde ikke er klar til at fremvise.

Jeg tror allerede vi har set PS5 titler - såsom Death Stranding, der godt nok var Pro footage, men jeg tror ikke det bliver en PS4 titel. Det meste vi så ved E3 uden en release date er formentlig til de næste konsoller. Last of Us 2 sikkert cross-gen igen.

Det er selvfølgelig ren spekulation og håbefuld guesstimation :)
j/k
Bede-xBede-xSkrevet 11/10-18 14:11, rettet 11/10-18 14:12 
slk: Grunden til jeg skriver “eventuelt også kan remasteres”, er fordi jeg vil lade døren stå åben for, at de kan køre på begge platforme, om ikke andet så gennem bagudkompatibilitet med forbedringer eller vha. streaming, hvis de ikke er direkte cross-gen. Nogle vil dog være store nok til at blive remastered i så tilfælde. Pointen er at spillene vil kunne spilles begge steder med tiden.

Men ja, er naturligvis bare et gæt :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
slk486slk486Skrevet 11/10-18 14:14, rettet 11/10-18 14:15 
Jeg er slet ikke i tvivl om at PS5 kan køre PS4 spil som udgangspunkt, muligvis med nogle sene PS4 titler der bliver PS5 enhanced. Alt andet ville være helt skørt i det nuværende klima, men det bliver spændene at se hvor arrogante Sony er denne gang :)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 11/10-18 14:31, rettet 11/10-18 14:32 
Heller ikke her - eneste spørgsmål er imo er hvor ægte deres BC bliver, dvs. om PS4 spillene kræver patching (som XB1) eller ej, og om det bliver fra launch eller senere. Hvis de ikke gør det, er det ikke af tekniske årsager som med PS3 spil på PS4.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/10-18 17:10, rettet 11/10-18 17:10 
Forhåbentlig ægte BC nu da arkitekturen nok kommer til at minde så meget om hinanden.

Mht springet mellem generationer kommer den helt store forskel ganske sikkert til at lægge i CPU'en denne gang. Allerede nu kunne man sagtens lave en maskine med voldsomt meget bedre CPU, men så med en GPU der kun er moderat bedre end Pro og X.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 11/10-18 18:10 
Ja, det er efterhånden mest der, der opstår problemer på de nuværende maskiner. Stort set :)
j/k
Bede-xBede-xSkrevet 15/11-18 23:17, rettet 15/11-18 23:18 
Sony skipper E3 næste år, så det passer forsat godt med, at de ikke rigtig har så meget mere, ud over det allerede annoncerede, til denne generation:

https://kotaku.com/sony-pulls-out-of-e3-2019-1830474052
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 16/11-18 06:35 
Det er jo egentlig ret interessant i forhold til mulig timing af PS5. De spil der vises på E3 er jo typisk mindst et år fra udgivelse. Så hvis de stort set udelukkende vil have PS5 spil at vise, men vil have en kort periode mellem præsentation og udgivelse af hardwaren, så giver det her mening.

PS5 i 2020 virker mere og mere sandsynligt. Reveal i marts, spillene ved E3 og udgivelse i oktober/november.
BeanoBeanoSkrevet 16/11-18 08:36 
Ja det virker stadig som det mest sandsynlige, de vil dog ret sikkert stadig have et show omkring E3 næste år.
JmogJmogSkrevet 16/11-18 17:34 
Hmm, det var jo egentlig lige præcist det de udtalte at de ikke vil.

"When asked if Sony would push its event off-site, similar to how Electronic Arts provides a show adjacent to E3, PlayStation senior vice president of communications Jennifer Clark elaborated further saying, "We will not activate or hold a press conference around E3.""
BeanoBeanoSkrevet 16/11-18 17:59 
Tja lad os nu se, de skal jo promovere 2019 titlerne på en eller anden måde ;)
SephSephSkrevet 31/12-18 12:43 
Polyphony Digital viste nogle real-time ray tracing-demoer frem ved SIGGRAPH Asia. Ikke at det nødvendigvis betyder, at det er teknologi der kommer i PS5, men det er stadigt ret interessant, at et Sony studie arbejder med det.

Link...
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die..."
BeanoBeanoSkrevet 31/03-19 14:54, rettet 31/03-19 14:54 
Angiveligt et PS5 dev-kit, tweeted af Tidux.

PlayStation 5-tråden (PS5)
AzzkikrAzzkikrSkrevet 01/04-19 02:34 
Den så jeg også da jeg var på besøg ved julemanden sidst
dRxLdRxLSkrevet 16/04-19 15:48 
Nyt fra wired og navngivne kilder hos Sony, inklusive Cerny som er arkitekt igen.

Det bedste er at acceleration af raytracing er understøttet i gpu'en fra ATI (called it):

Wired artiklen
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 16/04-19 16:15 
Because it’s based in part on the PS4’s architecture, it will also be backward-compatible with games for that console.

Ikke overraskende men rart det bliver slået fast. Håber det bliver ægte BC og ikke noget som skal patches ind i spillene.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 16/04-19 21:45 
Er det helt skørt at det ville være mulig med PS3 spil osse?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 16/04-19 22:15 
Jeg er mest bare overrasket over at de holder fast i disc-mediet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 16/04-19 22:20 
ChronoSousa>
Er det helt skørt at det ville være mulig med PS3 spil osse?

Det vil overraske mig pga. den store forskel i HW arkitektur.
dRxLdRxLSkrevet 17/04-19 08:24 
ChronoSousa>
Er det helt skørt at det ville være mulig med PS3 spil osse?

Ja. Det kan kun blive software emulering. Grunden til at ps5, sådan som jeg læser det, bliver fuldt bagudkompatibel med ps4, er at instruktionssæt for CPU og GPU er kompatible, og jeg tillader mig at gætte på at den overordnede hardware arkitektur (ie hvordan de enkelte dele taler sammen og er forbundne) også er meget ens.

PS3 er på stort set alle måder noget helt andet.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 17/04-19 09:48, rettet 17/04-19 09:48 
Koster fpga meget? Og en mulighed
Kunne være en drøm med ps1-ps5
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
BeanoBeanoSkrevet 17/04-19 09:58 
En FPGA chip er ikke billig og kommer heller ikke til at ske - hvis der kommer PS1 support (jeg tvivler) bliver det via den software emulator som de allerede har liggende.
Sony har ikke den store interesse i at understøtte PS1-3 titler på PS5, PS4 er langt vigtigere for dem.
SumezSumezSkrevet 17/04-19 10:04, rettet 17/04-19 10:04 
FPGA'er kan være temmelig billige, men selvfølgelig ikke ligeså billigt som ikke at have dem. Det er typisk et mere attraktivt alternativ når masseproduktion ikke er muligt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/04-19 10:07 
En FPGA der skulle kunne emulere PS1 (hvis de overhovedet findes endnu) vil helt sikkert ikke være billig.

Men det giver ingen mening at de skulle gå den vej når Sony længe har haft rimeligt fornuftige PS1 emulatorer.

Når det så er sagt så er det også meget usandsynligt at de overhovedet vil understøtte PS1 og PS2-spil via fysiske medier. Det har de aldrig vist interesse for på PS4 hvor det har været ren digitalt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 17/04-19 10:35 
Sumez>
Jeg er mest bare overrasket over at de holder fast i disc-mediet.

Virkelig? Den del af markedet der har langsomt internet eller data-caps er stadig alt for stort til at de ville turde gøre det. De ville forære halvdelen af det potentielle marked til Microsoft.

Hvis de begynder at bruge UHD-skiver til spil, så bliver disc-baserede udgivelser endnu vigtigere for den kundegruppe.
HankyHankySkrevet 17/04-19 11:38 
Hvorfor? MS er da allerede begyndt med deres disc-løse Xbox One, som kommer næste måned :P
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
BeanoBeanoSkrevet 17/04-19 11:48, rettet 17/04-19 11:49 
Det er som en option til dem som kun vil digitale udgivelser. Den næste Xbox vil sikkert stadig have discdrev også, ellers vil det være endnu en kvajebesluting fra dem :D
BeanoBeanoSkrevet 17/04-19 11:57 
Konsolkongen>
En FPGA der skulle kunne emulere PS1 (hvis de overhovedet findes endnu) vil helt sikkert ikke være billig.

Enig. Horton/Kevtris (udvikler af Mega Sg og Super Nt) udtalte i et interview at han mente PS1 nok var muligt på Cyclone V. Så teoretisk muligt men springet til FPGA implementering af PS2 og PS3 er skyhøjt, så kommer ikke til at ske, også selv om det var teknisk muligt nu.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 17/04-19 16:51 
Lidt fra Gamereactor

Alt nyt om PlayStation 5
Home is where the hardware is..
BeanoBeanoSkrevet 09/10-19 10:56, rettet 09/10-19 13:21 
Sony har lukket mere info ud...

Highlights:
- Maskinen hedder PlayStation 5 (duuuh!)
- Lancering julesæsonen 2020 (som forventet, bliver vel i nov.)
- Controller har haptic feedback og adaptive triggers, dvs. modstanden kan varieres af spillene.
- Spil kan delvist installeres (op til udviklerne) og fordi SSD storage er standard, er der mindre grund til at data er dubleret og derved kan spil potentielt fylde mindre.
- Der anvendes 100GB bluray diske, dvs. det dobbelte af i dag. Kan bruges som 4K bluray afspiller.
- Dashboard/UI har dybere integration til spil invites og multiplayer funktionalitet.

https://www.wired.com/story/exclusive-playstation-5/

https://blog.eu.playstation.com/2019/10/08/an-update-on-next-gen-playstation-5-launches-holiday-2020/#sf221066721
1'305 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig