X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Subnautica


Svar
Bede-xBede-xSkrevet 11/02-18 16:22 
Subnautica er et af de der open world survival spil, der er rasende populære i disse år og udkommer i en lind strøm især på Steam. Jeg er ikke så begejstret for genren, der efter min mening ofte ender ud i at samle endeløse ressourcer for at stille sin sult og tørst, samt flytte rundt i inventoriet for at få plads til alting. Et slidsomt sisyfosarbejde der sjældent belønnes med et større formål, end at holde hamsterhjulet kørende, så når jeg falder for et spil i genren, er det typisk på trods af grundelementerne, som jeg ikke bryder mig om. Det gælder også Subnautica.

Hvad det har holdt det kørende for mig er opsætningen, hvor man smides ud i en specifik situation med en start og slutning. Ens runskib styrter ned på en vandplanet og man bruger spillet på at finde ud af hvorfor og hvordan man skal komme videre. Derfra er det egentlig et ret typisk survival spil, der mest skiller sig ud, på den måde det udfolder sig på. Vil ikke skrive specifikt om det, for det er et af de spil, hvor udforskningen er drivkraften og hvor de ting man finder skaber oplevelsen. Kan kun anbefale at undgå anmeldelser og spoilers helt, for ellers forsvinder spillets primære styrke. Lad det dog være sagt med det samme, at noget nær samtlige AAA open world spil jeg har prøvet i denne generation, burde spille det her, for at få lidt tips til, hvordan man kan lede spilleren rundt, uden at fylde verdenen op med x typer subquests, der skal løses y antal gange hver, med spilleren rendende efter markørene i mellem dem, som var det med en indkøbsliste i Fakta. Især første halvdel af Subnautica er en eksemplarisk demonstration af, hvordan det skal gøres. Anden halvdel bliver man lidt mere fritsat, der er lidt flere gentagelser og det minder mere om sidste halvdel af Morrowind, hvor man godt nok bliver ledt, men hvor der nok også vil være nogle der falder fra. Ikke at jeg ville fortrække det anderledes. Er en tydelig kvalitet at udviklerne vælger at stole på spilleren, frem for at trække alle frem ved næsen.

Det at spillet foregår på en vandplanet gør også, at det klart forståelige eksistensvilkår og formål fra minespillene, kan overføres direkte til Subnautica. Man er på en vandplanet og har lyst til at komme nedad, da dybden er den umiddelbare udforskningsmulighed. Giver det en art indbygget fremdriftsbarometer, hvor ens hele tiden stigende evne til at udforske dybet, sætter barren for hvor langt man er kommet.

I anden halvdel af spillet tager craftingen overhånd efter min mening og jeg vil tro man skal være rigtig begejstret for genren, for ikke at synes det sløver progressionen. Er selvfølgelig et grundvildkår for genren og det er stadig bedre end de spil, der propper det ind, for at opfylde design checklisten, uden omtanke for om det overhovedet giver mening. Tag fx Far Cry seriens tilgang til det, hvor man skal samle to pungrotter, tre agerhøns og kombinere det med den sjældne lilla tiger for at få en rygsæk til sine ting, alt i mens man spadserer i gennem den ene by efter den anden, hvor de tager i mod ens valuta og har punge, poser og rygsække liggende over det hele. Hvorfor køber spilleren ikke bare en pose? Det er sådan et spil, hvor crafting og gathering er implementeret i serien, fordi det er populært i survival genren og AAA spil gerne skal være sådan en halvlunken sammenblanding af alt hvad der er populært, uden at tage hensyn til, hvordan det ellers passer ind, som en kok der laver en ret med alle ingredienser, så der er noget alle kan lide. I Subnautica er der til modsætning en opsætning, hvor man er styrter ned uden ret meget udstyr og derfor skal samle det. Finder man fx metalstykker er forklaringen, at det er rester fra ens nedstyrtede rumskib. Ikke at den slags alene giver et godt spil, men det er lettere at acceptere implementeringen af survival mekanikkerne, når der i det mindste er gjort lidt (holder ikke hele vejen, desværre..) for at fjerne den narrative dissonans, man ellers ofte render ind i.

Bør også nævnes at Subnautica er clunky på en lang række områder. Det starter med styringen, hvor man når man ser font størrelsen og ikonerne, straks får indtrykket at det er lavet til controllers, men så snart man begynder at spille, finder man hurtigt ud af, at det er mus og keyboard udviklerne har haft i tankerne. Sådan noget som at fange eller scanne visse dyr kræver lidt mere præcision, end man ville fortrække med en controller. Jeg havde problemer med at placere en stige i min base i starten, fordi den slags skal gøres meget specifikt og lignende problemer er der mange af. Det bruger Unity og i debug mode kan man slå spillets “vandtåge” fra. Gør man det kan man tydeligt se, når der loades dele af verden ind i blokke, hvilket giver den typiske Unity hitching, der efterhånden har været i en million spil. Kørte 1080p/60fps på mit system bortset fra det.

Trods den generelle clunkyness og survival elementer der kan trække i langdrag, har jeg haft svært ved at slippe Subnautica. Det giver en fin helhedsfølelse, når man får samlet brikkerne og forstår, hvad der fik ens runskib til at styrte ned. Noget man tænker længere over leverer plottet ikke (spil SOMA for det), men til at holde opsætningen kørende, er det det fremragende. Det samme er spillet.

Subnautica

Subnautica

Subnautica

Subnautica
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 11/07-18 18:04 
Udkommer endeligt på PS4 i slutningen af året...

https://blog.us.playstation.com/2018/07/11/survival-game-subnautica-coming-to-ps4-this-year/
Bede-xBede-xSkrevet 31/08-18 11:09, rettet 31/08-18 11:13 
Udvidelse på vej:

https://www.resetera.com/threads/subnautica-below-zero-announced-next-chapter-in-subnautica-story.65354/

Man får lidt indtrykket af, at der er tale om en gammeldags af slagsen, hvor størrelsen er i orden, da den både er selvstændig og de starter med at have den i early access ligesom original spillet. Det ville man vel næppe gøre, hvis der var tale om en lille pakke med et par timers spiltid.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 15/11-18 22:28 
PS4 udgivelse d. 4. dec, med fysisk udgave på PS4 og XB1 et par dage senere.

https://www.eurogamer.net/articles/2018-11-15-superb-underwater-survival-adventure-subnautica-dated-for-december-on-ps4
Bede-xBede-xSkrevet 15/11-18 23:26 
Jeg prøvede det på One X dengang det var i early access og der kørte det sindsygt dårligt med stutters, ringe framerate, tearing og pop-in i en sådan grad, at man følte man var tilbage i halvfemserne. Var selvfølgelig ikke færdiglavet, så håber de har fået rettet op på det, for det er voldsomt anbefalelsesværdigt bortset fra det.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 29/03-21 15:21 
Til dem der ikke har spillet, husk at hente det mens det er gratis på PS4. Det er vildt fedt, trods lidt ubehagelige bugs hist og pist.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 29/03-21 15:43, rettet 29/03-21 15:45 
Som en lille krølle kan man køre det i 60 på feks. PS5 og XSX med en lille simpel developer console i spillet :)

Det kører ret fint 60 på XSX.

Og ja, jeg kan også varmt anbefale det.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/03-21 15:53 
Jeg synes det er uhyggeligt og småkedeligt. En vild blanding :)

Jeg er så småt kommet dertil hvor man kan bygge baser under vand, men brugte en halv time på at finde bly uden at lykkedes og stoppede så. Jeg håber meget af det automatiseres på en eller anden måde jo længere ind man kommer.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 30/03-21 09:41, rettet 30/03-21 09:43 
Det gør det.

Jeg er lidt i to sind over spillet på det punkt, for ja, basebygning og materialejagt er ikke min kop té, og føles som en "kunstig" måde at få simple ting til at tage længere tid. I starten blev jeg tit holdt tilbage af ikke liiige at kunne finde det kobber eller sølv jeg manglede, men det var kun en ting på det tidspunkt i spillet, og der hvor jeg er nu, hvis man mangler materialer så er det kun fordi man ikke har fundet en god kilde til dem endnu. Jeg kan anbefale at bygge et scanner room så snart det er muligt, hvis du ikke gider lede efter de mere gængse ting selv. :)

Selve udforskningen, hvor man gradvist bliver udstyret til at at udvide hvor langt og hvor dybt man kan gå på opdagelse, kunne nærmest ikke være gjort bedre.
Selv 15-20 timer inde i spillet, bliver jeg stadig hele tiden overrasket over hvor meget arbejde der er lagt i de steder og ting man kan finde. Der er hele tiden noget nyt, og det faktum at spillets verden ikke er tilfældigt genereret (som f.eks. Minecraft) gør at der er faktiske tanker bag alle områderne, der går i ét med dets gameplay loop. Der er rigtig mange spændende ting at snakke om, men det er også værd ikke at spoile.

Det giver sig selv, men det er virkelig altafgørende at følge de forskellige nødopkald man modtager, opspore nye lokationer via de PDA'er man finder, og holde øjnene åbne for hints. Og så snart man har mulighed for at begive sig ind i Aurora-vraget, giver det også rigtig god gevinst.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 30/03-21 09:50, rettet 30/03-21 09:54 
slk486>
Som en lille krølle kan man køre det i 60 på feks. PS5 og XSX med en lille simpel developer console i spillet :)

Performance-mæssigt er der to ting der irriterer mig, udover de periodiske crashes.
den lille pause der tit opstår når man lukker menuen eller en container kan virkelig forvirre en når ting skal gå hurtigt, og så er spillet ret lang tid om at loade objekter på havbunden. Når først man får muligheden for at bevæge sig langt hurtigere omkring SPOILER-TEKST:
ved hjælp af en Seamoth
og rejser langt nok uden at stoppe, skal man af og til vente rigtig lang tid på at ting dukker op. Det gør at man kan overse resourcer og andre vigtige ting, og jeg har også været ude for strukturer der fangede mig ved at loade omkring mig, og andre endnu mere... ubehagelige overraskelser.
Er det noget der forbedres på de nyere konsoller, eller ligger det tættere på spillets kode? Jeg læste lidt rundt på nettet, og lader til at det også er noget der sker på PC, i hvert fald for nogen.

EDIT: Lader også til at spillets performance-problemer bliver værre jo længere tid man spiller, så muligvis har det ikke kun noget at gøre med hvor hurtigt man bevæger sig omkring.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 30/03-21 12:09 
Jeg har kun 2-4 timer på XSX, men har ikke oplevet nogen crashes eller bemærket så slem pop-in, som du nævner. Draw distance er dog lidt tæt på. Her hjælper langt bedre udnyttelse af SSD nok en del.
j/k
SumezSumezSkrevet 30/03-21 12:37 
Må lige høre igen hvordan det går efter 15+ timer :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 30/03-21 12:39 
Ha ha, ja :D

Jeg er først lige begyndt at bygge base og skal dybere end 200m.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/03-21 19:33, rettet 30/03-21 19:49 
Jeg brugte en halv time yderligere og fandt bly nok til at lave radiation suit. Tog hen til rumskibet, men fandt intet andet end N64-texturer og ingen indgang.

Det her spil er slet ikke noget for mig, jeg føler jeg spilder min tid for meget. Universet er sejt og jeg synes det er creepy. Har været lidt interesseret i det i noget tid så det var dejligt at jeg kunne prøve det gratis :)

I øvrigt for at få 60fps på PS5:

Tryk X + L1 + R1 samtidig for at få developer console frem.

"targetframerate 60"
"vsync" (slår vsync fra)
"vsync" (slår vsync til igen)

Skal gøres hver gang spillet tændes, men det indtastede gemmes som forslag i PS5'erens tekstpromt så det er ikke værre end at skrive "t" og "v" efterfulgt af R1 for at fuldende.

Vsync skulle slås fra og til igen for stabil 60fps da jeg testede sidst.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 31/03-21 11:51, rettet 31/03-21 12:00 
Jeg brugte en halv time yderligere og fandt bly nok til at lave radiation suit. Tog hen til rumskibet, men fandt intet andet end N64-texturer og ingen indgang.

Man skal nok bruge noget der kan skære i metallet. Det har jeg ihvertfald set andetsteds. Hvis det overhovedet er meningen man skal kunne komme derind.
j/k
SumezSumezSkrevet 03/04-21 22:01, rettet 03/04-21 22:02 
Man skal absolut ind i rumskibet, det er en stor del af oplevelsen, og vigtigt for at komme videre. :)
Jeg skyder på at Konsolkongen kom til at prøve med bagenden af skibet i stedet for forenden, hvor jeg også startede.

Jeg vil også anbefale at medbringe som minimum en laser cutter, propulsion cannon, repair tool, og måske en ekstra brandslukker eller to. Og selvfølgelig godt med proviant.

I det hele taget forventer spillet at man virkelig udforsker hvert eneste område der kunne være interessant. Når man bliver peget i retning af lifepods og andre steder via forskellige radiokald, kan det som regel anbefales at holde øje med området omkring de steder for at se om der er andre ting der kan opdages. Der er masser at hints omkring hvad man skal og hvor man skal hen, men man bliver aldrig holdt i hånden, så man skal tænke lidt selv, det er meget forfriskende. :)
Jeg synes det er et kæmpestort plus at ingen områder i spillet er tilfældigt genereret som i f.eks. Minecraft og andre forbilleder, det gør at man i langt større grad har potentiale for at finde ting der er placeret af designerne, og er med til at gøre verden mere spændende.

Jeg gennemførte det i forgårs, og synes det har en meget fornuftig længde der tillader at man hele tiden udvider hvad man kan og hvor langt man kan bevæge sig, uden det nogensinde føltes udstrakt eller udfordrede min tålmodighed. Synes også slutningen er meget tilfredsstillende, selvom der er et par opsamling af resourcer der kan føles lidt som busywork.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 06/04-21 07:22 
Jeg har fået forståelsen af, at map'et netop ikke er rng, men placering af ens startposition er.
j/k
SumezSumezSkrevet 07/04-21 11:45 
Ja åbenbart? Lidt sært, da det ikke lyder som om det bør gøre så stor en forskel.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 07/04-21 12:14 
Det kan være de tidligere har prototyped med rng map og bare har efterladt den del i spillet.
j/k
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 09/04-21 20:18 
Jeg har gennemført det to gange, og der er intet RNG eller procedural i (den endelige version af) Subnautica - det er faktisk ekstremt linært fra start til slut. Placeringerne er de samme, og man bliver taget ret meget i hånden og ledt hen til de forskellige interessante punkter (via radioen) på bestemte tidspunkter, alt efter hvor langt man er nået. Det er egentlig noget af det jeg synes Subnautica gør enormt godt; Det har på én gang illusionen af frihed, men tager også spilleren i hånden, og viser ham hvor han bør søge hen, for at komme videre. Udforskningen er enormt vellykket, og den mystik der omgærder alting er dragende. Rejsen til de forskellige biomer er virkelig velgjort, og de mange forskellige planter og dyr vækker glæde og gru.

Det er et af mine favoritspil fra sidste generation, og et af de spil der gør progression og udforskning bedst i det hele taget.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SumezSumezSkrevet 09/04-21 21:41, rettet 09/04-21 21:43 
100% enig i hvad du siger, har sjældent oplevet en bedre oplevelse af udforskning af de ukendte i et computerspil.
Der er måske en "illusion af frihed", men også ret meget reel frihed. En ting der nok er en større illusion, er at man pga. det dårlige overblik og det meget tredimensionale område nok oplever spillets omfang som en del større end det i virkeligheden er.
Men det er nu ikke fordi det er et småt område - og man kan da også vælge bare at ignorere spillets historie, og overtage havet ved at bygge en masse baser over det hele. Tror dog hurtigt det bliver ret gammelt, da der ikke er samme sandbox muligheder som i f.eks. Minecraft.

Og ja, man bliver ledt hen til de rigtige steder for at opleve historien i et nogenlunde fastbestemt forløb, men man skal eddermaneme også være opmærksom for ikke at overse flere af de hints spillet giver en. Jeg snakkede med flere andre der har spillet gennem det tæt på mig, og vi har alle oplevet mindst ét sted i spillet hvor vi missede et "vigtigt" sted i progressionen, og måtte improvisere for at overkomme det. At det stadig er en mulighed synes jeg kun er et bevis for hvor godt og åbent spillet egentlig er, og jeg har også indtrykket af at hver af os har tilgået spillet på vidt forskellige måder. F.eks. brugte jeg knap nok SPOILER-TEKST:
Prawn Suit, mens en af mine venner opgraderede den fuldt og brugte den som det primære transportmiddel. Jeg parkerede min ubåd dybt i kraterets indre og så den aldrig igen, mens han udbyggede den med ekstra inventar (hvilket jeg slet ikke anede at man kunne) og brugte den som mobil base
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig