X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

LG 2017 OLED korrekte settings


Reply
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/01-18 23:40, rettet 19/02-19 00:17 
Hermed mine settings på mit LG C7 OLED fra 2017 da en del herinde har købt eller køber disse TV og der blev vist interesse i settings fra flere.

De tre profiler burde dække alle behov. Alt er indstillet efter testpatterns og på mit eget har jeg tilmed brugt et i1 Display Pro colormeter for at få et så objektivt korrekt og perfekt billede som muligt. Desværre er in... Se hele indlægget
Spiller nu: Phantasy Star IV
273 topic(s).
« < 1 2 3 4 5 6 > »

Reply
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/11-20 11:07, rettet 21/11-20 11:18 
Jeg kan ikke forestille mig hvad det ellers skulle være, hvis ikke undertekster. Det er typisk dét man har set brænde fast på OLEDs.

LG har siden 2018 forbedret panelerne så de røde pixels er større og der dermed er mindre risiko for burn-in. Den røde farve er mest sårbar overfor det.

Jeg ved godt at hver ejers brug er forskellig, men jeg har ikke skyggen af burn-in på mit C8 og jeg er fuldstændig ligeglad med at tage specielle forbehold når jeg bruger TV’et.
Jeg har dog primært brugt TV’et i SDR (OLED light 65) da mængden af HDR-spil stadig er begrænset og jeg kun har HDR video igennem Netflix hvor udvalget heller ikke er imponerende.

Det absolut vigtigste man skal huske er at man skal lade TV’et gå i standby så det kan lave automatiske compensation cycles der fjerner image retention. Skulle man af en eller anden grund være typen der trækker strømmen fra efter hver brug, vil man helt sikkert opleve problemer med tiden :)

Edit: Jeg vil på det kraftigste anbefale at man ikke tyr til at bruge den manuelle Pixel Refresher med mindre det er højst nødvendigt. Den kan være ret hård for panelet og overdrevent brug kan medføre uniformitetsproblemer, jeg oplevede lidt af det selv med mit C7 da jeg dengang var utrolig nervøs for burn-in og jeg ikke havde erfaring med OLEDs.

Meget få gange (to tror jeg) har jeg oplevet at noget image retention har været synligt dagen efter, men på andendagen har den automatiske compensation cycle altid fjernet det. Skulle det herefter stadig hænge fast var det nok en idé at køre en manuel refresher :)

Udover de par gange tror jeg faktisk aldrig jeg har set længerevarende image retention, heller ikke hvis jeg har spillet et spil i et par timer med konstant HUD og jeg har skiftet til en anden kilde. Ikke på mit C8 i hvert fald.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 21/11-20 11:14 
Uh - Hvor længe skal tvet være I standby efter brug?
Jeg slukker altid for strømmen efter brug.

Jeg vil dog så sige at mit C7 heller intet burn-in har.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/11-20 11:16, rettet 21/11-20 11:29 
Jeg mener det er omkring 20min for hver 4 timer det har kørt. Derefter går det i rigtig standby og bruger så godt som ingen strøm.

EDIT: For hver 2000 timer TV’et har kørt laver det også en længere og mere omfattende compensation cycle. Det giver TV’et besked om hvis jeg husker korrekt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 21/11-20 14:19 
Ah ja, får da lavet alle de længere omfattende kørsler når den bedre om det trods alt :D
BeanoBeanoSkrevet 21/11-20 14:46 
Dunwich>
Men hvorfor købe et nyt OLED, hvis de er lidt noget bras, og ikke holder ret længe? Jeg skal ikke personligt pt have et tv, hvor jeg ikke kan sætte undertekster på mine film, uden at ødelægge selve tv'et. Det virker helt vildt, at OLED opfører sig sådan. Troede de var helt ovre de børnesygdomme, som den teknologi var plaget af, i begyndelsen.

Jeg har pt. to muligheder, købe et LCD TV med dårligere billedkvalitet eller nyeste OLED model som er bedre mht burn-in og håbe på det holder længere. Jeg ved ikke hvordan problemet er opstået, eller 100% om det er burn-in. Som jeg skriver, tvivler jeg på at det er pga. undertekster fordi det er opstået pludseligt.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/11-20 14:52 
Du har ikke mulighed for at tage billede af det?
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 21/11-20 21:08, rettet 21/11-20 21:09 
Tre vandrette streger synes jeg ikke peger i retning af undertekster. Der burde det jo kun være to - hvor skulle den tredje komme fra?

Det kan slet og ret bare være en panelfejl. Det kan jo ske med alle teknologier.

Har du eventuelt noget elektronikforsikring?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/11-20 21:37 
Det var derfor jeg efterspurgte billede. Kontrastforskellen mellem de to linjer kunne meget vel få det til at ligne at der er tre.

Her er et TV med subtitle burn-in, men det kunne også godt tyde på at skærmen er defekt pga. det mørke i midten som jeg har svært ved at se mening i.

https://i.ytimg.com/vi/g6v3abfSfaI/maxresdefault.jpg
Spiller nu: Phantasy Star IV
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 21/11-20 22:26, rettet 21/11-20 22:31 
C9 her siden 2019 (8/11). Jeg var meget påpasselig i starten for at undgå retention (som på mit LG OLED E6, der dog var en demomodel, hvor jeg tog chancen = sidste LG-model med 3D).

Tog alle nævnte forbehold, men det gik op for mig, at jeg stort set kunne bruge det (C9), som jeg havde lyst til - uden at opleve retention.

Som Kk har nævnt - sluk aldrig på stikkontakten for et LG OLED (kun standby). Jeg slukkede ofte mit E6 på stikkontakt (muligvis derfor retention blev mere mærkbar).

Mht LG OLED skader det heller ikke at tage en ekstra forholdsregel og sætte 'Energy Saving' til Medium eller High, imens man navigerer rundt i brugerflader (konsol/pc - dvs. slås fra under selve gameplayet).

De lidt mere pernittengrynede kan evt også sætte 'Logo Luminance Adjustment' til High i OLED PANEL SETTINGS :) Det gør dog bl.a. UI-flader i spil noget dunkle i det...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/11-20 23:18 
Jeg har slået Logo Luminance Adjustment helt fra på mit C8. TV’et dæmper dog alligevel statiske elementer en smule med det slået fra. Jeg synes ofte det blev meget synligt hvis man havde det på.

På CX kan det slås helt fra i service menuen, men det har jeg nu ikke tænkt mig at gøre :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 22/11-20 12:03 
Blot til info, jeg slukker heller aldrig mit C7 på kontakten, og pixel-refresher kun kørt manuelt 3-4 gange de sidste 3 år, efter jeg opdagede striberne, 3-4 gange mere uden synlige ændringer. Ingen logo dimming options på C7 men skærmen dimmes aut. ned når billedet er statisk.
Jeg vil prøve at tage et billede af striberne senere.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/12-20 18:21, rettet 29/12-20 18:22 
HDTVtest har lavet video med optimale indstillinger på CX for PS5. Så slipper jeg for at skulle opdatere tråden. De matcher også mine anbefalinger.

https://www.youtube.com/watch?v=gisqN_UL1CM

Det eneste jeg har gjort anderledes er at vælge Dynamic Tone Mapping fra. HGiG er super, men der er simpelthen alt for mange titler der enten ikke understøtter det, eller ingen HDR-indstillinger har. Off the top of my head gælder det Spider-Man (PS4), Crash Trilogy og Infamous Second Son og sikkert mange flere. Der er sågar nye titler på Xbox Series X der heller ikke understøtter HGiG.

Pointen er at det er noget rod, for at sige det pænt, at man skal huske hvad hver enkel titel understøtter. For mig giver det meget bedre mening at slå Dynamic Tone Mapping fra, og indstille HDR på maskinen derefter. På den måde vil alle spil blive vist korrekt uden clipping, dog med potentiel dobbelt tonemapping, men jeg har ikke rigtig kunne se forskel alligevel.
Spiller nu: Phantasy Star IV
PlaykidPlaykidSkrevet 02/01-21 17:43, rettet 02/01-21 17:53 
Ved flytning af mit LG C7 er der formentlig blevet trykket på skærmen, så der er kommet et sort mærke på ca. 1 tommelfingers størrelse.
Kan man få vækket pixlerne i live igen, eller er det bare surt show? :-(
Spiller nu: Halo 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/01-21 20:54 
Det har jeg ikke hørt om før, men jeg kan ikke forestille mig andet end at de er døde hvis de er helt sorte :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
enfenenfenSkrevet 02/01-21 22:19 
Playkid>
Ved flytning af mit LG C7 er der formentlig blevet trykket på skærmen, så der er kommet et sort mærke på ca. 1 tommelfingers størrelse.
Kan man få vækket pixlerne i live igen, eller er det bare surt show? :-(

Har du forsøgt med "Pixel Refresh" ?
What is the Matrix?
PlaykidPlaykidSkrevet 03/01-21 10:48 
Ja desværre uden held :-(

Det ser sådan her ud:
https://i.ibb.co/sFDkvbT/A095-D85-B-C64-F-4918-B9-BB-B40-C88750-E05.png

Der er nogle pixels der ikke er helt sorte, men jeg er også bange for se er døde.
Spiller nu: Halo 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/01-21 16:03 
Dolby Vision bliver endelig forbedret i ny CX firmware, men den betyder også et drop fra 650 til 550 nits i HDR game mode :/

https://www.youtube.com/watch?v=Q5h1cvPApTQ

På den email han modtager fra LG lyder det dog som om at de fikser det igen i næste firmware? Men det var måske en idé at vente.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 05/01-21 23:27 
Sikke noget rod :/ Godt nok er det "kun" et cap iflg, kurven (?), men gøjl at gøre. Holder mig fra at opdatere til der kommer et fix.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 08/01-21 17:36 
Btw, nogen der bruger Dynamic Tone Mapping i HDR Game mode?

Synes, at det gjorde det allerede elendige HDR-billlede i Cyperpunk mere tolerabelt på LG C9, selvom det kan fjerne visse fine nuancer/detaljer i de mørke og lyse områder (endte dog med at slå HDR fra i spillet :/).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/01-21 19:28 
Jeg har slået det fra. Det booster brightness mere end hvad godt er, så det er ikke som billedet oprindeligt var tiltænkt.

HDR i Cyberpunk er så broken at det ser meget bedre ud i SDR, så sådan har jeg spillet det. Vil hellere have ornli' sort end mørkegrå :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 12/01-21 12:34 
Iflg. Vincent Teoh, så begynder LG i dag at rulle en ny CX FW ud som skulle fixe HDR i game mode.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/01-21 14:31 
Det lyder godt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/01-21 17:56, rettet 16/01-21 17:58 
Firmware 03.21.16 fikser foruden ovenstående også den øgede brightness nær sort i alle HDR modes. Nice! :)
https://www.youtube.com/watch?v=Y7aqsOmp0Ng

Mit TV kan ikke finde firmwaren, men den kan downloades herfra:
https://www.lg.com/dk/support/product/lg-OLED55CX6LA

Udpakkes og placeres i /LG_DTV/ på USB-stick.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 16/01-21 18:10 
Fedt ;)
BeanoBeanoSkrevet 18/03-21 18:31, rettet 18/03-21 18:32 
Vincent Teoh/HDTVtest viser settings menuer på LG's kommende 2021 modeller.
https://www.youtube.com/watch?v=beLpj1a0o5A

Og så kommer der snart en FW opdatering til 2020 og 2019 modellerne som forbedrer (men ikke løser) VRR raised-black situationen.
http://www.hdtvtest.co.uk/n/LG-issues-firmware-update-to-mitigate-VRR-raised-black-issue-on-2020-OLED-TVs
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/03-21 18:40 
Ja det er virkelig sejt med VRR-forbedringen. Ser frem til at høre i hvor høj grad det gør en forskel :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 26/03-21 18:02 
Soren47Soren47Skrevet 24/10-21 13:14, rettet 24/10-21 13:15 
Er I også vildt irriteret over den "dimming" der sker på LG OLED når billedet er overall "statisk" i længere tid?

Det har aldrig gjort mig så meget førhen, men det gør ærlig talt Diablo 2: Resurrected umuligt at spille.

At slå ASBL fra på tv'et skulle løse det i følge denne tråd:
https://www.avsforum.com/threads/how-to-turn-off-asbl-on-lg-oled-tv.2440714/

Det kræver dog enten
- en android telefon med Infrarød (har jeg ikke)
- En ekstra god universal fjernbetjening, fx en Logitech Harmony 350.

- En LG service fjernbetjening:
https://www.ebay.com/itm/US-New-MKJ39170828-Replaced-Service-Remote-Control-for-LG-LCD-LED-TV/222781798942?epid=12012468826&hash=item33ded47a1e:g:PukAAOSwP4FaTeku&mkevt=1&mkcid=1&mkrid=711-53200-19255-0&campid=5338487047&toolid=10001&customid=130832X1592984X18c6b2bbe46b48c041cc1ed25222d19d


Har I nogen erfaringer?
Fx at det er lykkes med en billigere universal fjernbetjening eller lignende.


Logitech Harmony 350
enfenenfenSkrevet 24/10-21 13:39 
Hvilket LG tv?

Jeg har ikke oplevet nævneværdige problemer på mit LG OLED CX. Oplever kun, at billedet bliver mørkt, når den står i eks. PS5 menuen.

Men i spil må der da være en eller anden form for aktivitet løbende.
What is the Matrix?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/10-21 14:56 
Jeg ville nok være forsigtig med at slå det fra, det måske kan resultere i burn-in? :(

Jeg har selv slået logo dimming fra da jeg synes det ser forfærdeligt ud og er mega tydeligt. Her har jeg ikke oplevet nogle problemer.

Jeg oplevede at TV’ets (CX) dimming dog var noget for voldsom da jeg så Midnight Mass på Netflix for nogle dage siden. Her var der flere meget mørke scener der blev dimmed betydeligt og som var lidt træls. Det er vidst eneste eksempel på at jeg har været generet af det siden jeg købte. Jeg kunne godt forestille mig at Diablo blev træls hvis det netop er i meget mørke scener at det aktiveres :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 24/10-21 15:10 
Jeg har et C7. Lyder som om Enfen på side 3 har haft samme problem.

Der er allerede lidt burn-in på mit TV, så vil helst ikke have mere.
Men som sagt er Diablo 2 uspilleligt og tror meget mørke film ville være helt ulidelig at se.
Tror derfor hellere jeg vil tage chancen og prøve..

Det aktiveres vist generelt ved både lyst og mørkt billede, hvor billedet har en gennemsnitlig "statisk" lysmætning over et par minutter. Ved lyse scener gør det ikke så meget, men i mørke scener betyder det, at det simpelthen er umuligt at se hvad der sker.

I Diablo tolkes de meget mørke områder man går rundt i som "statiske" desværre, selvom billedet jo bevæger sig hele tiden.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/10-21 16:51 
Da jeg havde C7 husker jeg også at fullscreen dimming var noget der skete meget oftere end på de senere modeller.

Panelet blev lavet om fra 2018 og fremad hvor burn-in sker sjældnere, så det giver mening at de har kunne reducere autodimming samtidig.
Spiller nu: Phantasy Star IV
enfenenfenSkrevet 24/10-21 16:53 
Soren47>
Jeg har et C7. Lyder som om Enfen på side 3 har haft samme problem.

Hvilket problem har jeg? eller havde jeg? :)
What is the Matrix?
JmogJmogSkrevet 24/10-21 17:15 
Sjovt, jeg har aldrig lagt mærke til at det sker i mørke scener. Kun i meget lyse statiske scener. Som regel kun, når jeg ser en videopodcast eller lignende med meget statisk billede. Jeg har udelukkende bemærket det i spil, når der kom et kort overgangsbillede med helt hvid skærm.

C9 her.
BeanoBeanoSkrevet 24/10-21 21:52 
Jeg oplever jævnligt full-screen dimming på mit CX, også C7 gjorde det. Typisk hvis jeg ser Twitch streaming af retro spil hvor der ikke er nok full-screen aktivitet. Også nogle baner i Tetris Effect udløste det. LG's algoritme virker meget aggressiv.
Soren47Soren47Skrevet 25/10-21 09:49 
enfen>
Soren47>
Jeg har et C7. Lyder som om Enfen på side 3 har haft samme problem.

Hvilket problem har jeg? eller havde jeg? :)

Fik byttet rundt på navne, sorry. Det var Kamek. Men måske ikke samme problem:

Kamek>
Lyset/kontrasten er falmet på mit LG B7 (jeg har ikke ændret indstillinger - og jeg kører ikke noget auto contrast eller noget i den stil). Til gengæld lyser billedet op når man kører overlayet frem i indstillingerne - for så derefter at falme igen når man lukker overlayet.

Nogen som har et bud på hvad der kan være galt?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/05-23 10:37, rettet 18/05-23 10:39 
Brugere på AVSforum skriver at næste firmware-update til CX vil ændre menuen til den nye type. Det vil sige at home ikke længere er et overlay i bunden af skærmen, men fullscreen med tonsvis af reklamer. Den nye menu kørte væsentligt mere sluggish på de nyere C1-modeller end den gamle gør på CX. Altså vil CX’eren nok halte lige så meget, eller mere. Det er måske en god idé ikke at opdatere, med mindre den tilføjer andre fordele. Auto update kan slås fra i menuen.

https://www.avsforum.com/threads/2020-lg-oled-cx-gx-owners-thread-faq-posts-1-6-no-price-talk.3119288/page-1352#post-62547177
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 18/05-23 16:11 
Argh :(

Auto-update er slået fra på mit CX men alligevel har de presset updates igennem hos mig.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/05-23 16:56 
Shit :O med den nye menu også?
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 18/05-23 18:29 
Nej, heldigvis ikke endnu.
enfenenfenSkrevet 18/05-23 19:07, rettet 18/05-23 19:07 
Jeg har aldrig fået presset updates igennem med "auto update" slået fra.
Har I øvrigt ikke opdateret mit CX længe.
What is the Matrix?
Le RoofLe RoofSkrevet 18/05-23 19:32 
Beano>
Argh :(

Auto-update er slået fra på mit CX men alligevel har de presset updates igennem hos mig.

Hvilken firmware er du på nu? Jeg har selv haft auto update slået fra de sidste par uger og kan indtil videre ikke se nogen forskel.
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
BeanoBeanoSkrevet 18/05-23 21:42 
4.40.70

Jeg har ikke fået updaten med det nye dashboard. Auto-update er slået fra.
slk486slk486Skrevet 22/05-23 09:44, rettet 22/05-23 09:44 
I sådan nogle tilfælde er vi heldige i eu/dk, at firmware ofte kommer senere, så vi kan nå at afvige :D
Skyndte mig lige at sikre min auto-update også er slået fra.
j/k
NaieraNaieraSkrevet 22/05-23 13:06 
Jeg faldt over noget på AVS der handler om at kalibrere LG OLED. Det er nok ikke noget man skal pille ved medmindre man såen rigtig ved hvad man laver...


Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 16/06-23 10:54, rettet 16/06-23 10:57 
Nu er mit CX begynde at spørge om jeg vil opdatere til den nye FW, hver f****g gang TVet starter. Flot.

EDIT: Jeg faldt lige over nedenstående:

The upgrade to a more modern look should entice users to make the switch, but should they want to keep the old software, that can be arranged through the settings where LG has put a new option called ‘Home Screen Style’.

To change back and forth between the styles once you’ve updated the software, go to Settings > General > Home Settings > Home Screen Style.

https://www.tomsguide.com/news/lgs-2020-oled-tvs-are-finally-getting-the-upgrade-they-deserve

Er dette bekræftet?

Så så fald er det et non-issue, eller hvad?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/06-23 11:18 
Mit CX’s panel kører vidst på sidste vers. Har fået dækket af forsikringen og købt et andet TV.

Jeg kan godt prøve at opdatere mit og bekræfte. Lige nu står det nye dog i vejen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 16/06-23 15:47, rettet 16/06-23 15:47 
Tak, men ikke for min skyld :) Mere hvis der var nogen som allerede havde opgraderet som ville teste...
SephSephSkrevet 16/06-23 18:37 
Jeg har opdateret. Man kan indstille, så det ligner det gamle overlay.
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die..."
BeanoBeanoSkrevet 16/06-23 18:45 
Super, tak... så er der jo ingen ko på isen :)
273 topic(s).
« < 1 2 3 4 5 6 > »

Login for at besvare
Username
Password
Remember me