X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

LG 2017 OLED korrekte settings


Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/01-18 23:40, rettet 19/02-19 00:17 
Hermed mine settings på mit LG C7 OLED fra 2017 da en del herinde har købt eller køber disse TV og der blev vist interesse i settings fra flere.

De tre profiler burde dække alle behov. Alt er indstillet efter testpatterns og på mit eget har jeg tilmed brugt et i1 Display Pro colormeter for at få et så objektivt korrekt og perfekt billede som muligt. Desværre er ingen paneler ens og ... Se hele indlægget
Spiller nu: Phantasy Star IV
273 emne(r).
1 2 3 4 5 6 > »

Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/01-18 23:40, rettet 19/02-19 00:17 
Hermed mine settings på mit LG C7 OLED fra 2017 da en del herinde har købt eller køber disse TV og der blev vist interesse i settings fra flere.

De tre profiler burde dække alle behov. Alt er indstillet efter testpatterns og på mit eget har jeg tilmed brugt et i1 Display Pro colormeter for at få et så objektivt korrekt og perfekt billede som muligt. Desværre er ingen paneler ens og disse avancerede indstillinger kan ikke kopieres og forventes at give gode resultater på andre skærme, derfor har jeg kun inkluderet de settings der med sikkerhed vil virke for andre.
Eneste forskel vil være at hvidbalancen og til en meget lille grad farverne, afviger en smule fra mit. Dette kan kun forbedres med et colormeter og kan ikke gøres på øjemål.

Pointen er at få et billede der er så naturtro som muligt, der ikke tilføjer grim sharpening, blæser farvene helt omkuld og kommer så tæt på en ordentlig hvid som er muligt uden kalibrering.

Bemærk at alle LG's 2017 OLED TV bruger samme paneltype og samme system on chip, så disse settings burde gælde for alle LG's 2017 OLED.

-----------------------------------------------------------------

Generel information:

Alle settings er opgivet på engelsk, da jeg får spat af danske oversættelser på elektronik. LG oversætter f.eks. "Just scan" til "Kun scanne" hvilket er fuldstændig idiotisk og ingen mening giver. Google Translate FTW.

Skift evt til engelsk og tilbage til dansk igen bagefter.

Options-knappen (tandhjulet) på fjernbetjeningen kan holdes inde for hurtigt at komme til billed-menuen.



Hvorfor "PC mode" i stedet for Game mode (SDR)?
Almindelig Game mode er meget ringe på disse TV. Her tænker jeg ikke på lag, som bestemt er i den meget lave ende, men hvidbalancen kan ikke indstilles tilstrækkeligt varmt og Colour Gamut kan ikke ændres fra Wide som er forkert og ser alt for overdrevent ud.

Heldigvis er der på TV'et en skjult "PC mode" som ikke bare løser ovenstående problemer ved at lade brugeren vælge en anden picture mode og dermed få et perfekt billede. Det er også eneste måde at få RGB4:4:4 (google det) fra sine kilder, og laggen er præcis lige så lav som den almindelige Game mode. Det er altså win-win-win :)

For at tilgå denne skal man holde Input-knappen på fjernbetjeningen nede, hvorefter en menu åbner. Her kan man vælge de forskellige HDMI inputs, ændre navne og ikoner samt andet.
Man vælger den HDMI-indgang man gerne vil skifte til "PC-mode", trykker 'Edit icon' og vælger 'PC'. Billedet skulle nu gerne forsvinde et kort øjeblik og komme tilbage. TV'et er nu i "PC mode" og man kan vælge ISF Expert som picture mode i stedet (med samme indstillinger som skrevet længere nede) og dermed få et markant bedre billede når man spiller. Man kan stadig frit ændre teksten for indgangen, så de ikke alle hedder "PC" :)

Bemærk dog at "PC mode" fjerner muligheden for 'Real Cinema', så 24Hz BD vil blive konverteret til 60Hz.

For spil i HDR skal man ændre picture mode til 'Game', som er anderledes end den game mode man finder når TV'et er i SDR. Cinema og andre profiler tilføjer lag.
Dette er dog ikke helt skidt da colour gamut i HDR Game korrekt står til Auto. Og man får altså et langt mere korrekt billede end den normale SDR game mode (settings længere nede).

Desværre er der pt. er en bug i TV'ets firmware der gør at HDR og "PC mode" samtidig resulterer i meget udvaskede farver. Det er ikke ulig en bug LG netop har rettet med YouTube i HDR, så jeg håber at de retter fejlen snart, jeg har i hvert fald sendt dem et par mails som de lovede at sende videre til de rette mennesker :)

Ulempen er altså at man er nødt til at skifte væk fra "PC mode" hver gang man spiller i HDR. Reelt set drejer det sig om at man igen holder Input knappen nede > vælger kilde > ændrer ikonet til f.eks. 'Game Console', hvor man har sat picture mode til Game.
Det er ikke fordi det tager ret lang tid, det er bare irriterende da det ellers ville forløbe fuldstændig automatisk hvis buggen blev rettet :)



Hvordan får jeg HDR til at virke fra HDMI-kilder?
Hold options-knappen inde på fjernbetjeningen, herefter General > HDMI ULTRA HD Deep Colour > aktiver. Man skal have en aktiv kilde kørende for at man kan slå det til, som kan være lidt irriterende >_<

**(2018): På 2018-modellerne er denne menu flyttet til: Picture > Additional Settings.

Lidt om Black Level (RGB range).
Black Level indstillingen optræder i settings nedenunder og skal Indstilles efter kildens RGB Range. Indstilles denne forkert vil det enten medføre "black crush" hvor detaljer går tabt i sort, eller det vil gøre billedet alt for lyst.

'Low' er den korrekte indstilling for RGB Limited Range (også nogle gange kaldet '16-235')
'High' er korrekt for RGB Full Range (0-255).

'Auto' virker ikke altid korrekt, da ikke alle kilder sender information om RGB range over HDMI-kablet. Eksempler herpå er Wii U, NES og SNES-mini som alle outputter Limited range, men som TV'et ikke forstår og dermed oplever man et for lyst billede. Her bør 'Black Level' på TV'et altså sættes til 'Low'.

Omvendt vil sådan noget som XRGB-mini (med ældre firmwares), diverse scalere, og sikkert også OSSC kun outputte i Full range, og TV'et bør her stå til 'High'.

Det er altså en god idé at tjekke sine kilder for at være sikker på at de står rigtigt i forhold til TV'et.

Generelt står de fleste BD/DVD-afspillere samt konsoller til Limited Range, og en PC outputter ofte i Full.

-----------------------------------------------------------------

Helt overordnet gælder dette for alle picture modes:

Aspect Ratio settings:
16:9
Just Scan: On (evt Off når man ser TV-kanaler og man oplever sorte kanter)

Energy Saving: Off
Eye Comfort Mode: Off

-----------------------------------------------------------------

SDR - alm. TV-kiggeri, YouTube, Netflix, Blu Ray og spil i ”PC mode”:

Picture Mode:
ISF Expert (Dark/Bright Room)

OLED LIGHT: 60/80 (Dark/Bright) - Lidt en smagssag. Ændrer den maximale lysstyrke på displayet. Kan give visuelle skift i lysstyrke som følge af ABL*.

Contrast: 85

Brightness: 50 - Skal aldrig ændres. Er sort for lyst eller oplever man black crush på en HDMI-kilde er det fordi ’Black Level’ under Picture options er sat forkert i forhold til HDMI Full/limited (0-255/16-235) range på kilden.

Sharpness (H/V Sharpness): 0 - Sættes denne højere begynder der at komme grim 'ringing' i billedet. Tjek dashboardet fra en PS4 Pro hvor man begynder at kunne se grimme sorte skygger omkring den hvide tekst jo højere denne indstilling skrues op.

Colour: 50

Tint: 0

Expert Controls:

Dynamic Contrast: Off
Super Resolution: Off
Colour Gamut: Auto - Auto er den mest korrekte, uanset hvor spændende ’Wide’ og ’Extended’ lyder :)
Edge Enhancer: On (findes ikke på 2018-modeller).
Colour Filter: -
Gamma: 2.4 - Kan sættes til 2.2 i Bright Room, som gør det lidt lettere at se detaljer i mørkere scener i stærk dagslys. Personligt har jeg begge på 2.4.

White Balance og Colour Management System bruges kun til avancerede kalibreringer. Lad være med at ændre White Balance > Colour Temperature til andet end Warm2, da det er den mest præcise out of the box. En koldere setting vil gøre billedet ALT for blåt, og Warm3 vil gøre det for rødt.

Picture Options (ikke alle options kan ændres afhængig af PC mode/alm):
Noise Reduction: Off
MPEG Noise Reduction: Off **(Low for 2018-modellerne aktiverer smooth gradiation der kan hjælpe med color banding, men vil fjerne nogle af de allerfineste detaljer så som filmgrain. Personligt har jeg det sat til Off.)
Black Level: Se afsnittet om RGB Range.
Real Cinema: On - 24Hz playback fra f.eks. BD.
Motion Eye Care: Off
TruMotion: Off - Sæbeopera-effekt og hvad har vi. Nogen er vilde med den slags.

-----------------------------------------------------------------

HDR - UHD BD, YouTube HDR:

EDIT: Gælder ikke for Dolby Vision.

Picture Mode:
Cinema

OLED LIGHT: 100 - Der skal smæk på, det er hele pointen med HDR.
Contrast: 100
Brightness: 50
Sharpness: 0
Colour: 50
Tint: 0

Expert Controls:

Dynamic Contrast: Low - Hvorfor? Fordi at på Low aktiveres LG’s ”Active HDR” som giver en bedre tonemapping til HDR og generelt gør billedet ret meget lysere. Dette virker desværre ikke i ’HDR Game Mode’ hvor denne indstilling altså slås fra.
Super Resolution: Off
Colour Gamut: Auto
Edge Enhancer: On **(findes ikke på 2018-modeller).
Colour Filter: -

White Balance:
Colour Temperature: Warm2

Picture Options:
Noise Reduction: Off
MPEG Noise Reduction: Off **(Low for 2018-modellerne aktiverer smooth gradiation der kan hjælpe med color banding, men vil fjerne nogle af de allerfineste detaljer så som filmgrain. Personligt har jeg det sat til Off.)
Black Level: Se afsnittet om RGB Range.
Real Cinema: On - 24Hz playback fra f.eks. BD.
Motion Eye Care: Off
TruMotion: Off



-----------------------------------------------------------------
Dolby Vision (Netflix, Apple TV):

Picture Mode:
Cinema Home

OLED LIGHT: 50: Fungerer anderledes for Dolby Vision og justerer svjv. gamma'en i stedet.
Contrast: 100
Brightness: 50
Sharpness: 0
Colour: 50
Tint: 0

Expert Controls:

Dynamic Contrast: Low - Hvorfor? Fordi at på Low aktiveres LG’s ”Active HDR” som giver en bedre tonemapping til HDR og generelt gør billedet ret meget lysere. Dette virker desværre ikke i ’HDR Game Mode’ hvor denne indstilling altså slås fra.
Super Resolution: Off
Edge Enhancer: On **(findes ikke på 2018-modeller).
Colour Filter: Off

White Balance:
Colour Temperature: Warm2

Picture Options:
Noise Reduction: Off
MPEG Noise Reduction: Off **(Low for 2018-modellerne aktiverer smooth gradiation der kan hjælpe med color banding, men vil fjerne nogle af de allerfineste detaljer så som filmgrain. Personligt har jeg det sat til Off.)
Motion Eye Care: Off
TruMotion: Off



-----------------------------------------------------------------

HDR Spil:

Picture Mode:
Game

OLED LIGHT: 100
Contrast: 100
Brightness: 50
Sharpness: 0
Colour: 50
Tint: 0
Colour Temperature: W50 - Det er så varmt som displayet kan indstilles og det er faktisk ikke engang nok. Billedet er stadig ca. 10% for blåt. Selvfølgelig er ingen paneler ens så YMMW. Rtings berettede at W45 passede på deres C7, men jeg ved ikke hvor grundigt de kalibrerer for Game modes.

Advanced Controls:

Dynamic Contrast: Off
**(kun 2018) Dynamic Tone Mapping: On/Off efter behov. Har indflydelse på hvordan TV'et tolker HDR-signaler. I nogle tilfælde vil dette gøre billedet lysere, og i andre gøre det mørkere. 2018-modellerne er ved Off allerede lysere end 2017-modellerne var i HDR game mode.
Dynamic Colour: Off
Preferred Colour: Lad det være.
Colour Gamut: Auto
Super Resolution: Off

Picture Options:

Noise Reduction: Off
MPEG Noise Reduction: Off **(Ikke på 2018-modellerne).
Black Level: Low - Lader til at konsollerne ignorerer RGB range settings i HDR, out outputter i Low (se længere nede i tråden).
Motion Eye Care: Off

-----------------------------------------------------------------

*ABL = Automatic Brightness Limiter. Begrænser den maximale lysstyrke automatisk på en meget hvid skærm, så strømforsyningen ikke bliver overbelastet. Det er normalt aldrig et problem på andet end næsten helt hvide skærme. For at se et eksempel herpå kan man kigge på introen til en af Linus Tech Tips-videoer på YouTube. Med contrast på 100 og OLED LIGHT høj nok kan man se at lysstyrken ændres afhængig af mængden af hvid.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 06/01-18 07:55 
Tak for info. Det er super brugbart
KamekKamekSkrevet 06/01-18 09:32 
Ja, mange tak for info :-)

Jeg bemærkede at der blev talt om problemer med aktive hdmi switchere (som jeg selv bruger) sat direkte til tv'et i den anden tråd - hvad skal man så gøre hvis man gerne vil have alt sit grej sat til tv'et? :-)
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
BeanoBeanoSkrevet 06/01-18 10:09, rettet 06/01-18 10:15 
Det er ikke umuligt, bare meget følsomt med bestemte enheder, bl.a. PS4 og Apple TV. Kendt issue men LG erkender det naturligvis ikke.

Det er ikke lykkedes mig at få PS4 til at virke igennem en HDMI switch - prøvet 6 (SEKS!) forskellige og adskillelige kvalitets kabler - men TV'et nægter bare at fange 4K/UHD signalet. Så jeg har pt. min PS4 sluttet direkte til TV'et og bruger kun 4K HDMI switch til enheder der leverer bedre signal styrke (4K bluray afspiller, SHIELD TV, Apple TV 4gen) og så anvender en ældre Clicktronic HDMI til de øvrige konsoller (PS3, Nintendo Switch, Xbox One S). Så på den måde har jeg pr tilsluttet de enheder som jeg har behov for. Apple TV virker dog stadig sporadisk via switch men den skiller jeg mig snart af med alligevel.
Ærgerligt når TV'et ellers er så fantastisk.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 06/01-18 10:50 
Har du prøvet at slå HDCP fra på PS4'eren for at se om det gør noget?
KamekKamekSkrevet 06/01-18 11:49 
Beano>
Det er ikke umuligt, bare meget følsomt med bestemte enheder, bl.a. PS4 og Apple TV.

Okay, det er også primært lidt ældre enheder jeg har sat til i den - så regner med at det går så :-)
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
BeanoBeanoSkrevet 06/01-18 12:24 
Darkbeat>
Har du prøvet at slå HDCP fra på PS4'eren for at se om det gør noget?

Nej, men et forsøg værd ;)
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 06/01-18 15:03 
MIT hovedet gøre ondt :0

Her troet jeg at tænde for mit tv , og konsol var fint? :D

Vild at du har styr på så mange ting på en gang? Men du er osse kongen af konsoller ;)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/01-18 15:04, rettet 06/01-18 15:07 
Jeg har samme Clicktronic-switch som Beano. Har kun testet SNES-mini > switch > TV og det gav sporadiske udfald.
SNES-mini > switch > Yamaha receiver > TV virker dog perfekt. Så jeg tror switchen er problemet og ikke opfylder HDMI-standarderne helt. Det er i hvert fald ikke et båndbredde-problem når det kun er et 720p-signal.

Jeg forventer altså at når jeg udskifter min forstærker til en med HDMI 2.0 så vil PS4 Pro fint virke igennem den.

ChronoSousa> Al for meget OCD :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 06/01-18 15:13 
Jeg har prøvet med 6 forskellige switche... ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/01-18 15:22 
Jeg tvivler på at forholdsvist billige switche går til samme yderligheder for at opfylde standarder, som en markant dyrere forstærker gør.

Mit setup beviser at båndbredden ikke er problemet, som ellers ville være min første tanke.

Det er pisse irriterende uanset, men jeg tror teknisk set ikke at fejlen ligger hos TV’et.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 06/01-18 15:33 
Den er meget mere følsom end de tidligere tv jeg har haft, det står stadig klart. Og det er som sagt et kendt issue.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/01-18 16:14 
Det siger jeg heller ikke :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 06/01-18 16:29 
Ok ;)
PS4 er nok heller ikke uden skyld men så længe den virker direkte sat til går jorden ikke under her :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/01-18 16:32 
Der har jeg heldigvis heller ikke oplevet nogen problemer :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 06/01-18 16:36 
Det vil du hvis du prøver via din switch ;)
NaieraNaieraSkrevet 06/01-18 17:36 
Pointen er faktisk at få et billede der er så KORREKT som muligt, da filmskabere ofte vælger at lade deres film se alt andet end naturtro ud ;)

Men ellers supergodt arbejde med det store indlæg, der.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/01-18 18:56 
Det er egentlig også hvad jeg mente da jeg skrev “objektivt korrekt og perfekt billede” :)

Der er en standard som filmskabere colorgrader deres film efter, og som man bør stile efter når man kalibrerer sit TV, for at få samme oplevelse som filmskaberen havde tænkt.

Det ved jeg godt at jeg ikke behøver fortælle dig. Men nu er står det i hvert fald klart :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/01-18 18:22, rettet 07/01-18 18:32 
Jeg faldt lige over Rtings review af C7'eren på Youtube. Jeg var ikke klar over at TV'et understøttede 1080p@120Hz. Første TV jeg nogensinde har set der understøttede højere refresh end 60Hz.

Kræs for PC-spillere der har en GPU med HDMI 2.0-udgang :)

https://www.youtube.com/watch?v=zYk9qg3rd_c

EDIT: Helt urelateret; I forbindelse med Angry Games Done Quick som netop er gået i gang, er det værd at nævne at der på LG's app store er en app der hedder "Game Streams" som kan streame fra Twitch. Fungerer glimrende, men interfacet er ikke det bedste :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 08/01-18 09:50, rettet 08/01-18 09:51 
At spil så typisk ikke er calibreret til Gamma 2.4 er så lidt en hemsko og kan gøre dem mørkere end tiltænkt, hvis displayet er calibreret til det.

Irriterende der ikke bare er EN standard! :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/01-18 10:51 
2.4 er den nye standard i forhold til film. Så må spil bare tage sig sammen og komme efter det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 08/01-18 11:18 
Har det ikke været det i master studier i mange år?

Men ja, enig :D
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/01-18 18:53 
Pas. Jeg mindes bare at man førhen kalibrerede til Gamma 2.2. Mere klog på det skal jeg nok ikke gøre mig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 10/01-18 22:26 
Lidt off-topic men LG’s rulle OLED prototype er alt for fræk :D

https://youtu.be/x5n5OSaCJfM
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/01-18 23:29 
Meget ja :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 11/01-18 00:29 
Tak for infoen! :)
Er stadig ved at rode med det. Bliver dog altid forvirret over hvordan de forskellige Settings hænger sammen med hhv indgang, ikon og billedinstillingsnavnet.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/01-18 03:33 
Hvad er du i tvivl om?
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 11/01-18 18:09, rettet 11/01-18 18:16 
Svigermor har bedt om en oled tv anbefaling.

Er det sådan at lg c7 er et rigtigt godt tv til prisen?

Og er dette en god pris?
https://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/OLED55C7V/lg-55-4k-uhd-oled-smart-tv-c7-oled55c7v

Hun ville helst have det i maks 43" men det løb er vel mere eller mindre kørt ;)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 11/01-18 18:32 
Det kostede 11K ved sort fredag og januar udsalget, så mon ikke det falder igen...

LG laver ikke OLED under 55”, desværre for jeg har hørt fra flere som gerne vil have noget mindre.
BeanoBeanoSkrevet 09/02-18 08:42 
Til information og påmindelse...

"Guide: Undgå at dit Smart TV overvåger dig"
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1518086431
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/02-18 13:23 
Tak Beano. Mainboardet i mit TV gik i stykker og måtte udskiftes for et par uger siden. Teknikeren havde bare slået hele lortet til under opstarten, så jeg havde ikke tænkt på at slå det fra igen :/

Jeg satte en OSSC-prototype til, som jeg var blevet tilsendt for flere år siden. Kan godt huske at der var noget bøvl med HDMI-porten på den, men det har aldrig dræbt et tv før :p
Jeg går i hvert fald ud fra at den var synderen, men jeg har ikke tænkt mig at finde ud af det ved at prøve igen :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/02-18 18:47, rettet 22/02-18 18:50 
Jeg har lavet en fejl ang. contrast i SDR. På OLED er det åbenbart ikke bare så simpelt som at følge test patterns. 85 er den korrekte indstilling, ellers kan man opleve at man "clipper" detaljer. Sorry :/

Forklaring herunder:
http://www.avsforum.com/forum/139-display-calibration/2853954-lg-2017-oled-calibration-thread-settings-40.html#post55256464

Har rettet første indlæg.
100 er stadig den korrekte indstilling for HDR.
Spiller nu: Phantasy Star IV
QQSkrevet 23/02-18 17:19 
55" B7 er på tilbud hos Power for 9999.-

Hvad er forskellen på B7 og C7?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
BeanoBeanoSkrevet 23/02-18 17:21 
Rammen og foden.
QQSkrevet 23/02-18 17:26 
Det var da en tåbelig navngivning, der giver en falsk indikation af, at den ene model er bedre end den anden.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/02-18 18:01 
Ingen af 2017 OLEDs fra LG er bedre end andre. Det er udelukkende designet og højttalerne på de dyrere modeller.

Så bare køb :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 24/02-18 10:25 
Der er vidst nok noget med at mange elektronik kæder får modeller af fjernsyn, som har marginale forskelle på ramme, fod eller andre ting, således at de kan kalde dem C eller D eller et eller andet unikt navn der gør det mere besværligt for forbrugeren at prissammenligne.
JmogJmogSkrevet 24/02-18 12:21, rettet 24/02-18 12:25 
Det er ikke tilfældet her. C er ikke unik for bestemte kæder. Det virker mere som at de ikke vil forvirre ved at gå fra 6-serien, hvor der var B, C, E og G til 7-serien, hvor det samme gælder.

I 6-serien var B og C ens bortset fra at C var buet. Buede TV er afskaffede nu.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/05-18 19:59, rettet 19/05-18 20:07 
Lige en update med hensyn til RGB range og HDR.

Jeg opdagede at det lader til at uanset om man har PS4 Pro eller Xbox One X sat til at outputte full range RGB, så er dette faktisk ikke tilfældet ved spil i HDR. Ved ikke om det er standard at HDR ikke skal virke samtidig med RGB full range, men indstillingen er i hvert fald tilgængelig i HDR game mode på TV'et og sættes denne til high så ødelægges sortniveauet (billedet bliver for lyst).

Så altså, ved HDR (selvstændig profil på TV'et) skal Picture > Picture Mode Settings > Black Level stå til Low. Hvorfor muligheden er der kan man undre sig over, men det virker måske korrekt med en PC?

Man kan sagtens have sin PS4 sat til full range, og så have SDR profilen på TV'et sat til Black Level High, hvis man ønsker. Det lader til at indstillingen på konsollen ignoreres når HDR slås til.

Jeg går ud fra det samme gælder på Xbox One, har ikke testet endnu :)

Man kan også bare lade det hele stå på Limited/Low for nemheds skyld. Jeg tænker ikke man opdager de færre farver alligevel :p

Men det forklarer da sikkert hvorfor jeg synes HDR var så meh i flere PS4-titler :D Det eneste HDR spil jeg har brugt ordentlig tid på er Gears 4 på X, som jeg synes var vildt imponerende, men den konsol og input på TV'et havde jeg også sat til limited range :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 19/05-18 22:04 
Det er vist et spørgsmål om båndbredde. Jeg mener ikke HDMI 2.0 kan klare kombinationen 4K, HDR, RGB.

RGB er lige præcist det mere båndbreddetungt at man er nødt til at køre med YUV. Grunden til konsollerne defaulter til YUV er slet og ret at de via handshaking ved at det ikke vil virke med RGB.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/05-18 22:40 
Ah ja jeg tænkte slet ikke på at de skiftede til YUV. Det giver faktisk meget god mening :)

Men igen kan man undre sig over at muligheden er det på tv’et så :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 20/05-18 07:01, rettet 20/05-18 07:02 
Mit stod allerede til low i HDR, var vist en anbefaling DF kom med :) Meget tydeligt det er galt ellers.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/05-18 12:00 
Ja det var egentlig ret dumt at jeg ikke har opdaget det tidligere. Men når spillene kun lige har været på i få minutter og kontrasten stadig er så høj er det ikke altid helt nemt at se helt sort, især når man spiller i dagslys.

Ni No Kuni II fik mig til at kigge nærmere på det, da jeg undrede mig over at loadskærmen var meget mørkegrå i stedet for helt sort :p

Havde jeg bare ladet konsollen stå på limited range RGB og dermed ikke pillet ved indstillingen på TV’et havde det aldrig været et problem. Men jeg vil gerne have den ekstra farvedybde, omend det nok er super svært at spotte forskellen :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 21/05-18 10:41 
Ja, men TANKEN om at det er bedre er nok til at efterfølge det :)
j/k
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 22/11-18 17:29 
Hvis nogle ser et godt gameing 4K tv. Via black friday?

Så smid et link :)
Tak
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
NaieraNaieraSkrevet 22/11-18 17:35 
Hvad med om du selv gjorde en indsats?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 22/11-18 17:37 
Hvad mener du?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
slk486slk486Skrevet 22/11-18 17:40 
Hold øje her. Den liste bliver opdateret løbende :)

https://www.flatpanels.dk/blackfriday2018.php
j/k
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 22/11-18 17:49 
Cool. Vil holde øje med siden 💪
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
DarkbeatDarkbeatSkrevet 22/11-18 21:32 
slk486>
Hold øje her. Den liste bliver opdateret løbende :)

https://www.flatpanels.dk/blackfriday2018.php

Tak for tippet. Det er et mega godt værktøj!
273 emne(r).
1 2 3 4 5 6 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig