X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

LG 2017 OLED korrekte settings


Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/01-18 23:40, rettet 19/02-19 00:17 
Hermed mine settings på mit LG C7 OLED fra 2017 da en del herinde har købt eller køber disse TV og der blev vist interesse i settings fra flere.

De tre profiler burde dække alle behov. Alt er indstillet efter testpatterns og på mit eget har jeg tilmed brugt et i1 Display Pro colormeter for at få et så objektivt korrekt og perfekt billede som muligt. Desværre er ingen paneler ens og ... Se hele indlægget
Spiller nu: Phantasy Star IV
273 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6

Svar
Soren47Soren47Skrevet 21/06-23 21:51 
Da jeg, som skrevet tidligere i tråden, har været dum og fået burn-in på mit LG OLED C7, betænker jeg nyt tv inden for de næste par måneder. (jeg er vant til at fjerne strømmen fra min elektronik om natten. Det skal man ikke gøre med OLEDs :D)

Umiddelbart lyder det ikke til at der er nogen nævneværdig forskel mellem C2 og C3 (udover pris!).
Kender I til nogen?

Skal bruges både til streaming, nye konsolspil (ps5) og UHD disks.
Jeg har en surround receiver.
JmogJmogSkrevet 22/06-23 00:32 
Fra rtings.com:

“The LG C3 is an excellent OLED TV with exceptional picture quality but is only an incremental improvement over its predecessor, the LG C2 OLED. It doesn't have the LG G3 OLED's MLA focusing layer, which allows the G3 to get extremely bright, so in theory, there's a big difference between the C3 and G3 this year. However, in actual usage, the difference in brightness between the two TVs isn't very noticeable and isn't worth the price difference for most people. As the C3 is an incremental upgrade over the C2, get the cheapest one when shopping. ”

Lyder som om du sagtens kan nøjes med C2.
BeanoBeanoSkrevet 22/06-23 07:33 
Har C3 stadig ekstra display lag ifm. 4:3 indhold i game?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/06-23 08:15, rettet 22/06-23 08:24 
Det har det:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c3-oled

Det giver ingen mening at det tilføjer lag når jeg formoder at de åndssvage ultrawide opløsninger TV’et nu understøtter som 21:9 (og en mere) ikke gør da de specifikt vælges i game mode. Gad nok vide hvilken forskel sorte kanter gør i top og bund modsat venstre og højre i forhold til lag.

C2 har også stadig den super seje 4 way zoom-kontrol som var brugbar til at zoome og ændre aspect ratio (f.eks til PSP eller mini-konsollerne i 1:1 pixelmapping). Desværre er den feature kun tilgængelig i streaming apps som Twitch og HBO Max. Det giver ingen mening.

Men måske kan man nære et håb for at det bliver fikset en dag i en firmware. LG er klart de bedste til at supportere deres produkter i mange år og tilføje nye ting. C2 har på mange måder været en katastrofe da det udkom, med et hidtil uset antal bugs. F.eks. er det først lige nu at de er ved at have AutoCal til at fungere korrekt, altså langt over et år efter det udkom.
Det er nok den højst prioriteterede feature for dem, hvor sådan noget som 4:3 lag ligger et stykke nede på listen.

Det tilføjer “kun” en enkelt frame lag så det er ikke umuligt at spille i 4:3 hvis man vil. 1600x1200 og 1920x1200-opløsninger fra OSSC virker heller ikke rigtigt længere, hvilket er en skam.

Man kan sikkert finde et sted på LGs hjemmeside hvor man kan give feedback og komme med forslag, så kan man spamme dem der indtil det forhåbentlig bliver rettet :D


Mit gamle 55” CX er begyndt at dø, med hundredevis af underlige hvide “pixelfejl”. Jeg fik dækket af min elektronikforsikring og har selv lige købt 65” C2 i stedet.

Sidste år havde jeg købt 65” C1 som på gamingfronten var bedre, men måtte returnere to stk pga jammerlig screen colortint og andre uniformity issues. Og så blev de udsolgt :(

Nu er jeg på C2 nummer to og problemerne er de samme, meget tydelig colortinting på grå skærme. Jeg får nummer tre på mandag og håber det er okay. Jeg er godt nok træt af det.

https://www.avsforum.com/attachments/5-jpg.3461726/
(Nuværende TV. Det var meget værre på C2 nr 1
Kameraet overeksponerer som en gal, så det ser trods alt meget værre ud på billedet end i virkeligheden.)


Det skulle primært være et problem med netop 65”-skærmene. 55 og 77 skulle være bedre hvad det angår.
De må bare blive ved med at bytte indtil jeg får et der er fri for problemerne :)
OLED er super, jeg ville aldrig selv vælge andet, men de nye paneler er sgu lidt trælse, så vær opmærksom på det hvis du bekymrer dig om den slags.

Ellers er det et super fint tv, og rent billedkvalitetsmæssigt er det en forbedring over tidligere modeller. Der er tydeligt mindre black crush end på CX og C1 (kunne rettes via kalibrering) og jeg synes også designet er noget af det pæneste jeg har set. Det er også super rart at alle inputs nu sidder til siden og at der er fornuftig cable-management så det kan monteres tættere på væg.

Til al moderne gaming er det super godt. Til retro skal man nok investere i en RetroTink 5X eller kommende OSSC Pro for det bedste resultat.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 22/06-23 09:53 
Konsolkongen, hvorfor går alting i stykker hos dig, i løbet af kort tid? Du har ofte skrevet om mandagskonsoller du har haft, og konsoller som er gået i stykker indenfor næsten uger(?) og måneder.

Nu er du på C2 nr to og venter på TV nr tre.

Mht. TV så har jeg et 55" Sony fra 2016 som bare kører og altid har kørt og fungeret som det skulle.

En ven har købt et LG OLED 55” CX6LA, som han siger, er det vildeste og bedste TV han nogensinde har haft, men hvergang jeg hører om OLED, LG og CX nu - også ved at følge denne tråd - så giver det mig ikke umiddelbart en tro på, at det er det næste slags TV jeg selv skal have, hvis / når det bliver nødvendigt at skifte / købe et nyt.

Ifølge dig, så virker de jo nærmest ikke? Altså, du roser dem for deres features, men det hjælper jo ikke noget, hvis skidtet reelt ikke virker.
BeanoBeanoSkrevet 22/06-23 11:20, rettet 22/06-23 11:20 
@KK: Trist de ikke fixer den 4,:3 fejl :( Også trals at f.eks. Teoh kalder fejlen en niche/non--issue og ikke vil lave videoer om det. LG har nemt ved at ignorere det.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/06-23 11:27, rettet 22/06-23 13:05 
Dunwich>

Haha :D Jeg synes ikke rigtig jeg kan genkende hvad du skriver. Jeg har haft en masse døde Xbox 360’ere som de fleste oplevede, ellers virker alt andet da som det skal. Jeg kan ikke lige mindes at jeg har haft andre døde konsoller.

Det er korrekt at jeg har været uheldig at få en PS5 med larmende blæser, men det er ikke en defekt. Alle der fik blæsere af samme mærke ville opleve samme mængde støj.
Omvendt var jeg heldig med min PS4 Pro hvor andre fik maskiner der larmede meget mere end min.

Jeg kan ikke forstå hvordan du kommer frem til at TV’et slet ikke virker. Jeg nævner nogle bugs og mangler i forhold til tidligere modeller, men slutter også af med at skrive at TV’et er super godt til moderne gaming og at billedkvaliteten tilmed er bedre end tidligere modeller.

At jeg har ombyttet skyldes uniformitetsproblemer i panelet. Se billedet jeg linker til. Igen, husk på at kameraet får det til at se meget værre ud end det er, men du kan se at billedet er rødt i højre side. Det burde være en rimelig ensfarvet grå skærm.
Det er mest synligt ved meget mørke billeder. Når skærmen er lys er det stort set ikke til at se.

Det er heller ikke en defekt, men noget man kan være uheldig at få på de nye WOLED-paneler (også kendt som OLED Ex og OLED Evo). Især 65”-modellerne åbenbart.
Når jeg skal kalibrerer farverne på mit TV synes jeg ikke det giver mening at jeg kan kalibrere midten, men at farverne i højre side aldrig vil matche helt. Derfor synes jeg det er uacceptabelt.
Jeg tror rigtig mange aldrig ville lægge mærke til det eller lade sig genere af det, men nu hvor Søren spørger ind til C2 ville jeg alligevel dele min erfaring, så kan han vurdere ud fra det hvad han vil gøre.

Her er et billede af RE2 (som har super træls “elevated blacks” i nogle rum. Bemærk at billedet er lidt mere rødligt i de mørkegrå farver i højre side:
https://www.avsforum.com/attachments/re2-jpg.3461727/

Ville du have spottet det hvis jeg ikke havde nævnt det? Mange ville nok ikke, men jeg gør desværre :/

Colortinting er træls, det samme er de vertikale streger der kan forekomme på OLEDs. (Stregerne lader dog til at være kraftigt reducerede på de nye paneler sammenlignet med tidligere).
Det er dog værd at nævne at WOLED trods alt alligevel har meget bedre screen uniformity end LCD typisk har, som ofte er plaget af ujævn bagbelysning og vignetting i kanter eller hjørner.

QD-OLED er bedre end WOLEDs hvad alt det angår, men det er svjh. kun Samsung og Sony der laver dem endnu. Samsung-modellerne er direkte dårlige på mange områder og Sony er for dyre i forhold til LG og har også nogle begrænsninger.

Et Panasonic QD-OLED ville være fantastisk :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/06-23 11:37 
Beano>
@KK: Trist de ikke fixer den 4,:3 fejl :( Også trals at f.eks. Teoh kalder fejlen en niche/non--issue og ikke vil lave videoer om det. LG har nemt ved at ignorere det.

Ja det er super træls. Men det var værd at blive ved at skrive til LG om. Nu har de fikset de grove problemer ved TV’et så må de gerne kaste sig over de mindre. Hvis de retter det for C3 må det være en smal sag at rette for C2 også nu de er så ens.

Det er altså vanvittigt at man kan køre YouTube video oveni sine spil på C2 uden det tilsyneladende påvirker inputlaggen mærkbart, men 4:3 kan de ikke? Det må altså være en smal sag at fikse :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 23/06-23 11:47 
Tak for alle kommentarerne! :)

Jeg tror jeg er lidt mere sensitiv overfor issues med skærme end de fleste, men nok ikke lige så meget som Martin, så tror det vil gå fint :D

Jeg spiller næsten kun retrospil på billedrør nu til dags, så ossc-problemer vil ikke påvirke mig så meget. Men fedt den nye Retrotink nok vil fungere godt med det.
tastasSkrevet 24/08-23 11:55, rettet 24/08-23 11:59 
Jeg ved ikke om man må låne denne tråd til lidt rådgivning om nyt tv. Der virker til at være godt gang i den her.

Har et Samsung tv fra 2016, som nu har fået en lang tynd hvid stribe i bunden af tv'et. Er jo i den sorte bjælke ved film, men jeg syntes det er temmelig forstyrrende. Min kone knap så meget 🤣

Jeg er dog i tvivl om hvad jeg skal have. På den ene side ville jeg gerne OLED men på den anden side ville jeg også gerne det ikke skulle være alt for dyrt.
Har 55"" men ville gerne 65" hvis muligt. Og det presser jo også pris op.

Der er dog lige kommet dette tilbud ind af brevsprækken fra Elgiganten. Selvom det måske ligger lidt i den høje ende ud fra hvad jeg ville bruge, kunne det være mulighed. Det kommer til 8888 kr På fredag.

Vi har Xbox series X sat til tv spil og vi ser primært film og serier på streaming tjenester. Så det er niveauet.

Er det bare det man skal gå efter, eller er der nogle ikke OLED som er billigere som er værd at gå efter? Eller måske andre OLED som er bedre køb?

Er OLED kommet over burn in problemer, eller er det stadig problematisk med det?

LG 65" CS 4K OLED TV (2022)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/08-23 17:10, rettet 24/08-23 17:11 
Det er et rigtig godt TV til pengene. Det er en blanding mellem C1 og C2, hvis du skal have nogle anmeldelser at læne dig op ad (CS er lidt mere obskurt og ikke udgivet over hele verden).

Panasonic laver også nogle skide gode OLED, men kan ikke pt fås i samme prisleje.

Burn-in er ikke rigtit et problem længere OLED og har ikke været siden 2018. Især LG er gode til at forhindre det. Jeg gør ingenting for at forhindre det på mit eget :)

Det eneste problem jeg kunne er hvis man tager strømmen fra hver eneste gang man har brugt det. Når TV’et er “slukket” står det nemlig og kører en compensation cycle der modvirker burn-in.
Spiller nu: Phantasy Star IV
tastasSkrevet 24/08-23 19:08 
Tak for det gode svar 👍

Det er nok også mest burn in jeg var bekymret for. For ellers må jeg sige den smule søgen jeg har lavet ikke rigtig viser nogle tilbud som kan være med i den prisklasse hvis det skal være OLED

Det er jo nok primært subtitles som vil være den statiske ting i det vi ser. Så meget gamer jeg trods alt ikke mere
.kan bare huske mit plasma fik burn in ved subtitles, selvom jeg var meget påpasselig.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/08-23 19:51 
Subtitles var nok den største risiko for burn-in på 2017-modellerne og tidligere.

Jeg har på HBO Max sat subtitles til 75% synlighed. Ikke så meget fordi jeg er nervøs for burn-in, men fordi subtitles i HDR er ubehageligt lyse ved 100%.
Det kan man også gøre i Plex, Apple TV+ og Netflix, og sikkert også andre apps :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 24/08-23 20:13, rettet 24/08-23 20:27 
Jeg har det sidste halve års tid brugt et C2 panel som monitor til mit arbejde. Det vil sige nogenlunde de samme statiske vinduer hele tiden i 6-8 timer dagligt. Ingen burn-in. Og det er endda med en firmware, hvor ABL og logo limiter er slået fra.
Det er ikke en bekymring jeg har mere :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/08-23 20:36, rettet 24/08-23 20:37 
Godt at høre :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
tastasSkrevet 24/08-23 21:25 
Nice … Min business case herhjemme er dog gået lidt i stykker, da det lys problem på vores tv nu pludselig er forsvundet igen.
Jeg er dog sikker på, at så snart det LG tilbud i Elgiganten er overstået, så vender det jo nok tilbage. Gah!
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/08-23 21:59 
Pis ja :D

Der er altid black friday om kort tid. Der kommer sandsynligvis et 65” til samme pris.
Spiller nu: Phantasy Star IV
tastasSkrevet 28/08-23 11:43, rettet 28/08-23 11:43 
Nå, jeg hoppede alligevel ombord og her fået den op og hænge.

Er der nogle gode forslag til settings? Jeg her haft lidt problemer med at google noget frem. Nok fordi det er CS modellen. Virker ikke til der fx er noget på rtings.com. men kan være man måske kan læne sig op af c2 settings?

Det jeg har gjort indtil videre er sætte den på biograf og skarphed 0, og der ser det allerede fint ud, men der er sikkert meget mere man bør gøre. 🤣

Men er allerede en lækker upgrade 👍
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
NaieraNaieraSkrevet 28/08-23 12:42 
Sluk alle "forbedringskredsløb", sæt skarphed til nul/neutral og skift til Filmmaker Mode. Dette skal gøres på alle inputs der bruges, inklusive eventuel TV-tuner. Derudover skal der nok en professionel til at gøre en forskel.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/08-23 13:02, rettet 28/08-23 13:06 
Jeg er næsten sikker på at menuerne er identiske med C2'eren så jeg kan lige rende det hele igennem senere. Naiera har ret, men nogle options er måske lidt svære at blive klog på hvad de skal stå til.

At få Game mode til at stå korrekt er lidt mere kompliceret end andre typer kilder.

Du må ikke bruge Rtings white balance settings på dit TV da de indstillinger er unikke for deres TV og det vil sikkert gøre billedet dårligere hvis man bruger dem.
Spiller nu: Phantasy Star IV
tastasSkrevet 28/08-23 16:40 
Super, tak. Haster ikke, så bare en dag du lige sidder og alligevel ikke kan vælge noget at se på netflix.. Jeg kan også lige se lidt nærmere på C2 settings selv så. Skal nok holde mig fra whitebalance osv 👍

Ja, det er lidt svært at gennemskue hvad alle de forskellige ting helt præcis gør... Men hvis de bare skal være off er det jo selvfølgelig ligegyldigt 🤣
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
enfenenfenSkrevet 28/08-23 17:43 
Hvis du skal game, så hold den indgang på "Game Mode". De andre indgange kan være på enten "Filmmaker mode" eller "Expert Dark/Bright Room".
What is the Matrix?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/08-23 19:52 
tas>
Super, tak. Haster ikke, så bare en dag du lige sidder og alligevel ikke kan vælge noget at se på netflix.. Jeg kan også lige se lidt nærmere på C2 settings selv så. Skal nok holde mig fra whitebalance osv 👍

Ja, det er lidt svært at gennemskue hvad alle de forskellige ting helt præcis gør... Men hvis de bare skal være off er det jo selvfølgelig ligegyldigt 🤣

Jeg har lavet ny tråd med settings, så det er lettere at finde.
https://www.playright.dk/forum/emne/38308-lg-c2-oled-olign-indstillinger?reload=874805#874805

PlayRight holder ikke formateringen af teksten så det er lidt uoverskueligt at læse igennem. Håber det går, ellers må der findes et sted hvor jeg kan uploade teksten så det ser korrekt ud.
Spiller nu: Phantasy Star IV
273 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig