X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Jeres yndlings film-scene(r)


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/08-17 23:13 
Der er fokus på hvad-synes-du-om-filmen og film-snak, men jeg har personligt en fetisch for dén ene, ikoniske filmscene der fremstår som noget helt fantastisk. Også selvom resten af filmen måske ikke er et mesterværk (nødvendigvis). Dedikeret tråd til filmscenen som nærmest kan ses for sig selv, som kan afspilles på repeat, som gør noget personligt for jer (og hvorfor?).

Min første tanke lander på scenen fra True Romance. Et retorisk skakspil mellem Dennis Hopper og Christopher Walken, som nærmest er en minifilm i sig selv. Og jeg slører teksten af hensyn til dem, som på ufattelig vis ikke har set filmen.

SPOILER-TEKST:
Det hele er formidlet dejligt implicit - mellem linjerne. Dennis Hopper opdager at han skal dø. Der er ingen udvej, så han vender sin svaghed til sin fordel og forulemper sin (kommende) bøddel på groveste vis. Så groft at det bliver en øjeblikkelig død fremfor en lang pinefuld en. Jeg huske jeg så filmen i biografen, hvor man virkelig kunne fornemme hvordan Tony Scott fokuserede på suget af hans sidste cigaret, og man kunne høre gløden gnave sig gennem papiret, som et tegn på at han nu skulle dø.

Damn, det er en eminent filmscene.

True Romance - The Sicilian Scene
The medium is the message.
BlumarinaBlumarinaSkrevet 25/08-17 23:46, rettet 26/08-17 09:21 
Jeg vil gerne nominere slutningen på The Dark Knight, som jeg synes er fuldkommen fantastisk. I kan sikkert alle se scenen foregå med lukkede øjne og genkalde hvert et ord i den blændende dialog mellem Gordon og Batman. Jeg får seriøse kuldegysninger hver gang, jeg ser denne scene. Dialogen er SÅ velskrevet og er perfekt understøttet af Hans Zimmers episke soundtrack. Batman bryder sine egne regler for første gang og må erkende, at Jokeren vandt.

"You either die a hero, or you live long enough to see yourself become the villian"

"Sometimes, the truth isn't good enough. Sometimes people deserve more. Sometimes people deserve to have their faith rewarded"

Link...
JmogJmogSkrevet 26/08-17 07:07, rettet 26/08-17 07:09 
Blade Runner

SPOILER-TEKST:
Da Batty (Rutger Hauer), ser Deckard kæmpe desperat for ikke at falde i døden og han indser at det er den samme impuls, der har drevet ham gennem hele filmen - en nyttesløs kamp for at forlænge sin eksistens.

Han forstår det, og derfor redder han ham. Efterfulgt af den sublime monolog med "All these moments will be lost to time... like tears in rain" som er filmet virkelig flot. Det er en klasse scene.

Filmen er i øvrigt spækket med ikoniske scener. Interviewscenen i starten, mødet med Tyrell, politibilens flyvetur gennem byen, Priss kamp med Deckard - det er ikke for ingenting det er en klassiker.
millenniummillenniumSkrevet 26/08-17 07:38, rettet 26/08-17 07:39 
Service link til Blade Runner scenen: https://youtu.be/NoAzpa1x7jU

Og ja - det er også en virkelig god scene.
The medium is the message.
AkamisoAkamisoSkrevet 26/08-17 10:29 
Once Upon a Time in the West (1968) - the Duel

Fantastisk scene fra en uforglemmelig film

Link...
jaesjaesSkrevet 26/08-17 12:39, rettet 26/08-17 12:43 
Der er mange, men her er tre (kan ikke umiddelbart finde dem på Youtube).

War of the Worlds - scenen med Tim Robbins:
Tom Cruise og hans datter i filmen (Dakota Fanning), søger tilflugt i en forladt kælder. Møder Tim Robbins, hvilket de måske ikke skulle have gjort. Lang vellavet scene, også som en minifilm, midt i en mere hektisk og ligegyldig actionfilm. Det er vist ret normalt for Spielberg med disse lange lidt mere langsomme scener i hans actionfilm.

True Romance - burger-scenen:
SPOILER-TEKST:
Det er et klassisk filmgreb, men det var første gang jeg så den type scene hvor der klippes frem og til mellem stærk vold eller lignende og en mere fredelig scene, det virkede ret brutalt og effektivt. Christian Slater sidder og hygger sig med en burger, hyggersnakker vist lidt med folk omkring ham, og samtidig gennembankes Patricia Arquette af Christopher Walken.

Blade Runner - Batty i "farens" tårn:
SPOILER-TEKST:
Da han dræber ham kan man se forvirringen i ansigtet - konflikten mellem at være menneske og maskine.

EDIT: Fik byttet rundt på noget tekst et par gange - er på vej ud af døren ;)
millenniummillenniumSkrevet 26/08-17 14:08 
Akamiso>
Once Upon a Time in the West (1968) - the Duel

Fantastisk scene fra en uforglemmelig film

Korrekt, men faktisk synes jeg helt personligt at begyndelsen, hvor de venter på toget, er federe. Dræbende stille, lyden fra vindmøllen og så langtrukken at den nærmest piner publikum. Fed scene!
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 27/08-17 21:00 
Her er også et par enestående scene:

Training Day:
https://youtu.be/L6gHzNiuhUg
Cafe-historien. Også en lille mini-historie i sig selv som sætter tonen mellem de to hovedpersoner for resten af filmen.

Crouching Tiger Hidden Dragon
https://youtu.be/moRqncKoOS4
Ikke fordi det er en kampscene, men fordi der foregår en form for usagt dialog i kampen. Den scene brændte sig virkelig fast i mig.
The medium is the message.
ElgenElgenSkrevet 27/08-17 22:26, rettet 27/08-17 22:35 
millennium>
Korrekt, men faktisk synes jeg helt personligt at begyndelsen, hvor de venter på toget, er federe. Dræbende stille, lyden fra vindmøllen og så langtrukken at den nærmest piner publikum. Fed scene!

Det er der hvor den ene skurk fanger en nærgående flue i sit revolverløb, ik'?
Fantastisk scene...

Må dog indrømme, at jeg altid selv mest har været til Den Gode, Den Onde og Den Grusomme... 3-way-duellen til sidst er fantastisk... };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 27/08-17 22:29, rettet 27/08-17 22:34 
Usual Suspects:
Scenen hvor det går op for agent Kujan hvem Keyzer Soze i virkeligheden er og taber kaffekoppen };-P

(Se ikke klippet, hvis du ikke har set filmen, men agter at gøre det... spoilers ahead!)
https://youtu.be/XYXXhn9fMYs
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
silverstarsilverstarSkrevet 27/08-17 22:31, rettet 25/09-17 21:52 
Hmm, der er så mange at vælge imellem, men Tarantino er en af mine favoritter, så...

Hele Big Kahuna Burger / Did I break your concentration scenen fra Pulp Fiction.

Lige fra starten: "We should have shotguns for this gig"

Intro: "Hamburgers, the cornerstone of any nutritious breakfast"

Opvarmning: "Did I break your concentration?"

Fuld skrald: "And you will know my name is the lord..."
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
millenniummillenniumSkrevet 28/08-17 08:44 
Elgen>
Usual Suspects:
Scenen hvor det går op for agent Kujan hvem Keyzer Soze i virkeligheden er og taber kaffekoppen };-P

Den scene gav mig en kæmpe mavepuster, men i starten var det helt klart DENNE scene som solgte filmen til mig:

"Give me the keys you fucking cocksucker"
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 28/08-17 11:50 
Hele bådscenen i Jaws skal også lige nævnes. Eminent skuespil, stemning og opbygning.
millenniummillenniumSkrevet 28/08-17 20:11 
Den hvor de finder en båd om aftenen som er blevet angrebet....?
The medium is the message.
silverstarsilverstarSkrevet 28/08-17 20:33, rettet 28/08-17 20:38 
Edit: Nej, tror du har ret, det må være der hvor de finder en sunken båd og en lille "overraskelse" dukker op mens de dykker ved vraget :-)

Eller den her?:

The Indianapolis speech
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
jaesjaesSkrevet 28/08-17 21:36 
Det er reelt hele sidste 1/3 af filmen. Hele den sekvens foregår på en båd, herunder delen med 'The Indianapolis speech'.

Det er måske at strække den at kalde det én scene, men filmteknisk kan der vel argumenteres for det. Jeg huskede den egentlig også som lidt kortere, men det viser nærmest endnu mere hvor fremragende scenen/sekvensen er. Det føltes aldrig kedeligt, så at lade så langt et stykke af filmen foregå på en lille båd, viser hvor stærkt filmen er skrevet og struktureret. Skulle det foregå i dag, ville instruktøren kun få lov, hvis der hvert femte minut blev blottet et par titties eller en six pack.
millenniummillenniumSkrevet 28/08-17 23:07, rettet 28/08-17 23:10 
Den scene med den sunkne båd i Jaws er ellers også uhyre godt konstrueret og en snedig måde at skabe et godt filmchok. Dengang Spielberg vidst præcis hvordan han skulle håndtere publikum.

Nu begynder mine yndlingsscener gradvist at dukke op... denne scene fra The Incredibles hvor Elastigirl sidder fast i dørene - også en komisk lille mini-historie hvor de bruger rekvisitterne super godt.

Elastigirl og dørene
The medium is the message.
silverstarsilverstarSkrevet 28/08-17 23:31 
jaes: Ja, det lykkes med ret simple virkemidler og gode skuespillere + instruktion at skabe spænding og uhygge så man sidder på kanten af stolen. Idag ville man nok have lavet et flashback med CGI og shaky-cam til at vise Indianapolis-historien, så der ikke var ladet noget tilbage til fantasien...


millennium: Hehe, genialt. Det er for længe siden jeg har set The Incredibles, den kunne vist godt bruge et gensyn.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
millenniummillenniumSkrevet 03/09-17 11:04, rettet 03/09-17 11:08 
Denne scene fra Sicario.

Fedt brug af fokus på de langsomme biler som gradvist presser sig gennem køen i vekslende tempo, som en indikator for snigende utryghed og følelsen af ikke at kunne komme væk når man virkelig har brug for det.
Der er nærmest en helt western tension over scenen.

Læg især også mærke til hvordan "musikken" skaber intensiteten. Komponisten var efter sigende stærkt inspireret af musikken fra Jaws, som i højere grad er en stemningsskabende lyd mere end det er underlægningsmusik.

Border shoot out scene
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 03/09-17 13:02, rettet 03/09-17 13:08 
Den scene fra The Good the Bad and the Ugly hvor Angel Eye torturerer Tuco.
For at undgå at mishandlingen kan høres, bliver bandet udenfor bedt om at spille, men det er tydeligt at det alle godt kender årsagen. Bare et eksempel på en genialt sammensat scene der forstærkes af at være en del af en helt uforligneligt velgjort film.
https://www.youtube.com/watch?v=IK94ch0hfcc

Iøvrigt overrasket over at der slet ikke har været nævnt nogen Kubrick-film endnu. Mandens film er jo nærmest bare en række individuelle stærke scener sat sammen. Der er utallige alene fra den første halvdel af Full Metal Jacket, at det er umuligt at vælge den bedste, men der er selvfølgelig altid klassikeren, den første scene i hele filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=TKVKXyZ4pYc
Filmen kunne bare slutte lige efter den scene, og det ville stadig være en af de bedste film der er lavet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 03/09-17 21:07 
Denne scene fra Shawshank Redemption: Cellen gennemsøges.
https://youtu.be/xFxAsYVVN7A

Jeg har søgt efter andre filmscener som i samme grad bruger filmens replay-value til at give scenen en radikal anden betydning. Ved første gennemsyn er det en banal scene der ikke skiller sig ud. Ved andet gennemsyn er det en scene hvor man nærmest holder vejret. Man opdager det først når man ser filmen anden gang.

Helt vildt genialt tænkt.

Hvis man ikke har set filmen endnu, så SPOILER ALERT!
The medium is the message.
silverstarsilverstarSkrevet 04/09-17 18:46 
"Salvation lies within..." :-)
Fantastisk film, en af de bedste.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
millenniummillenniumSkrevet 04/09-17 22:27 
Kan vitterligt ikke komme i tanke om en anden film som så kalkuleret giver en scene en helt anden betydning hvis man genbesøger filmen.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 05/09-17 10:34 
Så har du ikke set nok David Lynch :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 05/09-17 11:02 
Jo jo, men det er alt for abstrakt til rigtigt at tælle. :D

Kom i tanke om (så vidt jeg husker) en scene fra Hunt for Red October...
SPOILER-TEKST:
i slutningen opdager de at sabotøren er ubådens kok. Tror vidst nok i starten af filmen at Sean Connery kalder denne kok hen til sig, for at være vidne til kontrollen over missil-nøglerne.

Det er en lignende metode. Eller også husker jeg forkert. :P
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 05/09-17 11:57 
Well, du kan finde en masse gode eksempler her :)
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/RewatchBonus
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 05/09-17 12:42, rettet 05/09-17 15:49 
Det er korrekt. Fight Club som et indlysende eksempel eller andre konceptfilm hvor det ultimative plot twist hen mod slutningen, er en central del af filmens koncept (Usual Suspects, Sixth Sense). Men i eksemplet med Shawshank Redemption er scenen, som sagt, ret banal og intetsigende første gang man ser den. Derfor husker man den næppe, da man senere i filmen får afsløret cellens hemmelighed. (Forsøger ikke at spoile).
Prøver at holde de to tilgange til replay value adskildt - også fordi jeg elsker at nørde film. :-P
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 05/09-17 15:33 
Shawshank Redemption er måske også lidt unik i at der som sådan ikke er tale om noget reelt plot twist. Blot en finurlig udvikling i historien, som egentlig føles meget godt i spænd med den måde den har været fortalt hele vejen.
Celle-scenen er måske i virkeligheden snarere en slags brick joke, eller et easter egg til folk der ser den flere gange, snarere end noget der har at gøre med filmens egentlige omdrejningspunkt (modsat især Fight Club).

Jeg har faktisk aldrig rigtig tænkt over det før. Selvom jeg har set filmen mindst 3 gange har de aldrig været tæt nok på hinanden til at jeg har fanget de små detaljer. Plakaten var ret åbenlys, men jeg havde vist glemt det med biblen (den er iøvrigt også i "willing suspension"-territoriet, som så meget andet i filmen :P)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 05/09-17 15:50, rettet 05/09-17 15:54 
Og netop derfor er det IMO en ret fed og unik filmscene. :)

I Seven er der også en scene hvor SPOILER-TEKST:
Mills og Somerset bliver chikaneret af en pressefotograf, uvidende om at det faktisk er John Doe (og uvidende om hvor tæt de er på morderen). Men den oplysning gøres ret eksplicit senere i filmen, da Mills se billederne i John Does lejlighed.
Det gør det lidt anderledes at se anden gang.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 24/09-17 22:37 
Dengang man lavede ordentlige monsteraction film, og man havde ikoniske scener i dem. Opbygningen, pacinge og tålmodigheden i Predator er så godt kontrolleret.

Predator mask off
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 14/10-17 09:31 
Fik set Creed i går (ganske god), og der var særligt én scene som sprang i øjnene. En 5 minutters boksekamp uden ét klip. Måtte google det lidt for at undersøge baggrunden, og ifølge interviews ER det filmet som én lang scene uden skjulte klip. Reelt optaget 13 gange, hvor de så brugt optagelse 11.

Filmnørder elsker det shit... :-D

Creed one shot take
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 02/04-18 17:24 
I går så jeg Terminator 2 med sønnen, og udover at det er en anstændig voldelig film, fordi budskabet er "Don't kill anyone", så havde vi lige et stærkt øjeblik ved Myles Dysons død. Det har altid være en særlig scene som forholder sig til døden på en ualmindelige usentimental og samtidig yndefuld måde. Der er ingen dialog, ingen medspillere ingen underlægningsmusik - kun fokus på Dysons tomme blik da livet siver ud af ham. Så tænkte jeg, hvilke andre actionfilm har været bare i nærheden af, at beskrive dødens moment så skarpt og detaljeret?

Myles Dysons last breath
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 02/04-18 21:01, rettet 02/04-18 21:07 
Den er måske blevet vist tidlere men hele den her film handler jo om døden ;-) Min absolutte favorit scene på film! Alt spiller her..
https://www.youtube.com/watch?v=8XkHsinz7oU

Den er her er også min ynglings - Simpelthen fantastisk!
https://www.youtube.com/watch?v=trgKeCFmi3M
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 02/04-18 22:35 
Når man taler favorit-scener så er der mange som peger på Once Upon a Time in the West. :)

Men ja, den Tombstone dialog er også god. En mini-historie i den store historie.
The medium is the message.
spectrespectreSkrevet 03/04-18 20:23 
sådan boyz, tak for det. Nu har jeg vildt lyst til at se westerns. Kan starte med Once Upon a Time in the West. Den har jeg på en eller anden måde aldrig fået set?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig