X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

RPG-anbefaling: Trails in the Sky


Svar
SumezSumezSkrevet 27/06-17 10:01, rettet 27/06-17 10:11 
Falcom har i nyere tid fået et virkelig stærkt comeback i Trails-spillene, der for nogle år siden endelig begyndte at blive udgivet på engelsk.

Det er et offshoot af "Legend of Heroes"-serien, men er rimelig meget sin egen serie, som igen består af flere mindre "episodiske" serier (som i: ca 40 timer lange episoder...). Den første af disse under-serier er Trails in the Sky, og jeg er lige blevet færdig med det første spil. (til PSP, men fås også som download til Vita og PC)

Første kapitel kom (på engelsk) i 2011, men jeg blev først virkelig opmærksom på serien da Second Chapter efter lang ventetid blev oversat og udgivet som digital-only for knap to år siden. Jeg så pludselig folk over det hele der gik helt amok over endelig at kunne spille det, og blev overrasket over hvor populær serien lader til at være - og samtidig at den faktisk overhovedet ikke har været nævnt herinde (måske fordi der ikke findes en Digital Foundry gennemgang af spillet, eller en NeoGAF tråd? :P Nevermind - http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=425099]selvfølgelig er der en NeoGAF tråd[/LINK]" target="">selvfølgelig er der en NeoGAF tråd)

RPG-anbefaling: Trails in the Sky

Jeg må indrømme at det tog mig ret lang tid at varme op til spillet. Det begynder med alle de værste JRPG-klichéer, og figurer der nærmest virker som en karikatur i deres stereotyper. Hovedpersonerne er den energiske tomboy Estelle og hendes adoptivbror Joshua, som alle kvinder i spillet automatisk er helt vilde med, og I bedste tradition trænes de i denne spilverdens svar på eventyrer-professionen, som giver dem adgang til at tage sidequests via billboards i byerne.

Men jo længere man kommer ind i spillet, jo mere udvikler figurerne sig, og flere dejligt subtile facetter af deres personlighed begynder at vise sig. Der er meget humor i dialogen, og det er plat til tider, men enten er den virkelig godt skrevet, eller også er oversættelsen bare sublim, og formentlig er det begge dele. Der er noget reelt og jordbundent over den måde figurerne interagerer, og det er umuligt ikke at holde af de mange karakterer, der alle (selv skurkene) fremstår reelle og sympatiske i et eller andet omfang. Med en genre (JRPG) der i mine øjne har været umådeligt uinteressant gennem de sidste rigtig mange år, er det virkelig betryggende at opleve denne form for traditionel og gennemført solid historiefortælling via dialoger, som jeg ikke husker at have set gjort så godt siden Final Fantasy VI.

Ikke at Trails skal sammenlignes med Final Fantasy. Tværtimod er en anden af de ting, der er forfriskende ved spillet, at historien ikke prøver at gå med for store armbevægelser. Det er en relativt lokal, "lille" fortælling der gør plads til mange flere historier i samme univers. Ikke noget med halvguder der skal ødelægge verden, osv. Fortællingen er mere politisk, men uden at være tør. Men det der gør det til en reel "pageturner" er ikke så meget den overordnede historie, men som nævnt figurerne og en reel interesse i hvad de kommer til at opleve som det næste. Samtidig er historien opdelt i en række mindre kapitler, der alle har sin egen lille historie med en tilfredsstillende afslutning. Så ikke noget med "saml de 7 mcguffins" eller konstant udsætning af "hvor er manden i den sorte kappe NU gået hen?", og det medvirker til at historien, selvom den er rimelig ydmyg, bliver ved med at være spændende at følge. En ting -RIGTIG- mange JRPG'er nok kunne lære lidt af.

RPG-anbefaling: Trails in the Sky

Som det nok fremgår, er det fortællingen der er i højsædet, og det skal være noget man har en interesse i. Selve gameplayet er dog velfungerende, men så simpelt at det ikke er værd at gå i dybden med. Det er i bund og grund bare Grandia. Hvis jeg skulle nævne noget der irriterede mig ved spillet må det være at kampene nogen gange kan være meget langsommelige, og samtidig så nemme at de sjældent er interessante. Når spillet synes du er høj nok level til et område holder du nærmest helt op med at få EXP, og det sker rigtig hurtigt, så der er sjældent årsag til at slås særlig meget på vejen. Heldigvis er alle fjender på kortet meget nemme at undgå, og det kommer man til at gøre rigtig meget. Jeg vil anbefale at erhverve "eagle eye" så hurtigt som muligt, da det får fjenderne til at blive vist på ens mini-map, og gør dem væsentlig nemmere at se.

Spillets egen historie er afsluttet, men slutter med et meget åbenlyst oplæg til det næste spil i serien (SC - Second Chapter), og ender endda med en trailer for det næste spil. Jeg er ekstremt spændt på at komme i gang med det. Ikke så meget for at få afklaring på den cliffhanger, men fordi jeg er vildt spændt på at møde figurerne igen og se hvordan de udvikler sig.


Der er udgivet tre spil i Trails in the Sky-serien, hvoraf det tredje (endnu?) kun findes til PC via f.eks. GOG og Steam.
Den nyeste serie i Trails-universet er Trails of Cold Steel, hvoraf 1'eren og 2'eren er udgivet på engelsk til både Vita, PS3, og PC, og 3'eren kommer i Japan senere i år. Mellemliggende er også Trails to Zero og Trails to Azura, der udgør deres egen serie, der ikke har været officielt oversat til engelsk (endnu?). De tre serier er dog relativt selvstændige, de krydser lidt ind over hinanden, men kan spilles uafhængigt af hinanden, så længe de enkelte kapitler spilles i rækkefølge.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 27/06-17 11:05, rettet 27/06-17 11:06 
Enig, Trails in the Sky er rigtig godt. Fornuftigt taktisk gameplay, der dog sjældent er udfordrende, men det skinner virkelig i at det er særdeles velskrevet.
j/k
SumezSumezSkrevet 27/06-17 14:35 
Jeg troede du undgik de lange spil :)

At spillet er så stort som det er (dog ikke længere end et typisk JRPG, og lineært nok til at være overskueligt at spille over mange sessions) var en af årsagerne til at det tog så lang tid for mig at komme i gang med. Men jeg synes faktisk at det håndholdte format er overraskende velegnet til denne type historietunge spil. Har primært spillet spillet på min daglige færden i toget til og fra arbejde, men af og til blev jeg så fanget at jeg spillede videre på sofaen derhjemme. Det er et dejligt afslappende spil.

Det er nok den primære årsag til at det irriterer mig at tredje kapitel kun er udgivet på PC. Jeg ved ikke om jeg nogensinde ville være i stand til at spille hele vejen igennem det på min laptop derhjemme.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 28/06-17 11:39, rettet 28/06-17 11:42 
Ja, det gør jeg også nutildags, men da det kom ud i vesten i 2011 havde jeg væsentligt mere spilletid ;) Fik det dog aldrig helt gennemført, så jeg spiller det stadig ind imellem - på min Vita.

Det er nok den primære årsag til at det irriterer mig at tredje kapitel kun er udgivet på PC. Jeg ved ikke om jeg nogensinde ville være i stand til at spille hele vejen igennem det på min laptop derhjemme.

Ja, det er ret irriterende at de ikke udgiver alle på samme el lign platform - de har været for lang tid om at lokalisere part 2+3. Jeg forventer heller ikke at nå til 3. kapitel på PC, men drømmen om en Vita udgivelse lever stadig :)
j/k
SumezSumezSkrevet 28/06-17 12:28, rettet 28/06-17 12:29 
I Japan har spillene været genudgivet flere gange i HD og med stemmeskuespil og hvadvedjeg på både PS3 og Vita og andet, så det er vel ikke umuligt at XSeed på et tidspunkt laver en compilation med alle tre eller noget i den dur. Men umiddelbart tror jeg hellere de vil fokusere på at få lokaliseret nogle flere forskellige titler. De har Zwei 2 på vej, og jeg tænker at både Ao og Zero er potentielle fremtidige udgivelser. Jeg håber også på Nayuta No Kiseki på et tidspunkt.

Der er ekstremt meget tekst i de her spil, og XSeed er et meget lille firma, det er klart at det har taget lang tid for dem, selvom det er uheldigt. Jeg mener at SC kom samme år som FC I Japan.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 28/06-17 14:02, rettet 28/06-17 14:11 
Ja, det er ikke fordi jeg fortænker dem i at det tager lang tid at lokalisere - min pointe er bare det har taget for lang tid til at det giver mening at release alle spillene på deres original platform. Når man udgiver noget så længe efter release kan man næsten ikke undgå at vandet under broen har skiftet farve :)
j/k
SumezSumezSkrevet 28/06-17 14:07 
Yep, det er også netop årsagen til at hverken Second eller 3rd er kommet fysisk til PSP :( ville jeg ellers gerne have haft.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig