X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hellblade: Senua's Sacrifice


Svar
jaesjaesSkrevet 04/06-16 01:42, rettet 04/06-16 18:06 
Tråd om Ninja Theorys (Heavenly Sword, Enslaved) næste spil...

To nye videoer der viser lidt fra kampsystemet. Det er stadig work-in-progress men giver en fornemmelse af, hvad man kan forvente.
https://www.youtube.com/watch?v=xRMdJtwLins (baggrund)
https://www.youtube.com/watch?v=5aAgBAO9Lwc (mere info og gameplay)

I det hele taget giver deres Development Diary-serie en spændende indblik i spillets elementer. Men også hvordan de forsøger at opnå høj (produktions)kvalitet med et stramt budget.

Jeg synes deres tilgang er interessant og prisværdig, men for tidligt at sige, om det bliver et jævnt hack and slash, eller om de når i mål med at lave et pænt actionspil med tematisk dybde. Men p.t. synes jeg det tegner til at blive det sidste.

Et par andre interessante videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=hL2RhY2vJes (resultatet af lidt real-time motion capture)
https://www.youtube.com/watch?v=kSkbpxaE21c (Andy LaPlegua arbejder på soundtracket)
JmogJmogSkrevet 04/06-16 08:10 
Det ser rigtig interessant ud. Tror dog ikke på at "late 2016" holder. Det bliver garanteret rykket til marts næste år.
SumezSumezSkrevet 06/06-16 09:49 
Som alle deres andre spil ser det virkelig flot og kreativt ud. Men synes deres spil har en tendens til at "mangle et eller andet". Men man kan jo altid tillade sig at være forsigtigt optimistisk. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 06/06-16 10:05, rettet 06/06-16 10:06 
Håber de de har lært noget fra gameplay loopet i DMC, så deres egne spil kan blive løftet lidt på den front. Synes ikke de halter hverken historiemæssigt, eller teknisk.
j/k
jaesjaesSkrevet 03/03-17 18:38, rettet 03/03-17 18:39 
De har nået alpha og sagt at det udkommer i år.

Der er også en ny "Development Diary" med info og lidt gameplay:
https://www.youtube.com/watch?v=FOz48STb72I

Det er virkelig lovende og imponerende så langt de er gået for at få psykose-temaet integreret med historie og gameplay. Og oven i det, integreret det hele med vikinge-temaet. Glæder mig!
BeanoBeanoSkrevet 06/06-17 17:41 
Så fik spillet en dato... d. 8. august.

https://blog.us.playstation.com/2017/06/06/hellblade-senuas-sacrifice-from-ninja-theory-launches-august-8-on-ps4/
slk486slk486Skrevet 07/06-17 08:59 
Fornuftigt timed et par måneder før Call of Battlefield perioden.
j/k
JmogJmogSkrevet 07/06-17 13:21 
I øvrigt en interessant måde det udgives på. De siger de vil bringe "the midtier AAA game" tilbage. Det lanceres kun digitalt men til gengæld til halv pris.

Jeg håber det (forudsat det er godt) sælger.
slk486slk486Skrevet 07/06-17 14:54 
Dejligt med midtier AAA, eller AA, men digital only? Æv, venter på PSN+ udgaven.
j/k
JmogJmogSkrevet 29/07-17 13:21 
Det ser rigtig fornuftigt ud. Gameplay:
https://youtu.be/xb-RH2b8ac4
SumezSumezSkrevet 29/07-17 13:52 
I hvert fald rigtig flot præsentation som man efterhånden kan regne med fra Ninja Theory. Kan nok godt forestille mig at alle de der Assasin's Creeds flyvende sci-fi symboler bliver ret trættende med tiden. Kan håbe at det kun er noget lige i det område.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 29/07-17 15:17 
Jeg tror det er en puzzlesolving mekanik.
BeanoBeanoSkrevet 08/08-17 10:17, rettet 08/08-17 11:02 
Sterling's anmeldelse:
https://www.youtube.com/watch?v=Pxl2Adz8gU8

Tror det er en god ide at vente på en patch eller to.

EDIT: Videoen er taget ned...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/08-17 13:27 
Han gav det 1/10 da det var broken.

Opfølgningsvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=Mpv2acIgzYE
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 08/08-17 18:47 
At dømme efter tråden på Neogaf så er folk ellers meget positive overfor spillet. Vildt flot, velfortalt og underholdende kampsystem.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/08-17 18:59 
Det siger Jim Sterling også at han var. Han overreagerede tydeligvis. 1/10 er latterligt, men jeg forstår egentlig godt hans pointe og det er kun fair at trække karakteren godt ned når man oplever SÅ dum en fejl i et spil man anmelder. 5/10 havde givet mere mening jvf. de 7-8 han snakker om i videoen.

Personligt er spillet ikke noget for mig. Synes det ser overordentligt røvsygt ud. Men Ninja Theory har heller aldrig gør formået at fange mig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 08/08-17 19:10 
Essential fra Eurogamer:
http://www.eurogamer.net/articles/2017-08-08-hellblade-senuas-sacrifice-review

Hvad var fejlen i øvrigt som Sterling var oppe at køre over?
BeanoBeanoSkrevet 08/08-17 19:14, rettet 08/08-17 19:15 
Han var meget positiv i videoen (7.5-8/10) men han rendte ind i en bug som gjorde det ikke kunne gennemføres. Jeg havde også givet 1/10 for et spil der ikke kan gennemføres, uanset om det er en sjælden bug eller ej.
SumezSumezSkrevet 08/08-17 20:06 
Jeg tror umiddelbart bare Jim Sterling prøver at være på kant med 10-skalaen :!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/08-17 20:25 
Ligesom med Zelda? :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/08-17 20:56 
Jim Sterling har nu ændret hans review til 7. Det er for højt synes jeg, i forhold til dét han oplevede :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 08/08-17 21:13 
Konsolkongen>
Ligesom med Zelda? :)

Og Yooka-Laylee, Deadly Premonition, og så meget andet. Og et eller andet sted kan jeg godt forstå ham, det er begrænset hvor mange nuancer af et spil man kan vurdere med et enkelt tal mellem 1 og 10, men jeg ville nok mene at den rigtige tilgang er at lade være med at bruge en karakter i det hele taget. Men det ville nok ikke skabe så meget gratis reklame :3
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 08/08-17 23:48 
Under bæltestedet, men enig i at en karakterskala generelt er upassende - kan bedre lide eurogamers approach.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/08-17 00:25 
Er det ikke bare køb eller undgå? Det synes jeg ikke siger ret meget :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 09/08-17 07:28 
Nej, de har fire bedømmelser.

Essential
Recommended
Avoid
Og så intet prædikat hvilket kan være alt fra 5-8 ud af 10.

Jeg kan godt lide at gode spil dermed ikke dømmes ude på forhånd ("7? Jeg spiller kun 10/10 spil!") og man er nødt til at læse anmeldelsen.
SumezSumezSkrevet 09/08-17 07:43 
Ja, for ikke at nævne ellers gode spil der også dømmes ude på grund af et par gennemgående bugs.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 09/08-17 08:27, rettet 09/08-17 08:58 
De kunne bare give det en "avoid" i samme situation, resultatet ville være det samme.

EDIT: Hans reviderede video er oppe
https://www.youtube.com/watch?v=n4v7BQoMTGU
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/08-17 08:35 
Man kan vel læse anmeldelsen i stedet for blindt at gå ud fra tallet? Jeg kan virkelig ikke se at en ordliste på fire forskellige ord skulle fungere bedre.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 09/08-17 09:12 
Det har ikke noget med ordlisten at gøre, men at man er mere inklineret til rent faktisk at læse anmeldelsen fordi der ikke er smidt et tal på :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/08-17 09:17, rettet 09/08-17 09:17 
Jeg forstår hvad du mener. Men det er ikke noget jeg personligt kan genkende. Jeg læser så også kun anmeldelser fra få kilder som jeg kender rimelig godt og dermed også ved hvad tallene betyder på forhånd :)

Jeg læser sjældent anmeldelser der giver spil 9 og 10. For der er aldrig noget at komme efter. Det er langt mere interessant at læse hvorfor et spil har fået 5 eller 6.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 09/08-17 09:39 
Medmindre det er et spil der får 5 eller 6 alle andre steder, så er jeg mere nysgerrig efter hvorfor nogen vil give det 9.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 09/08-17 09:57 
Konsolkongen>
Jeg forstår hvad du mener. Men det er ikke noget jeg personligt kan genkende. Jeg læser så også kun anmeldelser fra få kilder som jeg kender rimelig godt og dermed også ved hvad tallene betyder på forhånd :)

Jeg læser sjældent anmeldelser der giver spil 9 og 10. For der er aldrig noget at komme efter. Det er langt mere interessant at læse hvorfor et spil har fået 5 eller 6.

Helt enig - og nogen af os er gode til at læse - der er bare alt for mange, der blindt kigger på meta-critic og baserer hit-or-miss ud fra det. Den tendens bør spilindustrien komme til livs :)
j/k
SumezSumezSkrevet 01/09-17 10:36 
Kan det virkelig passe at der slet ikke er nogen planer om en fysisk udgivelse af det her spil?!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 01/09-17 10:49 
Jep, det er grundlaget for deres "Independent AAA".

Men jeg tror nu stadig en publisher samler det op til fysisk release i nær fremtid :)
j/k
jaesjaesSkrevet 22/11-17 19:59 
"500,000 sales in 3 months: the risk Ninja Theory took with Hellblade paid off"
http://www.eurogamer.net/articles/2017-11-22-500-000-hellblade-senuas-sacrifice-sales-success
JmogJmogSkrevet 09/12-17 23:51 
Spillet er sat ned fra 229kr til 159 på EU PSN.
BeanoBeanoSkrevet 12/10-18 18:11 
Spillet får endeligt fysisk udgivelse på PS4 og XB1 d. 4. dec.

Shopto har det til ca. kr 190,- ... ikke så ringe en pris ;)

https://www.shopto.net/video-games/ps4/PS4HE08-hellblade-senuas-sacrifice
SumezSumezSkrevet 09/01-19 13:45 
Fik spillet det nu hvor man endelig kunne få det fysisk. :)

Virkelig flot spil. Sådan virkelig, virkelig flot! Presentationen er nok det primære produkt her, og det alene kan refærdiggøre næsten al den tid man bruger på spillet. At spillet er i stand til at udfordre (og ofte overgå) mange af de gigantiske AAA-produktioner i den lejr er prisværdigt.

Omdrejningspunktet med hovedpersonens konstante psykoser er godt udført, men det skal nok påpeges at spillet ikke på nogen måder udforsker konceptet eller benytter det til at give historien nogen form for dybde. Det bruges udelukkende som en gimmick-effekt, men bruges til gengæld godt, så længe man ikke forventer andet fra det. Celeste håndterer depression bedre end Hellblade håndterer skizofreni :)

Spillet er bedst når man bare tusser rundt, beundrer spillets kaotiske verden, og kigger efter runer, osv. Det er tydeligt at Ueda's spil som Ico og Shadow of the Colossus har været en gigantisk indflydelse. Alting har fået en solid "vægt" og føles virkelig overbevisende. Ninja Theory har fokuseret på at fjerne abstraktionslaget mellem spillets verden og spilleren, og det føles friskt at se udviklere der stadig tør gøre dette.
Der er ingen "HUD" eller anden form for visuel interface, og man forklares aldrig direkte hvordan ting fungerer. I stedet for en tutorial, kastes man bare ud i de forskellige udfordringer og forventes selv at finde ud af hvordan man griber dem an. Hvis det ikke var for pause-menuens indikation af hvad knapperne gjorde, ville den eneste fremgangsmåde være at prøve sig frem, og i kampscenerne er der da også en hel del mekanikker (f.eks. timet parrering, skift af lock-on fokus, osv.) jeg kun fandt frem til via tilfældig eksperimentering og erfaring med "genren".

Når det så er sagt, så er det meget tydeligt at Senua's indre stemmer fungerer som erstatning for den "manglende" tutorial, og de fortæller hele tiden hvad man bør gøre, som en slags Navi man ikke kan ignorere. Det bliver meget gennemsigtigt allerede efter 5-10 minutter med spillet, og begynder at føles lidt som de snakkesagelige companions i Dragon's Dogma, snarere end en psykotisk lidelse (omend det kan diskuteres at de to minder om hinanden :P).

Det eneste reelle issue jeg har med spillet er kampene som følger en trend jeg altid har haft det rimelig svært med: Når monstre/fjender bare dukker op ud af intet, specifikke steder i spillet. I dette tilfælde går det ikke så meget ud over spillets worldbuilding som f.eks. i Darksiders, da man må formode at monstrene jo repræsenterer Senua's indre dæmoner eller noget i den dur. Men gameplay-mæssigt føles det virkelig trægt bare at bekæmpe endeløse bølger af monstrer der spawner efter du har færdiggjort den forrige bølge, da man aldrig har nogen idé om hvor længe man forventes at blive ved. Og blive ved gør man - spillet gør igen og igen brug af aaaaaaaalt for lange kampsekvenser som bliver afsindigt ensformige lige med det samme, da der kun er fire forskellige typer fjender i hele spillet. Og selvom kampene ikke altid er lige nemme, kommer den primære udfordring fra kameraet, og fjender er spawner udenfor ens synsfelt, eller fanger en i et hjørne man ikke kan se. Tror det skete ret sjældent at jeg fejlede og tænkte at det var da min egen fejl.
Heldigvis har spillet rimelig lange strækninger uden kamp overhovedet, og det er nok den bedste del af spillet. :)

Alt i alt en oplevelse værd, men lad være med at forvente noget udover det sædvanlige, som diverse medie-outlets og anden omtale har forsøgt at fremhæve det som.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig