X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Jagten på gamer UHD TV


Svar
3of193of19Skrevet 29/08-15 04:08, rettet 29/08-15 04:32 
Tilbage da POWER åbnede blev jeg jo lidt opmærksom på at UHD TV er faldet markant i pris, for eksempel kan den flade 55" udgave af Samsungs aktuelle serie 7 (JU7005) fås til 10k forskellige steder, inkl HIFI Klubben.
Så jeg fik ringet til min lokale HFK, nuppede min Xbox One, bevæbnet med forskellige spil bla Geometry Wars, Shovel Knight og Mega Man Legacy Collection, og hoppede på cyklen for at se på dyret.
Første optiske indtryk var imponerende. Ved almindelig brugsafstand stod billedet klart og roligt. Desværre var det absolut uspilbart. Displaylagget var meget højt, ekspedienten fik kigget inde på flatpanels.dk, og ja, lagget lå vist omkring de 125ms. Men et skift til Game mode fik trykket lagget ned i dejlig responsive lejer, 20ms ifølge displaylag.com og flatpanels.dk.
Desværre ser det ud til at man ikke længere kan tilvise bestemte indgange til game mode, for at tænde for det skal man dykke ned i de generelle indstillinger. Meget skod, når nu skrammel som "fodbold tilstand" næsten har en dedikeret knap.
efter vi lige skruede kontrasten en smule ned (game mode sætter den i første omgang til max; så man får lige skrællet øjnene) så både Mega Man og Shovel Knight fantasktiske ud. Der er en smule interpolation i opskaleringen desværre, vi kunne ikke umiddelbart få det slået helt fra, men det var ikke noget jeg kunne lægge mærke til uden at trykke næsen helt op på skærmen:
Jagten på gamer UHD TV
Jagten på gamer UHD TV

Desværre var der så stadig et problem, som så indtil videre betyder at 6 serien fejler komplet til spil:
Det DROPPER FRAMES.Og ikke kun en gang imellem. KONSTANT.
Jeg lagde mærke til det da jeg lige fyrede op i Ori and the Blind Forest, og synmes jeg kunne se nogle hop når der scrolles med konstant hastighed. Et skift til Shovel Knight og et test i introbanen afslørede det samme problem: meget tydeligt, når der løbes kan man ved de store træer i baggrunden se at der springes nogle frames over, timede ikke hvor ofte, men det føltes som om der ca en gang hvert sekund skulle skippes nogle frames så tv'et kunne følge med. Det ser ud til at i det mindste 6 seriens CPU ikke er hurtig nok til 60fps spil. Meget ærgerligt, for det ser ellers rigtig RIGTIG flot ud :(

Jeg vil prøve at se om der er nogle firmware fixes til serien, enten der bare eliminerer interpolationen, hvilket burde gie GPU'en tid nok til at holde en konstant frame rate, eller bare en direkte performance forbedring.
NaieraNaieraSkrevet 29/08-15 05:17 
Med mindre du har en styg pc, så kommer der jo ingen spil i UHD at spille...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Bede-xBede-xSkrevet 29/08-15 08:36 
Enten kommer du til at spille med lav framerate + settings, ellers skal du op i et dyrt SLI/Crossfire setup for det giver mening, hvis vi snakker nye AAA spil. Selv de stærkeste single GPU'er kan ikke drive dem med 60fps ved den opløsning. Er det ældre spil eller indie titler du sigter efter, er der masser der kan køre selv på forholdsvis billige PC'ere.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
3of193of19Skrevet 29/08-15 10:19, rettet 29/08-15 10:21 
Ved godt der ikke er nogen UHD at hente fra PS4 og One, men det ændrer ikke på at hvert spil jeg smed op på skærmen så forrygende ud, langt flottere end på mit gamle 1080p Samsung. Vi snakkede lidt om pixeltæthed osv tilbage i hardwaretilbudstråden.

Lige bortset fra det problem med at tv'et ikke kan finde ud af at følge med og dropper frames i game mode, hvilket var en total dealbreaker desværre.
3of193of19Skrevet 03/07-16 23:33 
Nå, men et nyt år, et nyt forsøg.
Med de kommende Xbox One S/Scorpio og PS4 Neo er det blevet mere interessant, da vi får konsoller der enten nativt kører i, eller internt kan opskalere til 4K.
Jeg vil ud i min lokale Hifi Klubben her i morgen formiddag og kigge på 2016 udgaverne af Samsung
både serie 7 og 8/9 (samme TV, 9'eren er bare buet).
Overvejer enten 55" KS7005 eller KS8005
Samsung ser ud til at være de eneste der prøver at lave skærme der er egnet til gaming, deres skærmes Game Modes har ifølge de fleste anmeldelser jeg har læst det mindste display lag.
Desværre er tilslutningerne ret skrabede og har udover antenne ingen analoge inputs. Component er ikke et problem, det kan min receiver konvertere til HDMI, men desværre står jeg så uden RGB/Scart indgang.

Scart->HDMI bokse er lidt af en jungle, hvad skal man kigge efter? VGA ville også være rart at have for Dreamcastens skyld, men nok noget jeg til nød kan undvære hvis det betyder en væsentlig højere pris.

Har i nogle anbefalinger i den retning?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/07-16 02:10 
Har de virkelig droppet de analoge inputs? Følger der ikke en adapter med?

Hvad VGA til HDMI angår så kan jeg ikke anbefale Gefen VGA to DVI Scaler Plus nok. Den er ikke billig, men har rigtig god og skarp opskalering til 1080p, og er en af de få scalers jeg har set der forstår Dreamcastens VGA opløsning (640x480 billede i en 720x480 ramme hvis jeg husker korrekt), uden at lave grimme moire-patterns.
Hvis du vil have noget der minder om et perfekt billede fra din Dreamcast er det sådan en du skal have :)

Hvis du ikke vidste det, så er DVI det samme som HDMI, bare uden lyd. Så den kan forbindes med et DVI til HDMI kabel, men lyden er du så nødt til at køre udenom, enten direkte til TV (hvis det har en lyd indgang til netop DVI), eller en forstærker hvis du bruger eksterne højttalere.

Håber det hjalp en smule :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 04/07-16 10:58 
Samsung er gået fuld ud med deres OneConnect box hvor du putter alle inputs (4xHDMI, en antenne) i og så forbinder den med et enkelt kabel til skærmen, meget rart og simpelt, men så desværre ingen Scart, Component eller VGA. Må lige gøre mig lidt klogere på den; det ser ud til at der også er OneConnect boxe med en multi AV in, der kan tage en Scart adapter:
https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/uzgAAOSwz2lXCgo1/$_86.JPG
Men det er måske at skyde spurve med kanoner hvis jeg bare kan nøjes med en Scart->HDMI adapter.
DunwichDunwichSkrevet 05/07-16 14:05 
Sony KD-55X8505C.

Dejligt TV og lagfrit når jeg spiller PS4, Xbox One og Wii U. Da jeg fik det, synes jeg menuerne kunne være lidt langsomme, men der er siden kommet 2-3 firmware updates, og nu er det super smooth og ikke mindst hurtigt, i menuer osv.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 14/03-17 21:11 
Jeg har lige koebt Samsung Pure and White 55" UHD HDR.

Det er maaske ikke saa stort, men det ser for fedt ud i stuen.

HDR er jo naermest som at gaa fra 16 bit til 32 bit farver. Det er jo helt vildt. 4K er da ok, men HDR er da alle pengene vaerd.

Naar nu man har en receiver, der ikke understoetter HDR saa HDR og 4K forsvinder i HDMI pass-trough, hvordan er det saa bedst at connecte den? Lige nu bruger jeg ARC til af faa lyd, men den er kun 2 kanaler, desvaerre.
Optical er jo en mulighed, men saa gaar jeg jo glip af TrueHD m.m... Hvad vil I foreslaa?

TV
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
slk486slk486Skrevet 15/03-17 08:21 
Der er desværre ikke nogen anden rentabel mulighed, end at opgradere din receiver. HDMI switche med 4k/HDR, som understøtter split af lyden, er for dyre.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/03-17 10:12 
Det kommer jo helt an på hvad man har givet for sin receiver :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 15/03-17 10:38 
Ja, det er et fair point :)
j/k
JmogJmogSkrevet 15/03-17 19:19 
Hvis du er glad for din receiver, så ville jeg prøve med optisk og se hvor meget du lægger mærke til forskellen i lyden.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 15/03-17 21:28 
Ja, jeg gaar med optisk nu og det er da ok - selvom der nu er flere ting man selv skal taende :)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
AkamisoAkamisoSkrevet 29/03-17 09:17 
Overvejer lidt at købe et UHD TV med HDR til gaming nu hvor priserne er på vej ned
Fx Samsung 49" SUHD TV UE49KS7005 til 4999 kr

Jeg efterlyser lidt erfaringer med billedkvalitet fra de gamle konsoller (SNES, PSX, PS2 osv. med SCART eller RGB) på UHD TV.
Udover problemet med manglende stik, som vel kan løses med en adapter, har jeg også forstået at selve billedet fra de gamle konsoller ikke ser så godt ud på de nye UHD TV

Er dette korrekt forstået - og er der en nem (ikke for teknisk) løsning på dette?

Det kunne være rart at kunne nøjes med én skærm til det hele :)

Samsung 49" SUHD TV UE49KS7005
NaieraNaieraSkrevet 29/03-17 11:48 
Køb et LG OLED og en scaler af en art. Præcis hvilken kan du få at vide om i en anden tråd her på P:R ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 29/03-17 12:04 
Glæder mig til LGs nye OLEDs, hvor input lag forhåbentligt kommer ned i et tolerabelt område ;)
j/k
AkamisoAkamisoSkrevet 29/03-17 12:53 
Naiera>
Køb et LG OLED og en scaler af en art. Præcis hvilken kan du få at vide om i en anden tråd her på P:R ;)

Tak for svaret - det lyder dog lidt for dyrt til mit brug ;)
Soren47Soren47Skrevet 30/03-17 17:31 
Ift. ældre konsoller får du aldrig rigtig et godt resultat på en fladskærm, medmindre du køber en skaler dedikeret til ældre spillekonsoller.
Jeg er ret glad for min OSSC - Og hvis alle dine ældre konsoller har enten RGB, VGA eller component (ikke composite), så er det også rimelig plug and play.
slk486slk486Skrevet 30/03-17 22:31 
Og nu har OSSC'en fået helt op til x5 line "doubling" :D
j/k
Soren47Soren47Skrevet 31/03-17 12:30 
Ja, det er ret fedt - Selvom jeg endnu ikke har fået andet end linedouble til at fungere på mit tv (Det er dog stadig superpænt).
Den skulle vist også virke endnu bedre på 4K tv :)
BeanoBeanoSkrevet 31/03-17 12:52 
Hvad er en OSSC? ;)
Soren47Soren47Skrevet 31/03-17 12:59, rettet 31/03-17 12:59 
Open Source Scan Converter - En linedoubler (og tripler, og quadupler og quint.. dubler?) som går fra analog til digital :)
I linket er der en anmeldelse (af ham som sælger den). Man kan skrive sig op på en mailingsliste. Så kan man købe en når de når til ens nummer.

Link...
BeanoBeanoSkrevet 31/03-17 12:59 
Ok tak, det vil jeg checke ud :D
slk486slk486Skrevet 31/03-17 13:16 
.. og transcoder :)
j/k
Soren47Soren47Skrevet 31/03-17 14:25 
Jeg forstår generelt ikke det tekniske ift. OSSC'en. Jeg ved bare den er magisk :D
SumezSumezSkrevet 09/01-20 16:30 
Jeg overvejer at udskifte fladskærms-tv'et i mit "gamer rum" nu hvor jeg har et helt nyt værelse på vej.

Jeg er dog ikke interesseret i noget fancy, det skal bare være fornuftigt. Det vigtigste for mig er at lag er så tæt på nul som muligt (min ideelle tærskel hedder under 17ms). Billedkvaliteten skal selvfølgelig være fint, men jeg er ikke krævende, og forestiller mig at standarden for LCD'er i dag er noget højere end den var for bare en håndfuld år siden. Men hvis der er ting jeg skal være opmærksomme på at undgå, vil jeg meget gerne vide det, for jeg ved vitterligt intet om moderne fjernsyn.
Den nyeste konsol der bliver brugt på den i første omgang er X360, og der kommer nok til at blive en del 240p gejl via OSSC også, og muligvis også dvd-film af og til.

Jeg har lidt kig på LG's "UM7100" serie (efter sigende det samme som UM7300) der sælges i flere danske butikker pt, grundlæggende fordi den er super billig, men LG har mig bekendt en fin standard selv i deres billige serie, og ekstremt lav lag, hvilket som nævnt er en faktor. 2.500,- for et 55" fjernsyn er fint indenfor mit budget, men hvis det bliver meget dyrere skal jeg tænker rimelig grundigt over det.
Jeg læste nogle anmeldelser, og der bliver meget nævnt om at kontrasten ikke er så god, med en relativt grå sort, så jeg tog ud i Power for at kigge på fjernsynet selv, og at dømme ud fra deres udstilling synes jeg egentlig billedet ser fint nok ud. Men jeg ved ikke hvor vildledt man kan blive af de demonstrationer? De har det med at give lidt dårligt sammenligningsgrundlag.
VIlle det være en dårlig investering? Er der evt. andre alternativer i et lignende prisleje som er bedre at kigge efter?

Til sammenligning stod LG's OLED model lige overfor, og den ligner virkelig en million. Jeg blev helt forelsket i de fjernsyn, men er ikke parat til at give 7000+ til et sekundært TV der ikke kommer til at blive brugt i voldsomt stor grad. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/01-20 17:33, rettet 09/01-20 17:40 
Mig bekendt er alle LGs LCD TV med IPS-paneler, som giver god mening da LG netop producerer den slags paneler selv. De er desværre rigtig dårlige til film-brug i et mørkt lokale da de, som du også skriver, har meget dårligt sortniveau i forhold til alt andet. Det er umuligt at dømme den slags i en butik med helt vanvittig belysning da det snyder øjnene meget.

IPS er fantastisk til PC-brug hvor farver og betragtningsvinklerne er bedre end de andre LCD-teknologier. Men personligt gad jeg ikke kigge på det til filmbrug i et mørkt rum.

Jeg ville gå efter et TV med VA-panel hvis jeg skulle have LCD. Farverne er generelt gode og sortniveauet på VA-paneler er ofte bedst blandt LCD-typerne. Betragtningsvinklerne er dog ikke så gode som IPS, så der kan være lidt colorshift hvis man ser fra skæve vinkler. Der kan dog være smearing på VA-paneler ved visse farvekombinationer.

Jeg kan ikke anbefale noget konkret da jeg ikke har fulgt med i LCD fjernsyn i et par år, men ville lige kaste lys over forskellen mellem VA og IPS. Hvis du kun skal se TV i et meget oplyst rum kan du sikkert sagtens være tilfreds med et med IPS-panel, men slukker du lyset er det ikke herpå du skal se Star Wars :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 20/01-20 09:53 
Det er lidt ærgerligt, da jeg ikke rigtig kan finde nogen VA-paneler i samme prisklasse fra respekterede producenter.

Det tætteste jeg kan finde må være dette Samsung: https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/fladskarms-tv/22895/samsung-50-ru7105-uhd-smart-tv-2019-ue50ru7105kxxc der absolut er på grænsen af mit budget til et sekundært TV.

Så vidt jeg umiddelbart kan finde ud af, er RU7105 det samme som RU7100, der vistnok også skulle have rigtig lav lag. Hvordan forholder eksperter som Konsolkongen osv. sig til dette TV? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 20/01-20 15:11, rettet 20/01-20 15:19 
Den lille version af det samsung tv kunne måske være noget for mig til 3tkr, men betragtningsvinklerne ødelægger det lidt for os, og jeg vil også gerne blæses baglæns af HDR, og ifølge en anmeldelse af den model, er det gået tilbage med HDR i forhold til forgængeren fra sidste år?

Skulle dog være fantastisk mht. inputlag
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/01-20 15:17, rettet 20/01-20 15:19 
HDR kan være ligegyldigt på et display der ikke kan gå lysere end det der. Du skal nok op på en 800-1000 nits med LCD før det begynder at give mening, og der skal samtidig noget avanceret backlight control til for at al sort ikke bliver mørkegråt. OLED kan slippe afsted med 700 nits da det modsat LCD har perfekt sort som giver en del til kontrasten.

Rtings er i øvrigt en glimrende side til at sammenligne TV-modeller. Jeg kender intet til TV'et men det var sådan et sted jeg selv ville samle information :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 20/01-20 15:37 
Hvis Rtings er gode, så bed jeg mærke i at de syntes at Vizio M437-G0 var det bedste fjernsyn i den størrelse (link: https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-size/40-42-43-inch ), men jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde det mærke til salg i Danmark, har det et andet navn eller skal man kigge til vores nabolande?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 20/01-20 15:51 
dRxL>
men betragtningsvinklerne ødelægger det lidt for os

Det er vist standarden for VA-displays.
Jeg tænker det ikke kan være så slemt, når kong sol anbefaler dem?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/01-20 16:18 
Vizio er kun USA og Canada mener jeg.

Det er ikke fordi man ikke kan se billedet fra skæve vinkler med et VA-panel, men farverne vil skifte en smule. Rød bliver f.eks mere orange osv.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 20/01-20 16:26 
Tror det bliver det TV jeg investerer i, så, hvis der ikke er nogen umiddelbare issues med det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/02-20 22:58, rettet 19/02-20 23:04 
LG B9 eller C9...vent, hvad var budgettet? :) Var selv tæt på at løbe med et Samsung Q60 for et par mdr siden...

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q60-q60r-qled

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4873249/TV/Samsung-QE43Q60R-Sammenlign-Priser

EDIT: B9, ikke B8
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
3of193of19Skrevet 26/04-20 08:49 
Interessant video omkring Freesync, Variable Refresh, low framerate compensation ift Xbox Series X og PS5.

Link...
slk486slk486Skrevet 26/04-20 10:40, rettet 26/04-20 10:57 
Hvad er der interessant ved den? Ved lige at skimme den, er det ihvertfald noget vrøvl vedr. 30fps spil, da den framerate fordobles til 60 fra konsollen til skærmen. VRR/Freesync skærme understøtter 40+ eller 48+. Begge er nok til langt de fleste 30fps spil (20+/24+). Det er værre med 60fps spil, da mange kan droppe til under 48 og dermed giver stuttering for skærme med VRR fra 48hz. Det er også noget vrøvl omkring tearing og 120hz skærme.

Det virker ikke rigtig som om han har styr på det han talter om :/
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/04-20 11:08 
Han starter med at forklare screen tearing i forbindelse med VRR, som ikke rigtig er interessant da meget få spil i denne generation havde tearing (heldigvis). Han mener også at tearing skyldes at konsollen outputter en for høj framerate i forhold til TV’et, hvilket naturligvis er noget vås.

Jeg ved ikke om han retter sig selv senere, men der stoppede jeg videoen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 27/04-20 06:29 
Han siger senere, at hvis man har en 120hz skærm nu, så er tearing helt fjernet alligevel - det er nok konklusionen på det du nævner. Either way har jeg heller ikke set den færdig.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/04-20 12:38, rettet 27/04-20 12:48 
Ja okay, så er det jo nonsens fra start til slut. Især problematisk når han starter videoen med at udråbe sig selv til ekspert og vil guide folk igennem al den forvirrende information :/

Han burde smide handskerne og grave lidt dybere efter hans information, for mht. tearing er det åbenlyst at han blot har taget den første den bedste information har har kunne finde, som her omhandler PC-titler der pumper for mange frames ud. Hvilket især er dumt når han selv siger at videoen kun omhandler konsolspil, da PC er for forvirrende.

Der er med sikkerhed aldrig noget menneske der har sagt “Hey PS3 hold lige lidt igen med alle de frames, du er sgu for voldsom for mit TV” i forbindelse med tearing.

Det er desuden også MEGET nyt at et TV understøtter 120Hz, og den eneste konsol der understøtter dette er Xbox One. Alle andre konsoller outputter 60Hz til TV’et, ALTID, uanset hvor mange frames et spil så kører på nuværende tidspunkt. Dit TV aner ikke en skid om at frameraten i dit spil dykker til 45, det tror alt kører perfekt. Men dét vil selvfølgelig ændre sig med VRR og det bliver spændende :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 27/04-20 12:51, rettet 27/04-20 12:52 
Præcis - og Xbox One X med VRR er super lækkert.

“Hey PS3 hold lige lidt igen med alle de frames, du er sgu for voldsom for mit TV”

Ha ha, nej :D
j/k
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig