X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store Amiga-tråd


Svar
millenniummillenniumSkrevet 12/03-15 12:52, rettet 12/03-15 13:30 
Wut? Efter jeg oprettede C64 tråden til generel brug, opdagede jeg at P:R heller ikke har den store Amiga tråd til generel vidensdeling. Hermed udbedret.

Jeg har stadig en Amiga 500 som jeg har haft siden jeg var knajt i forstaden, med ekstra disc drive, extra ram og shit-loads at no name disketter med ... ja I ved nok. Havde engang også en harddisk til Amigaen, men ved faktisk ikke hvad der blev af den. Det var (utroligt nok) heller ikke alle spil der var hard drive kompatible, men jeg brugte den mest til de Sierre Quest spil jeg elskede, men efterhånden udkom på +10 disketter og max loadetid.

Mest spillede spil:

1) Turrican, Turrican, Turrican. Ligesom Bruce Lee er min ypperste oplevelse på C64, så er Turrican min ypperste Amiga titel. Gennemført? Ja. Mange gange. Indlært og indstuderet hele vejen igennem. Også Turrican 2.

2) Shadow of the Beast. I dag vil man nok sige "hvad med gameplayet?", for Beast var mest en magtdemonstration i parallax scrolling. Men jeg spillede det alligevel sønder og sammen, lærte alle angreb med pixel perfect detaljegrad og fik kæmpet mig hele vejen til jet-pack banen, hvor jeg så ikke kunne overleve længere.

3) Rainbow Island. Fantastisk konvertering med enestående fysik. Jeg spillede det hele vejen til sengetiden, og når jeg så gik i seng, spillede jeg det stadig i hovedet.

Spørgsmål: Jeg brugte (formentlig) hundredevis af timer på at tegne i DeluxePaint og jeg har stadig billederne gemt på disketter - som stadig virker. Det er noget ret imponerende pixel shit jeg lavede (autentisk pixel art) men er ret nervøs for at disketterne går tabt.
Nogen god måde at få overført Deluxe paint filerne til mere nutidige lagringsmedier?

EDIT: må vidst også tilføje Defender of the Crown og Lotus Challenge på listen over mest-spillede.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 12/03-15 14:08 
Har du husket at backe "From Bedrooms to Billions: The Amiga Years" ? ;)

https://www.kickstarter.com/projects/1195082866/from-bedrooms-to-billions-the-amiga-years
millenniummillenniumSkrevet 12/03-15 14:10, rettet 12/03-15 14:14 
Jeg "backer" den ved at købe den på GOG ;)

Jeg sælger i øvrigt nogle af mine Amiga spil (hele pakker med cover, discs og alt indhold). Hvis nogle andre Amiga-samlere er interesseret...

Altered Destiny
Search for the King
Fool's Errand
Simulcra

Og Corporation (kun med discs og manual)
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 12/03-15 14:12 
Godt, men så får du ikke bonus tingene... hvis altså der kommer nok KS backers :)
millenniummillenniumSkrevet 12/03-15 14:15 
I know, I know. Jeg er en dårlig person. :)
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 12/03-15 14:15 
Ja, det er jo indlysende :)
millenniummillenniumSkrevet 28/07-15 09:51, rettet 28/07-15 09:53 
Underligt. Mens jeg er ved at opgradere min C64 org. samling, og gradvist rekvirerer titler som jeg synes er enestående eller som jeg har en nostalgisk relation til, så tænkte jeg på at gøre det samme med Amiga. Jeg var trods alt en mangeårig amiga-fan.

Nu sidder jeg lidt med oplevelsen af, at Amiga'en egentligt ikke havde så mange fantastiske rigtige native Amiga-titler. Der var gode konverteringer af PC spil (Quest-spil og LucasArts). Der var nogle gode konverteringer af arcade spil (PacMania, Rainbow Island, Pang). Der var mange forsøg på at konkurrere med konsollernes platformspil (SuperFrog, Assassin), men look and feel var altid typisk Amiga. Der var mange forsøg på at lave 3D spil, men når jeg ser dem i dag, kan jeg ikke holde hastigheden og framerates ud (Midwinter, Carrier Command).

Hjælp mig lige med at finde de RIGTIGE Amiga-spil som var skræddersyet primært til Amiga hardware (måske som hardware show off), og som er ældet yndefuldt. Noget som er værd at samle på igen.

Udover...

Turrican serien
Shadow of The Beast serien (Og Psygnosis generelt)
Defender of the Crown, Rocket Ranger og andre spil fra Cinemaware
StarGlider
SuperCars
Lotus Turbo Challenge
Speedball
Xenon
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 28/07-15 10:02 
Stunt Car Racer (!)
SuperCars 2
The Settlers (den originale og bedste)
Hired Guns
Blood Money
j/k
millenniummillenniumSkrevet 28/07-15 10:05, rettet 28/07-15 10:07 
Stunt Car Racer var fantastisk dengang, men den clunky 3D grafik orker jeg ikke længere.
Og Blood Money går også under "Because Psygnosis" kategorien :)

Mange af Psygnosis-spillene var jo et show-off i grafik og lyd, men havde ret hule gameplays. Dog ser coveret altid fedt ud på hylden.

EDIT: Tænkte på Flood. Var det ikke en god Amiga native platformer?
http://www.lemonamiga.com/games/popup_screen_index.php?id=419&screenname=flood_03.png&kuk=03
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 28/07-15 10:15, rettet 28/07-15 10:16 
Ja, Psygnosis er i de fleste tilfælde præsentation over gameplay, hvilket lyder meget bekendt nutildags ;)
Walker er dog ældet ganske yndefuldt, synes jeg.

SCR synes jeg stadig fungerer godt - dog bedre med en accelerator.
j/k
SumezSumezSkrevet 28/07-15 11:22 
millennium>
Nu sidder jeg lidt med oplevelsen af, at Amiga'en egentligt ikke havde så mange fantastiske rigtige native Amiga-titler. Der var gode konverteringer af PC spil (Quest-spil og LucasArts). Der var nogle gode konverteringer af arcade spil (PacMania, Rainbow Island, Pang). Der var mange forsøg på at konkurrere med konsollernes platformspil (SuperFrog, Assassin), men look and feel var altid typisk Amiga.

Sjovt, ovenstående er PRÆCIS det indtryk jeg har af C64. Jeg synes Amiga havde lidt flere originale titler, som man forbinder med Amigaen, selvom de fleste også er portet til andre systemer (bl.a. typisk alle dem du nævner).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 28/07-15 12:50, rettet 28/07-15 12:50 
Cool Spot
Zool
Alien Breed-serien
Wings
Sid Meier's Pirates
North & South
Pinball Dreams og Fantasies
Worms

Og så glemte du det bedste fodboldspil i universets historie: Sensible Soccer! (nogen vil sikkert påstå Kick Off var bedre, men hvad ved de om det)
millenniummillenniumSkrevet 28/07-15 13:24, rettet 28/07-15 13:28 
Sumez>
Sjovt, ovenstående er PRÆCIS det indtryk jeg har af C64. Jeg synes Amiga havde lidt flere originale titler, som man forbinder med Amigaen, selvom de fleste også er portet til andre systemer (bl.a. typisk alle dem du nævner).

P:R Moderator; Kan I ikke gøre noget ved Sumez' opførsel? Han siger nogle meget slemme ting. :-D

Det er korrekt at C64 havde mange ports, både fra PC, Atari og coin-ups, men der var dælme også mange fede native C64 spil: Bruce Lee, Bounder, Uridium, Paradroid, Fort Apocalypse, Blue Max, Elite, Archon, Bard's Tale... don't get me started.

Alien Breed serien på Amiga var cool, og i det hele taget havde The Bitmap Brothers en historik med nogle cool native Amiga-titler og fedt design (Gods og Chaos Engine).

Zool og Cool Spot synes jeg nu var forsøg på at lave konsol-platformers på Amiga. Wings var fedt dengang, men er alt for slow og clunky i dag.

EDIT: kan pludselig høre en Amiga med samplet tale i baghovedet: "Psygnosis presents ... a DMA Design game..."
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 28/07-15 13:29 
Zool og Cool Spot er enormt forfærdelige spil, det håber jeg alle er i stand til at se! :)
Der var virkelig, virkelig langt imellem kvalitetstitlerne indenfor vestligt udviklede platformers dengang. Uanset platform.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 28/07-15 13:47 
^ Generelt var der virkelig langt mellem kvalitet af vestlige arcade spil - ikke kun platformers. Amiga'ens guld ligger bestemt i andre genrer :)
j/k
millenniummillenniumSkrevet 28/07-15 13:49, rettet 28/07-15 13:53 
Jep, de vestlige udviklere forsøgte virkelig at trække noget japanese look-and-feel ind i deres Amiga-platformers, men på en eller anden måde blev resultatet tydeligt "britishficeret" og enormt repetitive.

Amigaen var super god til strategy-light, som f.eks. Ports of Call, Millennium 2.2, Powermonger og Supremacy.

Og så kom Rainbow Arts og viste hvad "ze' germans" are made of...
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 28/07-15 14:06 
Har man sagt Rainbow Arts må man vist også sige Factor 5 :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 28/07-15 14:18 
Syndicate! Dejligt spil.

Og Another World var så stiligt at man ikke kunne få vejret. Flashback var også godt.
millenniummillenniumSkrevet 28/07-15 14:22, rettet 28/07-15 14:23 
Syndicate prøvede jeg første gang på en Apple, så mit syn på spillet er sløret. :)

Men Another World har jeg altid betragtet som et Amiga trademark. Hvad med Prince of Persia, var det PC first? Jeg prøvede først Amiga versionen.
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 28/07-15 14:25, rettet 28/07-15 14:27 
Hmm, var det ikke C64 først? Amiga versionen var dog markant flottere.

*Edit: Det var satans. Apple II i 1989. Derefter næsten alt andet året efter.
SumezSumezSkrevet 28/07-15 14:31, rettet 28/07-15 14:31 
Syndicate og Flashback kom da også til PC samtidig med Amiga, gjorde de ikke? Jeg har aldrig betragtet dem som Amiga-spil, de kom også nærmest på samtlige platforme. Prince of Persia er 100% et Apple II spil, Jordan Mechner var meget fascineret af den maskine. :) Der er mange sjove udpluk fra spillets udvikling på hans hjemmeside.
Har dog aldrig prøve Apple II udgaven selv, men på den anden side har jeg heller aldrig set det på Amiga.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 28/07-15 14:45 
Cannon Fodder-spillene! "War! Never been so much fuuuuun"

Wings of Fury havde også den til den dag i dag mest tilfredsstillende implementering af det at bombe fjender. Det er aldrig overgået.

Super Frog var for mig en langt bedre implementering af "løb hurtig"-platformer end Sonic og musikken var skøn.

Desert Strike.

Street Fighter II var en port, men det var min introduktion til serien og har derfor en plads i mit hjerte. Utroligt hvad man kunne fyre af af moves med kun én enkelt knap og et joystick.

Skidmarks var også godt.
JmogJmogSkrevet 28/07-15 14:47 
Syndicate udkom samtidigt på PC og Amiga, men Flashback havde et helt år på Amiga før det kom til andre platforme.
millenniummillenniumSkrevet 28/07-15 14:59, rettet 28/07-15 15:06 
Sumez>
Har dog aldrig prøve Apple II udgaven selv, men på den anden side har jeg heller aldrig set det på Amiga.

Det var et imponerende syn på Amigaen. Animationen og fysikken var 110%.

EDIT: Det spøjse er så, at eks-Amiga folket vidst har en ret kollektivt tankegang, for alle de spil vi fremhæver som gode, native Amiga-spil, har ret høje eBay-priser.
500kr, 1.000kr, eller endnu højere...

Også ret tydeligt at Amigaen var et hit i Tyskland. Mange af spillene er ligger i tyskernes hænder. :)
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 28/07-15 15:13 
Shit, nu kom jeg til at stene Wings of Fury videoer på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=ZZSwdqg6VE4

Det ser STADIG sjovt ud.

Pinball Dreams og Fantasies kan i øvrigt fås til PSP/Vita på PSN, og det kører perfekt og musikken og gameplayet er stadig perfektion den dag i dag. Det er en fornøjelse når ens yndlingsspil fra da man var 12 stadig holder lige så meget 22 år efter.
millenniummillenniumSkrevet 28/07-15 15:43 
Tror aldrig det lykkedes mig at lande i det spil. :-D
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 28/07-15 15:47 
millennium>
Det var et imponerende syn på Amigaen. Animationen og fysikken var 110%.

Ja, det er et ret Amiga-venligt spil. Langsomme, men flydende animationer, ingen scrolling, og hop med op-knappen. :) Det er kun manglen på farver der forråder Amiga'en lidt.
De fantastiske animationer gælder dog alle udgaver af spillet. Det har altid været et PC-spil i mine erindringer, men SNES-porten der kom 3 år senere, er satme også herlig.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 28/07-15 15:52 
millennium>
Tror aldrig det lykkedes mig at lande i det spil. :-D

Heller ikke her. Men for satan hvor var det sjovt at bombe ting.
millenniummillenniumSkrevet 29/07-15 10:20, rettet 29/07-15 10:22 
Ai ai ai!!! Hvordan kunne jeg glemme Battle Squadron som en fantastisk native Amiga shooter??

Til gengæld er det pisse dyrt hvis man skal generhverve det.

Kom også i tanke om Switchblade som jeg spillede helt vildt, men jeg fik aldrig fat i 2'eren (som skulle være virkelig godt).

Switchblade
The medium is the message.
SonicSonicSkrevet 31/07-15 10:45 
Jeg reserverer lige en plads her, til en noget, for mig, sjov announcement. Hold on :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
millenniummillenniumSkrevet 31/07-15 10:56 
uhhhhh en teaser.... :p
The medium is the message.
SonicSonicSkrevet 31/07-15 17:02, rettet 31/07-15 17:02 
Vi er i RSi blevet kontaktet af en gut, der har en A1200 kabinet kickstarter kørende.
Han ville gerne have os til at lave et Limited Edition RSi A1200 kabinet, så det gjorde jeg da lige for ham :) Sammen med de andre fik vi også lavet en hurtig RSi demo, der følger med på diskette, kun i 30 kopier (RSi og Amiga fylder begge 30 år i år :)).

Lookie here:
https://www.kickstarter.com/projects/a1200housing/new-a1200-housings-pressed-from-new-molds
Parental Advisory: Explicit Lyrics
BeanoBeanoSkrevet 31/07-15 17:11 
Fedt :D

Så mangler jeg bare en A1200....
millenniummillenniumSkrevet 31/07-15 18:04 
Fedt, men min veninde er en A500. :D
The medium is the message.
SonicSonicSkrevet 31/07-15 18:39 
Haha, har heller ikke en A1200, desværre, oh well :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
millenniummillenniumSkrevet 31/07-15 19:14 
Geez Amiga havde 30års fødselsdag for en uge siden, og jeg var ikke inviteret? Hvorfor havde vi ikke en happening?
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 31/07-15 19:49 
Glemte vi at invitere dig? Ærgerligt for det var et sand orgie af Pisang Ambon, Amiga bolde og Samantha Fox look-alikes :D
millenniummillenniumSkrevet 31/07-15 20:02 
Pis. Jeg havde ellers købt juice&vodka og det nye album med Snap. :D
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig