X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store Commodore 64-tråd


Svar
millenniummillenniumSkrevet 26/02-15 15:25 
Whaaat? Vi har ikke en C64 tråd?! Hermed udbedret....

Efter generhvervelsen af brødkassen (mit kæreste barndomsminde, kun overgået af ..... naaah) fik jeg lyst itl at tale C64. Fedeste spil? Gode tips til vedligeholdelse?

Jeg har i årtier slæbt rundt på en kasse originale C64 spil på bånd, men har nu hardwaren til at spille det igen, og efter Chassis Commodore-aften fik ... Se hele indlægget
The medium is the message.
499 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > »

Svar
millenniummillenniumSkrevet 10/08-15 11:26 
Jeg tror vi søger efter svaret: Hvilken værdi skaber en fan-made genudgivelse af en gammel port?

I den logiske diskurs: Ingen.

I det emotionelle diskurs: Noget.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 10/08-15 11:43, rettet 10/08-15 11:44 
Sumez>
Så lad os lige prøve at holde fokus et øjeblik - jeg har aldrig påstået at du ikke må synes det er fedt, jeg forstår bare ikke hvad det fede er nogen ser i det? Så i stedet for at prøve at argumentere for hvorfor det godt må være ulogisk, ville det være langt mere interessant hvis folk prøvede at forklare hvorfor det er fedt.

Vil forsøge at gøre det kort så: Det er vel noget i samme boldgade som at lave nye spil til gamle platforme - "lad os se hvad vi kan gøre inden for en given platforms begrænsninger" men med gammelkendte arcade ports som udgangspunkt.
OdinOdinSkrevet 10/08-15 11:53, rettet 10/08-15 12:52 
Sumez>
Så i stedet for at prøve at argumentere for hvorfor det godt må være ulogisk, ville det være langt mere interessant hvis folk prøvede at forklare hvorfor det er fedt.

Jeg kan godt prøve at give det et skud:

For mig handler det om æstetikken i mediet. Det er af samme årsag at nogle mennesker køber musik på vinyl selvom det findes på CD, ser film på VHS selvom de findes på Blu-ray, læser nyere tegneserier trykt på papir selvom de findes til tablets, skyder billeder på film i stedet for digitalt, osv.
64'erens farvepalette, de rektangulære pixels, SID-chippens særlige klang og filtre, det lidt ujævne videooutput, fornemmelsen af Zipsticket jeg kender så godt - alle disse ting former en følelse som er unik for den platform.
Den samme titel udgivet på en anden platform ville blive svøbt i dén platforms æstetik og følelse.

Jeg tror jeg har postet det tidligere, men jeg synes fint dette citat fra Brian Eno tåler at blive gentaget:
http://img.gawkerassets.com/img/18pwkxw59hlykpng/original.png

En kombination af ovenstående og oplevelsen af at se, hvad kyndige hænder med 30 års akkumuleret viden har kunnet formå at presse ud af en platform, hvis begrænsninger jeg kender godt, er hvad der gør disse projekter enormt appellerende for mig.
SumezSumezSkrevet 10/08-15 12:03, rettet 10/08-15 12:04 
Meget fint forklaret, og jeg forstår også udmærket idéen bag det du nævner. Jeg kan godt forstå hvorfor en arkadeperfekt emuleret udgave af Bombjack på X360 ikke er særlig interessant til sammenligning.

I min verden ville Bomb Jack "på vinyl" bare aldrig svare til en mangelfuld C64-port, her er vinylen naturligvis det originale Tekhan (Tecmo) arcade PCB. En opdateret udgave af C64-porten lyder for mig mere som en ny udgave af kassettebåndet, hvor nogle af de numre fra vinylen der blev udeladt på den gamle udgave, er kommet med.
Hvorfor er et "vinyl-spil" på C64 ikke snarere en titel der har hjemme på C64 (som f.eks. Turrican), og i større grad bygger på de ting der gjorde systemet unikt, som f.eks. lydchippen?

Men jeg har nok helt generelt meget svært ved helt at forstå den stærkt nostalgi-prægede kærlighed der udgør størstedelen af nutidens C64-"connoisseur'isme".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 10/08-15 12:05 
Pyha, dvs. du ikke spørger igen?
millenniummillenniumSkrevet 10/08-15 13:20 
Jeg siger det samme som Odin (sorry, men min forklaring ville bare være en omformulering). :-D

Jeg tror på princippet "restrictions breed creativity" i alle discipliner, og særligt nye opdagelser af hvordan C64s gamle hardware og tekniske begrænser får smarte mennesker til at tweeke koden med nye, imponerende resultater er personligt spændende (selvom jeg ikke fatter metoden bag).

Nu er jeg selv passioneret for pixel-art og elsker at tegne det, og en del af princippet er, at definere de regler og restriktioner man arbejder indenfor: Hvor høj opløsning? Hvilken pixel-form? Hvor mange farver? Hvilket i grunden er absurd, fordi nutiden tilbyder højere opløsning og flere farver end øjet nærmest kan registrere, så jeg rekonstruerer nogle gamle restriktioner

Hvis jeg holder mig til restriktionerne, og støder på en mur, så er jeg nødt til at finde andre måder at omgå reglerne. F.eks. hele "checker board" farvelægning og dither teknikken er jo work-arounds på en begrænsning i farve-palletten.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 06/11-15 08:37 
Sympatisk og interessant læsestof om tilblivelsen af Bounder.

Indlysende at meget af inspiration kom fra Exed Exes. Jeg har bare ikke opdaget det før nu.
(Det er fedt at nørde)

The Making of... Bounder
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 23/12-15 10:55, rettet 23/12-15 10:56 
Årets statusopgørelse.....

Den store Commodore 64-tråd

(Plus det løse og den famøse factory sealed Elite)
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 14/03-16 08:57, rettet 14/03-16 08:58 
^ Meget guld i din samling :)

Endnu et nyt C64 spil.... Spaceman Splorf: Planet of Doom

Lille simpel men charmerende Flappy Bird klon. Lavet af Pond Software som har planer om flere og større spil med Spaceman Splorf.

Den store Commodore 64-tråd Den store Commodore 64-tråd Den store Commodore 64-tråd

Kan downloades gratis fra deres hjemmeside og RGCD vil muligvis udgive det på cartridge hvis der er tilstrækkelig interesse.

http://pondsoft.uk/
http://www.rgcd.co.uk/2016/02/spaceman-splorf-planet-of-doom-c64.html
BeanoBeanoSkrevet 15/03-16 19:48 
Jeg tror min 64'er (S model) er defekt. Ofte er lydstyrken i en kanal utrolig lav, men ikke altid. Er det et kendt problem? SID chippen der er stået af eller hvad er der sket?
OdinOdinSkrevet 15/03-16 20:34 
Det første jeg ville checke er kondensatorerne. Både omkring lydkredsløbene og andre steder på motherboardet. Det kan være de lækker. Hvis de gør, er det om hurtigst muligt at få dem udskiftet, da de allerede er igang med at ødelægge dit board.
BeanoBeanoSkrevet 15/03-16 23:20 
Tak for rådet. Kan være jeg skal åbne svinet op og kigge men problemet er ret konsistent, bare med forskellige spil der trigger det.
millenniummillenniumSkrevet 15/03-16 23:35 
Der er nogle gode Commodore facebook- grupper, med et par hardware nørder i mellem. Jeg har fået lavet en C64 og fået monteret kølere på klodserne (det lød bare godt X-D ), via en af gruppens medlemmer.
Kan anbefales.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 16/03-16 08:30 
Tak, jeg har boykottet facebook - så betaler prisen :D
millenniummillenniumSkrevet 16/03-16 09:05 
Beundringsværdigt.

Men ikke desto mindre, uden C64 grupperne i Facebook havde jeg ikke nogle af de mest prominente tilter i min C64 samling :-D
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 16/03-16 16:21, rettet 16/03-16 16:23 
Fik lige to nye C64 spil ind af døren...

Den store Commodore 64-tråd
Den store Commodore 64-tråd Den store Commodore 64-tråd

Utroligt lækkert udført, og store (kassettebånd til sammenligning). Kasserne og Darkness cover er tydeligvis inspireret af Ultimate Play The Game's kasser til C64/Spectrum/etc.


Fik også endeligt denne til samlingen :D ...

Den store Commodore 64-tråd
WonderboyWonderboySkrevet 16/03-16 16:42 
Hvor har du købt dem henne og til hvilken pris?.
I love monster land
BeanoBeanoSkrevet 16/03-16 17:16 
Købt via www.psytronik.net og kostede hhv. £25 og £30 plus forsendelse.
millenniummillenniumSkrevet 16/03-16 17:27 
Endnu et eksempel på nyudvikling til C64. I like. :)
The medium is the message.
OdinOdinSkrevet 16/03-16 19:19 
Psytronik er en dejlig udgiver. Manden bag, Kenz, har gjort det det meste af sit liv og jeg lærte ham først at kende som værten på den hedengangne One Man And His Mic-podcast som han kørte i nogle år. Her præsenterede han en time til halvanden med tematisk sammensat miks af spilmusik fra Commodore 64, Amstrad CPC, ZX Spectrum og sågar enkelte nyere platforme tilsat hyggelig trivia. De gamle casts kan stadig høres og hentes her: http://www.binaryzone.org/podcast/
eller købes på CD her: http://binaryzone.org/retrostore/index.php?main_page=index&cPath=12
Shadow Of The Beast-casten kan helt klart anbefales.
Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har hørt dem på lange gåture eller som afslapning. Han er bare super hyggelig og nede på jorden - og helt klart værd at støtte, da han virkelig gør meget for spilentusiaster som os på de gamle mikrocomputere.
BeanoBeanoSkrevet 17/03-16 13:46 
Ja det er et udmærket podcast :D
BeanoBeanoSkrevet 17/03-16 16:25 
Mere nyt retro i postkassen i dag....

Den store Commodore 64-tråd
Den store Commodore 64-tråd Den store Commodore 64-tråd

Tiger Claw udgivelsen er eksklusiv for Chris Wilkins' C64 Kickstarter bog (et tillægs-perk) og jeg fik cart nr 1 af 77 :D
Rocket Smash EX er en vellykket Jetpac klon. Cool transparent cartridge som lyser op når man spiller ;)

En skam min C64 har problemer med lyden :!
BeanoBeanoSkrevet 18/03-16 08:59 
Underligt med det lydproblem. Rocket Smash EX har umiddelbart fuld musik og lydeffekter uden problemer mens Tiger Claw har problem med både musik og lydeffekter - helt lav volumen og man skal skrue helt op for svagt at kunne høre det. Det er konsekvent for de to spil :P
WonderboyWonderboySkrevet 18/03-16 10:50 
Hvor har du købt det henne?.
I love monster land
BeanoBeanoSkrevet 18/03-16 11:12 
rgcd.co.uk
SumezSumezSkrevet 18/03-16 11:47 
Er ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre, men er der faktisk C64-spil der tillader at man gemmer sit save data på samme bånd som spillet er på?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 18/03-16 11:55 
Jeg kan ikke komme i tanke om et eneste spil. De kommercielle udgivelser var normalt skrivebeskyttet, så det tror jeg næppe er forekommet.
millenniummillenniumSkrevet 18/03-16 13:05, rettet 18/03-16 13:05 
Hvad gjorde man egentlig så, f.eks. i Elite? Havde et save data bånd ved siden af?

Mindes ikke jeg begyndte at have save-data før jeg fik min 1541. :)
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 18/03-16 13:07, rettet 18/03-16 13:12 
Endnu et nyt C64 spil: Hessian

Gameplay demo, på tysk:
https://www.youtube.com/watch?v=YdiJZv8veVQ

Spillet kan downloades gratis her:
http://cadaver.homeftp.net/games.htm

Udgives snart fysisk af Psytronik og det får også en Ultimate Edition.

Den store Commodore 64-tråd
BeanoBeanoSkrevet 18/03-16 13:08 
@Mille: Ja man gemte på separat kassettebånd :)
BeanoBeanoSkrevet 18/03-16 15:40 
Odin>
Det første jeg ville checke er kondensatorerne. Både omkring lydkredsløbene og andre steder på motherboardet. Det kan være de lækker. Hvis de gør, er det om hurtigst muligt at få dem udskiftet, da de allerede er igang med at ødelægge dit board.

Jeg har lige åbnest svinet og kan ikke umiddelbart se noget der ser forkert ud - lidt støv/skidt som forventet men ellers ingen skader, løse lodninger, eller lign. SID chip er 8580R5 der sidder i en sokkel.
BeanoBeanoSkrevet 01/04-16 10:53 
Platman er konverteret til C64.

Den store Commodore 64-tråd

Kan downloades her: http://csdb.dk/release/?id=146964

Gameplay video: https://www.youtube.com/watch?v=P5MPxjCf1Xk

Spillet er med i RGCD C64 Cartridge Development Competition 2015 finalen.
http://www.rgcd.co.uk/2016/04/rgcd-c64-cartridge-development.html
BeanoBeanoSkrevet 01/04-16 11:07 
Icicle Race (også med i konkurrencen)

Den store Commodore 64-tråd

Download: http://csdb.dk/release/?id=146958
millenniummillenniumSkrevet 18/04-16 17:40 
Det her er for FEDT

(Kun for krom eller ild-ræven)

Wizard of Wor
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 18/04-16 20:09 
Fin (dansk) video af Rocket Smash EX som jeg nævnte længere oppe. Kan anbefales :)

https://youtu.be/IOvuWniUEvg
BeanoBeanoSkrevet 21/05-16 19:32 
Opfølgning ifm. mit lydproblem - der skulle en helt ny SID chip til, men nu synger maskinen også igen ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/05-16 19:38 
Kunne du finde sådan en løst, eller måtte du finde en anden maskine?
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 21/05-16 19:39 
Måtte købe den i løs vægt - til overpris :\
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/05-16 19:46 
Jeg så der var lavet nogle forskellige, hvoraf nogle skulle lyde lidt anderledes. Har du købt den samme som den der allerede sat i din maskine?
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 21/05-16 19:52 
Ja, man skal åbenbart anvende samme SID model som motherboardet er designet til. I mit tilfælde var det 8580 serien. Jeg fik mulighed for at prøve med en swinSID chip (moderne reproduktion SID men ikke 100% kompatibel) inden, og den virkede så tog derfor chancen med en ægte SID.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/05-16 19:55 
Kewl :) Fedt at det virkede for dig.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 21/05-16 19:58 
Tak! Nu skal jeg blot finde et fornuftig CRT tv... :)
OdinOdinSkrevet 21/05-16 20:14, rettet 21/05-16 20:16 
Hey Beano. Hvilken størrelse?
Jeg har et par ekstra B&O MX4000 stående, og du må hjertens gerne få det ene. Jeg er selv blevet rigtig glad for modellen til 240p-materiale og har både min Amiga 600 og brødkasse tilsluttet.
BeanoBeanoSkrevet 21/05-16 20:21 
#uberguttermanddetected ;)

Havde faktisk kigget på MX4000 men tror det bliver for stort, og så bor jeg i østjylland :)
millenniummillenniumSkrevet 22/05-16 07:59 
Altid tjek den lokale genbrugsplads. Der står ofte en B&O'er gratis, men udfordringen er ofte at finde en tilhørende remote. Uden remote kan man ikke bruge et B&O.
The medium is the message.
OdinOdinSkrevet 22/05-16 12:23, rettet 22/05-16 12:25 
Beano>
#uberguttermanddetected ;)

Havde faktisk kigget på MX4000 men tror det bliver for stort, og så bor jeg i østjylland :)

Hahah. Åh, jeg bér. Det ville dog rigtignok blive lidt af et slæb. ^_^
MX4000 er dog kun 21", men du søger måske noget der ligger tættere i størrelse på de gamle 14" 1081/1084 Amiga monitorer?
BeanoBeanoSkrevet 22/05-16 17:21 
Ja det bliver nok noget i den størrelse ;)
millenniummillenniumSkrevet 22/05-16 17:39 
MX1500. Jeg købte sådan et i DBA for 200kr med remote.

Det er en ret fed model.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 22/05-16 17:45 
Ok det vil jeg holde øje med ;)
BeanoBeanoSkrevet 22/05-16 20:01 
Hvilke ind- og udgange har MX1500 modellen?
499 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig