X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Legacy of Kain: Dead Sun


Svar
SumezSumezSkrevet 23/02-15 17:38 
.....er IKKE et spil på vej, men har derimod fået kniven af Square Enix tilbage i 2012 :(

32 minutter video med footage fra det der nåede at blive lavet:
https://www.youtube.com/watch?v=XBN8N2NXfi4
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/02-15 19:05 
Det kan man nu godt forstå de skrottede :)
Stilen er virkelig dårlig. Her er det virkelig rød/brun hvor Gears of War slet ikke kan være med. De rifter og mærker figurerne har i huden synes jeg alligevel topper tribal-tatoveringer i tristhed, med ufattelige længer. Også vildt at samtlige kvindelige fjender har valgt at lave en Janet Jackson og lade en pat hænge ud :/

Gameplayet er svært at bedømme når det er så buggy, men jeg synes ikke det så ret godt ud heller.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 23/02-15 19:44 
Link til den tilhørende tråd:

http://m.neogaf.com/showthread.php?t=997613

I det mindste ser det mere interessant ud end det bras, vi endte med at få:

http://store.steampowered.com/app/200110/
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 23/02-15 20:56 
Hvordan kan det nogensinde give mening at skrotte et spil, der er kommet så langt i produktionen?

Det er jo ikke fordi det var et originalt koncept, som viste sig ikke at fungere, så det må vel altid have været muligt at redde et fornuftigt spil hjem. Når det så tilmed er en relativt kendt serie med sikre købere, så kunne det vel heller ikke salgsmæssigt gå helt galt. I hvert fald ikke mere galt, end man allerede kunne forvente da man startede produktionen op - eller i hvert fald 1 eller 2 år inde i udviklingen.

Derudover må det også været et mere kompliceret regnestykke, end bare om salget vil overstige udgiften til at færdiggøre projektet - fx alle dem der har arbejdet på det, må da have en virkelig dårlig smag i munden og efterfølgende lav arbejdsmoral...

Det er svært at forestille sig at tilsvarende filmproduktioner bliver skrottet efter tre års produktion, fordi det ikke var "den rigtige film på det rigtige tidspunkt".
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 23/02-15 21:56 
Film er en lille smule anderledes. Der er trods alt et manuskript, som typisk ikke ændrer sig markant under produktionen (omend det kan). Det er nok meget sjældent at planerne ikke ændrer sig undervejs i en spilproduktion.

Decideret skrottet sker sjældent, men det er dog sket. Terry Gilliams Don Quichote filmatisering er et af de mere tragiske eksempler på en film hvor så meget gik galt under produktionen, at studiet til sidst valgte at trække stikket ud og afskrive alle de udgifter de havde haft. Dokumentaren Lost in La Mancha er det eneste vidnesbyrd (et fremragende et) om en film, der aldrig blev færdig.

Spil er også lidt anderledes end film i og med at det er svært at sælge et dårligt spil kun på star power, som man kan med film. I Kains tilfælde snakker vi også om en IP, der kræver en stor og dyr marketingkampagne for at sælge den til mainstreampublikummet, som aldrig har hørt om serien. Et publikum der ikke læser anmeldelser, mens kernepublikummet - de gamle fans - i høj grad læser anmeldelser og udmærket ved om det er noget lort før de køber spillet.

Så lad os sige de var 50% gennem produktionen. Ved at droppe spillet sparede de 50% af produktionsomkostningerne og 100% af marketingbudgettet på noget der måske tegnede på ikke at tjene penge.

Det er trist, men det er nok de overvejelser, udgiveren har gjort sig.
Bede-xBede-xSkrevet 23/02-15 22:25, rettet 23/02-15 22:56 
RJK>
Hvordan kan det nogensinde give mening at skrotte et spil, der er kommet så langt i produktionen?

Det er jo ikke fordi det var et originalt koncept, som viste sig ikke at fungere, så det må vel altid have været muligt at redde et fornuftigt spil hjem. Når det så tilmed er en relativt kendt serie med sikre købere, så kunne det vel heller ikke salgsmæssigt gå helt galt.

Det ærgelige er at det sikkert godt kan give mening, for de oppustede budgetter med tilhørende oppustede salgsprojektioner, er en af grundene til mange af de problemer der er med AAA udvikling i dag. Omkostningerne bliver ved med at stige uden salgspotentialet/burgerbasen nødvendigvis stiger tilsvarende.

Dead Sun bliver cancelled i 2012 på et tidspunkt, hvor det ser ud til mindst at skulle have et år yderligere i produktion/markedsføring, hvor markedet er mættet med PS3/360 titler og hvor man er begyndt at kigge i retningen af næste generation. Måske havde de håbet på at det var færdig tidligere, da produktionen begyndte, men hvorom alting er, er det er ikke tiden til at introducere, hvad der for mange vil være en ny franchise. Hvilket salgspotentiale ville det have i det miljø, for et firma der med millionsalg ikke føler at produktioner som Tomb Raider, Hitman: Absolution og Sleeping Dogs har ramt deres projektioner?

Tomb Raider has sold 3.4 million copies, failed to hit expectations

3.4 million copies of Tomb Raider have been sold in four weeks, publisher Square Enix has revealed, which is not enough to hit the game's sales target.

Fellow Square Enix title Hitman Absolution sold 3.6 million units since its launch in November last year, while Sleeping Dogs sold 1.75 million since last August.

There's no mention of what the company's internal sales expectations were for the trio, just that all three missed their respective marks.

http://www.eurogamer.net/articles/2013-03-26-tomb-raider-has-sold-3-4-million-copies-failed-to-hit-expectations

Det forrige Kains spil "sikre købere", var ikke nok til at stille Eidos tilfreds, dengang Defiance solgte 500000+ kopier:

--Four other titles sold between 500,000 and one million units each.
(..)

Recognising that a number of game releases did not live up to management's sales targets (specifically Hitman: Contracts, Commandos 3, Legacy of Kain: Defiance and Whiplash), the Company's financial performance this year was materially impacted by two key events, both of which occurred in the second half.

http://www.thefreelibrary.com/Eidos+plc%3a+Preliminary+Results+for+the+Year+to+30+June+2004-a0122009832

Så kunne de selvfølgelig vente på at miljøet skifter og meget tyder også på at mulighederne for at udgive på next-gen i stedet blev gennemgået, men det ville så medføre yderligere omkostninger, hvilket sikkert er grunden til de sløjfede PS4 udgaven.

RJK>
Derudover må det også været et mere kompliceret regnestykke, end bare om salget vil overstige udgiften til at færdiggøre projektet - fx alle dem der har arbejdet på det, må da have en virkelig dårlig smag i munden og efterfølgende lav arbejdsmoral...

Det står sådan set også i Robotnik tråden:

The video contains some of the opening story sequences, exploration, combat and an array of gameplay mechanics from Legacy of Kain: Dead Sun. The game was cancelled by Square Enix in 2012 after three years of development at Climax Studios, with Crystal Dynamics acting in an advisory role. The game was not projected to meet Square Enix sales projections, and was scrapped, to the enormous disappointment of staff who had dedicated a lot of work to the project. One source recalled that staff came in at weekends to continue working on the game, while higher ups already knew it was cancelled.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 23/02-15 23:08, rettet 23/02-15 23:09 
Men - hvis vi antager at der sidder delvist kompetente folk blandt dem der tager beslutninger - så var der jo mange af de ting man vidste, før man startede produktionen op, og noget der blev tydeligt undervejs.

Jeg siger jo ikke at jeg finder det mærkeligt, hvis udgiveren ikke var overbevist om, at de kunne sælge 5 millioner eksemplarer. Det jeg finder mærkeligt er, at der fra man sætter produktionen i gang, til man tre år senere stopper den, skulle være sket noget som helst, man ikke kunne have forudset eller opdaget undervejs.

Det er vel en titel man kunne forvente omkring en halv million solgte eksemplarer af (hvilket vel også er i det leje man forventer, når man sætter Climax til at udvikle), så selv med minimal markedsføring ville man vel kunne have nået en væsentlig del heraf. Man skulle bare færdigudvikle spillet, og med tre års produktion var de vel også godt over halvt færdige (ellers skulle der jo være sket noget mere drastisk undervejs). Selv hvis man havde sjusket det færdigt og udsendt det til halv pris som downloadspil, så ville der vel være kommet en del af udgifterne hjem.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 23/02-15 23:40, rettet 23/02-15 23:42 
Konsolkongen>
Det kan man nu godt forstå de skrottede :)
Stilen er virkelig dårlig. Her er det virkelig rød/brun hvor Gears of War slet ikke kan være med.

Det lige hårdt nok synes jeg. Især i forhold til at det man har at bedømme spillet ud fra, er ét enkelt område og ufærdig prototype-gameplay tydeligvis udarbejdet med det ene formål at kunne sammensætte en trailer.

Af de sider jeg ikke kunne lide (og som ikke bar præg af at være på baggrund af at spillet var langt fra færdigt), virkede hovedpersonen afsindigt uinteressant, og hans design decideret irriterende.
Og tested-and-tried Batman-kamp med Assassin's Creed-klatring er godt nok heller ikke noget der kan få mig op af stolen i det oversvømmede marked vi har med den slags lige nu.

Til gengæld kan jeg -virkelig- godt lide den måde de har implementeret shifting-mekanikken. Super smooth, med en tilpas creepy "skyggeverden", med en god sans for detaljer, som den måde "spøgelserne" renderes på, især antydningen af de sorte okser der trækker et stort hjul rundt i byen, osv. Og så selvfølgelig tegn på at envrionment puzzles der gør brug af shifting, skulle have været en stor del af spillets design. Det er sgu langt mere velgjort end meget andet man ser på markedet i dag.
Jeg kan også virkelig godt lide områdernes design, synes de oser af stemning, effekten med blæsten i træerne, de stærke farver og kontraster, og som nævnt "den anden verden", der har sin helt egen stemning. Der er måske ikke mange farver, men jeg synes de bruger dem godt og med tydelig forstand på at holde det flot og effektfuldt. Såfremt at det man har set bare skulle have været ét område ud af mange varierede områder, syntes jeg det tegnede afsindigt flot.

Er ked af at det er blevet skrottet, ville meget hellere se dette end meget andet der er kommet på markedet siden da. Selv med forbehold for hvor meget de nok havde endt med at jokke i LoK-historien undervejs...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/02-15 00:22, rettet 24/02-15 00:23 
Alt i hele gameplay demoen har de der rød/blå/sorte farver. Inkl. introen, så jeg tror der var god chance for at spillet ville holde stilen hele vejen :) Jeg synes det er grimt, men sådan er vi jo forskellige :)

Ja, skift mellem de to verdner til puzzle solving er en god idé. Men ikke rigtig noget nyt da det bla. har været brugt i Soul Reaver og nyligt i Guaccamelee :)

Jeg forstår ikke rigtig det påstyr der er over serien. Har ikke spillet Blood Omen 1, men Soul Reaver var godt for sin tid. Derudover er resten af serien vidst af meget tvivlsom kvalitet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkenDarkenSkrevet 24/02-15 02:46 
For mig var det altid historien, især med de fantastiske voice actors, der gode spillene så gode som de er.

SR var ikke oprindeligt tænkt til at være en serie, den skulle have sluttet i 1'eren med at Raziel imbuer soul reaveren med Ariels sjæl for at kunne slå Kain ihjel, hvilket var Kain's plan, samt at Raziel så skulle gøre en ende på alle vampyrene i landet.

Der er nogle fede ting på dette site: http://www.thelostworlds.net
Deleted ting som Chess event i BO1 hvor Kain og Vorador skulle bruge mennesker som skakbrikker med mindcontrol, artwork, concept osv... og lydclip:

"Do you have the will to do it Raziel? Could it be, that after all your posturing, you do not posses the resolve for this final act... then you have come this far, only to fail now.."

og glem ikke Ozar Midrashim, den har jeg stadig på min mp3 afspiller, lige efter temaet fra Rune :)

Af samme person som har skrevet tråden som Bede linker til, så har personen også lavet en liste over andre cancelled spil i serien: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=594576
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SumezSumezSkrevet 25/02-15 09:29, rettet 25/02-15 09:29 
Fantastisk link på NeoGAF, Darken.
At læse om alt det der er forsvundet gennem tiden fik mig til at læse op på Soul Reaver 1 igen. I forhold til hvor ensformigt, men alligevel virkelig godt, det spil er, er det utroligt at tænke på hvor meget bedre det kunne have været hvis alt der der var planlagt kunne have været inkluderet (minus selvfølgelig de elementer der var nødvendige for at efterfølgeren kunne give mening)

Jeg ville nok ikke være helt ked af en "remake" (eller respektfuld "reboot") af det spil med alle de områder, figurer og fjender der oprindeligt var en del af visionen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 25/02-15 09:45, rettet 25/02-15 09:52 
Wow, jeg har aldrig hørt om Dark Prophecy før. Men ud fra beskrivelsen lyder det som om det kunne have været en rigtig god opfølgning på serien - især i forhold til at det blev udviklet uden Amy Hennig's input.

- Flytter fokus væk fra det næsten udtværede Elder God emne, hvor det ikke rigtig er til at sige hvem man skal holde med eller hvad målet med spillet overhovedet er. edit: Ok, ikke helt alligevel, fik ikke læst det hele -_-
- Udforsker Hylden, og giver dem mere historie, personlighed og seriens karakteristiske "grå" karakter, i stedet for blot at udstille dem som onde dæmoner (en leftover fra det der Sirens spil, og det generelt fjollede BO2)
- Besøger flere interessante og velkendte locations, og genoptager emnet omkring Kain's fremtid og to "udgaver" af Kain
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkenDarkenSkrevet 25/02-15 15:32 
Det er også cool at se voice sessions og outtakes på youtube hvor man har optaget i studio, jeg synes altså godt man kan mærke kvaliteten af at de er i studioet samtidigt, når de indtaler dialog, denne er en opsamling af en del af dem:

https://www.youtube.com/watch?v=1AWxpZZ0yRM

om ikke andet så Outtakesne, hvor Michael Bell snakker omkring han har forsøgt at spille Soul Reaver 1, eller René Auberjonois (Odo) der synes at der er meget snak for et spil.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SumezSumezSkrevet 25/02-15 15:40 
Alle de der stemme-outtakes ligger også på Soul Reaver 2 discen. Kan ikke huske om det er unlockables, eller om det kan tilgås fra starten. :) Simon Templeman og Tony Jay (RIP) er to af de bedste stemmeskuespillere indenfor computerspil! :) Michael Bell holder også en ret god standard.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 02/03-15 13:18 
RJK>
Det jeg finder mærkeligt er, at der fra man sætter produktionen i gang, til man tre år senere stopper den, skulle være sket noget som helst, man ikke kunne have forudset eller opdaget undervejs.

Det var faktisk præcis det her svar, jeg forsøgte på at foregribe - og undgå - da jeg skrev, at de måske havde håbet at være færdig tidligere :)

Og det er vel ikke så utænkeligt, med tanke på at det bliver stoppet efter omtrent tre års udvikling.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 02/03-15 13:22, rettet 02/03-15 13:23 
Ud fra hvad man kan læse fra Darkens link, stammer "Nosgoth" spillet fra dette spils udvikling. I bedste moderne AAA-stil, bestod spillet af en single-player og multiplayerdel, udviklet fuldstændig separat fra hinanden, og Nosgoth er åbenbart "resterne" af Dead Sun's multiplayer-del.

Men som jeg forstår det, er der alligevel en del assets osv. der blev genbrugt på tværs af de to "dele af spillet", så det er nok ikke alt indenfor de 3 års udvikling, de smider i skraldespanden. Der vil sikkert også være andre assets og engine-ting der kan genbruges i andre spil, det er jo set mange gange før.


Bare ærgerligt at det er det ligegyldige multiplayerspil de valgte at lade overleve :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 02/03-15 13:32 
Ja, det er sgu trist og oven på sådan et forsøg her, vil SE nok ikke være tilbøjelige til at give det et forsøg mere lige med det samme :(
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 02/03-15 13:34, rettet 02/03-15 13:35 
Ja, det er, som jeg ser det, det værste i det hele. Spillet i sig selv ser ikke fantastisk ud, men produktionen er rigtig gennemført, og spillets design og områder ser fantastiske ud. Man skal ikke have meget forstand på design for at se hvor gode de har været til at benytte farvepalletten virkelig smagfuldt :) - igen, se Darkens link for eksempler på områder der bruger mange forskellige farver, og ikke bare de samme tre.

Så gennemført et Kain-spil kommer nok aldrig igen, nu.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 02/03-15 13:48, rettet 02/03-15 13:50 
Ja, kunne de bare have ramt den, for serien, så vigtige atmosfære, ville det gøre mindre ondt, når/hvis de fumlede lidt rundt i historien, noget der nok ville være svært at undgå i så langstrakt en fortælling. Og ud fra det fremviste, er det slet ikke utænkeligt at de kunne have endt op det rigtige sted. Kan også godt lide, at en af udviklerne skriver på Gaf, at der var tale om et Kain/Zelda spil i omfang med det fremviste virkende som Hyrule Field, frem for et moderne open world spil. Det lyder til de var på vej i den rigtige retning, uagtet hvilke forhindringer de så er rendt ind i undervejs der forsinkede og ultimativt ødelagde projektet.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 02/03-15 13:51 
Ja, beskrivelsen af spillets verden lyder ekstremt lovende, og faktisk lidt som noget vi har savnet. Det første Soul Reaver virkede også enormt Zelda-inspireret, og det ville heller ikke skade Dead Sun at være det samme. Det fremviste reflekterer dog ikke helt den designfilosofi, så det er ikke utænkeligt at udviklingen var gået død, og de ikke kunne ramme noget der mindede om den spiloplevelse de gerne ville have.
Uanset hvad virker det fremviste meget ufærdigt (medmindre man bare vil have en Batman-agtig brawler), så alene det at de har arbejdet i 3 år uden at have særlig meget andet end smart grafik at vise for det, kunne være en af tingene der fik Square til at lukke for det varme vand.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig