X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

NES overophedning?


Svar
SumezSumezSkrevet 19/02-15 18:06, rettet 19/02-15 18:07 
Jeg oplever for tiden et lidt underligt problem med min US NES (en Toploader)

Efter at have spillet det samme spil i nogen tid - ikke superlang tid, men måske en times tid ca., slukker den bare lige pludselig uden advarsel. Spillet i sig selv fejler ikke noget, jeg kan hive i cartridgen og rykke den frem og tilbage, uden nogen reaktion overhovedet, spillet fortsætter upåklageligt. Jeg kan også sagtens tænde maskinen igen efter det er sket, og den ser ud til at virke problemfrit

Det minder mig, i forhold til mine erfaringer, mest om en overophedning, men den føles ikke specielt varm (ved dog at der er en stor transistor eller lign. bag i maskinen der generelt har tendens til at blive temmelig varm). Jeg har fjernet heatsinken indeni maskinen, men kun på baggrund af at jeg har hørt at det burde være helt ok at undvære det, især når man ikke bor i noget særlig varmt klima - det er faktisk påkrævet for at kunne installere en NESRGB i den.

Det sjove er dog at det kun sker ved ganske få spil. Senest er det sket to gange i Zelda 2, men har ikke været ude for det i et eneste af de andre NES-spil jeg har spillet det seneste års tid, eller for den sags skyld sidste weekend. Lige med undtagelse af Gargoyle's Quest 2 for nogle måneder siden, hvor det så ud til at løse problemet at smide et andet eksemplar af spillet i. På det tidspunkt troede jeg at det måtte være et problem med det ene cartridge. Men har endnu sværere ved at forstå hvad problemet så kunne være i et individuelt cartridge. Det fungerer jo fint i en times tid eller nogen gange noget længere.

Er der nogen der har nogle forslag til hvad der kan forårsage sådan en fejl, eller hvor jeg kan kigge for at finde årsagen?
Kan det muligvis have noget med strømforsyningen at gøre?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/02-15 19:07 
Du har nok fjernet RF-shieldet. At fjerne heatsinken fra volt-regulatoren ville være meget dumt :) Det er i øvrigt ikke nødvendigt at fjerne nogen af delene for at installere en NESRGB.

Hvis du tænder maskinen lige bagefter den slukkede sig selv, går der så ca. lige så lang tid før den slukker igen?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/02-15 19:08 
Sumez>
(ved dog at der er en stor transistor eller lign. bag i maskinen der generelt har tendens til at blive temmelig varm).

Spændingsregualtoren?

Sumez>
Jeg har fjernet heatsinken indeni maskinen, men kun på baggrund af at jeg har hørt at det burde være helt ok at undvære det, især når man ikke bor i noget særlig varmt klima - det er faktisk påkrævet for at kunne installere en NESRGB i den.

Det lyder ret dumt. Hvis det virkelig er spændingsregualtoren, vi snakker om, er der temmelig stor risiko for, at den bliver alt for lun uden en køleprofil. Nu ved jeg ikke, hvor meget strøm en top-loader trækker, men hvis forestiller sig, at den sutter tæt på 1A og DC-spændingen på indgangen ligger omkring 10V, vil der blive afsat ca. 5W i dyret. Så har den det ikke godt, hvis den ikke har noget aluminium at kyle det videre til.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/02-15 19:13, rettet 19/02-15 19:18 
Hvis man installerer NESRGB i en frontloader så anbefales det at man installerer en ekstra volt-regulator til NESRGB-boardet. Så den der sidder i maskinen er nok rimelig presset i forvejen :)

EDIT: Jeg tror jeg har forvækslet din Toploader med en Frontloader :D Men uanset kommer heatsinken aldrig i vejen på begge maskiner :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 19/02-15 19:53, rettet 19/02-15 19:54 
Konsolkongen>
Du har nok fjernet RF-shieldet.

Nå ja. Herregud. :)

Hvis du tænder maskinen lige bagefter den slukkede sig selv, går der så ca. lige så lang tid før den slukker igen?

Nej. Har faktisk netop kørt noget test på netop dette, og der gik mærktbart kortere tid når man tænder den igen lige efter.

Jeg prøvede også med en anden strømforsyning (PAL NES ligesom den anden), og der var problemet helt magen til. Nu har jeg til gengæld prøvet at sætte den til med en moderne (men billig og ret lille) universalstrømforsyning, og nu lader den indtil videre til at køre helt problemfrit...

Nogen bud på hvorfor det kun er et issue ved bestemte spil (endda bestemte eksemplarer af samme spil)?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/02-15 20:24 
Sumez>
Nej. Har faktisk netop kørt noget test på netop dette, og der gik mærktbart kortere tid når man tænder den igen lige efter.

Og det var faktisk RF-skjoldet, du har fjernet? Spændingsregulatoren har stadigvæk sin køleprofil?

Hvis svaret er ja, vil jeg gætte på, at skurken, som sædvanlig, er en elektrolytkondensator. Der sidder sikkert en relativt stor én af slagsen som reservoir ved spændingsregulatoren. Den ville jeg prøve at skifte som det første.
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig