X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Tidligste minde om videospil....?


Svar
millenniummillenniumSkrevet 20/10-14 22:34, rettet 21/10-14 10:54 
Den kan være svær. De fleste af os ved hvilken konsol vi fik først, men hvad er reelt det tidligste minde I kan grave frem i bevidstheden om første gang I spillede et spil?

Jeg har nogle kandidater fra min fortid, men ved ikke hvilken der kom først:

Game & Watch spil i folkeskolen, cirka år 1982
Det var et huge hit på skolen. Mange medbragte dem. Først de større drenge som havde lidt flere penge end de små klasser, så jeg kiggede over skulderen og så en orangefarvet konsol der kunne åbnes. Måske cirka et år efter fik jeg mit eget G&W spil: Oil Panic.

Vennens Commodore 64, cirka 1983
Havde en god ven som købte en C64 før mig, og vi spillede Forbidden Forrest, Mutant Camels, Suicide Express, Bruce Lee, Hunchback og Raid over Moscow som nogle af de første.Der gik vel et års tid efter, før jeg fik min egen.

Kontor og Data i Bella Centeret, år...? Sikkert 1980 -1981
Min far var programmør i Privatbanken og tog mig med til de årlige dataudstillinger i Bella Centeret. Det var jo primært brancherelevant, men kan huske en stand hvor der (vidst nok) var stillet Ataris op. Jeg var dog alt for lille til at komme frem i køen, (igen) pga. de store drenge.

Færger, cirka år 1982 - 83
Der var altid et arcade-kabinet på en færge til Tyskland, Sverige, Norge, eller whatever. Nogle af de tidligste spil jeg kan huske, som jeg fik lov til at prøve, var Donkey Kong og Zaxxon.
The medium is the message.
CamousCamousSkrevet 20/10-14 22:53 
Tidligste minde for mig er vel sent 80'erne, Atari 2600. Nok hos en fra familien, eller i min fars butik. Det var en multicart som havde masser af spil. Husker et par af dem, bla. River Raid.
SuperMikkelSuperMikkelSkrevet 20/10-14 23:15 
Jeg ved ikke om det kvalificer, men mit tidligste minde er et "klap op" bib bibspil. Min fætter havde det, og vi måtte sidde og se på han spillede. Som jeg husker det var det relativt avanceret. Det var i 3 dele, med en begyndelse midte og en slutning.
Jeg mener at huske, det var noget tidligt donkeykong agtigt noget, med nogle tønder der blev rullet ned af nogle stiger. Jeg er i tvivl om hvorvidt der er tale om et enkelt level fra top til bund, eller om der var tale om 3 levels, altså et for hver fold. Jeg kan heller ikke huske om der var en prinsessse man skulle redde, blot kravlede monsteret eller aben op af stigerne når spillet startede.

Ellers må mit tidligste minde være omkring 1986 med spaceinvaders på comodore 64 hos vores lejer. Jeg var dybt betaget og ønskede mig fra da brændende en comodore64. Der skulle dog gå næsten 6 år inden jeg fik min egen :-).
SonicSonicSkrevet 20/10-14 23:32 
Startede på grillbaren med arcade-maskiner, jeg kan ikke lige helt huske hvilke spil jeg spillede der, men det ledte ihvertfald til, at jeg fik en Commodore 16. Nogle af de tidligere arcade spil der dog brændte sig totalt fast i min hjerne, var Bubble Bobble, Ghost'n'Goblins og R-Type.
Det spil jeg husker bedst fra C16 er Scramble. Jeg mindes det var ret svært, tror jeg nok :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
3of193of19Skrevet 20/10-14 23:58 
Tror nok det første spil jeg nogensinde så var en Moon Patrol arcade maskine.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/10-14 00:37 
Det første spil jeg prøvede var et eller andet skydespil på C64, men det var kun meget kort. Det første spil jeg nogensinde fik lov at spille sådan rigtig var Alex Kidd in Miracle World på Master System :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 21/10-14 02:01 
Jeg tror, at det var Game & Watch Donkey Kong Jr. for mig. En ven fik det, og jeg var solgt med det samme. Jeg fik det selv til min efterfølgende fødselsdag og blev helt afskyeligt god til det.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
spectrespectreSkrevet 21/10-14 07:19 
Første minde for mig var i 1985 (jeg var 6år). Jeg var med min far på Chicken&Burger i Vejle, og vi gik ned i baglokalet mens vi ventede på maden. Her fik jeg lov til at prøve arcade maskinen, Commando.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
Trydie76Trydie76Skrevet 21/10-14 08:03 
Det må være på en slags Telstar maskine.
Kan husk vi altid spillede tennis eller hockey på dem.
Ellers kan jeg også huske min game&watch Parachute.
Trydie76Trydie76Skrevet 21/10-14 08:06 
http://m.youtube.com/watch?v=1-FVY7KNM0s
Gameplay fejlede ingenting;)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 21/10-14 09:21 
Game & Watch, Donkey Kong. Ca. 1986.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 21/10-14 09:47, rettet 21/10-14 10:25 
Apple II, donkey kong og ting jeg ikke husker navnene på ;-)

Men også Galaga på arkade! Åååh..! GALAGA du var så sød!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 21/10-14 10:10, rettet 21/10-14 10:11 
Jeg må nok også skrive mig på Game & Watch Donkey Kong vognen. Det var virkelig eftertragtet i frikvarterene i 1. klasse.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dchangdchangSkrevet 21/10-14 10:19 
Første oplevelse var vist Pong og dernæst vistnok noget Atari. Derefter gik det stærkt, holdte bl.a. op med fodbold lige pludseligt da min storebror kom hjem med en Sega Master System. Nogle år senere vandt jeg en Super Nintendo (vistnok som nr. 2 i DK) og så gik det ud over stepperne. :-) Kan huske jeg gav 749 kr. for Street Figher II! :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
millenniummillenniumSkrevet 21/10-14 11:28 
Efter bib-bib spillenes popularitet begyndte Bilka i Hundige også at sætte demo-maskiner frem til fri afbenyttelse. En firkantet stand hvor der hele vejen rundt var sat spil fast. Dengang var det en fest at tage med i Bilka. :)
The medium is the message.
spectrespectreSkrevet 21/10-14 11:30 
Kan huske jeg gav 749 kr. for Street Figher II! :-)

Også mig. Surt optjente avis penge. Jeg kan huske jeg købte Computer & Videogames magasinet hvor de havde en Street Fighter II VHS Guide inkluderet. Den så jeg nok 100 gange i december indtil jeg havde råd til spillet.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
millenniummillenniumSkrevet 21/10-14 12:07 
Jeg havde EU snes men fik en ven til at tage SFII med hjem fra USA. Inden da havde jeg købt en EU-US adapter fra england (fundet i de engelske spilmagasiner). Jeg samlede skidtet og tændte for spillet og .... ingenting. Det virkede ikke!

Jeg håbede på at det bare var adaptoren, så jeg sendte den retur til england og ventede vel 14 dage før en ny kom retur. Med sved på panden... jubii, det virkede sgu. Fight!

Hold kæft hvor har vi været tålmodige dengang.
The medium is the message.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 21/10-14 14:18 
Atari 2600 moon patrol.
Men det var først da jeg prøvet alex the kidd på master system, hvor jeg blev en gamer :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
AkamisoAkamisoSkrevet 21/10-14 16:23 
"Boot Hill" på Bettekroen i Rebild ;)

Link...
millenniummillenniumSkrevet 21/10-14 17:27 
Åh ja. Boot Hill har jeg også set på en færge i 80'erne.
The medium is the message.
KamekKamekSkrevet 21/10-14 17:59 
E.T. - Atari 2600 - engang i midten af 80'erne :-)
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
HeroldHeroldSkrevet 21/10-14 18:01 
Det må også være de klassiske bipbip'ere fra 80'erne, samt Jackal og Black Tiger på arkademaskinerne i Rønne Bio. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
--Skrevet 21/10-14 18:04 
Kaptajn Kaper på en 286´er, samr Pong, er noget af det første jeg kan huske.
Spiller nu: Animal Soccer World
BeanoBeanoSkrevet 21/10-14 18:48 
Engang i slut-70'erne... Gun Fight arcademaskinen i det cafeteria min mor bestyrede i 70'erne og et godt stykke ind i 80'erne. Kan svagt huske fascinationen af "kauboj spillet" og hvor hvor svært det var at spille stående på en stol foran maskinen. OLD-school!

Gun Fight:
https://www.youtube.com/watch?v=gRwwN1N5KSA
varmtvandvarmtvandSkrevet 21/10-14 18:57 
jeg er født i 1983. jeg boede også i vejle fra 1984 til 1993. og mine tidlige arcade minder er også fra Chicken & Burger i Vejle:) vi var der ret tit:)
Derhjemme stod den på c64 wizard of wor med min far:)
Retro spil butik Spiller nu: Batsugun, Solar Striker, Legend Of Zelda, The: O...
BeanoBeanoSkrevet 21/10-14 19:12, rettet 21/10-14 19:12 
Den i Vedelsgade?

Også hyppig gæst der i midt 90'erne, Mad Dog McCree mens man ventede ;)
spectrespectreSkrevet 21/10-14 19:41 
varmtvand: kan du huske Flash i kælderen under "Hende-burger" på Nørretorvet? Min lille hjerne eksploderede da jeg besøgte det første gang i 1989.

En maskine jeg kan huske der stod i Chicken&Burger for evigt var Hard Drivin', og senere Outrunners.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
varmtvandvarmtvandSkrevet 21/10-14 19:54 
1up: jeg kan ikke huske Flash fra dengang. Går udfra det er pinballmaskinen du mener?
Det var godt nok sjældent min lillebror og jeg fik penge til at spille for. For det meste lod vi som om det var os der spillede i attractmode:)
Retro spil butik Spiller nu: Batsugun, Solar Striker, Legend Of Zelda, The: O...
jaesjaesSkrevet 21/10-14 19:57, rettet 21/10-14 20:13 
Formentlig noget arcade i 1979-80 stykker. Med god sandsynlighed enten på en ferie (færge, cafeteria eller lign.) eller i Tivoli i København, da der ikke var det vilde arcade i min by. Formentlig slet ikke noget før midtfirserne.

Jeg kan ikke sige hvilket spil, men blandt de første jeg prøvede var Submarine, Phoenix (syntes fuglene var lidt uhyggelige) og Boot Hill, og sikkert Gun Fight - har muligvis blandet det lidt sammen gennem årene med Boot Hill, og kan se på Youtube at de ligner hinanden ret meget. Boot Hill er ca. verdens bedste third-person cover-shooter, endda med destruerbare covers. Alt hvad man hører er innovation i spilmediet efter 1985 er løgn :P
XiwanaXiwanaSkrevet 21/10-14 20:06, rettet 21/10-14 20:07 
Jeg er '85'er og kom først selv i gang med hobbyen i de tidligere '90'ere. Erindrer svagt at have prøvet G&W Donkey Kong og NES hos noget familie. Det spilrelaterede minde, der dog står skarpest, er af mig, der som 5-årig får voldsomt stød ved at træde på en Gamegear-adapter (avs!).
[inspirational quote here]
millenniummillenniumSkrevet 21/10-14 20:47 
Der var arcades rundt omkring i grillbarene, men jeg blev virkelig forkælet i City 2 (30 min. Med bus) , hvor arcaden var centrets midte, og der var MASSER af maskiner. Dengang arcademaskiner var centrum i forlystelsen, ophøjet og båret af en kommerciel fascination.

*snøft*
The medium is the message.
spectrespectreSkrevet 21/10-14 21:08 
varmtvand>
1up: jeg kan ikke huske Flash fra dengang. Går udfra det er pinballmaskinen du mener?
Det var godt nok sjældent min lillebror og jeg fik penge til at spille for. For det meste lod vi som om det var os der spillede i attractmode:)

Haha, det gjorde min lillebror også.

Nej, jeg mener den store spillehal, Flash, der lå i kælderen under burgerbaren på Nørretorvet hvor alle busserne stoppede. Jeg var der en fredag eftermiddag ved 16 tiden, og der var bare packed. De havde vildt mange maskiner. Det brændte, men kan ikke huske hvilket år, men der var en mindre udgave efterfølgende i 1991-92 med ca. 10 maskiner, og her var indgangen i kælderen inde i selve burgerbaren.

Ved ikke om du stadig var der i 1996, men der åbnede Fun World, 2 etagers arcade hal, lige overfor pladebutikken, drejeskiven i Orla Lehmannsgade.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig