X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe


Svar
RJKRJKSkrevet 19/10-14 22:54 
Kunne have været i "Hvad kom ind ad døren"-tråden, men det virkede alligevel for tyndt for en 16 m2 stor og to tons tung arcadekolos, som kræver en kran at samle og en stor gaffeltruck at flytte...

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Efter Sega op gennem 80'erne lavede vildere og vildere "super deluxe" arcademaskiner, som skulle bevæge spilleren rundt som i en rutschebane, så kulminerede det efter Galaxy Force i 1988 med R360 i 1990, som roterede spilleren 360 grader rundt på begge akser. Måske mente Sega ikke der var mere at opnå indenfor genren, for der skete ikke noget væsentligt fra dem i næsten halvandet årti derefter.

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

I stedet kom Konami på banen. I 1995 lavede de deres Virtual Gear Type arcadekabinet, som godt nok kun roterer 360 grader på den ene akse, men som også kan køre op og ned, og er dobbelt så stor og dobbelt så tung som R360. I samlet opstilling fylder maskinen 4 x 4 x 2,5 meter og vejer 1.782 kg - uden den transportable transformator (på hjul, ellers var den ikke til at rokke) der bruger 30 ampere og leverer 6.000 watt. Det er umiddelbart den største "masseproducerede" singleplayer arcademaskine, jeg kan komme på. Der er godt nok plads til to personer i kabinen - der er helt tillukket i spil, og lukker sidedøren op som en DeLorean - men den ene er bare passager.

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Den pågældende maskine har været brugt til store messer i sin tid, men har stået pakket ned i årevis. Vi har haft kig på den i flere år, men blandt andet i og med at nyprisen var ca. 1 million kroner i 1995, så var der trods alt nogle ender der skulle mødes, for at det kunne lade sig gøre. Det skete så lige pludselig en ellers trist oktoberdag i silende regnvejr...

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Der findes tre spil til maskinen, herunder GTI Club og Solar Assault - disse er dog blot som "opdateringer" til maskinen, da de begge oprindeligt blev lavet som "almindelige" arcademaskiner.

Det originale spil til Virtual Gear Type var Road Rage AKA Speed King: Neo Kobe 2045. Det er et Wipeout-agtigt racerspil (sandsynligvis lavet/udgivet før Wipeout), der som navnet antyder foregår i samme verden som Konamis Snatcher. Der er også en masse referencer til Metal Gear og andre Konami-titler, men hvor meget Hideo Kojima har haft med det at gøre er uklart. Der findes en port til PlayStation, som skulle være ret dårlig.

Det er stadig tidligt i processen, hvor vi stadig bare er ved at finde ud af om vi har fået alle stumper eller hvad vi mangler, men jeg vil prøve at skrive lidt mere og lave lidt video af maskinen "in action", når vi engang kommer så langt.

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Indtil videre kan der ses en video af det eneste andet tilbageværende eksemplar jeg kender til (dog med GTI Club), som viser hvor vild maskinen er.

Link...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 19/10-14 23:00, rettet 19/10-14 23:00 
Den ser godt nok sindssyg ud!
Den glæder jeg mig til at prøve, Rune ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 19/10-14 23:16 
Hidsig maskine!
WehnerWehnerSkrevet 19/10-14 23:30 
Stort tillykke!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 19/10-14 23:32 
... og ja - hold os endelig opdateret. Jeg kører gerne til det midtjyske for at prøve en tur. Det er også lang tid siden.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ElgenElgenSkrevet 20/10-14 00:49 
Er det meningen at den skal opstilles et sted så folk (som i offentligheden) kan komme til at prøve den? Tænker efter at museet har opgivet Danmark osv?!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SonicSonicSkrevet 20/10-14 10:06 
Hidsige sager, gad jeg godt prøve da :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
OdinOdinSkrevet 20/10-14 12:13, rettet 20/10-14 12:13 
Novra! Den er edderbukkemig vild, den maskine!
Må man spørge hvad I endte med at give for den i sidste ende? Det er selvfølgelig helt i orden hvis det af den ene eller anden årsag er noget I helst vil holde tæt med. Alene transporten må dog have kostet en mindre formue hvis den også har skullet krydse et hav i en container.
Hvor stod den henne før den blev transporteret hertil?
dRxLdRxLSkrevet 20/10-14 13:42 
Og det startede alt sammen med Samba De Amigo... ;)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
MuertoMuertoSkrevet 21/10-14 05:42 
Ikke dårligt! Har aldrig hørt om den før, men ser bestemt interessant ud! - håber i har fået alle stumper med!!
Den skal i hurtigt få ild i!!
RJKRJKSkrevet 08/11-14 22:22, rettet 08/11-14 22:31 
Efter tre uger hvor alle stumper har været skilt ad, adskillige reperationer og så småt samlet igen...

It's alive!


http://work.playright.dk/tmp/rjk/vgt/roadragespin.mp4

Dette er en selvtest, som maskinen laver automatisk hver gang den tændes - uden advarsel af nogen art. Gæt om det gav et chok første gang, hvor vi fik så meget til at virke, at den lige slyngende et tons rundt på den måde. Så er det bare med at komme væk. Ovenstående er i øvrigt med bremsen aktiveret - først havde vi ikke dén til at virke, og så går det endnu hurtigere. Skærmen er forresten en 36" widescreen, for måske at sige lidt om størrelsesforholdet.

Spillet kører også - og får PlayStation-versionen til at ligne noget der kører i slowmotion - men jeg fik kun lige filmet ganske kort af det.


http://work.playright.dk/tmp/rjk/vgt/roadrage.mp4

Når man ser på hvad der sidder i maskinen, er det nok ikke så mærkeligt PlayStation-versionen ikke kan være med; der er proppet med teknik. Udover bl.a. 150 kg transformator, seks strømforsyninger, to store kompressore, tre lufttrykcylindere og diverse styringer er der i alt syv lag spilprint. Det er muligvis det mest omfattende arcadeprint der er lavet, og cirka fire gange så stort som de samtidige Midnight Run og Winding Heat, som flere kilder på nettet påstår skulle være det samme print - det har intet med det at gøre.

CPU board:
Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Video board #1:
Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Video board #2:
Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Video board #3 (med 4 sub boards):
Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Sound board:
Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Motor driver board (2 styks):
Virtual Gear Type: Arcade Super Deluxe

Nu gælder det så først om at få kopieret og helst erstattet harddisken, som muligvis er det eneste tilbageværende eksemplar, så det ville være ret skidt hvis (når) den dør. Derefter må næste skridt være at prøve spillet...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WonderboyWonderboySkrevet 08/11-14 22:50 
Den ser for Fed ud glæder mig til at se den live :-), og Stort Tillykke med den Rune Og Eddie :-).
I love monster land
HankyHankySkrevet 08/11-14 23:54, rettet 09/11-14 05:22 
Den er fin.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
CamousCamousSkrevet 09/11-14 09:17 
Hvordan kunne en maskine der kostede en million nogensinde tjene sig selv ind igen?
JmogJmogSkrevet 09/11-14 10:56 
Tiltrække folk til arcadehallen som så øger indtjeningen på de andre maskiner også.

...vil dog stadig tage RET lang tid at få den fornødne indtjening.
RJKRJKSkrevet 09/11-14 12:20 
Prisniveauet på almindelige "store" arcademaskiner (Daytona, Sega Rally etc.) lå typisk på 100-300.000 kroner fra nye i Danmark i 90'erne. Det er ikke unormalt at de tjente over 1 mio. kroner i deres levetid herhjemme - det halve er nok det mest normale.

Men selvfølgelig er en maskine som denne mere beregnet som en attraktion, og ikke så meget for at tjene penge i sig selv. Selvom dette eksemplar ifølge tælleren næsten har indtjent 1 mio. kroner, så har den jo været meget dyrere at køre end andre maskiner pga. pladsforbrug, strøm, vedligehold og den overvågningsperson, der skulle lukke folk ind/ud og nødstoppe når noget gik galt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 09/11-14 12:45 
Preben Uglebjerg - Gyngerne & Karrusellen :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CamousCamousSkrevet 09/11-14 15:19 
Hvad kostede at spille på sådan en maskine i 90'erne?
RJKRJKSkrevet 09/11-14 16:14, rettet 09/11-14 16:15 
20-25 kroner (500 yen i Japan). Daytona etc. kostede typisk 5 kroner dengang herhjemme.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CamousCamousSkrevet 09/11-14 16:37 
40.000 spil så var den tjent hjemme.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/11-14 16:51 
Ja hvis strøm var gratis :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 09/11-14 16:56 
For ikke at nævne maintenance, som nok også kostede en del. Lots of moving parts.
silverstarsilverstarSkrevet 09/11-14 18:05 
Den er godt nok ekstrem :) Det er halvt industri-robot, halvt arcademaskine.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 30/05-15 20:23 
Over vinteren fik vi udlæst den originale 2,5" SCSI harddisk og erstattet den med et CF-SCSI-kort beregnet til japanske samplere (hvilket blev en lang historie i sig selv). Nu hvor det blev forår, kunne vi så omsider komme i gang med maskinen igen.

Vi havde absolut ingen dokumentation eller teknisk information om maskinen, men fik fat på to amerikanere der hhv. har haft (og opgivet) og har det tredje kendte tilbageværende eksemplar - dog også i GTI Club-udgaven og defekt igennem mange år - som kunne levere nogle få scans og fotografier fra manualen. Med hjælp fra dét, og en hel del reperationer senere er praktisk taget alt nu fungerende, og jeg kunne tage den første tur i dag.


http://work.playright.dk/tmp/rjk/vgt/roadrageready.mp4


http://work.playright.dk/tmp/rjk/vgt/roadragestart.mp4

Og, ja, videoen slutter da spillet starter, for jeg kan ikke holde min mobiltelefon, mens spillet skal styres :) Jeg har også kun klaret at spille på "mild" bevægelse, som i hvert fald i første forsøg gav en lidt kvalmende følelse, da jeg to gange crashede og lavede et 360 spin. I det hele taget får bevægelserne i kabinettet de fleste andre bevægelige arcademaskiner til at virke ret tamme, og - i modsætning til en del andre eksempler - så passer bevægelserne også fint sammen med, hvad der sker i spillet. Det er en oplevelse.

Og jeg må lige se at anskaffe et kamera, der selv kan ligge og filme...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 30/05-15 21:23 
Crazy shit ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 30/05-15 22:23 
Fedt :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
MuertoMuertoSkrevet 31/05-15 18:16 
OMG! Det sq for fedt! Godt Eddie ikke giver så nemt op!!! Wow
SumezSumezSkrevet 31/05-15 19:40 
Det ser helt vildt ud! Forestil det kombineret med en Occulus Rift :S
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 31/05-15 20:35 
Muerto>
OMG! Det sq for fedt! Godt Eddie ikke giver så nemt op!!! Wow

Jeg kan ikke forestille mig at Eddie nogensinde har givet op ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig