X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

XRGB-mini Framemeister


Svar
HyakotakeHyakotakeSkrevet 30/06-14 21:53 
Jeg er ved at kigge på muligheden for import af denne retro-dims, XRGB-mini Framemeister. Som jeg forstår det, kan den bruges til stort set alle gamle retro-konsoller, men jeg ved ikke nok om stiktyper, PAL, RGB, component, Godzilla og strømadaptere, til helt at føle mig klar over, om det er et godt køb og om jeg kan finde ud af at bruge den.

Infoside http://retrogaming.hazard-city.de/framemeister.html
Salgsside i Japan http://www.solarisjapan.com/xrgb-mini-framemeister-compact-up-scaler-unit/

Er der nogen, der har gode råd? Hvilke kabler bør/skal købes separat? Særlig dansk strømadapter, så skidtet ikke futter af ved første ibrugtagning? :-)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/06-14 21:56 
Helt sikkert en rigtig god investering. Købte min da den udkom får en del år siden efterhånden og har aldrig fortrudt det. Billedet på dine retrokonsoller bliver uhyggeligt meget bedre med den :)

Med hensyn til strøm så kan du alternativt bare bruge en stepdown converter. Det gør jeg selv.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JuggernautJuggernautSkrevet 30/06-14 22:36 
Vær opmærksom på at det ikke er alle fladskærme der går i spænd med den boks. Jeg ville f.eks. ikke kunne udnytte den på min plasma.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
NaieraNaieraSkrevet 30/06-14 23:06 
Hvorfor ikke?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/07-14 00:15 
Pga opløsningen. Juggernaut har et TV der har en opløsning på 1024x768. Opskaleringen fra 720p til 768 vil gøre at scanlines vil se rigtig skidt ud :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 01/07-14 00:19 
Hvad med 1080i eller 1080p ind i tv'et?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/07-14 00:22 
Så får du ikke pæne scanlines :)

1080i skal man i øvrigt for alt i verden undgå da deinterlacingen lagger :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 01/07-14 08:58 
Mini'en har et rigtig pænt billede, men grundet lag står min totalt ubrugt. For mig er den ubrugelig til alt andet end turn based spil.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/07-14 09:49 
Her skal det så siges at slk er utrolig kræsen :) Laggen vil med stor sandsynlighed være lavere end hvis du tilslutter konsollerne direkte til dit tv, da du slipper for at tv'et deinterlacer signalere.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JuggernautJuggernautSkrevet 01/07-14 09:57 
Er han mere kræsen end dig? No way..;-)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/07-14 10:12 
Yes way.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 01/07-14 10:16 
Ja, jeg er nok lidt kræsen, da mange jo bruger Mini'en gladeligt :) Dens lag er nok til jeg kan mærke elastikken i arcade spil og nu hvor det ser ud til jeg vil kunne bruge min XRGB-3 med en RGB-Component transcoder, ser jeg slet ingen grund til at bruge Mini'en. Går gerne en smule på kompromis med billedet, hvis laggen er 2 frames mindre.

Som sagt bruger jeg slet ikke min, så i princippet kunne den næsten lige så godt gå videre...
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/07-14 18:33 
Held og lykke med XRGB-3'en hvis du nogensinde skal spille Neo Geo på den :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 01/07-14 20:03, rettet 01/07-14 20:06 
Det skal jeg ikke - har ingen interesse ;) om ikke andet har jeg jo stadig mit yoko og tate crt setup.

Edit: jo, vent, er Prehistoric Isle 2 ikke et mvs spil?
j/k
spectrespectreSkrevet 01/07-14 21:27 
Jo
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
Soren47Soren47Skrevet 03/09-15 13:38 
Jeg overvejer at investere i en Frame Meister inden for det næste stykke tid.
Hvad skal jeg være opmærksom på?

Jeg kan se at der skulle være problemer med PAL, men at mange af disse skulle være løst?
Jeg har europæiske Master System, Mega Drive og SNES moddet til at kunne køre 60 Hz. Fungerer disse ordentligt med Frame Meisteren, eller skal man gøre noget/eje noget bestemt for at de kører ordenligt?
Og hvad med PAL-spil i 50 Hz til PS1, PS2, Xbox og Gamecube? (Alt gennem SCART RGB - Jeg håber dog at få component til Xbox (og modde den) og PS2 snart)

Jeg ved jeg også skal købe en anden SCART-adapter, da den der følger med er af japansk standard. Men hvilken adapter skal der være til strømstikket?

Og hvor "Plug-and-Play" er den egentlig? Klarer man det meste opsætning første gang, eller skal man ændre på en masse indstillinger hver gang man skifter konsol?
DarkbeatDarkbeatSkrevet 03/09-15 23:52 
Jeg er ikke så begavet med det, men syntes at det er rimeligt lige til.
Den detecter selv opløsningen og scaler den op til dét man har bedt dem om.

Der er nogen foreslåede indstillinger hér, som jeg prøvede at følge, men forskellen imellem dét og det som det stod på til at starte med, var ikke noget der slog benene væk under mig.

http://junkerhq.net/xrgb/index.php/XRGB-mini_FRAMEMEISTER
OdinOdinSkrevet 04/09-15 01:31, rettet 04/09-15 09:37 
De fleste problemer med PAL er løst, ja.

Af de nævnte 60Hz-moddede systemer har jeg kun prøvet en 60Hz-moddet SNES, men den har til gengæld fungeret fint*. Jeg ser ingen grund til at de andre ikke også skulle fungere fint, da de to Sega-systemer har bundsolide video-outputs med meget mere stringent sync.

Alt PAL-materiale jeg har fodret den med både fra PS1, PS2, Xbox og Wii har spillet uden den mindste slinger i valsen. Det eneste bøvl du kan opleve er i spil der løbende skifter opløsning f.eks. mellem introskærme, FMV, ingame-menuer og gameplay (primært noget du kommer til at opleve på PS1 og Saturn). Framemeisteren er ret langsom til at skifte mellem de forskellige syncmodes, så du kan opleve sort/blå skærm i nogle sekunder. Den er dog blevet en del hurtigere til det med seneste firmware.

Udover Framemeisteren skal du bruge:

1. Et Mini DIN til SCART kabel med europæisk pinout.
Dette kabel er fuldkommen anderledes end det japanske RGB21 SCART-kabel der følger med i Framemeister-æsken og som du _aldrig_ må bruge med dine non-japanske maskiner). De kan fås med eller uden syncstripper-kredsløb hos Retrogamingcables.co.uk:
Kabel med syncstripper:
https://www.retrogamingcables.co.uk/micomsoft-xrgb/european-scart-to-framemeister-xrgb-mini-converter-with-csync-lm1881-for-sale
Passivt kabel uden syncstripper:
https://www.retrogamingcables.co.uk/micomsoft-xrgb/european-scart-to-framemeister-xrgb-mini-passive-converter-for-sale

* SNES'en er generelt det største problembarn du kommer til at opleve. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at Nintendo er konsolverdenens 'enfant terrible' når det kommer til videooutput, men SNES tager alligevel kagen med en sync der er så svag og skæv, at en sync-stripper med signalforstærkning er påkrævet. Jeg kunne simpelthen ikke få den til at holde et stabilt billede uden. Der kan dog være maskiner, hvor du har behov for at køre uden syncstripper, så hvis du har pengene, synes jeg du bør snuppe begge kabler.

2. En stepdown-converter. De almindelige 45W-klodser du kan købe i de flere danske el-ekviperinger online er rigeligt til formålet. Jeg gætter på at du nok allerede har sådan en svend liggende. Du kan dog også finde en strømforsyning med tilsvarende specs og euro-plug, men det kræver lidt tid og søgen.

3. Et overlay til din fjernkontrol.
Mest for at bevare din forstand. Der er ingen grund til at gøre tingene sværere med en japansk fjernkontrol.
https://www.retrogamingcables.co.uk/micomsoft-xrgb/xrgb-mini-framemeister-english-remote-control-overlay-lexan

4. Eventuelt et D-terminal til component-kabel. Så er du på forkant når du får købt componentkabler til din Xbox og PS2. Kan fås hos Solaris Japan:
http://solarisjapan.com/collections/micomsoft/products/d-terminal-to-component-adapter-cable-female

5. Micro SD-kort (til opdatering af firmwaren). Sådan et har du med al sandsynlighed også allerede.

Hvad angår scalerens plug & play'ness, så er det ikke ligefrem et device henvendt til hverken koner eller børn, men den er dog langt, langt mere brugervenlig end nogen af Micomsofts andre scalere. Du kommer til at rode lidt for at finde de bedste indstillinger første gang du tager den i brug (alternativt kan du bare følge junkerhqs indstillinger: http://junkerhq.net/xrgb/index.php/XRGB-mini_FRAMEMEISTER#Recommended_settings - de er ganske gode), men derefter er det rimeligt nemt og du kommer kun til at skifte indstilling når du springer mellem 288p/240p-maskiner, 576i/480i-maskiner og 576p/480p-maskiner.
Med andre ord behøver du ikke ændre en tøddel når du skifter mellem NES, Master System, SNES og MegaDrive. Heller ikke når du skifter mellem Xbox, PS2, eller Wii (givet at de allesammen kører samme signaltype - enten interlace eller progressiv)
Så længe du bliver i progressiv-land kan du nøjes med at skifte én indstilling. Skal du spille i interlace, skal du skifte to. Det er til at overkomme. I praksis vil det også kun blive din GameCube du kommer til at spille interlace-materiale på. Der er vist ydermere også noget med, at seneste firmware har et par indstillingsbanker man kan skifte mellem. Du må dog ikke hænge mig op på det, for jeg har ikke udforsket det nærmere.

På falderebet kan jeg også anbefale, at du checker My Life In Gamings glimrende RGB Video Masterclass:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLTNBVisVMbSR1ZDDQRgjg6S9D2YQ4rwnZ
De bruger selv Framemeisteren til det hele og har også særskilte afsnit som introducerer den og gennemgår indstillinger:
https://www.youtube.com/watch?v=43dzrCAfU3A
https://www.youtube.com/watch?v=YWeIca10B1w

Jeg håber mit svar var brugbart.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/09-15 07:33, rettet 04/09-15 07:37 
60hz moddede EU-systemer er ikke helt ideelle at bruge på dem.
De kører nemlig ikke helt korrekt 60hz, som US og JAP-maskinerne. I Segas tilfælde er det en forskel på 0,3Hz hvis jeg husker rigtigt. Ikke en forskel noget menneske nogensinde vil kunne mærke. Men igennem Framemeister'en resulterer det i hakkende billede og en underlig bug der gør billedet meget lysere (var ikke tilfældet på de tidligste firmwares).

Problemet kan løses ved at smide samme oscillator i maskinerne, som US og JAP bruger, men så får man det omvendte problem med 50Hz (who the fuck cares?) :)

EDIT: Odin, jeg har aldrig haft problemer med SNES på min, men jeg har også moddet samtlige af mine maskiner til at outputte composite sync. Dét med at lortet ikke ville synce blev jeg alt for træt af dengang jeg havde XRGB 3, så jeg fandt det smartere bare at omgå problemet en gang for alle. Jeg skal alligevel aldrig spille noget i composite nogensinde igen ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 04/09-15 10:42, rettet 04/09-15 10:43 
60hz moddede EU-systemer er ikke helt ideelle at bruge på dem.
De kører nemlig ikke helt korrekt 60hz, som US og JAP-maskinerne.

Oho. Se, det var noget jeg ikke vidste. Det skal jeg da lige teste. Jeg har også en 60Hz-moddet PAL MegaDrive og en ditto Master System som jeg stadig ikke har fået prøvet af på den.

EDIT: Odin, jeg har aldrig haft problemer med SNES på min, men jeg har også moddet samtlige af mine maskiner til at outputte composite sync.

Præcis. Så dine maskiner er ikke standard. Ud af boksen er SNES'ens videooutput imidlertid en kælling at arbejde med. Fluktuerende sync, for lidt kraft på signalet, jailbars, den forbistrede vertikale bjælke, bølgende scanlinjeforskydninger, etc. Hvis jeg var skrappere til at lodde (så hvert mod ikke udviklede sig til et heldagsprojekt) ville jeg nok have gjort det samme som dig.
Soren47Soren47Skrevet 04/09-15 14:03 
Mange tak for hjælpen! Er glad for at jeg spurgte nu, så jeg ikke endte med en upscaler der ikke understøttede mine spillekonsoller.

Okay: Så for at kunne bruge mine regionsmoddede PAL Sega Mega Drive, Master System og SNES, ville de skulle forbi Konsolkongen til endnu en gang modning eller hvordan? (Og det ville så ødelægge mine muligheder for 50 Hz spil på disse maskiner gennem Frame Meisteren (Et minimalt problem)) og måske have adapteren med syncstripper til min SNES? (Fungerer alt andet så stadig til Frame Meisteren eller skal man skifte mellem de to adaptere?)

Alle de parenteser!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig