X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Projekt: Consolized Sega ST-V


Svar
--Skrevet 31/01-14 18:13 
Halløj,

Så opretter jeg lige en tråd vedr. mit nuværende projekt, eftersom jeg nok får brug for at vende nogle ting undervejs :D

So far har jeg fået bygget kassen, og mangler nu at lave huller til controllerporte, strømstik + AV out.

I den forbindelse tænker jeg at det kunne være lidt lækkert med et nyt design, og eftersom mine evner indtil videre kun har ra... Se hele indlægget
Spiller nu: Animal Soccer World
175 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Svar
slk486slk486Skrevet 09/02-14 19:37 
Jeg troede det var Jackie Chan in Fists of Fire?
j/k
--Skrevet 09/02-14 19:37 
Umiddelbart bygger jeg disse maskiner til at fungerer med mine hjemmebyggede 4 knaps arcadestick.

Er det ikke noget med at enten ST-V´en eller F3´en ligeledes i få spil understøtter 4 player?

Uanset, så forbinder jeg bare ledningerne til de 2 controllerporte efter denne:

Projekt: Consolized Sega ST-V

Så er der stadig ben 2, 9 og 10 tilbage til evt at lave et joystick med 6 knapper. Mener dog at en af disse pins i nogle tilfælde bliver brugt dobbelt, men så er der stadig 2 pins tilbage.
Spiller nu: Animal Soccer World
nerosnerosSkrevet 09/02-14 19:49 
slk486>
Jeg troede det var Jackie Chan in Fists of Fire?

Haha ja ok du har ret ;-)
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/02-14 19:58 
m1chelsen>
Så er der stadig ben 2, 9 og 10 tilbage til evt at lave et joystick med 6 knapper. Mener dog at en af disse pins i nogle tilfælde bliver brugt dobbelt, men så er der stadig 2 pins tilbage.

Mener det er pin 9 der er forbundet til pin 4 på Neo Geo, men så længe du ikke har forbundet den pin på din CMVS, så er det ligemeget :) Jeg bruger selv de tre ekstra pins til kick :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 09/02-14 20:01 
Men er du så ikke oppe og bruge 7 knapper? Hvis du bruger pin 4,5,12,13 + 3 andre? Nu har jeg ikke leget med kick halløj, men slutter den ikke på 6 knapper, eller tager jeg fejl?
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/02-14 20:02, rettet 09/02-14 20:02 
Jo du har ret. Men jeg har også lavet det til arcadesticks med 7 eller 8 knapper så du stadig har mulighed for Neo Geo's fire knapper øverst :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 09/02-14 20:03 
Nå okay. Anede ikke at der der var flere end 6 knapper generelt :P Hvad snupper du så til den 8 knap? 5V forbindelsen?
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/02-14 20:10 
Jeg tror ikke jeg forstår dit spørgsmål :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 09/02-14 20:36 
+1 til det KK sagde };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 09/02-14 20:56, rettet 09/02-14 21:04 
:D okay, jeg omformulerer lige. Jeg har altid troet at 6 knapper var max på et arcastick. vidste ikke at der var spil som gjorde brug af hverken 7 eller 8 knapper.

Vedr. mit spørgsmål, så omhandler det hvilken af de 15 pins du bruger til den 8´ende knap. Her tænker jeg på om du gjorde brug af +5V?

Som jeg ser det, er 4 pins brugt på retningerne, 7 er allerede brugt på knapper, så er der en "select", en "start" og en "+5V" tilbage (vel og mærke hvis man bruger D-Sub 15 stikket). Her spørger jeg så om du bruger den 8 knap i stedet for +5V. For det eneste denne +5V kan bruges til, er vel hvis man vil have en lysdiode i arcadestiket?

Håber det giver bedre mening :D
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/02-14 21:02 
Ah på den måde. Nej jeg har bare ikke forbundet knappen til noget :)

Et Neo Geo 4-knap layout synes jeg heller ikke fungerer så godt på et arcadestick med 6-knapper. Derfor har jeg sat en 7. i mit eget.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 10/02-14 07:07 
Her er i øvrigt pinout til kick-connectoren, hvis det kan interesse: http://www.neo-geo.com/forums/showthread.php?249223-Anyone-got-Kaiser-Knuckle
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
slk486slk486Skrevet 10/02-14 10:55, rettet 10/02-14 10:56 
Jeg (og en del superguns) bruger dette pinout:

DSUB 15 pin Neo Geo
1 Ground Ground
2 NC Button 5
3 Select Coin
4 D Button 4
5 B Button 2
6 Right Right
7 Down Down
8 5V 5V
9 D NC
10 NC Button 6
11 Start Start
12 C Button 3
13 A Button 1
14 Left Left
15 Up Up

I den virkelige verden er der tabs imellem kolonnerne, men i P:Rs fantasiverden forsvinder de ;)
j/k
nerosnerosSkrevet 10/02-14 12:13 
Elgen>
Her er i øvrigt pinout til kick-connectoren, hvis det kan interesse: http://www.neo-geo.com/forums/showthread.php?249223-Anyone-got-Kaiser-Knuckle

JNX har lige lavet et kick harness til mig ;-)
Bashful Neophyte
ElgenElgenSkrevet 10/02-14 12:51 
Kender ikke JNX; hvilket forum huserer ham på?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
nerosnerosSkrevet 10/02-14 14:28, rettet 10/02-14 14:41 
Det er ham fra Jamma Nation X.
http://www.jamma-nation-x.com/jammax/
Bashful Neophyte
--Skrevet 10/02-14 19:10, rettet 10/02-14 19:11 
Jeg har lige et par spørgsmål til når jeg skal i gang med at forbinde ledninger, eftersom det er JAMMA standard jeg har med at gøre nu i stedet for MVS.

"L" og "10", agerer speaker Left og Right på en MVS. Ved JAMMA står der Speaker + og -. På mine Neo Geo maskiner smed jeg blot signalet med ind i TV´et via SCART indgangens pin 6 og 2.

Hvordan skal jeg forholde mig til dette "+" og"-"? Vil det sige at JAMMA kun understøtter mono lyd, eller hvordan? Kan jeg stadigvæk hive signalet ind igennem SCART indgangen, hvis ja, med hvilke pins?

Ved min MVS / HNG64 gjorde jeg brug af følgende modstande:

Projekt: Consolized Sega ST-V

Bør disse have samme værdier ved en ST-V / Taito F3

Er der ellers andre ting jeg skal være opmærksom på, når jeg roder med JAMMA i stedet for MVS?

Lige et par ekstra spørgsmål:

Pin "S" bliver kaldt "Tilt". Bruges denne til at vende skærmen 90grader, eller hvilken funktion har denne?

Jeg kan se at en ST-V ikke bruger -5V. Hvordan ser det ud med en Taito F3, bruger den -5V?
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/02-14 19:55, rettet 10/02-14 19:59 
Ja JAMMA er mono. + er lyden og - er bare endnu et GND punkt. Kan være at ST-V'en understøtter stereo fra et andet sted på boardet, så kan du bruge det i stedet :)

Der skal nok en modstand af en art på Sync'en (pin 20). Elgen kan sikkert hjælpe dig med hvad der er den rigtige størrelse her :)

Hvad farverne angår skal du bare vælge en størrelse modstand hvor farverne ser rigtige ud, altså ikke for mørke eller for lyse :)

EDIT: Lodder du forresten direkte på JAMMA-pinsne på boardet? Det kan være en idé at følge dem til nærmeste komponent og lodde der i stedet eller bruge et JAMMA-kabel. HVIS nu en dag du får dig et kabinet og hellere vil have maskinerne deri :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 10/02-14 20:00 
Ja okay, det giver fin mening. Jeg må se om der findes noget sterio på boardet, og ellers bare smide +´eren til både SCART 2 og 6, så det i hvert fald giver lyd i begge højtalere :)

Tak for hjælpen so far... der kommer sikekrt flere undervejs :)
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/02-14 20:04 
Så lidt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 11/02-14 08:30, rettet 11/02-14 08:49 
Konsolkongen>
Ja JAMMA er mono. + er lyden og - er bare endnu et GND punkt. Kan være at ST-V'en understøtter stereo fra et andet sted på boardet, så kan du bruge det i stedet :)

Men kan ikke være sikker på, at - er GND. Der kan være byttet om så - er lyd og + er GND. Man kan også risikere at ingen af dem er GND og man kommer til at lave en kortslutning ved at forbinde - til GND.
(Eksempel hvor de er byttet om http://elgensrepairs.blogspot.dk/2013/02/taito-super-qix-bootleg-repair-log.html)
Husk på, at det jo er beregnet til, at man sætter en 8Ohms højtaler direkte til + og -, så der INGEN garanti for hverken det ene eller det andet...
Mit råd er, at måle med et multimeter først om een af + eller - har forbindelse til GND UDEN STRØM PÅ, inden man forbinder det, for at være sikker på at man ikke brænder noget af. Når det så er sagt, så er det ALDRIG noget jeg selv gør... jeg tager bare chancen og fejlsøger så, hvis der ingen lyd er. Men nu er jeg også ret sikker på at selv kan reppe det hvis det går i stykker };-P

Den RIGTIGE(TM) måde at køre JAMMA-lyd ind i en SCART-port, er ved at bruge et lille kredsløb til at omforme signalet som fx. i linket. Når det så er sagt, så gør jeg selv bare det, at jeg på min SuperGun gør ligesom KK foreslår, men igen, så er det ok, bare man er opmærksom på faldgruberne og ved hvad man gør og at det kan give anledning til problemer. Jeg har længe overvejet at sætte en switch på der bytter om på + og -, men har ikke taget mig sammen til det endnu.

Hvordan alt dette forholder sig på en ST-V ved jeg dog ingenting om... det eneste jeg lige ville, var at give en heads-up fordi KK fik det til at lyde som om, at det ALTID forholdte sig sådan på JAMMA-spil.

Link...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 11/02-14 09:05, rettet 11/02-14 09:24 
Konsolkongen>
Der skal nok en modstand af en art på Sync'en (pin 20). Elgen kan sikkert hjælpe dig med hvad der er den rigtige størrelse her :)

Hvad farverne angår skal du bare vælge en størrelse modstand hvor farverne ser rigtige ud, altså ikke for mørke eller for lyse :)

Som jeg husker det, har jeg ingen modstand på sync, men hvis du får problemer med sync, kan du jo sætte een på...hmmm, sidder netop nu og overvejer om det kunne være en ide at sætte et potmeter på sync på min SuperGun; har faktisk nogle spil der ikke vil synce. På farverne har jeg valgt at brug potmetre, da jeg så kan finjustere en smule.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 11/02-14 09:18 
PS: De ovenstående indlæg er bestemt IKKE for at dis'e dig, KK };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 11/02-14 10:25 
Det lyder rimeligt Elgen. Jeg vil lige prøve at ohme om der er forbindelse imellem GND og hhv + og -. Tak for heads up i øvrigt ;)

Jeg har fundet frem til at der findes denne 4 pins connector på bundkortet, så der burde vel kunne hives et sterie signal ud af disse pins?

Taget fra ST-V manualen: Kan en af jer tyde om det kan bruges til noget? :)

Projekt: Consolized Sega ST-V

Hvordan finder jeg ud af hvad der er Left og Right? Er der en standart inden for den slags, elelr skal jeg forsøge mig frem?

Projekt: Consolized Sega ST-V

Så fik jeg smidt lidt skrift på:

Projekt: Consolized Sega ST-V
Gjorde bare bruga f nogle bogstaver jeg havde liggende fra tidligere projekter. Skal passe på at disse projekter ikke stikker af for mig rent økonomisk. Synes hurtigt at de løber op, inden man ser sig om :P
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 11/02-14 11:00 
Den der CN24 ligner bestemt (dog uden at jeg tør lægge hovedet på blokken) en stereo-udgang };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 11/02-14 11:11 
Hvis dette er tilfældet, vil det så sige at der bør være en Left, en Right, og 2 GND? Ville jeg kunne smide dette signal direkte ind i scart indgangen på TVet, og koble de 2 GND pins på Video GND, når alle A/V ledninger bliver samlet i A/V out stikket på maskinen?
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 11/02-14 11:14, rettet 11/02-14 11:17 
Hmmm, måske. Det kommer lidt an på om det er forstærket eller hvordan, tror måske at KK ved mere om den slags?!

EDIT: Hølløjsa, se lige hvad jeg fandt http://wiki.arcadeotaku.com/w/Sega_ST-V#CN24_Stereo_Connector
A simple jst connector can be used to wire up a pair of rca jacks for cabs with a stereo amplifier.

Hvilket vil sige: Ja, du kan bare smide det i SCART-stikket as-is };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 11/02-14 11:19 
Helt perfektt, mange tak :) Men så behøver jeg vel slet ikke tænke på at forstærke signalet? Det kan vel klares via TVet volume kontrol?
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 11/02-14 11:27 
TV'et forstærker det lydsignal der kommer ind på lyd-pins i SCART-stikket.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 11/02-14 11:34 
Ja, netop. Jeg tænker på at TVet godt kan magte opgaven, hvis jeg tilslutter sterio udgangen på STVen direkte til scart indgangen? Der skal vel kun bruges en forstærker, hvis lyden skulle ud igennem nogle højtalere i et kabinet eller lignende?
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 11/02-14 12:02 
Ja
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/02-14 14:18 
Elgen>
PS: De ovenstående indlæg er bestemt IKKE for at dis'e dig, KK };-P

Jeg tilgiver dig :)

Jeg var ikke klar over at der var JAMMA boards hvor + og - betød det omvendte. Men kan man så sige at de følger JAMMA-standarden?
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 11/02-14 14:29, rettet 11/02-14 14:34 
JAMMA-standarden foreskriver så vidt jeg ved blot, at man kan sætte en 8Ohms højtaler til og få lyd ud... og sådan een er jo ligeglad med om der er byttet rundt og også om een af dem er GND eller ej...
Jeg tror det er helt bevidst at det kaldes for + og - og ikke fx. SIGNAL/SOUND el. lign. og SOUND-GND (eller noget i den stil), da du ikke kan regne med at det forholder sig sådan...

Jeg har også set "JAMMA"-boards (originale; ikke bootlegs) der bruger MVS-tricket med at have højre hhv venstre kanal af stereolyd på + og -...

EDIT: Jeg har også set indtil flere boards der bruger underlige controllers (trackball, spinner osv) ha' JAMMA skrevet ved kantstikket...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/02-14 14:39 
Alle boards burde gøre som MVS med stereo på + og -. Mono er da for kvammelt :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 11/02-14 14:45 
Hahaha, mon stereo overhovedet var "opfundet" da de første arcadeboards kom frem?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 12/02-14 22:51, rettet 12/02-14 22:52 
Så kom jeg lidt videre her til aften. Alle ledninger er hermed loddet, og det hele ser ud til at fungere fint!

Projekt: Consolized Sega ST-V

Som det ser ud p.t. mangler der kun at blive bygget selve PSU´en, samt lidt tekst.

For dem som måtte være interesseret, så æder en ST-V små 1.4A på 5V´en (med Winter Heat), og 80mA på 12V´en (uden belastning)
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 13/02-14 07:35 
Ser sgu godt ud... og lyden fungerer også?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 13/02-14 09:04 
Ja, det fungere helt fint. Havde ikke noget stik, som passede på de 4 pins, så blev nød til at lodde dem fast, men det blev nu et godt resultat.

Jeg fik også testet boardet + spillet, via test mode, hvor den kører ramkredsene igennem. Den skriver "Good" ved samtlige, så det er helt fint. Undervejs skifter billedet farve, osv, men er det normalt at billedet ser totalt broken ud når den tester anden sidste kreds på boardet? :D?

En ting der irriterer mig lidt (og ellers er jeg en idiot, som bare ikke kan finde det) er at jeg under "input" test skærmen kun kan teste om test, start, credit og service knappen virker. Det ser ikke ud til at der findes en funkition til at teste retning / ABC knapperne. Er det normalt?
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 13/02-14 09:30, rettet 13/02-14 09:31 
Kender ikke noget til specifikt F3, men mange alle arcadespil viser crap på skærmen når de kører self test. Det er hvis den skriver og læser til RAM der direkte har med generering af grafikken at gøre.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 13/02-14 21:45 
Så fik jeg lige dokumenteret mine fremskridt :)

Del 3
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 14/02-14 16:11 
Projekt: Consolized Sega ST-V

Så fik jeg brugt lidt tid i selskab med min kære farmand. Når opstillingen når det ønskede resultat, bliver den smidt fint op på et rent stykke print, så det giver et smukt finish :D
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 16/02-14 21:30 
Så blev jeg endelig færdig! Har brugt søndagen i selvskab med min far, hvor der blev bygget PSU. Jeg har fået de sidste bogstaver på, og det eneste jeg mangler, er lige at skrive en DYMO label ud med "230 V" og "A/V OUT", og placere disse på bagsiden. Det er dog ikke noget der haster, og snupper den engang ved lejlighed :)

Dette er hermed det færdige resultat, og det hele ser ud til at fungere efter hensigten!

Projekt: Consolized Sega ST-V

Projekt: Consolized Sega ST-V

Projekt: Consolized Sega ST-V
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/02-14 01:07 
Jeg kan virkelig godt lide cartridge porten. Det ser rigtig clean ud :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 17/02-14 10:36 
Sæt den i produktion ;-)
Bashful Neophyte
--Skrevet 17/02-14 11:32, rettet 17/02-14 11:35 
Jeg er ikke sikker på det ville hænge sammen overhovedet :P Måske til 10 kr. i timen :P

Når det så er sagt, synes jeg også det er cool med en maskine som er lidt unik. Har kun set én anden consolized st-v, som var bygget ind i en gammel dvd maskine :)
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 17/02-14 11:36 
Så skal Winter Heat blot skiftes ud med et andet spil... fx dette :)

Spil
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 17/02-14 11:51 
Ellers kan Soukugurentai anbefales som et billigere alternativ
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 17/02-14 12:22 
Al den snak om SEGA STV giver mig nu løst til at eje et system selv!
Bashful Neophyte
--Skrevet 17/02-14 15:01 
Hvad ligger spil som Soukugurentai, Radiant Silvergun og Cotton Boomerang typisk på?

Neros, go for it! :D
Spiller nu: Animal Soccer World
dRxLdRxLSkrevet 17/02-14 16:52 


LMGTFY
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
175 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig