X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Retro team


Svar
CamousCamousSkrevet 29/12-13 00:58 
Indtil for fire måneder siden arbejdede jeg på et hobby spil projekt til X68000, en Japansk computer platform der minder lidt om Mega Drive men er meget mere kraftig.

Det skulle have været en action platformer ala Castlevania og Dai Makai Mura.

Som alt andet i mit liv kørte jeg død i det og stoppede fordi det kun var mig alene og jeg er ikke god til at motivere mig selv ... Se hele indlægget
67 emne(r).
« < 1 2

Svar
jaesjaesSkrevet 04/01-14 23:51, rettet 05/01-14 00:05 
Sumez>
Der er vist ikke nogen der "kræver" at Camous tager færre beslutninger, jeg kommer bare med en plausibel forklaring på hvorfor de fleste folk foretrækker at tage sig betalt for sådan et job :)

Og jeg siger heller ikke noget om at kræve noget :) Jeg kommenterer på, at millennium skriver, at han er interesseret og vil overveje, vender tilbage og siger at opgaven er for restriktiv til at være inspirerende. Og at du skriver "(...) og han ved lige hvad han skal bruge, og bare skal have dig til at lave det, ja så er det knap så kreativt et projekt (...)".

Når I skriver sådan, virker det på mig som om I misforstod/læste hans krav for hurtigt - for jeg vil da kalde dem alt andet end restriktive og noget han "bare skal have dig til at lave". Jeg ved godt, du også talte generelt, men du skrev samtidigt et svar konkret til det millennium skrev, og han talte jo om projektet... Går jeg da ud fra ;)
SumezSumezSkrevet 05/01-14 00:20 
Jeg tror vi er lidt på vej ud på et sidespor her, min pointe er blot at hvis nogen skal arbejde gratis af egen vilje, er det fordi de føler de har et ejerforhold til produktet. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 05/01-14 13:32 
Ditto :)
The medium is the message.
CamousCamousSkrevet 05/01-14 20:46 
Troede ejerforhold var det jeg faktisk tilbyd idet projektet knap nok er begyndt og intet er lagt i sten endnu.

Anywaste, jeg er så langsomt begyndt at finde ud af hvordan et Mega Drive toolchain skal se ud.

Brugte nok tre timer på at finde et program der kan konverter en 256 farver bitmap til en 16 farver bitmap uden held.

Til sidst viste det program jeg skulle bruge de 16 farver bitmaps til ikke at være optimalt til mit formå, så jeg skal finde noget andet.

Når man ikke har de rigtige programmer og ikke fundet ud af en optimal workflow for raw-asset to game-asset spilder man godt nok meget tid.

Det kommer i hvertfald til at tage et par uger før jeg er så lang på MD som jeg var på X68000.
SumezSumezSkrevet 05/01-14 21:41 
Har du fundet en C compiler, evt. et hjemmestrikket SDK et sted, eller er du fast besluttet på assembler?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CamousCamousSkrevet 05/01-14 21:47 
Uha, snak slet ikke med mig om assembler. Lige så snart jeg ser det ord løber jeg mod den nærmeste dør.

Der er en C SDK for Mega Drive. Den hedder SGDK.
SumezSumezSkrevet 05/01-14 21:49 
Cool :) Hvis jeg selv skal i gang med sådan noget low level konsol-udvikling på et tidspunkt, tror jeg jeg tackler SNES :) Der er lidt færre grafiske begrænsninger.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CamousCamousSkrevet 05/01-14 21:51, rettet 05/01-14 21:52 
SNES er vist mere kompleks at lave spil til. Grunden til at jeg valgte MD er fordi den er så ligetil designet med hensyn til hardware.

Og en anden ting, SNES CPU er meget lagsom. Tror den egner sig mindre til C udvikling.
jaesjaesSkrevet 10/01-14 13:06 
Sumez>
Jeg tror vi er lidt på vej ud på et sidespor her, min pointe er blot at hvis nogen skal arbejde gratis af egen vilje, er det fordi de føler de har et ejerforhold til produktet. :)

(Sent svar, beklager...).

Enig, og det synes jeg også, der er lagt op til i dette projekt. Men hvor meget ejerskab man vil have er naturligvis subjektivt :) Ofte vil der nok også kunne "forhandles" lidt :)
SumezSumezSkrevet 10/01-14 13:08 
Ja, jeg synes også der ligges op til det, ikke mindst fordi vi kender Camous i forvejen. Men når man går ind på et andet forum og laver et opslag, kan man nok forvente at det ikke bliver modtaget sådan.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CamousCamousSkrevet 10/01-14 14:06 
Det er så at sige long before I sleep. Kæmper stadigvæk med en af disse tools beregnet til at importere en sprite animation i sin projekt.

Er begyndt at tro disse tools måske ikke kan bruges så jeg skal lave det hele i hånd igen.

Der går nok flere uger før jeg har noget at vise på MD.
CamousCamousSkrevet 29/01-14 15:06, rettet 29/01-14 15:09 
Med hensyn til folk der havde intresse i at lave grafik. Der er en god program som jeg arbejder på at lave en importer til.

Den hedder Graphics Gale og den er lavet til at tegne sprite grafik: http://www.humanbalance.net/gale/us/

Det er meget nemt at lave en palette og dele den mellem forskellige animationer, jeg forslår at folk tager en kig på det.

Jeg kan evt give en lille træning i hvordan den skal bruges for at det virker til dette projekt. Men start med at lave en ny animation fil med 16 farver og dimensioner der går op i 8 (altså 16x8, 32x32 eller 32x40 etc.).

Manipulere den 16 farves palette så den første farve er 255, 0, 255, altså en meget grim lyserød farve, og brug den farve for alt der er transparant. For de andre farver bliver tingene lidt langhåret.

Mega Drive hardware har 3 bit farver per farve komponent. Det vil sige der er kun 8 shades af farve komponenterne rød, grøn og blå, i modsætning af de 255 som vi har i programmet per komponent.

Altså, når i vil putte farver i paletten sørg bare for at hver farve komponent går op i tallet 32. Altså rød komponent i hver farve i paletten må være (0, 32, 64, 96...,255) og det samme gælder grøn og blå komponenterne.

Hvis i overholder disse regler så skal det hele nok gå. I kan begynde med at eksperimentere med programmet og the fine art of pixel art for nu mens jeg er hoved dybt i at få en engine til at fungere på MD. Det kommer til at tage lang tid endnu.
SumezSumezSkrevet 29/01-14 15:52 
Graphics Gale er som regel det mest populære program til sprite/pixel grafik, men jeg synes godt nok det er forvirrende. Jeg kan anbefale Aseprite, hvis du er i humør til at prøve lidt forskelligt. Det kræver at man lige lærer et par keyboard shortcuts, men når først man har dem, går det kvikt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CamousCamousSkrevet 29/01-14 16:08 
Nej, det skal desværre være gale. Jeg er igang med at skrive en importer til dens filformat og gider simpelthen ikke starte forfra.
dRxLdRxLSkrevet 29/01-14 16:20 
Er det ikke et spørgsmål om at du skal lave din importer så den tager fra et generisk mellemformat som en række forskellige sprite-programmer kan eksportere til?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/01-14 16:26, rettet 29/01-14 16:27 
Ville det ikke være smartere med et program, der bare oversætter PNG og/eller GIF + BMP til Megadriven's planar format og den tilhørende pallette?

Det giver en hel del mere fleksibilitet mht. tegneprogrammer. Så længe kunstneren altså holder sig til 9-bit RGB og kun bruger 16 farver.

BMP2Tile laver det samme nummer til Master System, og det fungerer ret godt.

EDIT: Dr. Laks slog mig på målstregen :)

I see colors...
AV Intelligent Terminal
CamousCamousSkrevet 29/01-14 17:55, rettet 29/01-14 17:56 
Nej, det skal være en program som kan bruges til at lave en fuld animation med timing data og det hele ellers skal jeg sidde og taste en masse data ind i hånd.

Graphics Gale er den perfekte program, den gør alt hvad jeg har brug for, understøtter 16 farve paletter og kan loade og gemme paletter seperat. Desuden er import af dens fil format meget ligetil. Og der er andre detaljer også der gøre at GG er den bedste til formålet.

Der findes ikke nogen generisk mellemformat som opfylder alle de samme krav.

Det tog mig altså kun en time at sætte mig inde i hvordan GG fungere og jeg er ikke grafikker, så det går nok. Alt andet ville medføre komplikationer i asset to engine vejen der ville kræve ekstra tid og arbejde. Jeg tænkt tingene igennem denne gang så jeg ikke sidder fast igen.
67 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig