X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Vestlige RPG'er


Svar
jaesjaesSkrevet 11/11-13 20:21, rettet 11/11-13 20:26 
Selvom vi har ret mange emner om RPG'er, så er det eneste der er generelt og multiplatform blevet noget rod, hvor en del af indholdet hverken passer med overskrift eller første indlæg. Så tænkte, der var brug for mindst ét nyt - da genren er ret omfattende, kan det give mening med flere generelle tråde. Fx 'JRPG', 'WRPG' og et fælles. Nu starter jeg i hvert fald dette emne, og så må vi se, om det hele går i hegnet.

-----

Åbner tråden med at spørge, hvad folk glæder sig til af vestlige RPG'er det næste års tid? Både for hyggens skyld og for at se, om jeg evt. har overset noget...


De her glæder jeg mig ret meget til. Har kun medtaget spil, der er en del info ude om:

- Meriwether: An American Epic. Foregår i 1803 i USA. En del interessante overlevelses-aspekter m.m.

- Dragon Age: Inquisition. Har ikke pillet i serien endnu, og DA: I lyder som et godt sted at starte.

- Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues. Richard "Ultima" Garriotts bud på et old school RPG, der også er for new school gamere.

- Hero-U. Et adventure-RPG af Quest for Glory-skaberne. Nu med godt kampsystem (håber jeg).

- Dead State. Ja, et zombie-RPG, men lyder fedt at man skal "bygge" og vedligeholde et opholdssted. Og det er turbaseret.

- Project Eternity. Bliver cool med et Infinity Engine-agtigt spil af folk, der var med hvor det startede.

Boblere: The Witcher 3, Might & Magic X, Wasteland 2, South Park, Consortium, Divinity: Original Sin, Frontiers.


At der er WRPG'er til 4-5 år med mit forbrug, selv hvis kun en tredjedel bliver gode, er noget helt andet :)
NaieraNaieraSkrevet 11/11-13 20:26 
Hvornår kommer der noget mere Fallout, FFS? :(
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 11/11-13 21:10 
Wasteland == Fallout.
j/k
SumezSumezSkrevet 11/11-13 21:14 
Witcher 3 er det eneste af dem jeg glæder mig til, men det ligger til gengæld også ret højt! :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 11/11-13 21:16 
Ser frem til Witcher, men bestemt også Wasteland og efter at have gennemspillet DA er jeg da odså tilpas klar på Inquisition .
j/k
SumezSumezSkrevet 11/11-13 21:19 
Med spil som Project Eternity og Wasteland 2 på listen, bør man iøvrigt nok også overveje at holde øje med Torment: Tides of Numenera. Det er det af dem som jeg personligt synes ser mest lovende ud. Tør dog ikke rigtig sætte mit lid til nogen af de der Kickstarter-projekter før jeg har spillet dem. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 11/11-13 21:25 
Ja, Torment er også på min pledge liste.
j/k
AzzkikrAzzkikrSkrevet 11/11-13 21:34 
jaes>

- Dragon Age: Inquisition. Har ikke pillet i serien endnu, og DA: I lyder som et godt sted at starte.


Start da med origins, det er et ganske ok spil.

Bare husk at gå langt forbi 2'eren, det er et af de dårligste spil der nogensinde er lavet, uden pis. Bioware ser dog ud til at have lært af alt den negative kritik den forfærdelige 2'er fik så håber på DA:I kan blive nogenlunde.
slk486slk486Skrevet 11/11-13 21:39 
Kritikken var da mest baseret på håndteringen af dlc, no?
j/k
AzzkikrAzzkikrSkrevet 11/11-13 21:55, rettet 11/11-13 21:59 
Nej, på at spillet er direkte elendigt.

I hvert fald fra fans af første spil.
SumezSumezSkrevet 11/11-13 22:04 
Jeg har set 2'eren blive spillet gennem mange gange, og må indrømme at jeg ikke får spor lyst til at sætte tænderne i det. Kampsystemet ser dog en smule forbedret ud.
1'eren var nu heller ikke noget særligt, men jeg hyggede mig fint med det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 11/11-13 22:10, rettet 11/11-13 22:11 
Det jeg har spillet af 2 eren var helt fint, men væsentligt mere action præget. Om det er et plus eller minus må stå for egen regning. Så vidt jeg kan se kommer brokkeriet sig af strukturen, som man åbenbart elsker eller hader. For mit vedkommende er det helt fint man ikke redder verden.. Igen..
j/k
AzzkikrAzzkikrSkrevet 11/11-13 23:03, rettet 11/11-13 23:07 
Det har jo ikke noget at gøre med at redde verden.

Det har noget at gøre med at 97% af spillet foregår i samme åndssvage by med minus variation. Det er nok det værste sceneri der nogensinde er lavet i et spil. Oven i hatten genbruges alle de dungeons man kæmper sig igennem så også konstant, bare for at det skal blive endnu mere trivielt for øjnene. Uhyggeligt pinligt og dovent spildesign fra Biowares side. Når du har spillet det i 3 timer har du allerede set 95% af sceneriet i spillet, herfra er det rent genbrug.

Oven i hatten er historie og plot så også nærmest ikke-eksisterende. Figurerne er fuldstændig blottet for personlighed, generelt kedelige og umulige at skabe noget forhold til.

Kamp/skill systemet fungerer ok og er en opgradering fra DA:O, men ALT andet i spillet er direkte håbløst. Utroligt dårligt spil, ufatteligt at bioware kunne fucke det så meget op når de havde den udmærkede etter at bygge videre fra..
slk486slk486Skrevet 11/11-13 23:13 
Ja, det er jo en noget anden historie du der fortæller :)
j/k
jaesjaesSkrevet 11/11-13 23:51, rettet 12/11-13 12:23 
Sumez>
Med spil som Project Eternity og Wasteland 2 på listen, bør man iøvrigt nok også overveje at holde øje med Torment: Tides of Numenera. Det er det af dem som jeg personligt synes ser mest lovende ud.

Holder øje, og synes også det er det mest interessante af de tre. Kom i øvrigt til at blande settings sammen mellem PE og Numenera. Der er vist meget få sci-fi-RPG'er på vej og huskede at PE blander fantasy og sci-fi, men det er Numenera. Så kunne Wasteland sådan set godt komme op fra boblerne, omend jeg er lidt træt af brun postapokalypse.

Wasteland kommer i øvrigt på GOG og Steam meget snart og skulle være ældet ret godt.

Azzkikr>
Start da med origins, det er et ganske ok spil.

Bare husk at gå langt forbi 2'eren, det er et af de dårligste spil der nogensinde er lavet, uden pis. Bioware ser dog ud til at have lært af alt den negative kritik den forfærdelige 2'er fik så håber på DA:I kan blive nogenlunde.

Vil sådan set gerne spille det, men det vil nok tage for meget tid fra andre spil. DA2 vil jeg ikke røre, primært pga. det skulle være ret plaget af fjende-respawn, og det er efter min mening lidt af en dødssynd i den her type RPG.

EDIT: Fjernede det med "skjulte" fjender - det behøver sådan set ikke være en deal breaker.
slk486slk486Skrevet 12/11-13 00:05, rettet 12/11-13 00:06 
Deres GOG/Steam Wasteland ser frygtelig ud. Just saying. Spillet er aged fint, men upscale filteret? Ydrk. Har ikke fundet nogen måde at slå det fra på. Dog er portraits og musikken remastered , så det er da et plus :)
j/k
jaesjaesSkrevet 12/11-13 00:10, rettet 12/11-13 00:32 
Jeg mener bestemt at have læst, at man enten kan slå det fra, eller at det originale ligger i en af mapperne - gider heller ikke selv spille med "forbedringerne" :) De nye portrætter skulle ikke være animerede, så regner heller ikke med at spille med dem :)

EDIT: Glemte lige, at der er andre nye ting, så er intet afgjort endnu ;)
slk486slk486Skrevet 12/11-13 00:11, rettet 12/11-13 00:15 
Nej, de er ikke animerede. Var de gamle det?

Edit: Eh doh! Portætter, musik, filter og voice over justeres da bare fra settings...

Edit2: Meget bedre, men den nye musik er nu et plus.
j/k
WehnerWehnerSkrevet 12/11-13 00:18 
For mig er de vestlige rpg'er en genre, der gør sig bedst som AAA - hvilket vil sige Elder Scrolls-serien, og der er da heller intet spil uanset genre, jeg ser frem til som "Skyrim 2". Når det er sagt, så har jeg for nylig fået en del ud af at spille Risen 2 grundigt igennem, og der er vi i hvert fald nede på AA... eller A. Så det går også an. Men når jeg ligefrem ser kickstarter-projekter, bliver jeg lidt skeptisk.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
slk486slk486Skrevet 12/11-13 00:25, rettet 12/11-13 00:25 
Jeg forstår stadig ikke hvordan Elder Scrolls roses så højt, men whatever. Isometriske RPG'er som Baldur's Gate, Torment og Arcanum er for mig stadig det bedste der er præsteret i vesten. DA holdt mig til ilden i meget længere tid end Skyrim.
j/k
jaesjaesSkrevet 12/11-13 00:25, rettet 12/11-13 00:25 
Jep, de er animerede. Meget simpel animation, dog, men synes grafikken er hyggelig og tidstypisk på en god måde. Hvis der ikke er færre numre i den nye udgave, kunne jeg dog finde på at spille med den nye musik, da det originale vist udelukkende er 'pc speaker-lyd', og det plejer at være klamt.

Kan generelt bedst lide at spille så originalt som muligt, uden fx fan-patches osv. Bloodlines er en af de få undtagelser, men nu skulle det originale spil også være små-fucked på enkelte områder.
slk486slk486Skrevet 12/11-13 00:27 
PC speaker lyden i wasteland er meget spartansk, så det giver bedre stemning med den nye musik. Animationen er som den var dengang - en mund her og en arm der :)
j/k
jaesjaesSkrevet 12/11-13 00:30, rettet 12/11-13 00:33 
Wehner>
For mig er de vestlige rpg'er en genre, der gør sig bedst som AAA - hvilket vil sige Elder Scrolls-serien, og der er da heller intet spil uanset genre, jeg ser frem til som "Skyrim 2". Når det er sagt, så har jeg for nylig fået en del ud af at spille Risen 2 grundigt igennem, og der er vi i hvert fald nede på AA... eller A. Så det går også an. Men når jeg ligefrem ser kickstarter-projekter, bliver jeg lidt skeptisk.

Det er jo to meget forskellige oplevelser :)

Spil som Skyrim har den force, at man føler sig som en del af spilverdenen, men de er ikke just party-baserede RPG'er med character skills fra gulv til loft :) Jeg kan lide begge dele lige godt.
jaesjaesSkrevet 12/11-13 00:34, rettet 12/11-13 01:35 
slk486>
Animationen er som den var dengang - en mund her og en arm der :)

Ok, har bare læst et par steder, at de nye portrætter er statiske, men det kan selvfølgelig stamme fra samme, dårlige kilde.
WehnerWehnerSkrevet 12/11-13 00:34 
True. Jeg er meget til at indleve mig i en spilverden, og ikke så meget til skills fra gulv til loft :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
slk486slk486Skrevet 12/11-13 02:02 
@jaes: forkert formuleret. De nye portrætter er ikke animerede, jeg mente bare at animationen i de gamle er som de nu var dengang fra interplay, på c64 :)
j/k
SumezSumezSkrevet 12/11-13 08:16 
Wehner>
True. Jeg er meget til at indleve mig i en spilverden, og ikke så meget til skills fra gulv til loft :)

Samme her, men jeg synes da at Skyrim er et halvsløjt eksempel på netop dette. Morrowind gav mig en god del indlevelse, men et eller andet sted har serien udviklet sig mere til fantasy-GTA end et rollespil.
Hvis vi skal snakke indlevelse blandt moderne spil i den her genre, ligger Skyrim, for mig nok ca. midt på en skala der går fra Amalur i den ene ende (et spil, hvor man kigger på minimap'et oftere end resten af skærmen), og Witcher 2 i den modsatte (et spil hvor man virkelig føler at figurerne er levende og har et reelt agenda, og undersøger sine omgivelser eller udspørger folk, for detaljer i historien der ingen gameplay-mæssig relevans har - udelukkende fordi det er interessant).

Men ok, det der tændte mig af ved Baldur's Gate var godt nok også at jeg ikke synes der var nogen form for indlevelse overhovedet, så smag og behag tæller vel også for lidt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 12/11-13 12:22 
Det er en spøjs ting det med indlevelse, og næsten sit eget emne værd. Anyway, som sagt kan jeg lide begge tilgange, men hvis jeg kunne vælge frit, ville jeg spille en del RPG'er, som blandede de to skoler: Party-baseret, hvor man styrer en figur i 1. eller 3. person for øget indlevelse, og så zoomer kameraet lidt ud i kamp for bedre overblik, og så flere skills og flere tilgange til historie og gameplay, end der ses i mange AAA-titler. Det er selvfølgelig det, DA-serien forsøger, men det virker ikke som, de har nået den rette balance endnu.

Men faktisk oplever jeg nogle gange den mere "abstrakte" indlevelse i isometriske spil som et plus - det isometriske kombineret med nogle store og flotte portrætter i dialog m.m. kan give en unik oplevelse, hvor spillet mere hinter spilverdenen og karaktererne, end den går i detaljer. Og det er med til at sætte fantasien i gang. "Show, don't tell" som man jo siger :) Samtidig er der også en charme ved det, IMO.

Det er vel også to af årsagerne til, at mange herinde kan lide JRPG'er til SNES osv...
jaesjaesSkrevet 02/12-13 23:48, rettet 02/12-13 23:58 
Jeg nævnte Deathfire i Kickstarter-tråden for nogle uger siden, men i stedet for at bumpe derover, så skriver jeg i stedet her...

Det virker nemlig som et meget spændende spil, og de kæmper lidt med at nå deres mål (4 dage tilbage med 150k/390k). Opsummering:
- 1. person, "step"-baseret, real-time udforskning og turbaserede kampe, party-baseret
- Der er både indendørs- og udendørsområder, fx dungeons og landsbyer (nogle har troet det er en dungeon crawler)
- Stor fokus på at forme historien via spillerens valg, dialog og generel interaktion med andre (også éns party)
- En masse interessante skills og "ulemper" (fx araknofobi, klaustrofobi og højdeskræk)
- Af Guido Henkel - creative director på Realms of Arkania og producer på Planescape Torment
- Til pc, Linux og Mac (men de er åbne for andre platforme senere)

Så giv dem gerne lidt penge eller spred ordet :)
http://www.kickstarter.com/projects/g3studios/deathfire-ruins-of-nethermore

Vestlige RPG'er
Vestlige RPG'er
jaesjaesSkrevet 28/01-14 19:41 
Ny info og screens fra Grimrock 2:
http://www.grimrock.net/2014/01/27/new-screenshots-and-a-list-of-features/

Synes det er fedt, de lader spillet foregå på en (næsten) øde ø - gør at de fint kan kombinere udendørsområderne med dungeons, uden at konceptet behøver flytte sig til et "fuldt" RPG med adskillige byer osv.

En slags Myst med monstre, vil ikke være dårligt.
jaesjaesSkrevet 10/08-14 16:52, rettet 10/08-14 16:52 
To SSI-veteraner (Strategic Simulations Inc.) har startet et nyt firma, der vil lave samme type RPG'er som de klassiske Gold Box-spil (Pool of Radiance m.fl.). Der kommer mere info om en uges tid.

... Som navnet også siger: Tactical Simulations Interactive (TSI) :)

Jeg kan se den ene af dem bl.a. har stået for at designe kampsystemet i et par af GB-spillen, hvilket i denne sammenhæng vel er betryggende (jeg har ikke meget hands on med serien).

http://www.gamasutra.com/view/pressreleases/222934/Introducing_TSI_ndash_Tactical_SimulationsInteractive.php
jaesjaesSkrevet 06/12-15 14:16 
Andre der har prøvet "traditionelle" roguelikes? Anbefalinger/meninger?

Jeg har et stykke tid ville prøve et par stykker i mere end 30 minutter - fans snakker altid om hvor komplekse på den gode måde de er, men hver gang jeg har læst lidt om dem, virker de lidt cheap (måske med mindre man er ekstra stor fan af permadeath). Valgte i første omgang Dungeon Crawl Stone Soup, der har ry for at være tilgængeligt og middelkomplekst, og har grafik og musestyring. Som de fleste andre "klassiske" roguelikes er det gratis.


Min vurdering (efter 7-8 "runs" - roguelikesk for "spil indtil du dør"):

Tilgængelighed og præsentation:
- Ganske fin grafik (man kan også spille med ASCII). Ingen lyd, men det generede ikke rigtigt.
- To slags (valgfrie) tutorials. UI'en er næsten på niveau med moderne spil.
- Svært men medgørligt - det er oftest din egen fejl når du dør.
- Man skal nok ikke forvente de mest sprudlende omgivelser indtil ca. floor 8 (min rekord), men de er acceptable og gameplaymæssigt velfungerende. Senere skulle der komme mere variation og flere (semi-)håndlavede områder.

Gameplay:
- Det er mest "bare" en dungeon crawler, men der er mange små gameplaysystemer på spil, der tilsammen giver dybde og variation. Det meste tvinges ikke ned over dig, og du kan rundt regnet spille som du vil. Fx: Religion; omgivelser med betydning - bl.a. kan man grave gennem visse vægge og brænde træer; cool magisystem - fx kan spells larme og jeg er vild med at bruge "re-animate" til at lave en hel hær af skeletkrigere (man kan endda give dem simple kommandoer); sult-system; simpel stealth der giver mening.
- Gode turbaserede kampe med simpel spilmekanik på trods af mange muligheder.

Konklusion:
En god og relativt tilgængelig oplevelse der har mere at byde på end permadeath. Fænger lidt som Civilization, her er det bare ikke "Just one more turn" men "Just one more floor" eller "Just one more run". 7/10.
jaesjaesSkrevet 07/10-18 18:21 
Uuhh...

Vestlige RPG'er
slk486slk486Skrevet 08/10-18 10:11 
Wow, det havde jeg lige misset. Lyder fedt :D
j/k
jaesjaesSkrevet 09/02-19 10:01 
I løbet af 2019 kommer en del klassiske RPG'er til konsol for første gang - til PS4, Switch og XBO.

Det er alle "Enhanced Editions", så ikke med slatten opløsning anno 1998-2002.

Baldur’s Gate
Baldur’s Gate: Siege of Dragonspear (expansion pack)
Baldur’s Gate ll
Icewind Dale
Planescape: Torment
Neverwinter Nights

https://www.skybound.com/games/beamdog-console-baldurs-gate-neverwinter-nights-and-more/
WehnerWehnerSkrevet 09/02-19 13:26 
Mon de kan spilles uden nostalgi. Jeg missede hele den omgang fordi konsoller, men det betyder jo ikke, at jeg ikke er nysgerrig...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 10/02-19 13:44, rettet 10/02-19 16:54 
Jeg tror godt, du ville kunne få noget ud af BG2, baseret på 10 timer med den originale, ikke-hanced udgave.

Det er jo også en slags forløber for Dragon Age :)

Og måske også Neverwinter Nights i co-op, men det har jeg så ikke spillet andet end en demo af. Kønt er det dog ikke i dag.

Planescape: Torment har også mange fans, men mest for historie og karakterer, og vist også spillerdrevne valg.

EDIT: Uddyber lige det grafiske aspekt af NWN - min aversion mod teknikken er primært kort draw-distance, men man kan vist vælge at spille det mere som et top-down-spil, da det ikke har et fastlåst kamera.
WehnerWehnerSkrevet 10/02-19 16:20 
Jeg må tjekke noget gameplay, når de kommer ud. Dragon Age-serien kan jeg sådan set godt lide, og jeg har da kastet min del 20-sidede terninger, selvom det er længe siden.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 14/03-19 18:39 
Kender nogen til gode action-RPG'er til pc, ala Diablo og Torchlight, som primært består af håndlavede områder, modsat de to andre spil?

Det kan være både nye og gamle, og det behøver ikke kun være dungeon crawlere.
quadquadSkrevet 14/03-19 19:21 
Grim Dawn. Jeg gik dog død i det, muligvis forbi kampsystemet bare ikke er så velpoleret som Diablo eller dybt som Path of Exile. Historie og områder er dog langt bedre, så hvis man ikke direkte sidder og sammenligner med D3 eller PoE når man spiller det, er det samlet set et bedre spil.
jaesjaesSkrevet 15/03-19 23:04 
Tak. Det er jeg også stødt på før, så tænker at prøve det.

Titan Quest, Victor Vran og Sacred skulle også være værd at spille.
jaesjaesSkrevet 16/07-20 12:50 
Det kommende spil, Gamedec, hvor man spiller en cyberpunk-detektiv, virker ret interessant, i min bog.

I stil med Disco Elysium har det ikke kamp, men det lader ikke til, at der er sparet på gameplay af den grund.

https://www.youtube.com/watch?v=6VuFu3xGKgo
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig