X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spilhistorier og moralske dilemmaer


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/10-13 11:32, rettet 25/10-13 13:00 
I tråd med GTAV, som flere spiller har omtalt med moralske komplekser, prøver jeg at kickstarte en tråd til debat om spil og moralske valg. Flere nævneværdige spil prøver at arbejde med moralske valg, men ikke alle lykkedes lige godt.

Red Dead Redemption har jeg flere gang nævnt. Jeg synes morale er hovedtemaet, men det er samtidig en hindring for spillets umiddelbare sandkasse-konce... Se hele indlægget
The medium is the message.
76 emne(r).
« < 1 2

Svar
SumezSumezSkrevet 18/11-13 10:40, rettet 18/11-13 10:40 
Det er da rimelig fair når det er så forfærdelig en forudsætning. Jeg forstår slet ikke at du kan forsvare det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 18/11-13 10:52, rettet 18/11-13 10:54 
Jeg forsvarer det jo på ingen måde, jeg bemærker at forudsætningen i alle COD spil er accepten af at være us army/navy "helt" og at spillet smider bevæbnet cannon fodder i vejen. Jeg ser ikke noget, der gør BLOPS 2 specielt i den sammenhæng - derfor mit forslag om at COD muligvis ikke er for la0s.
j/k
SumezSumezSkrevet 18/11-13 10:55 
Igen-igen, hvis du ikke forsvarer det, hvad er så din pointe? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 18/11-13 10:57, rettet 20/11-13 12:23 
Aarg, nevermind!

Jeg accepterer det var en mærkelig kommentar i denne meget alvorlige ørken af humørforladte gnavne gamers ;)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/11-13 14:16 
Hvis det er nogen trøst så forstår jeg godt hvad du mener... :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 18/11-13 14:20 
Samme her. Det var helt klar og tydelig kommunikation.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 18/11-13 17:47 
Seriøst, Trevor fra GTA V bruger Windows phone. Hvordan kan nogen bryde sig om ham....? :-P
The medium is the message.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 18/11-13 18:26 
Jeg dømmer Trevor hver gang jeg ser en af hans in-game sms/emails!
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
slk486slk486Skrevet 18/11-13 22:45 
@Kk,Wehner: Tak, det trøster da :) (Hvis det var til mig)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/11-13 09:10 
Det var det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 19/11-13 09:28 
Wow wow wow. Du kan selv være tør. :)

Jeg synes bare det var et underligt og på sin vis upræcist svar, fordi det absolut virkede som om, at jeg skulle lade serien være, fremfor at kritisere. Plus jeg synes jeg præciserede hvorfor den scene stak ud.

Apropos tørhed, hvis dét at gå i detaljen med en scene/bane i et spil er tørt, så er det cool med mig. Jeg synes egentlig det er kedeligt ikke at måtte tale om den slags. Det behøver ikke altid at være lala-land, plus titlen på tråden har både farlige ord som "moral" og "dilemma" indbygget. :)
Hvad sker der?
slk486slk486Skrevet 19/11-13 09:44 
He he - jeg skrev kun tør, fordi min kommentar om at COD muligvis ikke var for dig var skrevet med glimt i øjet og blev taget så seriøst. Det var bare ment som når knægten bliver dårlig og kaster op efter en tur i rutsjebanen, hvorefter man smiler til ham og siger "jeg er ikke sikker på rutsjebanen er noget for dig" :)

Jeg synes det er fint at debattere emnet seriøst, men det behøver vel ikke at holdes på akademisk niveau hele tiden :) Som altid på nettet er det nemt at folde ingenting helt ud af proportioner. Kommunikation er svært :D
j/k
SumezSumezSkrevet 19/11-13 10:05 
At sige "det er vist ikke for dig" i sjov, lige efter nogen har påpeget et seriøst forskruet moralkodeks, fremstod bare fjendtligt, som om du prøver at underkue hans kritik. Det kan godt være det ikke er meningen, men jeg håber du kan forstå hvorfor det bliver modtaget sådan. Det svarer nærmere til at knægten nævner at rutsjebanen var ved at brase sammen i svinget, og du så igen svarer med "jeg er ikke sikker på at rutsjebanen er noget for dig" - håber du forstår hvor jeg kommer fra, her. :)

Der er såmænd ingen der siger at man skal være seriøs hele tiden, men at nogle af tidens største største mainstream-hits indenfor spilbranchen fremmer den form for virkelighedsfornemmelse som la0s lagde for dagen i sit indlæg, -er- et seriøst emne, mange har tendens til at se gennem fingre med fordi "det er bare et spil". Det er ikke det samme som at man skal være tør og kedelig for at snakke om det. :o
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 19/11-13 10:39, rettet 19/11-13 10:40 
Tror ikke rutsjebaner har så mange moralske skrubler med at kaste folk rundt. :)

Jeg får dog børneknopper når - hvem som helst - tager en lille detalje, undlader konteksten og gør det til et generelt symbol for moralsk forfald. Som når feminister råber løs om L.O.C. "Han brugte ordet luder!!!" men fuldstændig undlader teksternes øvrige mening om manden, indre dæmoner og forkrøblede forholdt til hunkønnet.

Det er typisk noget man gør når man er voksen og får beskyttertrangen. :)

Ja, spilverdenen er gradvist på vej ud i en øget voldsfiksering - dog synes jeg det er INTET i forhold til det niveau filmverdenen har demonstreret siden 90'erne. Nogle spil eksperimenterer med forholdet mellem morale og vold, men ligesom film er det ikke alle det lykkedes for. Andre gør dog.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 19/11-13 10:51 
Sumez>
Det svarer nærmere til at knægten nævner at rutsjebanen var ved at brase sammen i svinget, og du så igen svarer med "jeg er ikke sikker på at rutsjebanen er noget for dig" - håber du forstår hvor jeg kommer fra, her. :)

Du tager fejl, som sædvanligt :D

Jeg forstår :=
j/k
DunwichDunwichSkrevet 19/11-13 10:52 
Jeg forstår ikke folk der påstår de får moralske skrupler, over at skyde virtuelle computer kugler efter f.eks virtuelle computer negre med virtuelle macheter. Hvis jeg skal være helt ærlig, har jeg aldrig forstået hvordan nogle kan kvie sig ved noget de foretager sig i et computerspil. Jeg ser lige igennem det, og har ikke problemer med at lege at jeg påtager mig en rolle som f.eks lejesoldat. Ingen problem med det i Black Ops II og heller ingen problemer med det i Soldier of Fortune for flere år siden. Det der sker, ved jeg er falsk - smoke and mirrors og computer grafik det hele - og så spiller jeg bare, slukker for det bagefter, og fortsætter med mit liv.

Har ikke bemærket nogen ændring i mig som menneske, og har heller ikke slået andre mennesker ihjel, fordi jeg har spillet voldelige computer spil. Heller ikke dengang jeg i 1993, for første gang spillede Doom.

Det absolut eneste sted i et spil, som gav mig anledning til at pause, var i No Russian missionen i Modern Warfare 2. Der synes jeg selve scenen var ubehagelig, og følte faktisk lidt ubehag ved at se hvad der foregik på skærmen. Det føltes ikke karikeret eller opstyltet i netop den sekvens, men tværtimod realistisk. Når jeg spiller Modern Warfare 2 i dag, har jeg det med at skippe netop den mission, og er glad for at spillet giver mig den mulighed. Andre gange spiller jeg den igennem som passiv deltager til hvad der foregår - jeg løsner ikke selv et skud mod de andre mennesker - for at få mere motivation til at gå efter skurken i spillet, senere hen. På den vis kan man sige, at spillet lykkes med at give spilleren ekstra motivation, til at jagte skurkene i spillet.
SumezSumezSkrevet 19/11-13 11:15, rettet 19/11-13 11:25 
slk486>
Du tager fejl, som sædvanligt :D

Yeah, ligesom når jeg påstår at konsoleksklusivitet ikke er garant for bedre spil. Der må være noget helt galt med mig. Må hellere give dig ret, så jeg slipper for mere ballade. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 19/11-13 11:48 
Dunwich, jeg tror du misforstår mig. Jeg snakker slet ikke om, at noget ændrer mig. Jeg taler bare kun om, at den specifikke mission var sat op på, eller det som der sker der i, virkede moralskt anløbent. Det handlede ikke så meget om at skyde machetenegerne, men at man bagefter skulle føle sig som en helte. For mig har spildesignerne taget den forkerte vej her.

Det er ligesom i film når amerikansk patriotisme i eksempelvis Mellemøsten eller Vietnam, bliver for voldsom og overskygger for hvad der virkelig skete. Man kan sagtens lade sig rive med, men den slags selvretfærdighed er uærlig. Det er måske ikke helt det samme i BLOPS2, men det er ovre i den boldgade.


Millenium, jeg forstår godt hvad du mener. Jeg synes dog ikke, hvis du tænker på det jeg skrev om BLOPS2, at det er tilfældet her. Det var bare misforholdet mellem det man gør, og det man skal føle, som jeg mener er skævt. Jeg mener ikke at jeg taler om et generelt moralsk forfald. Jeg kan ikke overskue om spil er værre end film, eller omvendt som du siger. Når jeg tænker over det, er der måske noget interessant i at så mange spil har fået de der kill-cams i de sidste år, så man kan se et mord stiliseret og i detaljer. Det med at kontrollen tages fra spilleren, for at udstille den slags er i hvert fald en interessant ting at tage op til diskussion. Sådan i den der "hvad-betyder-det"-agtige facon.

Jeg vil dog også afslutningsvis skynde mig at sige, at jeg ikke ønsker at forbyde noget, og tror ikke på at voldelige spil gør spilleren mere voldelig. Men der er masser af interessant snakke at tage om, hvordan volden bruges, og hvordan udviklerne vil have at vi skal have det med volden, så at sige.
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 19/11-13 12:24 
Nu har jeg ikke spillet BLOPS2 (kun etteren) så ved ikke med sikkerhed hvilken følelse scenen stiler efter - har dog en god antagelse. Det er helt i orden at stille spørgsmål ved sekvensen, ikke blot fordi den er brutal med fordi den har et monolistisk blik på sin omverden: Jeg tror du lader dig provokerer af den ensporede patrionisme som dæmoniserer non-ariske kulturer.
Selvfølgelig, hvis det er spildesignernes intentioner at fremprovokere ambivalensen ved at gøre det heroiske element over-the-top, så er det måske mere retsmæssigt. Man kan jo også sidde og råbe "Juuhuuu" når Kratos gennembanker Poseidon - men det gør man bare ikke.
The medium is the message.
vyssenvyssenSkrevet 19/11-13 12:41 
Jeg tror heller ikke vi rammer en konsensus mht hvad vi føler/ bør føle når vi spiller dette eller hint. Når slk's kommentar kan sætte den her tråd i så solide avingninger, så understreger det vel bare at vi ser tingene med forskellige briller.

Vi hverken kan eller bør klandre spil for deres indhold efter min mening. Ikke hvis vi mener det er kultur på linje med film eller bøger. Vi kan synes dårligt om spillet, men det eneste der kan sættes fingre på sådan i absolut forstand, er vel det håndværksmæssige arbejde fra udviklerens side. Moralsk grænsesøgende spil kommer vel i mange forskellige former. Fra CoD til Japanske borderline pædo dating sims, som ingen har nævnt endnu.

Jeg synes spillene har ret til at være der. Jeg har ikke mødt et spil endnu jeg ikke syntes skulle have haft lov til at blive lavet, på grund af indholdet.

Som jeg ser det er de generiske shootere vel bare vores svar på Rambo, Universal Soldier, Red Scorpion osv?

I relation til den her debat om CoD osv, har der så egentlig været en ww2 shooter hvor man er tysker? Eller er det tabu for stort at røre ved for den store spilindustri?
vyssenvyssenSkrevet 19/11-13 12:43 
millennium>
Man kan jo også sidde og råbe "Juuhuuu" når Kratos gennembanker Poseidon - men det gør man bare ikke.

Det er jeg ret sikker på nogen gør.
la0sla0sSkrevet 19/11-13 13:07 
Vyssen, ingen taler om forbud. Blops2 må gerne være der, jeg har jo også spillet videre, men at man ikke må stille spørgsmålstegn eller rynke bryn når noget føles forkert, giver ikke mening. Det er selvfølgelig subjektivt, men det er vel netop derfor det er interessant at tale om.

Mht. BLOPS2, tror jeg sekvensen kunne være håndtere anderledes med nogle minimale valg, et par andre replikker og noget andet musik. Jeg ved godt hvad de prøvede på, men det er efter min mening dårlig dømmekraft af udviklerne.

Jeg synes alt skal klandres, alt skal diskuteres, og jeg elsker spil, og synes ikke der er nogen grund til være særlig forsigtig eller henholdende i sin kritik. Jeg klandrer bøger, jeg klandrer film, hvis de er dårlige eller indholdet på en eller anden måde er problematisk.

Ligeså vel som der var en ret stor debat omkring de to "sorte" bots, i Transformers 2 og om hvorvidt de var usmagelige og udstillede en stereotyp omkring amerikansk sort kultur, så synes jeg man også kan udpege ting i spil, hvis de udstiller en anløben moral eller udsigelse fra udviklerne.

Men ja moralske diskussioner kan nemt blive selvretfærdige og det er også kedeligt at læse.

Millenium, jo det er vel meget godt ramt. Og der er jo masser af den slags i den type spil, og meget af det glider jo ned, man er vant til det. På godt og ondt.
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 19/11-13 13:26 
vyssen>
I relation til den her debat om CoD osv, har der så egentlig været en ww2 shooter hvor man er tysker? Eller er det tabu for stort at røre ved for den store spilindustri?

Hmmm.... gad vide hvordan tyske spillere har det med at spille Wolfenstein og skyde efter alt der råber "Halt!"
??? Ville have det pænt underligt hvis der pludselig var dansksprogede terrorister i COD som skulle mejes ned. :-D

Men på den anden side...
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 19/11-13 14:25 
Sumez>
Yeah, ligesom når jeg påstår at konsoleksklusivitet ikke er garant for bedre spil. Der må være noget helt galt med mig. Må hellere give dig ret, så jeg slipper for mere ballade. :)

Lol :)
j/k
vyssenvyssenSkrevet 19/11-13 14:45, rettet 19/11-13 14:46 
la0s>
Vyssen, ingen taler om forbud. Blops2 må gerne være der, jeg har jo også spillet videre, men at man ikke må stille spørgsmålstegn eller rynke bryn når noget føles forkert, giver ikke mening. Det er selvfølgelig subjektivt, men det er vel netop derfor det er interessant at tale om.

Mht. BLOPS2, tror jeg sekvensen kunne være håndtere anderledes med nogle minimale valg, et par andre replikker og noget andet musik. Jeg ved godt hvad de prøvede på, men det er efter min mening dårlig dømmekraft af udviklerne.

Jeg synes alt skal klandres, alt skal diskuteres, og jeg elsker spil, og synes ikke der er nogen grund til være særlig forsigtig eller henholdende i sin kritik. Jeg klandrer bøger, jeg klandrer film, hvis de er dårlige eller indholdet på en eller anden måde er problematisk.

Ligeså vel som der var en ret stor debat omkring de to "sorte" bots, i Transformers 2 og om hvorvidt de var usmagelige og udstillede en stereotyp omkring amerikansk sort kultur, så synes jeg man også kan udpege ting i spil, hvis de udstiller en anløben moral eller udsigelse fra udviklerne.

Men ja moralske diskussioner kan nemt blive selvretfærdige og det er også kedeligt at læse.


Jeg er enig med dig, udover det ang. BLOPS2, som jeg ikke har spillet, og derfor ikke har en holdning til. Jeg tror jeg glemte lidt at jeg var på et forum hvor folk generelt har et nuanceret billede af spilmediet, og at jeg derfor ikke skal forsvare mediet som helhed over for folk. Jeg tror faktisk vi ser ret ens på det her. Jeg synes helt grundlæggende at det er noget, som er kommet til, i takt med at jeg er blevet ældre, og forstår hvad der sker i spillet. Jeg er derfor ikke så tilbøjelig til at erklære mig enig i, at der er sket en voldsforherligelse af spilmediet, sådan som Milennium siger, men mener at det kan skyldes at du, Milennium, er i en anden livsfase end mig, og derfor potentielt ser anderledes på det?

Et eksempel, Red Alert 1 (Udgivet 1996), første mission for USSR, du skal udrydde en gruppe civile oprørere, som er uenige med Stalin. Når missionen er fuldført får du en video, som mere end antyder at du har begået folkemord, og slået børn ihjel i denne mission. Det ramte mig ikke rigtig første gang, jeg syntes bare videoen var sej. Ved et senere playthrough slog det mig, hvad det egentlig var jeg havde gang i, og jeg kunne ikke rigtig længere lide missionen. Jeg tror ikke jeg tog skade af første gennemspilning, men jeg havde ikke fattet hvad der egentlig skete.
slk486slk486Skrevet 20/11-13 12:30, rettet 20/11-13 12:32 
vyssen>
..Japanske borderline pædo dating sims, som ingen har nævnt endnu.

Der sætter jeg så grænsen! Jeg har det svært nok med noget af Caves spilkunst - for nu at være dansk.

Sumez>
Yeah, ligesom når jeg påstår at konsoleksklusivitet ikke er garant for bedre spil.

Bare lige for en god ordens skyld er jeg ikke uenig, men konsoleksklusivitet giver ofte mulighed for en meget højere kvalitetssikring og finpudsning - det var jeg forsøgte at sige i den debat :)
j/k
76 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig