X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Skærm til retromaskiner


Svar
lyrakkenlyrakkenSkrevet 05/04-13 09:52 
Jeg sidder med en del gamle maskiner (NES, SNES, MD, PS1, PS2 og amiga).
Jeg spekulerer i den forbindelse over hvordan jeg får den bedst mulige videooplevelse ud af maskinerne.
Alle maskiner er stock.
En mulighed er selvfølgelig en framemeister til fladskærmen, men den løsning synes jeg er "kunstig" Mario og Sonic skal ikke være 10 cm høje.
Jeg har component ind ... Se hele indlægget
107 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Svar
slk486slk486Skrevet 28/07-13 02:43 
Bedste betyder jo ikke nødvendigvis hurtigste :)

Vi går ikke ud fra noget - jeg ved hvad jeg taler om.

Min Crystalio 2, der vist bruger samme Gennum chip som din Lumagen, er ca 1 frame + mini'ens 1.5 giver allerede 2.5 + projectorens 1-2. Det er der ikke noget galt, men som det er idag, ville jeg ikke kunne holde det ud. Jeg tager ikke pis, når jeg skriver jeg misunder dig det! Jeg ville virkelig ønske jeg kunne "uføle" det :)

Af ren nysgerrighed - hvorfor har du både mini'en og din Lumagen i samme kæde?
j/k
NaieraNaieraSkrevet 28/07-13 03:36, rettet 28/07-13 08:17 
At din scaler bruger samme chip betyder jo ikke at de er lige hurtige eller langsomme. Du går stadigvæk ud fra en masse ting uden at du har testet noget som helst her, så hold da inde med bedømmelsen indtil det bliver testet, eller måske at du selv prøver en dag. Så vidt jeg lige hurtigt kunne læse mig frem til, så bruger Radiance XD ikke VXP-chippen til scaling, da Lumagen har deres eget, proprietære scaling-system.

Alt går igennem min Lumagen scaler. Den er en del af kalibreringen; uden ville jeg ikke kunne opnå næsten 100% korrekt farvegengivelse, for det kan projektoren ikke alene. Desuden ville det være fuldstændig tosset, hvis jeg skulle til at trække et ekstra HDMI-kabel ti meter hen til projektoren.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 28/07-13 03:45 
Ok
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/07-13 14:26, rettet 28/07-13 14:34 
Naiera>
Nu skal vi jo ikke per automatik gå ud fra, at der kommer tonsvis af lag på. Det er noget at det bedste scaler-værk der fås.

Og på ingen måde fremstillet med spil i tankerne... :) Der tilføjes vel et sted mellem 1 og 2 frames lag når du bruger din Lumagen.

At din scaler bruger samme chip betyder jo ikke at de er lige hurtige eller langsomme. Du går stadigvæk ud fra en masse ting uden at du har testet noget som helst her, så hold da inde med bedømmelsen indtil det bliver testet, eller måske at du selv prøver en dag. Så vidt jeg lige hurtigt kunne læse mig frem til, så bruger Radiance XD ikke VXP-chippen til scaling, da Lumagen har deres eget, proprietære scaling-system.

At vi ikke har prøvet din Lumagen betyder ikke at vi ikke kan læse os til hvordan den fungerer og hvor meget den lagger. Som jeg har gjort mange gange før vil jeg endnu engang henvise til http://retrogaming.hazard-city.de/ hvor du kan læse om langt de fleste scalere til spil-brug. Han har dog nu engang langt mere forstand på det end du har :)

Ja Lumagen bruger noget custom FPGA scaler-værk. Det gør min ældre Lumagen VisionPro HDP også, men den lagger alligevel over en frame. At min så skalerer 480p bedre end din er en helt anden sag ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 28/07-13 15:46 
Jamen så kan jeg jo lige så godt bare lægge mig ned og dø. Jeg er så ulykkelig lige nu.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/07-13 17:43 
Så må du læse op på tingene før du køber dem :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 02/09-13 20:08 
Jeg små-overvejer at investere i en XRGB Mini Framemeister... hvor er det fornuftigt at købe den? Gerne et sted man kan slippe for dummebøder.
NaieraNaieraSkrevet 02/09-13 20:19 
Solaris Japan
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 02/09-13 20:39 
Ok, hvad er dine erfaringer mht. forsendelsesmetode og dummebøderisiko?

UPS ryger vel uden om PostDK's behandling...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/09-13 20:56 
De er meget flinke til at nedskrive værdien hvis du spørger dem :) De har en livechat på deres side.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 02/09-13 21:05 
Beano>

UPS ryger vel uden om PostDK's behandling...

Kurerer fortolder som regel automatisk. Solaris skal nok skrive en toldvenlig værdi på pakken.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 02/09-13 21:12 
Ikke så længe siden jeg hentede min Mini hjem fra Solaris - værdisat flinkt. Sælger den sikker også snart igen, men det er så en anden historie :)
j/k
NaieraNaieraSkrevet 02/09-13 21:13 
Ja, det er jo et forfærdeligt fejlkøb.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CamousCamousSkrevet 02/09-13 21:37 
Ja, jeg fik heller aldrig brugt min mini. Den samlede støv et års tid, så blev jeg træt af at skulle støve den af og pakkede den væk.

Jeg burde sælge den.
CamousCamousSkrevet 04/09-13 15:16 
Er der nogen der ved om det er muligt at købe en billig og kvali SCART female to male kabel?

Der der visse kabler på ebay men idet at de kommer fra Kina kan man nok regne ud hvor godt skærmet de er.

Jeg skal have fået mig lavet en JP21 to SCART kabel så jeg kan smide alle mine systemer på den B&O på et eller andet tidspunkt.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/09-13 16:30 
Jeg har aldrig set nogen. Lav dit eget i stedet.

Køb det her:
http://www.av-cables.dk/scart-kabler/ixos-high-end-scart-kabel-1-5-m-7652.html

Og enten et hunstik eller en hun til hun adapter:
http://www.av-cables.dk/scart-stik/standard-scart-hun-stik-til-lodning.html
http://www.av-cables.dk/scart-adapter/scart-samleled-hun-hun.html
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 04/09-13 23:14 
Tak konge, men hvad med om jeg bare køber den her fra samme side?

http://www.av-cables.dk/scart-forlaenger/scart-forlaenger-kabel-15-m.html
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/09-13 00:30 
Var det ikke netop fordi du ville have noget bedre end kina kablerne? Bemærk hvor meget du sparer på IXOS kablet ;) SCART er yt så de sælger de fleste af deres gamle kabeltyper til ingen penge. Har sparet et sted mellem 5-8000kr på kvalitetskabler fra dem :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 05/09-13 09:05, rettet 05/09-13 10:48 
Men det ser jo rimelig kikset ud at have en IXOS på en side og en lorte Kina hoved som man selv har slået sammen på den anden.

Og den jeg linkede til er ikke helt kina kvali, det er vist godt skærmet.

Og de der IOXS kabler er heller ikke nemme at lave mods på af diverse grunde.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/09-13 12:49 
Det du linker til er helt sikkert meget dårligere kvalitet end IXOS-kablet og garanteret lavet i Kina oveni købet :) Du må selv finde ud af hvad du gør, det var bare et forslag og en god ide hvis du ville spare en fandens masse penge samtidig.

Hvad skulle problemet være i at modde et IXOS-kabel? Jeg gør det hele tiden uden problemer. At signalerne er skærmet individuelt gør det lidt mere besværligt, men fordelene herved er indlysende :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 05/09-13 17:03 
Det er lige netop det der skærming af hver ledning det gør det. De burde jo hver sættes til ground pins for at man skal få gavn af kvali.

Det er pain in the ass.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/09-13 17:15 
Det tager ikke ret mange minutter ekstra at lodde de GND forbindelser på. Men hvis du ikke gider så køb det andet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 05/09-13 18:16 
Jeg har prøvet at lodde i sådan en high end scart før jo. Siden der er så lidt plads derinde i hovedet bliver det meget langhåret at skulle lodde for mange stik.

Et andet problem er at det du sætter stikket til skal have alle de samme gnd pins forbundet ellers giver det jo ikke meget mening.

De fleste af mine SCART systemer har ikke alle gnd sat til og hvis de har er de alle forbundet.

Jeg tror jeg faktisk stadigvæk har en halvdel af en high end SCART in mine sager så jeg tror jeg bare køber den hun hoved og lodder det på.
OdinOdinSkrevet 05/09-13 19:56 
Camous>
Ja, jeg fik heller aldrig brugt min mini. Den samlede støv et års tid, så blev jeg træt af at skulle støve den af og pakkede den væk.

Jeg burde sælge den.

Hvis enten du eller slk486 overvejer at gøre alvor af det, må I da meget gerne lige tage fat i mig. Jeg har gennem længere tid småsparet for at få råd til en, så jeg vil bestemt være interesseret i at aftage.
NaieraNaieraSkrevet 05/09-13 23:22 
Sådan en Flame Meister er jo noget forfærdeligt bras. Du skal hellere købe en PVM.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OdinOdinSkrevet 06/09-13 09:03 
Sådan en Flame Meister er jo noget forfærdeligt bras. Du skal hellere købe en PVM.

Jeg har skam to PVM'er. En 14" og en 21". Jeg har bare ikke rigtig pladsen til at have dem stående fremme som vores boligsituation er nu. Derudover holder de ikke evigt, så jeg vil gerne se hvor langt jeg kan komme med en spilorienteret scaler (min videoscaler er ikke egnet til lavopløseligt spilmateriale) på et moderne display.
CamousCamousSkrevet 06/09-13 09:14 
Jamen så kan du bare sælge mig din 21" PVM og jeg kan sælge dig min mini, så har du jo meget mere plads.
OdinOdinSkrevet 06/09-13 09:42 
Jeg holder meget af mine PVM'er, så dem vil jeg nok ikke skille mig af med med mindre vores økonomi bliver meget værre end den er nu. ^_^
På et tidspunkt bliver vi også nødsaget til at flytte og så er der en god mulighed for at der bliver plads til at have dem stående fremme igen.
CamousCamousSkrevet 06/09-13 10:28 
Jamen de fylder jo så meeeeget!

Du kan jo bytte dem med sådan en lille bitte mini, ikke.

Det er skide bekvemt. Så bliver kæresten også meget glad!

Jeg gør dig en tjeneste her.

Ha ha ha. Ja once you go PVM you wont want to go back.
amnesiaamnesiaSkrevet 06/09-13 11:05 
Personligt foretrækker jeg både at få i pose og i sæk - så jeg ville egentlig også gerne erhverve mig nævnte scaler, selvom jeg har 3 CRT fjernsyn stående :-)
Græsset ER grønnere på den anden side!
CamousCamousSkrevet 16/09-13 19:36 
Alert! Alert! PVM on DBA:

http://www.dba.dk/sony-monitor-sony-sony/id-1003401204/
NaieraNaieraSkrevet 16/09-13 19:37 
Jeg må se om han gider bytte med min Flame Meister.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 16/09-13 21:36, rettet 16/09-13 21:37 
Tak, Camous! :)
j/k
nerosnerosSkrevet 16/09-13 22:09 
Naiera>
Jeg må se om han gider bytte med min Flame Meister.

PVM > Flame Meister
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/09-13 22:25 
Måske prøve en før man udtaler sig? :)

Som tidligere skrevet er der fordele og ulemper ved begge dele. Hvis jeg skulle kigge på overscan, buet skærm og afskårede hjørner (ved ikke hvor slemme PVM'erne er her) så ville jeg fandeme få de tørreste løg på hele sydfyn.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 16/09-13 22:27 
Fordelen ved PVM'erne er jo alt det kan indstilles nemt. 0 lag > 20ms lag :p
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/09-13 22:41 
Jeg snakkede også CRT'er generelt. Regnede også med at PVM'en kunne indstilles til at overkomme de fleste af problemerne :)

PVM'en ser helt sikkert fantastisk ud så intet ondt om den. Jeg aner dog ikke hvor Neros skulle ha' prøvet en Framemeister henne, derfor mit tidligere indlæg.

Naturligvis er der problemer med HDTV + Xrgb comboen, hvoraf du har ret i at lag er største problem :) Dertil kommer et dårligt Low Pass Filter i XRGB'en og color subsampling til YUV422.
Jeg synes ikke laggen er et problem og jeg synes den meget større skærm er lækkert, også til retro-spil. Desuden vil jeg også benytte mit anlæg til lyd fra alle konsoller og det ville i mit setup ikke lade sig gøre at placere et CRT centreret imellem mine front højttalere. Lyden på et CRT (og HDTV for den sags skyld) er tit ikke noget at skrive hjem om. Jeg mener at de PVM'er der har lyd kun er Mono, det er bedre end ingenting, men slet ikke fedt nok :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 16/09-13 22:43 
Og derfor kan begge dele dække forskellige behov - ihvertfald her hos mig :)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/09-13 22:47 
Det er også fedt at du har plads til begge slags :)

Gode CRT skærme er måske nemme at finde i dag, men de holder ikke evigt. Før eller siden bliver man nok nødt til at kigge på alternativer hvad enten man vil det eller ej. Det er virkelig vigtigt at der findes produkter som XRGB'erne så man også kan få vist retro konsollernes billede så korrekt som muligt i fremtiden.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 16/09-13 22:49, rettet 16/09-13 22:51 
Min forhåbning er at der på det tidspunkt er et bedre alternativ end "pest eller kolera" som vi har idag:)

Feks. en mini med bedre og hurtigere updates, samt en hurtigere chip eller endnu bedre - en display teknologi der er resolution free.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/09-13 22:52 
Det tror jeg bestemt også der kommer. Jeg er rigtig glad for min mini, men der er stadig for mange problemer der skal (og KAN) løses før billedet bliver perfekt.

TV producenter skal også fatte at skrue ned for alt deres billedforbedrings pis, som slet ikke er nødvendigt nu hvor alt er HD, og fokusere i stedet på at gøre deres skærme hurtigere.

Jeg drømmer om et 4K TV med "nearest neighbor" skalering, OLED skærm og under 5ms lag :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 17/09-13 10:18 
Konsolkongen>
Måske prøve en før man udtaler sig? :)

Som tidligere skrevet er der fordele og ulemper ved begge dele. Hvis jeg skulle kigge på overscan, buet skærm og afskårede hjørner (ved ikke hvor slemme PVM'erne er her) så ville jeg fandeme få de tørreste løg på hele sydfyn.

Er glad for at alt det ovenstående generer mig ikke på nogen måde. Så det er PVM for mig hele vejen. Hvis den PVM lå tæt på Århus så ville den ligge hos mig lige nu.
WonderboyWonderboySkrevet 17/09-13 10:43 
Tror den er solgt, er det en af jer der har købt den?.
I love monster land
slk486slk486Skrevet 17/09-13 10:44 
Jep ;)
j/k
CamousCamousSkrevet 17/09-13 11:03, rettet 17/09-13 11:04 
Den næste er min!

Hvis den er tæt på altså. Ellers så må jeg købe en BVM via eBay og betale den bitter pris.
slk486slk486Skrevet 17/09-13 11:29 
Ja, fragten kommer nok til at koste førstefødte :D
j/k
CamousCamousSkrevet 17/09-13 11:56 
Alt for min kære 20" BVM.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 17/09-13 14:33 
Damn... 600kr? Det kan man få et godt cib snes spil for :p
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
amnesiaamnesiaSkrevet 17/09-13 14:36 
Men har man ikke noget ordentligt at fremvise det på kan det jo være ligemeget :-)
Græsset ER grønnere på den anden side!
NaieraNaieraSkrevet 17/09-13 15:06 
Damn, så må jeg stadig nøjes med min Flame Meister, som hjælper med at kaste billedet op i 92".
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
107 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig