X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bevægelses-gaming - har det en fremtid?


Svar
jaesjaesSkrevet 22/01-13 16:40, rettet 22/01-13 16:49 
Wehner spurgte folk om deres holdning til den nuværende situation i en anden tråd - tænkte at jeg ville udvide spørgsmålene lidt og give emnet sin egen tråd.

1. Hvad skal der til for, at du vil gøre brug af fysisk bevægelse som kontrol i spil* tit eller jævnligt, når du spiller? Eller vil det aldrig blive tilfældet for dig/eller er det allerede noget, du synes fungerer nu?

2. Tror du bevægelses-gaming bliver mainstream og vedvarende (Wii er vel dødt lidt ud)? Hvad skal der i så
fald til?

* Tænker naturligvis på kontrol der kræver større bevægelse end kun fingrene, så touch-skærme m.m. hører ikke under emnet i dette tilfælde.

------

1. Jeg vil aldrig bruge bevægelse til alle spiltyper. Nogle spil passer det dog så godt til, at det kunne komme på tale at bruge bevægelse frem for traditionel kontrol mindst ca. halvdelen af tiden - visse sportsspil passer ret godt til bevægelses-kontrol, IMO, fx ketsjersport og golf. Jeg har ikke prøvet Move, men forventer, at den er god nok til enkelte sportsspil, Wii er lidt hit-and-miss.

I andre genrer, vil jeg, når bevægelses-gaming er mere udviklet, nok anvende det indimellem for den større indlevelse. At bruge det hver gang er formentlig mere anstrengende end sjovt. Men generelt tror jeg først det vil være noget, jeg vil give større interesse, når VR får et gennembrud, og det vil kun være til meget få spiltyper (fx racing og renskårne FPS). Det bliver først interessant i lidt flere spiltyper, IMO, når VR forenes med andre systemer, fx VR-handsker eller et kamerasystem der er mere præcist end Kinect. Problemet med Kincect er dog, at det mangler fysisk feedback. Muligvis behøves der også et system til at gøre det lettere at styre gang og løb, og er man i total-indlevelses-humør, skal det vel også kunne simulere det fysiske aspekt i gang/løb. Jeg forventer, at en form for vippebræt vil kunne løse første problem, et multi-retningsbestemt tæppe-løbebånds-hybrid (der findes vist allerede noget brugbart, men ikke i masseproduktion) vil nok være ideelt til sidste aspekt. Så der går sikkert lidt tid før VR-kombien er god, lille og til at betale :)

2. Wii var stort set mainstream i starten, så jeg vil tro, det kan lykkes mere permanent ved en kombination af mere præcis kontrol og controllere/gadgets der følger med fra start (som Move jo ikke gør). Og når jeg siger mainstream mener jeg ikke til alle spiltyper - som til Wii bliver det nok kun udbredt til sportsspil, musikspil, casualspil/minispil og som tilbehør til motion. Men jeg ser også stort potentiale i, at man bruger udstyret fra bevægelses-gaming til undervisning/træning som alternativ til dyre undervisnings-sims og lign.
JmogJmogSkrevet 22/01-13 20:45 
jaes>
1. Hvad skal der til for, at du vil gøre brug af fysisk bevægelse som kontrol i spil* tit eller jævnligt, når du spiller? Eller vil det aldrig blive tilfældet for dig/eller er det allerede noget, du synes fungerer nu?

For det første så skal noget taktilt være involveret. Med andre ord en eller anden form for controller som for eksempel Playstation Move eller Wiimote. Brug-kroppen-som-controller har jeg ingen tiltro til kan fungere godt nok til at blive udbredt i de gængse spilgenrer. Det har jeg som sådan heller ikke til motion controllere - til spil hvor bevægelse af en cursor giver mening er det en fin idé og til First Person Shooters og Third Person Shooters kan jeg se det som et brugbart alternativ. Dog aldrig en regulær erstatning, for det vil aldrig nogensinde blive lige så afslappende at bruge og det er nu engang hvad mange af os gør når vi gamer: Vi slapper af og læner os godt tilbage i sofaen.

2. Tror du bevægelses-gaming bliver mainstream og vedvarende (Wii er vel dødt lidt ud)? Hvad skal der i så
fald til?

Jeg tror ikke det sker de næste ti år. Ikke før det på en eller anden måde kombineres med en brugbar form for VR-hjelm. Og det der skal til er at, motion controlleren (jeg ser her bort fra Kinect-alikes) SKAL følge med konsollen. Følger det ikke med er der nul chance for at understøttelsen kan blive udbredt blandt tredjepartsudviklere. Her vil nogen sikkert bringe Wii ind som et modargument, for det slog reelt aldrig ordentligt igennem på den. Det er der flere årsager til, men ikke ikke uvæsentlig faktor var at konsollen var pinligt underspeccet i forhold til konkurrenterne og derfor aldrig var et fokus for andre udviklere end Nintendo. Man kunne sige at manglen på HD gjorde at Wii ikke gav motion gaming det gennembrud det kunne have haft (omend salgstallene var fremragende). Dette KUNNE være anderledes på PS4. Hvis hvert eneste spil, hvor det giver mening, understøtter Move, så kan det være det vender. Her har Sony en kæmpe fordel, da det er utænkeligt at MS vil bruge en Motion Controller og derfor altid vil give et for spillere mindre tilfredsstillende resultat under gameplay.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig