X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Projekt ny PC


Svar
HulleHulleSkrevet 30/08-12 15:13, rettet 30/08-12 15:16 
Jeg skal til at samle en ny PC. Jeg læste APUs to år gamle indlæg med projekt batcomputer og han fik stor hjælp her inde, jeg håber på at i vil gøre brug af jeres ekspertise og at i vil hjælpe mig med valgene.

Pengene har jeg ikke her og nu, men den bliver samlet én del af gangen, med en ny indkøbt del hver måned. Jeg er ikke verdens bedste til PC og PC dele, men fokus er kvalitet og forholdsvis kraftig, uden at være unødvendigt dyr og overkill.

Jeg har i forvejen en gammel core2duo stående, fokus er at priotere vitale dele til den nye maskine først, og så bruge de gamle dele, til de nye bliver indkøbt og løbende kan sættes ind.

Den gamle dele der kan genbruges er: 2 harddiske, 8800GTS Geforce 750Mb, Mus og tastatur, 650Watt strømforsyning. Alle delene skal langsomt skiftes ud, prioteret efter hvad der holder prisen bedst. Derfor kommer grafikkort og SSD harddisk til sidst, da de er i konstant prisudvikling.

August: Kabinet og ram (Er indkøbt)

Kabinet:
Jeg har indkøbt et CM Silent Storm kabinet som dyret skal være i. Det gamle kabinet er stort, grimt og ridset. Ny computer kræver nyt udseende. Købte dette med det samme, da det var på tilbud.
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16811119194

Ram:
RAM kingston/corsair 8 GB (4x2) 1333 Mhz
Jeg har ikke en fis forstand på ram, men de passer i det motherboard jeg har set og var billige demo modeller. Med tiden kan de erstattes, hvis de ikke performer ordentligt.

September: Bundkort
Jeg har kigget på Asus Sabertooth Z77 og grunden dette, var det indbyggede SSD. Beskrivelse fra producenten:
It uses an installed fast SSD (min 18.6 GB available capacity required) as a cache for frequently accessed data. Key benefits include reduced load and wait times, and lower power consumption through the elimination of unnecessary hard drive spin. This technology combines SSD performance with hard drive capacity, operating up to 6X faster than a hard drive-only system.

http://www.edbpriser.dk/bundkort/asus-sabertooth-z77-id-6733727.aspx
Er det fint, er der noget der er bedre til prisen, eller lige så godt og billigere?

November: Processor og CPU køler
Processor: Lang tids søgning har efterladt mig med et valg på i5 3. generation. Jeg har læst at i5 i nogen tilfælde performer bedre end billige i7'er i spil, derfor ser jeg ingen grund til at bruge de ekstra penge på i7.
Men hvilken model skal jeg vælge?

CPU køler: Bud modtages. Krav: Den skal være effektiv og stille.

Nu er den nye bygget, inklusiv gamle dele og bliver langsom skiftet videre på.

December: Strømforsyning.
En stille sag, der stabil og leverer nok strøm. 850Watt, er det ikke nok hvis jeg en dag vil køre SLI? Anbefalinger modtages.

Januar og fremefter: Joypad, harddisk, grafikkort, mus og tastatur.
Jeg opdaterer tråden herefter, der kan nå at ske meget med SSD harddiske og grafikkort inden januar.

Input modtages med kyshånd.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
DarkbeatDarkbeatSkrevet 30/08-12 15:44 
Jeg har lige akkurat bestilt én selv efter at have sparet sammen over et par måneder og har også haft brugt lidt tid til at undersøge ting. Det her er tips baseret på anbefalinger jeg har fået rundt omkring, så tag det ikke som sat i sten

- Med hensyn til Ram har du nok ikke brug for mere end 8gb med mindre du har tænkt dig at arbejde med virkelig tunge DTP ting eller 3D modellering

- Med hensyn til processor er det rigtigt at i5 er rigelig. i7 processoren kan gøre brug af noget der vidst nok hedder "hyperthreading" som vidst nok også kun er relevant hvis man skal bruge den som en workstation.

-850Watt skulle være mere end rigeligt hvis du vil køre SLI

-En SSD til dit operativsystem og de mest brugte programmer lyder ganske fornuftigt... Jeg har selv købt det i min ihvertfald.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/08-12 16:54 
Har hyperthreading ikke været standard på alt, hvad Intel har spyttet ud af CPU'er de sidste 10 år?

Jeg har ikke rodet med PC'er i et stykke tid, og det er efterhånden mange år siden, jeg har bygget noget, der ikke var mini-ITX, så jeg er måske ikke den rette til at udtale mig om, hvad der skal proppes i en "ægte" gamer nu til dags.

Normalt ville jeg mene, at det er hul i hovedet at vente med at købe grafikkort, da det er den del, der giver mest bang for the buck. Men i dit tilfælde er det gamle bundkort + CPU nok så meget af en flaskehals, at din strategi alligevel giver mening.

Er det virkelig nødvendigt at skifte PSU'en ud? Hvis den er af god kvalitet og du ikke har tænkt dig at proppe halvtreds harddiske i kabinettet, burde den vel kunne genbruges? GPU-producenterne er langt om længe begyndt at koncentere sig lidt om effekteffektive arkitekturer, så et high end grafikkort bruger langt mindre strøm, end noget "tilsvarende" gjorde for bare et par år siden.
AV Intelligent Terminal
HulleHulleSkrevet 30/08-12 20:37 
Mange tak for jeres input :) Fedt at få gode råd.

- Mht. ram, så lyder det rigtig godt at 8Gb er nok, så ryger det aller bagerst i prioteringen at opgradere dette yderligere. Måske helt droppet, da der ikke er grund til at bruge penge unødigt. Jeg kan bare huske hvor vigtige ram var i gamle dage, dengang 256 ekstra ram betød dobbelt ydelse af min PC, sådan er det nok ikke længere.
Jeg bruger ikke grafiktunge elementer udover i spil. Billedredigering i Gimp fungerer upåklageligt på min gamle setup, så hvis ikke spillene vil gavne af ekstra ram, så er det ligegyldigt.

- Processoren behøver heller ikke at være overkill, hvis i5 er mere end rigeligt til PC spil, så er det 6-700 kroner sparet. Fedt... Jeg læste et sted at spil i dag slet ikke er udviklet til 4 kerner endnu, så 2 er mer end nok. Battlefield 3 er vidst en undtagelse her.

- Udskiftning af strømforsyning er ikke et must, men det er den del der larmer aller mest på mit gamle setup. En kyndig IT reperatør havde den op til lidt lydisolering/dæmpning, med ekstremt godt resultat. Han fortalte mig at den var den sidste hurdle i mit setup mht. lyd og at den nok snart stod af. Hvis ikke det var tilfældet, havde jeg bare beholdt den. Du har ret, Dræberbønne, i at der sker ting og sager med strømbesparelser i computerne, trods større ydelse, så 650 burde være nok. Men når jeg nu alligevel er nødsaget til at skifte, kan jeg lige så godt gøre det ordentligt. Der kommer dog aldrig 50 harddiske i, så meget af en PC nørd er jeg ikke, så måske 850 er overkill. Det er lidt svært at beslutte, for nogen siger det er og andre siger at man hellere bør købe lidt ekstra.

Hyperthreading og andre skælsord forstår jeg mig ikke på, sætter min lid til de folk der rådgiver mig ved hvad de snakker om og må stole på gode råd :)

Jeg kan se at det her ender dyrt, men knap så dyrt som hvis jeg skulle købe den færdigsamlet hos butikker der sælger custom gamin PCer.
Hvad endte dit nye setup i, Darkbeat?
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
HulleHulleSkrevet 09/11-12 19:14 
Jeg er i syv sind mht. grafikkort, jeg kunne virkelig godt bruge noget hjælp.

Havde bestilt et MSI 660 GTX til min maskine og var sikker på at det var det kort jeg ville have, men desværre konfliktede det med mit bundkort (grundet MSIs drivere) så jeg kunne ikke bruge det.
Men hvad skal jeg så bestille for et?

Ønsker:
Pris og ydeevne skal hænge sammen.
Støjsvag og kølig
Physx er et must, hvilket vist udelukker AMD?
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
SonicSonicSkrevet 09/11-12 19:54, rettet 09/11-12 19:56 
Jeg kan ikke anbefale dig et 680'er, eller 650'er, da jeg ikke selv har prøvet dem. Min kammerat har dog 680'er i sin, og det kører super vildt. Jeg har selv 580 fra dengang det blev lanceret, og jeg klager ikke, det er hurtigt :) Men du kan vel reelt også bare købe et andet mærke 660'er så? Jeg har vist selv et kort fra Palit, det er suverænt. eVGA laver også gode kort, med en ret god garanti på (10 år vist).
Og ja, glem da alt om AMD kort :) Jeg har vist haft 3-4 stykker, hvor video-rammen er brændt af på dem. Det ene kort sad i min Wii :) Min anden kammerats ATI kort er også ved at toaste video-rammen. Desuden er det kun nVidia der kører PhysX, ja.

Intel og nVidia, så har man noget der virker :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
ProzelProzelSkrevet 10/11-12 10:16, rettet 10/11-12 11:40 
Jeg kan virkelig ikke andet en at anbefale dette spreadsheet fra neogaf nok. Alle dele burde mere eller mindre være tilgængelige i Danmark.

I øvrigt synes jeg det er fantastisk, at PC-dele ikke er dyrt i Danmark ift. andre europæiske lande. Tyskland kan nogle gange spare lidt, men så betyder det også mere bøvl med garanti.

Jeg synes dog du skal overveje GTX670, som er den samme chip som 680, bare med færre Cuda cores og noget andet. Det er virkelig bang for the buck på nvidia siden. :)

EDIT: Her mit ITX build jeg byggede i ferien. Der mangler grafikkort, da jeg ikke havde råd til det hele på én gang.

Intel Core i5-3570K Ivy Bridge
GIGABYTE GA-Z77N-WIFI (Rev 1.0)
BitFenix Prodigy - Hvid
GeIL 8GB DDR3 1600MHz (2x4) Dragon
OCZ Agility 3 SSD - 120GB
Cooler Master GX - 550W

Total beløb: 4.579,00 kr.

Nu har i mellemtiden haft to grafikkort: Et reference (som betyder at graffikort er som nvidia har designet det, dvs. ingen extra kølling) GTX670 og et AMD 7950 med MSIs kølerløsning, Twin Frozr.

670 røg tilbage pga. en skingre og meget irriterende lyd den lavede konstant, og 7950 tilbage fordi at det gik op for mig, at jeg ville bare have PhysX.

Link...
dpldplSkrevet 12/11-12 23:26 
Hulle>
Ønsker:
Pris og ydeevne skal hænge sammen.
Støjsvag og kølig
Physx er et must, hvilket vist udelukker AMD?

Physx er overvuderet (Fuck jeg hader det i Borderlands 2 med phase lock!!). AMD er en smags sag, men personlig holder jeg mig fra dem, da jeg kun set for meget problemer med nye spil(Men det sker også for Nvidia!). Men udover det, så er Graphics Card Hierarchy Chart rigtig god at tjekke, se link i bunden.

Længe siden jeg har hørt larm fra et grafikkort, men for være ærlig bedste du kan gøre er finde et kort og google løs om info, da alle kort er forskellig i sidste ende. Dårlig harddisk og "dårlig" valg af CPU køler er hvor mest larm kommer fra efter min erfaring. (Elsker virkelig min Noctua NH-D14 med en O/C i5 2500k, jeg kan slet ikke hører den)

Graphics Card Hierarchy Chart oktober
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
HulleHulleSkrevet 13/11-12 21:24, rettet 13/11-12 21:28 
Tak for alle jeres input og links, der er lidt jeg kan støtte mig op af :)
GTX 670 er langt fra mit budget, desværre, så det ender alligevel nok bare med et 660 med en anden producent, da jeg ikke kan finde en erstatning for den serie i en nogenlunde prisklasse.

dpl, hvorfor finder du Physx belastende og overvurderet? De film jeg har set ser imponerende ud.

Physx i Arkham City
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
HulleHulleSkrevet 13/11-12 21:36 
Den her viser det nok lidt bedre. Ved godt det bare er grafisk lir men hvem vil ikke gerne have...

dynamisk papir i deres spil?
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
FancyPantsFancyPantsSkrevet 13/11-12 21:39 
Jeg elsker personligt PhysX effekten i Borderlands 2... Der er intet som at se vand opføre sig som vand, eller acid der flyder sammen som var det kviksølv, efter man har ætset en fjende til døde. :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
dpldplSkrevet 13/11-12 22:41 
Hulle, Hoved grund til jeg hader Physx er nok lidt jeg gerne vil have en standard der virker med alle typer GPUér(altså ATI og NVIDIA). Udover det synes jeg enlig ikke det ser særlig godt ud i spil i sidste ende. Tit er det overdrevet alt for meget og sidste spil jeg brugt det i var Borderlands 2 (siren class med phaselock). Nok derfor jeg set mig sur på physx lige nu, kom altid mere i vejen. Ja den måde ting bevæget sig på så bedre ud, men væsker som vand ligner mere gele end vand.

Men phyxs er jo en smags sag. Dette gode ved PC, man bestemmer selv om det skal være der eller ik. :D
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig