X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Shin Megami Tensei IV


Svar
SumezSumezSkrevet 30/08-12 00:30 
Endelig levende billeder fra det næste "store" spil genren. Jeg ser frem til ægte postapokalyptisk cyberpunk-stemning.

http://www.youtube.com/watch?v=Ynm0dZ5mcTY
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 30/08-12 08:20 
Lidt svært at danne sig et indtryk ud fra den sparsomme trailer, men jeg er i hvertfald klar :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 30/08-12 09:19, rettet 30/08-12 09:22 
Heh, det er stadig en del mere end den teaser-side der har været oppe de sidste par måneder.
http://megaten4.jp/ (den afslører dog et enormt lækkert soundtrack)

Men et nyt nummereret SMT-spil synes jeg vi har ventet længe nok på. Så det gerne på PS3 eller X360, men håber alligevel de er i stand til at få noget fedt ud af 3DS'en. :) Formatet passer sikkert lidt bedre til Atlus' typiske budget.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 30/08-12 16:10 
Bleh, mere handheld skrammel. Jeg er godt nok ved at være træt af at der næsten kun udkommer gode JRPG's på handheld konsoller efterhånden og dem på de rigtige konsoller stinker helt vildt :( skuffende.

Oh well, persona 5 er i det mindste ikke handheld.
GoodtimesGoodtimesSkrevet 30/08-12 17:46 
Okay.
SumezSumezSkrevet 01/03-13 16:31 
Et af de mere elskede monstre fra SMT-serien....

Shin Megami Tensei IV
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OlimarOlimarSkrevet 01/03-13 17:55 
http://www.youtube.com/watch?v=I3KasapG9uw&feature=youtu.be udstyrs video
SumezSumezSkrevet 12/07-13 09:14 
Så er mit eksemplar sendt fra Canada :D Har hørt fra folk der har spillet dan japanske udgave, af det er virkelig godt, så er spændt. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 09/12-15 11:06, rettet 09/12-15 11:56 
Vildt at der allerede er gået 2½ år, synes stadig jeg "næsten lige" har fået spillet.
Jeg er langt om længe kommet i gang med det, og vil gerne anbefale det til alle fans af genren, især hvis de er glade for SMT/Persona generelt.

Det undrer mig lidt i retrospekt at Strange Journey ikke fik lov til at få et nummer når 4'eren gjorde, for SMTIV lader ikke umiddelbart til at have højere produktionsværdi, og føles faktisk en smule primitivt i forhold til den 10 år ældre 3'er. Lidt som Azzkikr skriver længere oppe, "mere handheld skrammel". Kampene er tilbage til det klassiske statiske førstepersonsperspektiv med stilbilleder af monstrene, uden kampanimationer bortset fra nogle simple skade-effekter. Exploration er dog ikke bundet til old school "ternet papir" som Strange Journey, men byder på lidt mere afvekslende og fleksibelt dungeon design i et tredjepersons perspektiv, som 3'eren. Byen er stadig bare et menusystem i bedste Wizardry stil.

Generelt er det 100% dungeon crawler med fokus på rekrutering og fusion af dæmoner og press turn kampsystemet, som det altid har været tilfældet med SMT. Historien er simplistisk, men spændende og stemningsfuld, og minder mig meget om Etrian Odyssey, og lokationerne er tilpas varierede til at undgå at spillet falder i den traditionelle "fælde "med evindelig pendulfart op og ned gennem den samme dungeon.

Fusion-systemet er tusind gange mere overskueligt end de tidligere spil, hvilket nok er spillets bedste salgsargument, og man kan søge specifikt på de dæmontyper eller evner man leder efter, baseret på hvilke dæmoner man bedst kan undvære, eller omvendt.
Så ikke noget med studering af fusionsguides og spreadsheets ved sin side. Det er, sammen med muligheden for at gemme spillet overalt, med til at gøre spillet væsentlig mere imødekommende, men måske også at det føles en anelse "fordummet" hvis man er hardcore SMT fan. Men hvem er også det?


Så helt klart en anbefaling værd, men ville ønske at de ville lave en ordentlig efterfølger på et budget der er serien værdig. Måske man kan håbe på en 5'er til PS4 på et tidspunkt?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 10/12-15 18:38, rettet 10/12-15 18:46 
Nu skal man passe på med at identificere SMT med Persona. Selvom Persona er blevet meget populært er det jo blot en spinoff serie i SMT universet. Ligesom devil saga, devil summoner osv. Når det kommer til stykket er Persona sub-serien er vel den som har mindst tilfældes med hovedserien.

Selvom vi har med en sub-serie at gøre er der er helt fundamentale forskelle på SMT og Persona i opbygning og filosofi. At sige at kernen i persona er repræsentativt for SMT svarer næsten til at sige at kernen i kingdom hearts er repræsentativt for FF og det er vel lidt synd at reducerer SMT til dette, selvom sub-serien er blevet mere populær.

Pointen med ovenstående er blot at hvis man er glad for SMT betyder det ikke nødvendigvis at man er glad for Persona, eller omvendt.
SumezSumezSkrevet 10/12-15 18:46 
Jeg forstår slet ikke hvad du kommenterer på? Jeg har slet ikke påstået nogle af de ting. Tværtimod giver jeg udtryk for at jeg synes det er ærgerligt at SMT er røget i bagsædet i forhold til Persona, som har et fantastisk flot udseende PS4-kapitel på vej.

Forskellen er dog ikke KH og FF. Begge spil er essentielt dungeon crawlers med dæmoner og turbaserede kampe med fokus på at udnytte fjendernes element-svagheder - typisk henvender både SMT, Persona og de andre spinoffs sig meget til det samme publikum, selvom der er indlysende forskelle. Raidou Kuzunoha-spillene adskiller sig nok en del mere end Persona gør.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 10/12-15 18:47, rettet 10/12-15 18:58 
At reducere Persona til at være en dungeon crawler er på ingen måde rimelig. Men selv om det var, ændrer det ikke på at filosofien bag SMT og Persona er forskellig.

Men det var blot nedenstående del min kommentar gik på, da mange er begyndt at netop identificere SMT med Persona (ikke at jeg påstår at du gør det, mere generelt).

Sumez>
Jeg er langt om længe kommet i gang med det, og vil gerne anbefale det til alle fans af genren, især hvis de er glade for SMT/Persona generelt.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/12-15 19:43 
Skal man i lige så høj grad opbygge et socialt netværk i SMT som i Persona? Det er noget af det jeg synes er det sjoveste ved Persona-serien :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 10/12-15 19:50 
Nej, det er en af de ting der er helt unikke for Persona (3 og 4). SMT handler udelukkende om at få dæmoner med på sit hold.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/12-15 19:58 
Okay jeg havde også på fornemmelsen at det måske var en af forskellene :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 11/12-15 12:01 
Det er lidt synd at alle folk nu holder SMT op imod spinoff-serien Persona, fordi Persona pludselig er gået hen og blevet så (velfortjent) populært. Jeg skulle ikke have nævnt Persona i mit indlæg overhovedet. :)

Persona 4 er selvsagt et virkelig godt spil, så beklager på forhånd hvis jeg lyder kritisk overfor den serie, det er faktisk ikke sådan ment - men jeg synes alligevel det er ærgerligt at Atlus har så stor succes med den opløftende jpop-stil, der præger serien nu, for det går ud over de spil der er baseret på den oprindelige MegaTen stemning, smadrede teknologi, ondskabsfulde dæmoner og kuldsejlede verden. Hvis det giver flere point i bogen at udgive et dansespil med hovedpersonerne fra P4, end et reelt SMT4, så er det selvsagt det fokus, Atlus vil holde fast i.

Så jeg anbefaler naturligvis ikke SMT4 til folk der vil have mere Jpop og highschool-venskaber, jeg anbefaler det til folk der savner en solid og rå dungeon crawler. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/12-15 13:01 
Dungeon-delen er nu engang det kedeligste i Persona (omend det er voldsomt meget bedre i 4 end 3), så jeg er ikke sikker på at SMT er så meget mig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 14/12-15 08:33, rettet 14/12-15 08:33 
Jeg tager det jeg sagde omkring dungeon crawling i mig igen. Havde tydeligvis udtalt mig for tidligt.
Når man kommer et stykke ind i spillet åbner det pludselig op, med et reelt overworld kort (helt i stil med de gamle SMT spil), flere veje at gå, og adskillige varierede lokationer, nærmest som et standard JRPG. Der er endda små "byer" fordelt rundt omkring hvor man kan gå rundt og snakke med NPC'er fremfor bare at trykke sig gennem et menusystem. Det er et besynderligt skift, men et meget fint twist der er med til at holde spillet friskt.

Kampsystemet bliver lige simpelt nok når man vænner sig til det - udnyt fjendernes svagheder, og pump din main character op til at kunne styre ballet, men hele konceptet med de hundredevis af forskellige dæmoner er med til fortsat at gøre det underholdende. Af og til render man ind i en boss der fremstår helt umulig indtil man finder ud af at beskytte sig mod deres angreb ved hjælp af det rette party.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 27/04-16 20:59, rettet 27/04-16 21:00 
SMT-IV koster 75kr på 3DS EU E-shop lige nu. Halv pris.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig