X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Steam Box - konsolplatform fra Valve?


Svar
BeanoBeanoSkrevet 05/03-12 10:09 
Der florerer rygter om at Valve snart vil introducere en konsolplatform lidt i samme stil med 3DO hvor Valve ikke selv producerer hardwaren men primært udlicenserer software/OS, udstikker basis specs/hardwarekrav og kontrollerer online infrastrukturen (Steam).

Edge skriver om det
125 emne(r).
« < 1 2 3

Svar
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/03-15 12:13 
Måske mig? Skal ikke kunne sige det. Har aldrig prøvet at spille med touch.
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 05/03-15 12:25 
Beano>
Men helt ærlig - hvem i alverden foretrækker touch over fysiske controls til gaming?

Jeg er helt med Beano her, men jeg er vist også næsten lige så gammel.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 05/03-15 12:48, rettet 05/03-15 12:53 
Beano>
Kan være jeg bare er for gammelmands-konservativ men den endelige controller ligner virkeligt noget lort :P

Som erstatning til normale controllers, helt sikkert. Men de normale controllers virker jo stadig og flere af Steam maskinerne kommer med 360/One controller i æsken, så jeg tror primært at Steam controlleren kommer til at bruges til at navigere interface og spille langsomme spil som fx adventure spil, der ikke har normal controller support.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
FancyPantsFancyPantsSkrevet 05/03-15 12:50 
Beano>
Men helt ærlig - hvem i alverden foretrækker touch over fysiske controls til gaming?

Nu har jeg ikke prøvet controlleren, men jeg kunne sagtens forestille mig, at jeg kunne foretrække den højre touchplade frem for en analogpind til f.eks. FPS spil... Bevægelse er en anden sag, men der sidder så heldigvis en pind til det formål.
Og så selvfølgelig at controlleren nok er meget mere anvendelig til cursor-styrede spil.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
BeanoBeanoSkrevet 05/03-15 12:54, rettet 05/03-15 12:55 
@Bede-x: Det har du ret i - den bliver næppe en show-stopper for spillene på platformen :)
Bede-xBede-xSkrevet 05/03-15 13:16, rettet 05/03-15 13:18 
En lille fotoserie af de 14 fremviste Steam maskiner + controlleren hos Ars:

http://arstechnica.com/gaming/2015/03/steam-controller-steamvr-steam-machines-valves-hardware-push-in-photos/

Steam Box - konsolplatform fra Valve?

Steam Box - konsolplatform fra Valve?

Steam Box - konsolplatform fra Valve?

Steam Box - konsolplatform fra Valve?

Impressions af controlleren:

http://www.engadget.com/2015/03/04/valve-steam-controller-final/?ncid=rss_truncated&utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

http://www.polygon.com/2015/3/4/8149643/hands-on-with-the-final-version-of-the-steam-controller

http://www.theverge.com/2015/3/4/8150653/valve-steam-controller-vive-vr-gdc-2015

http://kotaku.com/up-close-with-valves-newest-steam-controller-1689513385

http://www.eurogamer.net/articles/2015-03-05-valves-missing-link
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
EltanEltanSkrevet 05/03-15 16:53 
Ville man kunne bruge sådan én box til f.eks. WoW eller BF4, altså med tastetur og mus?
jaesjaesSkrevet 05/03-15 17:00 
Beano>
Kan være jeg bare er for gammelmands-konservativ men den endelige controller ligner virkeligt noget lort :P

Det er helt klart en bastard-controller, men det er heller ikke meningen, at den skal være bedre end henholdsvis gamepad og tastatur/mus - snarere et alternativ, eller supplement om man vil :)

"D-paddet" ligner det største problem, men der er klik i, så måske kan det virke nogenlunde som et rigtig D-pad - og sikkert stadig bedre end X360s D-pad :P

Der er rigtig taktil feedback i minimum højre trackpad, så det kunne godt blive en forbedring i visse spil over analog stick - fx hurtige RTS og visse point and click-spil. Den type spil synes jeg i hvert fald tit er ret fiddly med stick.

Det er nok en af den slags produkter der skal prøves inden køb :)
Bede-xBede-xSkrevet 05/03-15 19:00 
Eltan>
Ville man kunne bruge sådan én box til f.eks. WoW eller BF4, altså med tastetur og mus?

Absolut. Det er fulde PC'ere, hvis man har lyst til de skal være det og køber man en maskine uden Windows - flere af producenterne tilbyder valg mellem SteamOS eller Windows - står det en frit for at installere det.

Her er eksempelvis den billigste model af Alienware Alpha'en, en af de første og allerede udgivne Steam maskiner:

https://www.youtube.com/watch?v=S_LXMMKoBsE

Med Windows installeret booter den ind i Alpha'ens eget UI, som styres med controller og derfra kan man så vælge mellem Console og Desktop mode. Gider man ikke se på Alpha'ens UI kan man også vælge at boote direkte ind i Windows hver gang. Her er den kørende muse-spil som League of Legends og WoW:

https://www.youtube.com/watch?v=83jLmeT8aME
https://www.youtube.com/watch?v=hfjHqjo7fJk
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 05/03-15 19:13, rettet 05/03-15 20:24 
Ser ud til man også kommer til at kunne købe maskinerne direkte fra Steam selv, for flere af dem er allerede dukket op i butikken:

http://store.steampowered.com/sale/steam_machines

EDIT: Priserne er umiddelbart alt for høje for de fleste af dem.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 05/03-15 19:38 
Jeg snupper en, når den kommer i et humble bundle.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 05/03-15 20:21 
^ husk at downloade mere RAM
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
DarkbeatDarkbeatSkrevet 07/03-15 05:21, rettet 07/03-15 05:22 
Allright, Valve har gjort noget fornuftigt og fået vredet armen om på nogen udviklere således at deres spil vil være SteamOS/Linux kompatible. Sådan noget som Shadow of Mordor, Witcher 3, Batman Arkham Knight og Payday 2 kan man banner reklamer for på http://store.steampowered.com/sale/steamos_sale
Bede-xBede-xSkrevet 05/06-15 01:01 
Steam controller reklame:

http://youtu.be/8fs2Yh1PFwM

Ser stadig håbløs ud som erstatning for en normal controller, men kan måske som tidligere nævnt virke fint til langsomme muse spil eller menu navigering.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 08/10-15 20:00, rettet 08/10-15 21:18 
Jeg har fået besked om, at 20 oktober er sidste chance for at ændre forsendelsesadresse på min Steam controller, så mon ikke de afsendes snart? Kan se at nogle af dem der bestilte tidligt i USA, allerede har fået afsendt deres og Steam har næsten lige fået en update, der bla. klargør klienten til controlleren. Med tanke på hvor konfigurerbar den er, virker det til Valve vil inddrage communitiet med forskellige controller options som recommended, community, personal osv. hvis man ikke er tilfreds med den opsætning udviklerne har lavet.

Personligt synes jeg stadig controlleren ser tvivlsom ud, men modsat i dag hvor 99% af de spil der har controller support på XO/PS4 også har det på PC, er der mange ældre PC spil uden support, som måske vil være brugbar på Steam controlleren, så længe interfacet går an på en fjernsynsskærm. Det samme kunne måske gælde nogen af de nyere spil, der er lavet til mus/keyboard. Glæder mig i hvert fald til at forsøge spil som System Shock 2, Pillars of Eternity, Endless Space, Civilization o.lign.

En af Gafs mest vidende brugere Krejlooc, har skrevet lidt om Steam controlleren, som er værd at læse, da det tydeliggør detaljer man måske kunne misse, ved bare at kigge på controlleren. Fx havde jeg ikke fanget, at trackpaddene fysisk kan trykkes ned, som en normal knap/d-pad. Et par citater:

The two touchpads are actually two dish-shaped giant buttons that physically depress. They have the throw of an average playstation or xbox or nintendo or sega controller button, to the touch, when you depress them, they feel like giant, concave buttons in the center of the controller where your thumbs rest. The surface of these buttons is a capacitive touchpad, meaning that these two buttons can tell where your fingers are on the button.
(..)

Something I guess I forgot to go into detail about in my last post is that there are two modes for the controller - legacy mode, which has the controller acting like a gamepad/keyboard/mouse, and this is the mode everyone has tried and talks about. In this mode, the point is to make those touchpads act like conventional controllers, which it does to varying degrees of success. The other mode, that people don't talk about as much (because there is no commercial app that fully explores it yet) is native mode. In this mode, the controller is a blank slate, and you program your game to use the controller any way you want. This is a much more involved control pad than a traditional controller, in that it can operate in ways unlike any other controller before it. I've said several times in this thread that I've done tests with HL2VR using the steam controller trying out different input methods. My favorite method I've put together so far is a mix of classic doom-style mouse-walking controls and a push-to-activate d-pad. That is to say, when you touch the left pad (but don't press the buttons) then your touch is interpretated as relative input. Meaning, when I put my thumb on the touchpad, that becomes an origin, and when I swipe my thumb across the pad left, I move left X number of small steps, where X is the number of "clicks" my thumb has moved (clicks being the term people are using to describe the sensation of the haptic feedback to gauge input - when you "spin" the touchpad, you hear/feel clicks as it moves, not unlike the center wheel on a mouse). That sounds confusing if you haven't held the controller, but it's intuitive. That sort of control is used for walking speed -- using the touchpad as a d-pad as I described in my previous post makes you run in the cardinal/diagonal direction you press.
(..)

The coolest thing about the steam controller is how it works on the low level. It's not emulating a keyboard and mouse, it is a keyboard and mouse. As in, it gets recognized as such in it's default legacy mode. When you reconfigure these controllers in Steam and launch the game, there is no translation software going on, nothing driver level, nothing in between the controller and the game. The secret is in a reflashable firmware on the controller - every time you change the config and launch a game, the controller's firmware is flashed with your configuration. That means it's actually remapping the buttons on the controller itself, not in software.

Where this gets really cool is when you take this thing to a non-PC that isn't running steam: it still works. It's literally a keyboard and mouse. I've used my steam controller on a windows 98 PC - played System Shock 2 with it. I've used it on a playstation. I've used it on my mobile phone. I used it on my dreamcast. You can use it on anything that recognizes a keyboard or mouse, because it is a keyboard and mouse.

Meget mere her:

http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=171124484&postcount=2

Han er meget entusiastisk omkring controlleren og går også så langt som at påstå, at den er lige så god som en mus, hvilket naturligvis ikke kan være sandt, så tag det med et gran salt og læs det mere for informationen, end hvor godt det reelt virker. I praksis er det sikkert noget bras :)

Længere og mere uddybende information fra en af de tidlige testere:

http://devinandrewwhite.com/2015/07/07/everything-you-need-to-know-about-valves-steam-controller/
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 17/10-15 23:47 
PC Gamer har prøvet controlleren og virker ikke på ingen måde imponeret (som forventet):

Flop controller
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/10-15 01:34, rettet 18/10-15 01:37 
Ja det ser ikke for heldigt ud. Som erstatning for mus hvis man skal sidde i sofaen kan jeg godt se det smarte, men som erstatning for en normal controller tror jeg at den fejler grumt.

Controlleren er godt nok også gået igennem nogle retarderede design-faser. Jeg er glad for at de i det mindste har lyttet til kritik. De fire individuelle retnings-knapper i sidste udkast var især hovedrystende dumt, og får én til at spekulere i om designeren overhovedet spiller spil selv.
Super at de erstatter disse... men med en analog-pind? Det forstår jeg slet intet af. Der er allerede to touch-sensitive overflader som skal erstatte disse, hvorfor ikke holde sig til planen?

For mig er noget af det allervigtigste ved en god controller et ordentligt D-pad. Det er primært grunden til at jeg synes Xbox 360-controlleren er skod, selvom analogerne er fine og den har funktionelle (omend alt for hårde) face buttons. Jeg bryder mig ikke om knapperne, men i det mindste virker de hver gang.
Det er ganske vidst ikke meget man bruger D-pads i moderne spil, men til 2D-platformspil og menu-navigering er en analog-pind forfærdelig at bruge. Det kan også øjeblikkeligt få mig til at miste lysten til at spille et spil hvis der ikke er D-pad kontrol hvor der burde være. Det nye Strider f.eks.

Fun fact så fortalte T.L.O. at der oprindeligt ikke engang var tænkt på D-pad kontrol i Kalimba (Xbox One/PC) og at han blev mødt med undren da han sagde til programøren at det burde være der. Havde det ikke været tilføjet så havde jeg personligt ikke gidet spille det igennem og det havde sgu været ærgerligt, for det er klart et af de bedste moderne 2D-spil jeg har spillet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 18/10-15 06:58, rettet 18/10-15 07:07 
Konsolkongen>Som erstatning for mus hvis man skal sidde i sofaen kan jeg godt se det smarte, men som erstatning for en normal controller tror jeg at den fejler grumt.

Jeg tror dem af os, der har forholdt sig realistisk til controlleren havde forventet præcis det. Den har ikke andre muligheder end at emulere mus/keyboard, controller eller forsøge at virke som en trackball, det hele på en touchoverflade med haptic feedback. Kun det sidste er lidt interessant, hvis den skal bruges som normal controller, men jeg har svært ved at se, hvordan det nogensinde kan blive præcist nok. De film jeg har set som forsøger at benytte trackball mode, render ind i problemer både med hastighed, stoppe præcision og vertikal/horisontal sensitivitet.

Er hastighed/sensitivitet for lav, tager det for lang tid at rotere rundt.

Sætter de hastigheden/sensitiviteten op for at udbedre det, bliver det vanskeligt at holde sigtekornet/kameraet i ro, fordi (formoder jeg) der forsøges at aflæses et punkt på controlleren, ud fra centrum af alle de punkter tommelfingeren berører og det vil sige at den mindste bevægelse, skaber uro. Det spiller så igen ind på stoppe præcisionen, hvor den høje hastighed gør det svært at stoppe nøjagtig der, hvor man til hensigt. Samtidigt har dem der benytter trackball delen, svært ved at køre fx horisontalt i en lige linje, hvis sensitiviteten er for høj, når man skal panorere et kamera. De ender med at rotere kameraet hurtigt og så pludselig se enten på jorden eller himlen. Det kan så måske løses, ved at indstille den vertikale og horisontale sensitivitet forskelligt, dog ikke uden at føre til en verden af nye problemer..

Det er svært at se, hvordan det skal kunne blive brugbart til andet end mus/keyboard erstatning i spil, hvor der ikke er normal controller support. Og selv i den gruppering vil det kun fungere, såfremt interfacet er brugbart på en fjernsynsskærm og der ikke kræves for høj hastighed i spillestilen.

Konsolkongen>Super at de erstatter disse... men med en analog-pind? Det forstår jeg slet intet af. Der er allerede to touch-sensitive overflader som skal erstatte disse, hvorfor ikke holde sig til planen?

Nu bliver jeg lidt i tvivl om hvilken iteration af Steam controlleren, du hentyder til, men analog-pinden er ikke en erstatning for retningsknapperne. Tror mere at de har fundet ud af, at mange spil er trælse med kun touchoverflade, uden en analog pind. Det leder selvfølgelig til spørgsmålet om, hvorfor man overhovedet beholdte især venstre touchoverfalde, når der tilsyneladene alligevel er behov for et analog stick. Der kunne passende have siddet et D-pad.

Konsolkongen>Det kan også øjeblikkeligt få mig til at miste lysten til at spille et spil hvis der ikke er D-pad kontrol hvor der burde være. Det nye Strider f.eks.

Det nye Strider har så faktisk analog kontrol med flere hastigheder på figuren. At det så virker designet til altid at fungere i top hastighed og derfor lige så godt kunne have understøttet D-paddet, er noget andet. Controllen vænner man sig dog hurtigt til.

Noget der ikke rigtig bliver snakket om med Steam controlleren er, hvilken indvirkning den kan vise sig at få på PC gaming. Min primære gaming PC tænder og boot'er direkte ind i Steam Big Picture uden behov for keyboard/mus, og jeg er rigtig glad for hvor udbredt 360/One (Xinput) support er i dag, hvor næsten alle spil med controller understøttelse på konsollerne, også har det på PC. Men hvad med fremover?

Vil udviklerne vælge at understøtte tre kontrol konfigurationer (mus/keyboard, Xinput, Steam controller native mode) eller bare understøtte to og så lade Steam controlleren efterligne de andre (legacy mode)? Kunne man forestille sig at Steam controlleren kunne blive populær nok til at udviklerne nogen gange valgte den over Xinput? Eller måske den går i sig selv igen, når folk finder ud af den ikke virker som controller erstatning..
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/10-15 14:08, rettet 18/10-15 14:10 
"Nu bliver jeg lidt i tvivl om hvilken iteration af Steam controlleren, du hentyder til, men analog-pinden er ikke en erstatning for retningsknapperne."

Jeg tænker på denne her:
Steam Box - konsolplatform fra Valve?
:)

"Det nye Strider har så faktisk analog kontrol med flere hastigheder på figuren. At det så virker designet til altid at fungere i top hastighed og derfor lige så godt kunne have understøttet D-paddet, er noget andet."

Det anede jeg ikke at det gjorde. Men som du siger, så er det ikke noget der på nogen måder gavner gameplayet at man kan ændre hastigheden, da man alligevel spiller sådan et spil som enten eller :)

"Controllen vænner man sig dog hurtigt til."

Det er jeg bestemt ikke enig i. Som sagt er analog kontrol i et 2D-spil et kæmpe irritationsmoment for mig, og det blev det ved med at være i de 2-3 timer jeg spillede det. Du er sikkert bedre til at affinde dig med det end jeg er :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 18/10-15 15:56, rettet 18/10-15 16:04 
Konsolkongen>Jeg tænker på denne her

Ahh ja, men retningsknapperne fra den iteration er blevet flyttet op på touchpaddet, ikke analog sticket. Så tosset som det lyder, er tanken, at det er det, der skal agere D-pad* :)

Konsolkongen>Som sagt er analog kontrol i et 2D-spil et kæmpe irritationsmoment for mig, og det blev det ved med at være i de 2-3 timer jeg spillede det. Du er sikkert bedre til at affinde dig med det end jeg er :)

Næppe. Jeg er den første til at ryste på hovedet, når jeg ser folk benytte analog sticket til digitale opgaver. Det vigtige i den her sammenhæng er bare ikke analog i 2D eller 3D spil for mig, men om spillet er lavet til analog eller digital kontrol. I lige præcis Striders tilfælde er det første gældende, dog uden det er videre gavnende. Hvis jeg husker rigtigt, er deres momentum system også sært på den måde, at man inden for helt korte afstande kan opnå øjeblikkelig topfart og skifte fra side til side (selv i luften), mens den bibeholdes. Bevæger man sig lidt længere end korte afstande, beholder man samme topfart, men nu er der pludselig momentum, der forsinker ens bevægelse, hvis man forsøger at bevæge sig modsat. Det er i alle fald sådan jeg erindrer det.

I den forstand taber Strider mere end det vinder på den analoge kontrol (samt momentum systemet), men jeg mener stadig det er spilbart. Gevinsten ved den analoge kontrol kunne måske opnåes, hvis designet var skabt omkring momentum systemet hele tiden, men det ville blive et helt andet spil..

* Er man i tvivl om det, så gå lidt op i tråden og se indstillingsbillederne.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 18/10-15 16:54 
Eurogamers kig på controlleren: http://youtu.be/i-3Qwffu-NQ
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 19/10-15 07:06 
Kan det passe at man ikke længere kan tilføje spil til ens ønskeliste i det nye Big Picture mode? Eller er jeg bare blind?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 10/11-15 13:23 
IGNs controller review:

Ouch
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
DarkbeatDarkbeatSkrevet 28/11-15 14:16, rettet 28/11-15 14:17 
Her er et ordenligt alternativ til den Steam controller

https://youtu.be/iGBEuZ-d4YY

Steam Box - konsolplatform fra Valve?
PapandPapandSkrevet 28/11-15 14:21 
Got it... Den har samlet støv det sidste års tid. Efterhånden som flere og flere spil får understøttelse af controller, så mister den lidt sin værdi. Jeg åben for bud hvis nogen skulle være interesseret. :P
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
125 emne(r).
« < 1 2 3

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig