X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Double Fine Kicstarter Project


Svar
DarkbeatDarkbeatSkrevet 09/02-12 10:23 
Tim Schafer har ambitioner om at vil lave et nyt point n click adventure, men da han ikke regner med der er nogen publisher der vil betale for projektet har han nu startet et Kickstarter projekt hvor folk kan donere penge.

Allerede på en halv dag har han skrabet 300.000 sammen og siden jeg donerede for 20 minutter siden er han allerede oppe på 350.000.

Målet er 400.000 inden 13. Marts.

Check projektet ud og se i det mindste den morsomme præsentationsvideo han har lavet.

Double Fine Adventure
ChronoChronoSkrevet 09/02-12 10:47 
Det går godt nok stærkt med at samle penge ind - siden jeg så siden i morges, er der kommet over 50.000 ind!
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ChronoChronoSkrevet 09/02-12 11:41 
Og nu er de allerede langt over 400.000 - det ser ud til at vi får et nyt Tim Schafer adventure :-D
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 09/02-12 11:59 
Chrono>
et nyt Tim Schafer adventure :-D

Det har jeg ventet på siden Grim Fandango. Han har godt nok meget at leve op til.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 09/02-12 12:00 
Jeg ved ikke helt hvad jeg synes om at et "stort" firma bruger Kickstarter på den måde. Det er lidt udenfor ånden, og overskygger de små startups, der har brug for steder som dette.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 09/02-12 12:02 
Jeg tror du overvurderer Double Fine.
De har fået titler ud via store udgivere, men er selv et ret lille, uafhængigt firma med begrænset økonomi.
I bedste udfald får flere øjnene op for de positive muligheder i Kickstarter.

Jeg havde selv doneret øjeblikkeligt hvis det ikke var fordi de har valgt af gå via Steam *suk*
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
T.L.OT.L.OSkrevet 09/02-12 12:18 
super fin Kickstarter video :) positivt der er så mange der bakker op, glæder mig allerede til at se hvad de laver.
HeroldHeroldSkrevet 09/02-12 12:27 
Ja, men Tim har et navn - det samme har Double Fine. De har andre veje at gå, end et crowdfunding-site med en lidt anden målgruppe. Alene det at han hiver 400.000 dollars ind på meget kort tid, siger noget om at der er andre muligheder. Heck, manden har fået tilbudt millioner af en eller anden svensker i Sverige for at lave Psychonauts...
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
TheDukeTheDukeSkrevet 09/02-12 12:50 
Nice! :D
Det vil jeg glæde mig til.
jaesjaesSkrevet 09/02-12 13:00 
Sumez>
Det har jeg ventet på siden Grim Fandango. Han har godt nok meget at leve op til.

De skal godt nok meget over $400.000, for at det kan komme på niveau med de bedste LucasArts-spil. Ellers skal det være meget kort.

Herold>
Ja, men Tim har et navn - det samme har Double Fine.

De skriver, at det bl.a. er pga. kreativ frihed.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 09/02-12 13:17, rettet 09/02-12 13:20 
Jeg syntes netop at det giver god mening at kendte udviklere er interesseret i donations-fundede projekter.

Jo mere jeg kigger på alle de problemer der er med den moderne spil industri, jo mere syntes jeg at kunne spore det tilbage til at det er udgivernes skyld.

Udgiverne, hvis opgave engang har været at varetage udviklernes rettigheder, sidder på en større og større del af kagen. Det er dem der har pengene, som de bruger at finansiere udviklingen med, med betingelser om at spil skal have en hvis "AAA kvalitet", laves færdigt inden Jul og løfter om bonusser hvis det giver 9 eller 10 på Metacritic.

Det er udgiverne der er utilfredse med at deres kedelige FPS sælger under 1 million, skyder skylden på pirateri og laver forhindringer i form af DRM og en milliard forskellige koder som den almindelige forbruger skal indtaste for at få lov til at spille det spil de lige har købt.

Det er udgiverne der vælger at kalde et spil for "færdigt" så de kan få solgt det hurtigt og så bruge de sidste måneder af den planlagte udvikling til at lave de sidste 20% af spillet som de så kan sælge som Day-1 DLC.

Det er udgiverne der sidder på licenserne til de forskellige titler, som udviklerne så ikke kan få lov at lave fortsættelser til da de enten ikke har penge til at købe rettighederne tilbage selv, eller bare ikke får lov af udgiveren.

En gang for længe siden hvor spil blev solgt via reklamer i magasiner og på TV havde udgiverne måske en relevans, men nu om dage hvor der er mulighed for digital distribution og social networking til at sprede ordet om spil mere effektivt end udgiverne selv kan, er de hurtigt ved at blive overflødige.

Det er derfor vi ser krampetrækninger som SOPA og PIPA der bla. hjælper udgivere til at give mere kontrol over deres interesser og muligheden for at rage endnu flere penge til sig.

Vil mere frihed for udviklerne give bedre spil? Måske ikke, men det vil i hvert fald give mere interessante spil.
HeroldHeroldSkrevet 09/02-12 13:24, rettet 09/02-12 13:26 
jaes>
De skriver, at det bl.a. er pga. kreativ frihed.

Jeg vil mene at de ville kunne opnå nøjagtigt samme resultat ved at poste på deres website - ikke på 6 timer, nej, men over en måned - ja. Alle deres backers er ikke nogen, der regulært kommer på Kickstarter - det er folk der er drevet dertil af Tim himself og hans følge. Dét i sig selv er fint nok - Kickstarter får opmærksomhed, og måske bliver flere opmærksomme på konceptet. Nice. Men, hvis Tim kan... så er der også andre der kan. Hurtigt bliver Kickstarter et tilflugtssted for halvstore produktioner, der med lidt benarbejde godt kunne have hevet pengene hjem andetsteds, og det vil overskygge de helt små, der virkeligt har brug for sådan et sted.

Så ja, hurra for kreativ frihed, men det er vist ikke begrænset til Kickstarter... håber jeg.

Darkbeat: Helt enig. Crowdfunding i sig selv er ikke problemet for mig, men at folk med midlerne til at gøre noget andet, bruger et website, der er mere rettet mod små iværksættere, irriterer mig en smule.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
la0sla0sSkrevet 09/02-12 15:04 
Nogen kan åbenbart ikke gøres tilfredse, eller også har man det mandagsagtigt på en torsdag?

Bare fordi man er et "navn" betyder det virkelig ikke at man har penge. Kan folk ikke bare kickstarte det de vil... det her er jo muligheden for at projekter folk _brænder for_ kan realiseres ved hjælp af andre der brænder for det samme...
Hvad sker der?
SeventhSunSeventhSunSkrevet 09/02-12 15:23 
Sumez>
Jeg havde selv doneret øjeblikkeligt hvis det ikke var fordi de har valgt af gå via Steam *suk*

Hvad i alverden er der dog i vejen med Steam?

Og er der overhovedet et realistisk alternativ?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
HeroldHeroldSkrevet 09/02-12 15:39, rettet 09/02-12 15:48 
@la0s: Arh, det er da vist mere mandagsagtigt at komme med et svar, der er helt ved siden af det der står tidligere? :D

Der er ingen der påstår at Tim Schafer har penge, fordi han er Tim Schafer. JEG siger derimod, at Tim Schafer med meget stor sandsynlighed havde opnået det samme ved at lave crowdfunding på Double Fines egen side. Den eksplosive succes som projektet har haft, skyldes ikke Kickstarter, men derimod Tim Schafer - det er ikke fordi der har siddet folk med 400.000+ dollars og ventet på det rigtige projekt - Schafer har hevet dem ind udefra.

Konsekvensen kan være at flere gør det samme, og de små projekter der beder om 5.000 drukner mellem dem, der beder om 200.000. Schafer kunne have realiseret det uden om Kickstarter, og i værste tilfælde, betyder det at han gjorde det alligevel, at andre måske ikke får muligheden for at få deres projekt ført ud i livet.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
DarkbeatDarkbeatSkrevet 09/02-12 15:52 
@Sumez: Bare rolig. Ud over steam har de med funding også mulighed for at udgive det på iOS devices så du kan spille det på din iPhone eller din iPad ;D
King ChaosKing ChaosSkrevet 09/02-12 16:49, rettet 09/02-12 16:51 
Jeg er stort set enig med Herolden, desuden har jeg, ude fra, svært ved at se at Tim ikke har haft kunstnerisk frihed til de sidste mange projekter.

I øvrigt jeg lidt bekymret for om han kan leve op til fortidens storhed... både "kunstnerisk", men også økonomisk. Som jeg forstår det er hans spil ikke været de store pengemaskiner... men det står måske også helt i modsætning til stor kunst ;)
SumezSumezSkrevet 09/02-12 18:38, rettet 09/02-12 18:39 
@Herold
Jeg er helt enig i at de kunne nå samme støtte ved at gøre det gennem deres eget website, da den store støtte netop skyldes word-of-mouth og et kendt navn, men jeg forstår slet ikke dit argument for at de burde gøre det sådan? Tror du Ole der vil rejse et monument til sin døende mor for 5000kr får mindre støtte fordi der er mange der gerne vil have et nyt, uafhængigt adventurespil fra Tim Schafer?

Så vidt jeg er bekendt, får de fleste Kickstarter-projekter heller ikke tillusket sig opmærksomhed via siden alene, men altid via deres eksisterende tilhængere, så situationen her er egentlig ikke anderledes, blot omfanget af den.
Om noget støtter de da Kickstarter-siden ved at få folk over på den, og støtter dermed også dennes andre brugere.

Jeg er så godt som 100% enig med alt hvad Darkbeat skriver.
Bortset fra det med at jeg har en iPhone.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 09/02-12 18:47 
Nu har jeg givet en donation også. Med 700.000+ dollars indsamlet svarer det vist til en forudbestilling :-)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
jaesjaesSkrevet 09/02-12 20:52 
Så lige, at Kickstarter har tweetet, at projektet har slået rekorden for flest penge rejst på 24 timer. For lige at sætte tingene i perspektiv.

Glæder mig næsten ligeså meget til dokumentaren som selve spillet :)
DarkbeatDarkbeatSkrevet 10/02-12 01:07 
Så har de passeret $1 million.
dRxLdRxLSkrevet 10/02-12 01:48, rettet 10/02-12 01:50 
Man bemærker at de har solgt 1 stk. $10.000, 10 stk. $5.000 og 63 $1.000 pledges.

Se også disse yderligere ting man sponsorere sig til fra deres hjemmeside:

http://doublefine.com>
Pledge $15,000 or more:
Dinner with Tim Schafer and key members of the dev team.

Pledge $20,000 or more:
Dinner and BOWLING with Tim Schafer and key members of the dev team.

Pledge $30,000 or more:
Picture of Ron Gilbert smiling.

Pledge $35,000 or more:
Undoctored picture of Ron Gilbert smiling.

Pledge $50,000 or more:
Become an actual character in the game.

Pledge $150,000 or more:
Tim Schafer (that’s me) will give last four remaining Triangle Boxed Day of the Tentacles, in original shrink-wrap.” (Limit of 1) (Holy crap, what am I thinking? I only have four of those!)

Gad vide om de også har solgt nogle af ovenstående, og i så fald hvem helvede der har den slags penge at bruge på næsten ingenting :-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 10/02-12 01:56 
dRxL>
http://doublefine.com>
Pledge $150,000 or more:
Tim Schafer (that’s me) will give last four remaining Triangle Boxed Day of the Tentacles, in original shrink-wrap.” (Limit of 1) (Holy crap, what am I thinking? I only have four of those!)


Var lige nødt til at google de der "triangel bokse", og se her: http://retro-treasures.blogspot.com/2010/11/day-of-tentacle-toblerone-box.html

Men der er et godt stykke fra $500 til $150.000 ;)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HeroldHeroldSkrevet 10/02-12 03:41 
@Sumez: Min frygt er bare at flere følger trop og udvander konceptet. Kickstarter er netop det - en kickstart til små projekter, der kan blive store - ikke en nem pengetank for spilfirmaer. Min frygt er at det bliver noget spilfirmaer gør på sigt, og på et site som Kickstarter vil det kunne overskygge de små, der netop er nødt til at trække på en fælles platform.

Og ja, jeg tror ikke pengene til små projekter kommer fra folk, der surfer rundt på Kickstarter, men det er i sig selv et brand, der siger "Hjælp den lille iværksætter" - og det kan man ikke kalde Schafer. Hvis Kickstarter - som koncept og platform - bliver til et sted hvor de fede kan blive federe, så har Schafer ubevidst skidt på en masse folks drømme.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Captain NCaptain NSkrevet 10/02-12 04:58 
Det er delme et vild fænomen vi har her. Det højest støttede Kickstarter var så vidt jeg husker på omkring 943.000 og det var for al den tid den havde været oppe. Den her har slået den helt af pinden på kun 24 timer og er samtidig den første på siden der runder 1 million.

Hvis jeg havde 50.000 som bare skulle brændes af ville det sgu være ret sjovt at få lov at optræde som en figur:)
men ligenu må de nøjes med 100$ fra mig.

Vil da også sige at den her begivenhed er en lille smule historisk. Kan ikke huske jeg har oplevet et spil fra et kendt spil firma nogensinde er blevet finansierer på den her måde.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
King ChaosKing ChaosSkrevet 10/02-12 07:02 
dRxL>

Gad vide om de også har solgt nogle af ovenstående, og i så fald hvem helvede der har den slags penge at bruge på næsten ingenting :-p

"Masser" af mennesker. Hvis du ser på hvad der bliver købt af ligegyldige boliger og køretøjer, som koster gazillioner, så er det her småpenge.
MrCaseMrCaseSkrevet 10/02-12 10:02 
Jeg kunne heller ikke lade være med at hoppe med på vognen. Min lille management-nørd blev så imponeret over at det er lykkedes dem at lave om på forretningsmodellen. Godt gået!
Have you considered sucking less?
jaesjaesSkrevet 13/02-12 23:37 
Nyt interview med hovedpersonen:
http://www.giantbomb.com/news/16-million-and-counting/3981/

Vist ret heldigt for fans m.m., at Double Fine fik skrabet mere sammen end de 400.000, da det oprindeligt kun var tænkt som et kort og/eller forsimplet adventure-spil. Også interessant at se, hvad de forskellige projekter, han har arbejdet på, har kostet.
jaesjaesSkrevet 26/02-12 15:19 
Double Fine har tilføjet nogle nye "rewards".

"Special edition box" er *meget* fristende :)

"Special edition box containing both the game disc and a DVD or Blu-Ray of the documentary ($100 reward tier)".
TheDukeTheDukeSkrevet 27/02-12 21:46 
Tim Schafer & Ron Gilbert snakker om adventure games i ca. 35 minutter. Absolut seværdigt, men hav i mente at det var optaget før de launchede deres Kickstarter.

http://www.youtube.com/watch?v=re_LWmRJK-g
jaesjaesSkrevet 04/04-13 18:27 
Spillet hedder nu Broken Age, og der er kommet en trailer:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BWM4R5JsakE

Lyder på kickstarter backers til, at man skal forvente en blanding af et comedy adventure og noget mere seriøst, hvilket grafikken også lægger op til.
SumezSumezSkrevet 05/04-13 08:15 
jaes>
en blanding af et comedy adventure og noget mere seriøst

Det var Grim Fandango jo, so måske man kan være heldig. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 30/01-14 10:00 
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/zero-punctuation/8744-Broken-Age

Lader til at spillet fortæller en god historie, men gameplay-mæssigt på ingen måder er noget af det de havde lovet fra starten og inkasseret en formue på. Jeg ved ikke hvad jeg skal synes - jeg er skuffet, men havde egentlig heller ikke forventet mere.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 30/01-14 10:05, rettet 30/01-14 10:50 
Gameplay-mæssigt er det præcist som forventet - har du selv spillet det, eller er du skuffet baseret på en Zero Punctuation? Læs Jim's review istedet.
j/k
SumezSumezSkrevet 30/01-14 10:46, rettet 30/01-14 10:48 
Baseret på flere anmeldelser, og feedback fra flere jeg kender som har spillet det.
Og ja, det er præcis som forventet, men det ændrer vel ikke på at det er stik modsat det lovede, og det grundlag de fik alle deres penge fra. Som sagt er jeg splittet, for jeg har enormt meget lyst til at spille spillet, det lyder godt, men er skuffet over at de ikke har levet op til deres løfter.
Men vil da læse ham Jim, og se hvad han synes også.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 30/01-14 10:51, rettet 30/01-14 11:02 
Hmm. Hvad har de lovet, som de ikke har levet op til i den forbindelse?

Men vil da læse ham Jim, og se hvad han synes også.

Det vil jeg anbefale :)

Jim er en af få spilanmeldere, der kan finde ud af at give fornuftig kritik - uden at opføre sig som en mavesur anmelder, der bare har spillet for mange spil.
j/k
SumezSumezSkrevet 30/01-14 11:29, rettet 30/01-14 11:45 
Tja, idéen var at gå tilbage til rødderne, og lave et -ægte- adventurespil som vi husker fra Tim Schafers egen "storhedstid". Klasse-eksemplerne i den her sammenhæng var DOTT og GF. Hele udgangspunktet var jo at der er mange fans af klassiske adventurespil, men den moderne spilindustris tilgangsvinkel til udvikling forhindrer at lave den slags spil i dag, da det ikke er gangbart med spil hvor alle ikke kan komme fra den ene ende til den anden, uden at sidde fast, hvilket har resulteret i "det moderne adventurespil", man ser mange steder i dag.
Via Kickstarter kunne Double Fine så gå udenom investorerne, og få garanteret penge på et præmis der ellers ikke ville blive opfattet som et garanteret salg. At de så alligevel ender med at bygge spillet op omkring en opskrift der virker som om den kun tør spille de mest sikre kort, synes jeg er lidt af en falliterklæring.

Og ja, man kan mene at mange puzzles i klassiske adventurespil er baseret på dårligt spildesign, som udviklerne af et nyt spil burde forholde sig til og prøve at forbedre, men for det første er det nu engang det folk har doneret til, og for det andet synes jeg at især Grim Fandango beviste at det er muligt at lave et solidt og gennemtænkt adventurespil med komplicerede puzzles uden at gå på kompromis med logikken og hvad der føles "unfair".

Jim Sterlings anmeldelse ændrer heller ikke ved min opfattelse:
Double Fine instead strikes a nice balance between the likes of Monkey Island and The Walking Dead - something without enough challenge and interactivity to be considered a "game" by the hardcore elite, but with a firm focus on letting players enjoy the narrative above all else.

Som sagt - der er ingen der siger at det ikke er en god opskrift, det er bare ikke hvad spillet burde og kunne have været.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 30/01-14 11:37 
Jeg er med nu - og egentlig også enig, når det kommer til stykket. Det er muligvis også et spørgsmål om at de lige skal spore sig ind - der har jo været backer feedback hele vejen igennem, så det kan ikke være helt ved siden af, hvad [vi] forventede.
j/k
jaesjaesSkrevet 30/01-14 19:57 
Det er IMO værd at have i baghovedet, at det kun er første halvdel af spillet, og Tim Schafer har sagt, at sværhedsgraden er progressiv, så sidste halvdel skulle gerne være sværere :)
SumezSumezSkrevet 30/01-14 20:05, rettet 30/01-14 20:09 
Fair! Det bliver spændende at se.

edit: Hrmm, rimelig kikset at Double Fine ikke selv sælger deres spil på deres hjemmesider, eller giver links til steder det kan købes.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 30/01-14 21:50 
Men er det ikke en slags early access til backers for tiden?
slk486slk486Skrevet 30/01-14 23:45 
Nej, det blev released forleden (i går?).
Kan købes på Steam.
j/k
SumezSumezSkrevet 31/01-14 00:42 
Ja, men hvor kan det ellers købes?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 31/01-14 01:13 
Kun på Steam.
j/k
SumezSumezSkrevet 31/01-14 08:12 
Jeg troede idéen var at det skulle være DRM-frit, men det er måske kun for backere?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 31/01-14 08:56, rettet 31/01-14 08:57 
Jeg tror det er begrænset til Steam mens det er episodisk. Når backers får den komplette udgave kan jeg forestille mig der kommer en DRM fri på GoG.

Edit:
Please note that the DRM-free builds as well as Act 2 will be made available on your download page upon completion.
j/k
SumezSumezSkrevet 31/01-14 09:28 
Upon completion?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 31/01-14 10:31 
[of the game] - når spillet er lavet færdigt - når Act 2 er released.
j/k
SumezSumezSkrevet 31/01-14 10:52 
Ok, så køber jeg det bare når Act 2 kommer, det var alligevel også planen fra starten :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig